Pepparkakor utan palmolja?

Lånar tråden och frågar om någon vet om det finns färdig pepparkaksdeg utan palmolja?
Var just i närmaste affär där alla tre sorterna hade palmolja som ingrediens. Jag är ingen bra bagare så att göra egen skulle bli ett stort projekt men samtidigt är det lite tråkigt att köpa färdiga.
 
Lånar tråden och frågar om någon vet om det finns färdig pepparkaksdeg utan palmolja?
Var just i närmaste affär där alla tre sorterna hade palmolja som ingrediens. Jag är ingen bra bagare så att göra egen skulle bli ett stort projekt men samtidigt är det lite tråkigt att köpa färdiga.
Var inte så rädd för att göra egen pepparkaksdeg!

Det är faktiskt riktigt enkelt, åtminstone om man jämför med att göra jästa matbröd.
Det tar dock lite tid innan degen går att baka med, den ska stå minst ett dygn i kylskåp.


Man gör degen ena dagen (halvera eventuellt receptet så det inte blir så många pepparkakor), lägger in degen i plastfolie eller plastpåse i kylen, och bakar "senare" (mjölet ska svälla).
Jag gör många pepparkakor (blir bra julklapp till äldre släktingar), och bakar ut en delmängd av degen i taget.
Degen håller uppåt två veckor i kylskåpet.

Det här är mitt favoritrecept på pepparkakor:
https://www.dn.se/mat-dryck/recept/eksta-pepparkakor/

Har man ett gammaldags vetemjöl från en lokal kvarn eller så, kan det behövs lite mer mjöl än i receptet.

Jag har i lite mera kryddor än originalreceptet (inklusive Ingefära), för jag gillar stark kryddsmak, men det blir en trevlig och lättkavlad deg, som är svår att misslyckas med.
 
Lånar tråden och frågar om någon vet om det finns färdig pepparkaksdeg utan palmolja?
Var just i närmaste affär där alla tre sorterna hade palmolja som ingrediens. Jag är ingen bra bagare så att göra egen skulle bli ett stort projekt men samtidigt är det lite tråkigt att köpa färdiga.

Koka upp 1 dl vatten, 2 dl socker och 1 dl sirap. Lägg i 200 gram smör och låt svalna. rör om då och då. Blanda 1 tsk ingefära, 1 tsk malda nejlikor, 2 tsk kanel och 1 tsk bikarbonat med en dl vetemjöl och rör sen ner i sockersmeten. Rör sen ner 7-9 dl vetemjöl, tills du är nöjd med konsistensen (den ska inte vara jättetorr på en gång, mjölet sätter sig när degen vilar). Vila svalt i några timmar.

Jag äter degen som godis. Tar typ 10 min att göra!
 
Nu är det för sent men till en annan gång, jag såg att CityGross gör reklam för sin egen pepparkaksdeg gjord på smör, om man nu vill baka själv. Jag köpte en burk pepparkakshjärta:)
Det måste jag kolla upp i helgen. Citygross ligger ju vid IKEA dit jag ändå ska då hunden tuggat sönder sina leksaker och behöver nya. Och jag vill ha ljus.
 
Jag går inte på marknader och om bagerier varudeklarerar sina produkter utan att jag behöver fråga så kanske jag börjar handlar mer där.
Om det är just palmolja du är bekymrad över så är det väl inte jättevanligt att bagerier använder det? Eller är jag naiv?
 
Om det är just palmolja du är bekymrad över så är det väl inte jättevanligt att bagerier använder det? Eller är jag naiv?
Hur ska jag veta det om de inte varudeklarerar? Det finns inte heller några bagerier i närheten där jag bor eller jobbar så jag handlar pepparkakor i affären när jag ändå handlar mat.
 
Hur ska jag veta det om de inte varudeklarerar? Det finns inte heller några bagerier i närheten där jag bor eller jobbar så jag handlar pepparkakor i affären när jag ändå handlar mat.
Nej det är klart. Och jag tänkte inte på att de indirekt kan använda palmolja, tex genom att baka med margarin istället för smör.
 

Liknande trådar

Mat Hej! Någon som har tips på pub/bar/restaurang i centrala Göteborg där de kan tänkas ha bra rom? Några släktingar ska dit i helgen och...
Svar
7
· Visningar
767
Senast: marengo
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 154
Senast: Enya
·
Hundhälsa Min lilla JRT har passerat 14 år och är en pigg och alert liten hund. Lite senil, hör sämre än förr och hade en akut pankreatit i våras...
2
Svar
25
· Visningar
2 838
Senast: Piaff
·
Kläder & Bli fin Jag behöver hjälp! Jag har alltid varit helt ointresserad av kläder och mode, hemma driver jag helst runt i mjukisbyxor, t-shirt...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 659
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp