Piffa upp sänghörnan?

gul_zebra

Trådstartare
Det här med inredning är inte riktigt min starka sida. Inte min ekonomis starka sida heller för den delen så jag har pö om pö fixat i några år nu och kommer inte bli klar med mitt hem på läääänge.

Nu har jag däremot fått en fix idé kring att piffa upp sänghörnan, och få till som ett mysigt krypin. Men jag vet inte hur!
Såhär ser det ut nu
20141021_200559.jpg


Planer finns kring rött överdrag till fåtöljen (eller att byta ut den helt mot något mindre skrymmande) och väggarna ska målas så småningom, funderar kring nougat men inget är spikat. Furubordet ska troligtvis bli svartvitt.

Jag funderar kring att drapera, både täcka väggarna kring sängen, drapera så man kan dra för, och att hänga något tyg och ett ljusnät i taket, och självklart mängder av kuddar. Jag lutar mest åt svart tyg men det känns som att det lätt blir en stor svart blobb. Samtidigt vet jag inte riktigt vilken färg jag ska köra på annars... Samtidigt som jag gillar färgglatt, och mönstrat vore trevligt - iaf på insidan men det ska ju gärna se bra ut även dagtid när draperierna är undandragna, jag vill inte ha fördraget dagtid då lägenheten blir så liten. Det som försvårar lite till är som sagt ekonomin, jag har ingen möjlighet att drapera med bladguld så att säga.

Jag har funderat kring en hylla mellan säng och soffa och klä in den i tyg på sidan mot sängen men det får inte plats varken med eller utan fåtölj om jag inte byter ut sängen till en mindre storlek och det finns inte på världskartan :p

Tips? Hur hade ni gjort?
 
Jag hade nog satt upp en skena i taket som går runt hela sängen, med vitt tyg hängande så det ser ut som en liten garderob typ. Hade så på min sovalkov när jag bodde i en 1a men då hade jag ju just en sovalkov med utrymme för sängen. Mysigt och fint att skärma av sängen!
 
Jag hade nog satt upp en skena i taket som går runt hela sängen, med vitt tyg hängande så det ser ut som en liten garderob typ. Hade så på min sovalkov när jag bodde i en 1a men då hade jag ju just en sovalkov med utrymme för sängen. Mysigt och fint att skärma av sängen!
Ja det är typ så jag ha tänkt också, om än inte just vitt. Jag har en skena, men den går bara åt ena hållet. Kan inte smälla upp nån mer då jag har betongtak och inte har varken skills, utrustning eller någon att be om hjälp med den biten - bad farsgubben smälla upp en lampkrok vid inflytt för 6 år sen och den är inte uppsatt än så att få en skena uppsatt är nog att hoppas på för mycket tyvärr. Men däremot tänkte jag att jag med hjälp av skenan som sitter där kan smälla upp gardinspiraler runtom och på så vis kan hänga upp något draperi. Så just den biten är rätt lätt att lösa, passande färg och sådär däremot är svårare. Just vitt blir nog lite för ljust för min lägenhet, men samtidigt blir typ svart så jäkla mörkt, rött blir för mycket när jag har så mycket annat rött, och jag vet inte riktigt vad som skulle passa in i övrigt... Orange älskar jag men det blir för mycket det också. Mörklila kanske..?
 
När jag bodde i vardagsrummet i en av mina tidigare lägenheter gjorde jag som emuliiaa med en vajer i taket och mörkläggningsgardiner runt sängen. Det blev jättemysigt och kändes verkligen som ett eget litet krypin.
Men som du säger så behövs en borr som man kan borra i betong med. Du kanske kan fråga någon granne om hjälp :)
 
Du kanske kan be hyresvärden om hjälp med att borra upp ån mer skena om det behövs?

I alla fall så går det att komma runt att det känns mörkt och tråkigt med t ex ett svart tyg genom att ha mycket kuddar och överkast/påslakan i roliga färger.
 
Behöver inte borra i taket alls om jag använder gardinspiraler. Finns det nånting som gör just gardinspiraler till ett dåligt alternativ?

Sängkläder och kuddar i diverse färg är no prob, det har jag redan nu och fler kuddar lär det bli :D Däremot är det ju ändå väldigt stora ytor som blir svarta. Det är en sak när det är fördraget, men dagtid när det bara är väggarna och taket som är täckta så blir det väl väldigt... Ptja, blobbigt, så att säga?
 
Jag funderar på om du kan sätta en ljusslinga i botten på en hylla som kanske kan runt själva hörnet. Och sen tror jag absolut på gardinspiraler eller vajer
 
Jag funderar på om du kan sätta en ljusslinga i botten på en hylla som kanske kan runt själva hörnet. Och sen tror jag absolut på gardinspiraler eller vajer
Ja det kan nog vara nåt. Jag har annars funtat på ljusnät i taket men det lämnar ju väggarna väldigt tomma. Hylla vore ju praktiskt dessutom. Nåja, i teorin iaf - i praktiken skulle jag få grejer i huvudet när katterna upptäckt hyllan :p
Däremot har jag ingen möjlighet att fästa hyllan på ena väggen, där är det bara betong... Men längs långsidan går det absolut!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp