Permission för dömda mördare/sexbrottslingar

linoda

Trådstartare
Min åsikt är att det INTE ska tillåtas! Är man dömd för så grova brott så ska man sitta av tiden/behandlingen (om man ens ska bli frisläppt)och inte "belönas" med permission. Förstår inte varför och hur en dömd brottsling som mördat och våldtagit ett BARN!!!:rage: öht ska ut i friheten och te x gå på resturang, affärer och få möjligheten att ens titta på barn?!?!! Jag tycker det är skrämmande! Jag förstår inte,verkligen INTE!!

Så, vad anser ni om det? Tycker ni det är rätt med den friheten?
 
Permissioner är ett led i rehabiliteringen och ska underlätta för personen i fråga att ta sig tillbaka till samhället.

Det skrämmer mig mer att låta någon sitta inne i x antal år utan större kontakt med omvärlden och sedan förvänta sig att denne ska kunna ta plats i samhället. DET är ett definitivt recept för återfall i brottslighet!
 
Om det inte ska tillåtas, hur ska det i s f gå till när de avtjänat sitt straff och ska släppas ut i frihet utan ngn som helst kontroll?
 
Jag tror permissioner är del av 'rehabiliteringen'?! Kunna gå på restaurang, besöka frisör, göra ett klädinköp och sådant som de brukar önska göra på sina permisar. Det kanske ökar på motivationen, ger dom hopp och så vidare?

Jag tycker att om det kan hjälpa individen, hur jävlig deras tidigare handling än må vara så är det ok.

Övervakade permissioner, långt från anhöriga... Under inga omständigheter ska en anhörig/offer råka möta sin förövare....
 
Jag håller med att permissioner är ett bra steg i rehabiliteringen och att man inte bara kan släppa tillbaka förövaren huxflux i samhället efter ett längre fängelsestraff. Däremot anser jag att det ska finnas strikta förhållningsregler som att det ska ske långt ifrån där offer och anhöriga bor så dom inte ska behöva stöta på dom, dom ska inte kunna bo eller arbeta i närheten av offer eller anhöriga. Regelbunden uppföljning, terapi och fortsatt rehabilitering borde vara stenhårda krav och förutsättningar för fortsatt frihet.
 
Min åsikt är att det INTE ska tillåtas! Är man dömd för så grova brott så ska man sitta av tiden/behandlingen (om man ens ska bli frisläppt)och inte "belönas" med permission. Förstår inte varför och hur en dömd brottsling som mördat och våldtagit ett BARN!!!:rage: öht ska ut i friheten och te x gå på resturang, affärer och få möjligheten att ens titta på barn?!?!! Jag tycker det är skrämmande! Jag förstår inte,verkligen INTE!!

Så, vad anser ni om det? Tycker ni det är rätt med den friheten?
Ja
 
Att inte tillåta detta som en del av återanpassningen till ett liv efter fängelset skulle skapa hemskt farliga individer efter straffet. Permissioner beviljas stegvis efter en personligt anpassad plan där brottsoffer skall upplysas om vart och när permissionen sker . Även dömda är människor och skall behandlas som sådana
 
Jag tycker inte det är rätt! Fixa resturang, frisör, kiosk eller vad de nu behöver för att bli "friska" i fängelset ist. Om man nu kan bli frisk när man är kapabel att göra något sådant? Jag är tveksam att man kan bli det!
 
Självklart ska intagna som nått så långt i sin vård få komma ut på permission och fasas in i samhället igen. Att bli för institutionaliserad är inte bra, den som är frihetsberövad måste få ha kontakt med samhället utanför för att ha en chans att bli rehabiliterad.
 
Jag tycker inte det är rätt! Fixa resturang, frisör, kiosk eller vad de nu behöver för att bli "friska" i fängelset ist. Om man nu kan bli frisk när man är kapabel att göra något sådant? Jag är tveksam att man kan bli det!

Så vitt jag vet är återfallsfrekvensen hos t.ex. dömda pedofiler så låg att det inte ens går att forska på varför ett fåtal begår nya brott, återfall betraktas i det närmaste som en avvikelse. Var ett reportage om det på P1 för ett eller ett och ett halvt år sedan. Har dock inte efterforskat saken noggrannare.
 
Sexbrottslingar anser jag aldrig blir "friska" men man kan ju bättra sig och lära sig att hantera sina tankar med medicin och behandling och att då hålla dom inspärrade för resten av livet tycker jag inte är rätt men absolut ska friheten vara betingad med förhållningsregler som ska vara strikta och nolltolerans för snedsteg, då ska man åka in igen. Att ta någon annans liv kan ju bero på många saker (jag säger inte att det är okej!) och om man kan bearbeta och förbättra sig i fängelse så ska man få en chans att återanpassa sig och kunna sona sina brott? Ska man bara få en chans i livet? Inte kunna förändra sig och förbättras? Det tycker jag är en hård syn på människor, men som sagt jag är absolut för att det inte ska vara hej och hå frihet utan det ska finnas förhållningsregler, motkrav och skyldigheter när man begått brott och får tillbaka sin frihet.
 
Jag tycker inte det är rätt! Fixa resturang, frisör, kiosk eller vad de nu behöver för att bli "friska" i fängelset ist. Om man nu kan bli frisk när man är kapabel att göra något sådant? Jag är tveksam att man kan bli det!
Din inställning är typiskt "svart/vit så som någon har den utan att ha insikt i hur systemet fungerar.

Den svenska fångvården är inte uppbyggd på livstidsstraff utan förmer att folk ska ut i samhället igen.

Döms nu en man till 8 års fängelse för att han begått övergrepp på ett barn så ska han naturligtvis sitta av den utdömda tiden.
Jag anser dessutom att straffrabatter ska tas bort, så att någon som utfört 5 våldtäkter på ett barn ska dömas för våldtäkt på ett barn gånger antal våldtäkter. Låter det sig inte göras ska man göra en skälig uppskattning, tidsmässigt och lägga på strafftiden.
Men samtidigt vill ingen att vi ska göra om honom till ett tickande bomb.
Permissioner o förmåner måste finnas för att kunna kontrollera fängelserna och som andningshål för internerna.
 
/.../ men absolut ska friheten vara betingad med förhållningsregler som ska vara strikta och nolltolerans för snedsteg, då ska man åka in igen.

Allas vår frihet är villkorad på så sätt; begår man vissa brott kan man hamna i fängelse eller dömas till rättspsykiatrisk vård. Det förändras inte för att man redan avtjänat ett straff. Eller menar du att man ska ha striktare regler för återfallsförbrytare? En förstagångsförbrytare får straff X för brott Y medan en återfallsförbrytare får straff Z för brott Y? Böter för det förstnämnda blir fängelse för den sistnämnda? Ett års fängelse blir två år?
 
Fängelse eller bli dömd till vård är två olika saker. Känns som att båda diskuteras i tråden.
Jag har bara erfarenhet från vårdsidan med pedofiler från rättspsykiatrin och det är individuella planer som görs med målsättning att återanpassa personen till ett fungerande liv. Under åren där inne får man i regel en god inblick i personen.
Permissioner behövs och är inte belöningar i den bemärkelsen, utan träning. För hur eller hur så den dagen personen släpps fri så har den enligt samhället sonat sitt brott. Oavsett brott finns det återfallsförbrytare och det är oerhört tragiskt. Men vill hellre se personer som begått sådana här brott dömas till vård än fängelse eftersom fängelset är mer en förvaring.
 
Fängelse eller bli dömd till vård är två olika saker. Känns som att båda diskuteras i tråden.
Jag har bara erfarenhet från vårdsidan med pedofiler från rättspsykiatrin och det är individuella planer som görs med målsättning att återanpassa personen till ett fungerande liv. Under åren där inne får man i regel en god inblick i personen.
Permissioner behövs och är inte belöningar i den bemärkelsen, utan träning. För hur eller hur så den dagen personen släpps fri så har den enligt samhället sonat sitt brott. Oavsett brott finns det återfallsförbrytare och det är oerhört tragiskt. Men vill hellre se personer som begått sådana här brott dömas till vård än fängelse eftersom fängelset är mer en förvaring.

Bara for the record så menar jag all typ av kriminal- och rättspsykiatrisk vård i mina resonemang (även fängelse ska ju vara vård). Förtydligade detta lite i senaste inlägget. Dock är det ju väldigt få som döms till rättspsykiatrisk vård, förvånande få insåg jag när jag läste lite om det på min sommarkurs. Bilden folk har är nog att många döms till rättspsykiatrisk vård eftersom rätt många av de stora, uppmärksammade fallen slutar så.
 
@Tassetass nej jag menade mer att dom som begått grova brott ska ha en mer kontrollerad frihet där man måste stämma av med övervakare regelbundet där uppföljning av rehabilitering och återanpassning ingår, krav på terapi och annan behandling och om man vägrar eller avviker så är det nolltolerans.
 

Liknande trådar

Äldre Såg på Facebook någon som länkat till en sida där en pedofil med namn, personnummer och bild samt citat från domen han fått för att ha...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
14 391

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp