Person utsatte 68 djur för djurplågeri - fick villkorlig dom

Håller med om att straffet känns som alldeles för lite utifrån det lidande hon rimligen åsamkat djuren. Straffskalan borde kunna höjas i djurplågerifall.
Men: kvinnan i fråga är uppenbarligen inte frisk. Alls. Det hon behöver för att detta inte ska hända igen är ju hjälp i någon form, inte ett straff, typ fängelse i ett år, för då kommer hon ut och gör samma sak igen.
Stackars djur, och stackars människa. Tragiskt.
 
Du store tid!! Jag undrar mest varför man inte kollat upp henne tidigare - har man belagts med djurförbud borde man ju göra kontroller då och då, inte bara släppa allt! Överhuvudtaget tycker jag ofta det är för slappt - nån får en uppmaning och sen dröjer det typ ett år innan man följer upp med en ny kontroll. Det borde göras inom några dagar, högst!

Kvinnan är ju helt tveklöst i behov av vård själv.

Jag undrar också hur det gick för djuren? Hur tog man hand om så många gravt vanskötta djur??

Olofström - det är ju nästgårds, ju......
 
Du store tid!! Jag undrar mest varför man inte kollat upp henne tidigare - har man belagts med djurförbud borde man ju göra kontroller då och då, inte bara släppa allt! Överhuvudtaget tycker jag ofta det är för slappt - nån får en uppmaning och sen dröjer det typ ett år innan man följer upp med en ny kontroll. Det borde göras inom några dagar, högst!

Kvinnan är ju helt tveklöst i behov av vård själv.

Jag undrar också hur det gick för djuren? Hur tog man hand om så många gravt vanskötta djur??

Olofström - det är ju nästgårds, ju......

Jag bor ju i närheten men jag har inte hört någonting om detta. Vilket känns märkligt då det snackas om allt häromkring.. Dock hade jag inte flyttat hit 2015 så det kanske är därför
 
Djurförbud följs tyvärr upp dåligt.
Det är inte självklart att det är något som regemässigt ska följas upp. Personen är förbjuden att ha djur, konsekevensen kommer om länsstyrelsen får kännedom om att denne har djur igen. Det är dock inget som man åker ut för att kolla om det efterlevs om inga signaler kommer om att den som har förbudet åter har djur. Jämför med om någon blivit av med körkortet, då åker ju inte transportstyrelsen runt för att kolla om personen kör bil.

Kan ju låta knäppt, men så är det. Det som är ännu knäppare är att man kan flytta till ett annat län och då gäller inte förbudet längre. Ett djurförbud borde gälla på nationell nivå.
 
Det är inte självklart att det är något som regemässigt ska följas upp. Personen är förbjuden att ha djur, konsekevensen kommer om länsstyrelsen får kännedom om att denne har djur igen. Det är dock inget som man åker ut för att kolla om det efterlevs om inga signaler kommer om att den som har förbudet åter har djur. Jämför med om någon blivit av med körkortet, då åker ju inte transportstyrelsen runt för att kolla om personen kör bil.

Kan ju låta knäppt, men så är det. Det som är ännu knäppare är att man kan flytta till ett annat län och då gäller inte förbudet längre. Ett djurförbud borde gälla på nationell nivå.
Du har faktiskt fel.
Djurförbuden följs upp och gäller i hela landet.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Vet inte vad jag vill, är bara så jävla förbannad nu. Jag har vetat att Sverige är helt värdelösa när det gäller att straffa...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 149
Senast: BIMM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp