Pianospelande granne

tolksele

Trådstartare
Alltså jag blir tokig. Vi har en granne som spelar piano. Inte uppenbart dålig, men grejen är att han spelar sjukt mycket piano. Vi snackar timmar i sträck, och det låter ungefär som om hen var i mitt vardagsrum.
Det gör att jag måste höja tvn onödigt mycket, har svårt att sova på dagarna (och ibland måste jag verkligen sova på dagarna) och är allmänt irriterande. :arghh:
Det hörs inga andra störande ljud från någon annan granne så denna människan måste ha placerat helvetesinstrumentet precis mot en vägg till oss eller liknande.

Jag blir verkligen tokig. :rage:

Tyvärr bor personen inte i min trappuppgång utan den bredvid och jag är inte helt hundra på vilken lägenhet, känns lite pinsamt och gå dit och så var det fel..

Vad ska man göra? Försöka ringa på rätt lägenhet, sätta upp lapp i trappuppgången, köpa en synt med uttag för hörlurar till grannen, skaffa öronproppar? O_o
 
Spontant säger jag ringa på och prata öga mot öga. Förklara hur tydligt det hörs, och att det - även om h*n spelar fint - tyvärr är störande ibland, personen kanske inte har insett hur mycket det hörs utanför den egna lägenheten. Att h*n kanske kan behöva överväga att skaffa ett digitalpiano av god kvalitet som alternativ. Visst ljud får man tåla, i synnerhet på dagtid, men det finns ju gränser.

Vill man av någon anledning inte ta diskussionen själv så får det väl bli via hyresvärd, alternativt br-styrelse.
(Öronproppar känns inte som ett tilltalande alternativ. ;) )
 
Alltså nu har han börjat öva på någon slags flöjt också! Och det kan han inte spela... :banghead:
Får väl gå dit någon dag när jag inte har morgonrock på mig halv tre på eftermiddagen :angel:

Titanic-låten! :banghead: :rage: :yuck: :wtf:

:yuck::arghh::nailbiting::D:D

STACKARS dig! Jag vet inte vad du ska göra, men jag lider med dig!
 
Är väl bara att gå dit och knacka på och säga som det är. Fråga personen som öppnar om det är vederbörande som spelar piano och om inte så fråga om denne vet vart detta försigår. Alt. skriv en lapp och häng upp som du säger. Kanske överdriv lite och skriv "Vi är nu ett gäng som.." :angel: Eller börja med lapp och hjälper inte det, knacka på. Hjälper inte det, gå till hyresvärden. Meddela denne att du redan skrivit lapp och pratat med personen ifråga.

Självklart ska väl personen få spela/öva, men kanske inte timmar i sträck varje dag, lixom...

Skulle definitivt införskaffa öronproppar till när jag skulle sova.
 
Har du sett tv-reklamen om hon som vaknade mitt i natten av att grannen repade i lägenheten bredvid? Och hon samlade ihop täcken och kuddar och satte upp inne i hela grannens lägenhet och det blev tyst ;)
 
Lider med dig. Det är lika otrevligt att lyssna i timtal till musik man inte valt/ogillar som att lyssna till en cirkelsåg :yuck:

Har man ett sånt spelbehov kanske en replokal vore något att fundera på.

Jag hade nog börjat med en snäll men tydlig lapp i trapphuset.
 
:nailbiting:!

Bränn ner huset... :cautious:

Kan det vara ett barn som övar musikläxa? Men ja, enda lösningen är nog att försöka prata med dem.

Instämmer, det är bara eld som kan fördriva något dylikt! :wtf:

@tolksele: Instämmer med flera, prata med personen i fråga eller sätt upp en lapp. Hjälper inte det (inom kort) gå på värden. Visst får man tåla lite i ett flerfamiljshus men det finns gränser! Man kanske får inse att vissa instrument inte är kompatibla med den sortens boende utan man får fixa replokal.

Själv tyckte jag det bara var trevligt med min första granne i studentkorridoren. Utbytesstudent från Kanada som spelade fiol gudomligt bra (vi snackar symfoniorkesternivå!). Det var väldigt mysigt att somna till något klassiskt musikstycke :up: Han var dock väldigt noga med att tala om att vi skulle säga till om vi blev störda :)
 
Tack för alla tips! Det "värsta" är ju att vi har en replokal på området där något hårdrocksband spelar, i en egen byggnad. Varför kan hen inte vara i den? :angel:
Hårdrocksbandet är dessutom duktiga och slutar senast prick tio varje kväll :)
 
Tack för alla tips! Det "värsta" är ju att vi har en replokal på området där något hårdrocksband spelar, i en egen byggnad. Varför kan hen inte vara i den? :angel:
Hårdrocksbandet är dessutom duktiga och slutar senast prick tio varje kväll :)

Men det är väl perfekt, då kan du ju hänvisa personen att hyra in sig i den lokalen och spela där om hen promt måste spela massor av timmar :)
 
Alltså jag blir tokig. Vi har en granne som spelar piano. Inte uppenbart dålig, men grejen är att han spelar sjukt mycket piano. Vi snackar timmar i sträck, och det låter ungefär som om hen var i mitt vardagsrum.
Det gör att jag måste höja tvn onödigt mycket, har svårt att sova på dagarna (och ibland måste jag verkligen sova på dagarna) och är allmänt irriterande. :arghh:
Det hörs inga andra störande ljud från någon annan granne så denna människan måste ha placerat helvetesinstrumentet precis mot en vägg till oss eller liknande.

Jag blir verkligen tokig. :rage:

Tyvärr bor personen inte i min trappuppgång utan den bredvid och jag är inte helt hundra på vilken lägenhet, känns lite pinsamt och gå dit och så var det fel..

Vad ska man göra? Försöka ringa på rätt lägenhet, sätta upp lapp i trappuppgången, köpa en synt med uttag för hörlurar till grannen, skaffa öronproppar? O_o

Hur mycket spelar grannen? Tyvärr verkar man få spela piano tämligen mycket innan det anses störande. Det finns flera rättsfall, bland annat det här (refererat med stor inlevelse dessutom, man kan riktigt känna kärandes frustration): http://www.notisum.se/rnp/domar/hd/HD991574.htm

Gränsen för acceptabelt spelande går tydligen vid två timmar på vardagar och upp till fyra timmar på helger. Visst, jag kan förstå att det är trevligt att sitta hemma och öva på sitt piano, men även jag som är rätt tillbakalutad när det kommer till ljud från grannarna skulle nog bli galen om någon övade skalor i flera timmar varje dag i flera års tid. Jag menar, någon slags självinsikt om att det är en stor risk att det kan anses som störande måste ju folk ha? Jag skulle t.ex. gärna ha ett löpband i lägenheten, men eftersom jag inte bor på bottenvåningen så går det bort. Även om det inte skulle räknas som en objektiv störning så kan jag ju fatta att grannarna med stor sannolikhet skulle bli störda.
 
Hur mycket spelar grannen? Tyvärr verkar man få spela piano tämligen mycket innan det anses störande. Det finns flera rättsfall, bland annat det här (refererat med stor inlevelse dessutom, man kan riktigt känna kärandes frustration): http://www.notisum.se/rnp/domar/hd/HD991574.htm

Gränsen för acceptabelt spelande går tydligen vid två timmar på vardagar och upp till fyra timmar på helger. Visst, jag kan förstå att det är trevligt att sitta hemma och öva på sitt piano, men även jag som är rätt tillbakalutad när det kommer till ljud från grannarna skulle nog bli galen om någon övade skalor i flera timmar varje dag i flera års tid. Jag menar, någon slags självinsikt om att det är en stor risk att det kan anses som störande måste ju folk ha? Jag skulle t.ex. gärna ha ett löpband i lägenheten, men eftersom jag inte bor på bottenvåningen så går det bort. Även om det inte skulle räknas som en objektiv störning så kan jag ju fatta att grannarna med stor sannolikhet skulle bli störda.

Haha, jag hade i alla fall inte tänkt stämma henom :D
 
Alltså nu har han börjat öva på någon slags flöjt också! Och det kan han inte spela... :banghead:
Får väl gå dit någon dag när jag inte har morgonrock på mig halv tre på eftermiddagen :angel:

Titanic-låten! :banghead: :rage: :yuck: :wtf:

Förlåt, förstår att det inte är sådär jättekul. Men det här fick mig att gapskratta :D:rofl::rofl::rofl:
 
Haha, jag hade i alla fall inte tänkt stämma henom :D

Nej, men det är ju vägledande för vad du kan kräva. Är det mer än två timmar på vardagar, ja då kan hyresvärd eller brf-styrelse skicka en rättelseanmaning. Är det mindre så kan du bara be snällt och hoppas på det bästa.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 705
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 234
Äldre Har bott i min lägenhet i tre år snart, och det är generellt ett lugnt område jag bor i. Aldrig haft problem med att grannarna i mitt...
Svar
8
· Visningar
5 044

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp