Planera och prioritera

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så jäkla svårt det kan vara. Vad är viktigast att göra just nu? Borde jag städa uterummet eller rensa någon rabatt? Eller borde jag åka iväg och handla något. Det där med att handla är ju ett stressmoment i sig. Jag har nästan bara möjlighet att handla mellan 10 och 14 på lördagar. Övriga tider jobbar jag eller så har butikerna stängt. Så missar jag den tiden måste jag vänta en vecka till nästa gång. Alternativet är ju att åka hela vägen till Örebro men jag kan sällan motivera varför jag ska köra 6 mil enkel väg för något. Det jag tänker att jag behöver kanske jag inte behöver just nu?

Rent krasst borde jag gå ut och byta däck på bilen nu. Men så tänker jag att det kan jag göra i kväll eller i morgon.

Äsch, vad svårt det ska vara.
 

Som sagt ta en kalender och skriv upp sakerna på veckor om du inte kan placera dem på dagar. Det bästa är att placera dem på dagar och placerar om ifall det inte passar. Du måste få listan hanterlig och på ett sätt där du är helt säker på att du inget missar så du kan släppa själva listan och slipper den stressen.
Kan du rekommendera någon app? Just nu använder jag todoist.
 
Jag blir ännu mer stressad om jag ska försöka hålla allt i huvudet.
Nej du ska inte hålla det i huvudet du ska skriva ner det och arkivera det på ett sätt som gör att du har informationen när du behöver den men slipper se den innan dess. En gågn la jag upp en "tickler file" och det kändes väldigt bra att kunna släppa alla tankar på 'vad ska jag göra imorgon'. Jag har planer på att göra det igen.
http://www.stiernholm.com/strukturtips/Strukturtips20071029.pdf
 
Jag blir ännu mer stressad om jag ska försöka hålla allt i huvudet.

Ja precis. Därav att vi tipsar om t.ex. veckoplanering. Just för att du ska få det överskådligt och hanterbart, och inte bara ha ett jättestort virrvarr i huvudet. Både så att du lättare kan få saker gjorda (inte fastna i funderingar på vad du BORDE göra), slippa stressen och även komma ihåg att ta hand om dig själv. Planera in vilotid också.

Jag kan relatera till mitt jobb. Jag skriver ofta listor och organiserar min mail och kalender efter vad som ska göras, måste följas upp etc. Jag blir jättestressad och får svårt att få saker uträttade om jag inte strukturerar upp uppgifterna, när det blir mycket. Blir sittande med tjugo fönster och mail öppna, men utan att känna att jag faktiskt får något gjort. Jag vet att jag KAN ju liksom inte maila tre personer i tre olika ärenden samtidigt, men lägger jag inte band på mig själv hamnar jag ändå där och skapar bara en helt onödig stress för mig själv. En del saker måste helt enkelt få vänta.

Vad gäller listor t.ex. tycker jag dessutom att det är så himla skönt att kunna stryka saker vartefter de blir gjorda och därmed se rent konkret att jag faktiskt uträttat något.
 
Som sagt ta en kalender och skriv upp sakerna på veckor om du inte kan placera dem på dagar. Det bästa är att placera dem på dagar och placerar om ifall det inte passar. Du måste få listan hanterlig och på ett sätt där du är helt säker på att du inget missar så du kan släppa själva listan och slipper den stressen.
Jag tycker inte att kalender fungerar så bra. Jag får då ingen överblick och kan inte prioritera.
 
Ja precis. Därav att vi tipsar om t.ex. veckoplanering. Just för att du ska få det överskådligt och hanterbart, och inte bara ha ett jättestort virrvarr i huvudet.
Jag tycker det är jättesvårt. I todoist så går det ju att skriva vilka datum saker ska göras och det går att prioritera. Men jag kan inte planera för väder och glömmer vad jag borde skriva upp. T.ex. hade vi snö för inte så länge sedan så jag hade inte ens tänkt tanken att däcken skulle bytas typ nu.
 
Oh no! Det funkar aldrig. Det finns ju ingen möjlighet att planera om, prioritera, få överblick över saker som hänger ihop, det blir klottrigt.
Så olika man kan vara. Jag hatar digitala lösningar för då tappar jag överblicken.
Men om du kör din lista i kombination med en whiteboard. Varje söndag kväll (ller när det passar dig) gör du irodning veckans schema och lägger sedan undan din kompletta att göra lista under en vecka medan du följer ditt veckoschema.
 
Jag tycker det är jättesvårt. I todoist så går det ju att skriva vilka datum saker ska göras och det går att prioritera. Men jag kan inte planera för väder och glömmer vad jag borde skriva upp. T.ex. hade vi snö för inte så länge sedan så jag hade inte ens tänkt tanken att däcken skulle bytas typ nu.
Men då måste du ju planera in på datum så du slipper den där långa mentalt dödande listan. Passar inte dagen så flytta aktiviteten.
 
Men då måste du ju planera in på datum så du slipper den där långa mentalt dödande listan. Passar inte dagen så flytta aktiviteten.
Det går att titta på listan i flera lägen. Man kan visa efter prioriteringsordning, efter projekt eller förfallodatum. Det skulle aldrig gå med en papperslista eller papperskalender.
 
Men någonstans har det ju uppenbarligen gått fel eftersom du faktiskt mår dåligt av listan. Då måste du ju hitta ett annat sätt att hantera den.
Jag har antagligen inte lärt mig något bra system ännu. Det finns andra appar också men jag har inte provat dem. Det tar ju ett tag att lära sig en ny app och jag har precis börjat med den jag har. Det är väl lite som när jag började bokföra min ekonomi, det tog ett tag innan jag hade ett system.

En svårighet med att-göra-listor är att man inte skriver upp allt för man har inte tänkt på allt som måste göras. Idag sopade jag uteplatsen t.ex. Det var inte uppskrivet.
 
Jag vill ju ha trädgård! Men jag vill fixa det själv, inte betala folk för att fixa det. Det är ingen slump att trädgård används i terapeutiskt syfte.
Trädgård kan absolut vara terapi.

Jag anser att bakning är högsta graden av terapi - när jag får göra det i den takt och omfattning som JAG vill. Om någon däremot hade sagt till mig på en fredag att de behövde 20 tårtor till söndagen så hade bakningen slutat vara terapi. Då hade det blivit ett stressmoment i stället.

Ser du skillnaden? Är din trädgård verkligen något du gör i din egen takt - utan måsten - och som känns som avkoppling?
 
Jag vet inte om de kör hit ut på vischan och jag storhandlar aldrig mat. Mat är ju en sån sak som går att handla nästan när som helst så det är inget problem. Det är när jag behöver andra grejer som det blir problem. Nu behöver jag t.ex plywood, gipsskivor, cykelkedja och slang till cykeln. Inget av detta är högprioriterat. Sen behöver jag en bokhylla och kanske en soffa men jag har lite möbleringsproblem så det får väl också vänta
Ok. Om de kör ut borde vara enkelt att kolla.

Jag tänkte mest att sådana lösningar kanske skulle göra att du slapp viss stress.
 
Trädgård kan absolut vara terapi.

Jag anser att bakning är högsta graden av terapi - när jag får göra det i den takt och omfattning som JAG vill. Om någon däremot hade sagt till mig på en fredag att de behövde 20 tårtor till söndagen så hade bakningen slutat vara terapi. Då hade det blivit ett stressmoment i stället.

Ser du skillnaden? Är din trädgård verkligen något du gör i din egen takt - utan måsten - och som känns som avkoppling?
Jo, jag ser skillnaden, men vad gäller trädgården så får jag ju ett resultat som varar betydligt längre än en tårta och en trädgård är dessutom levande och behöver tas om hand regelbundet för att den inte ska förfalla. Att se resultatet är också belöning för mig. Jag njuter av att gå runt och titta på vad jag har skapat. Men vad gäller jobbet att få ett resultat, så är det rogivande bara jag kommer till skott. Idag när jag rensade en rabatt så insåg jag att jag nog ska förlänga rabatten lite grann och plantera ett träd där. Hm, så nu har jag nöjet att fundera på vilket träd jag ska köpa. Och på södersidan av huset skulle jag också vilja ha ett träd. En magnolia kanske? Eller persika? Fast det sistnämnda är nog lite vågat.

Men å andra sidan, då måste jag planera in när jag ska fixa det :cautious:. Mäh, så även när jag vill göra saker för att det är roligt, så behöver det planeras. Jag har ju tidigare faktiskt låtit bli att köpa växter för att jag vetat att jag inte skulle ha tid att plantera dem. Sånt är trist.

Ok. Om de kör ut borde vara enkelt att kolla.

Jag tänkte mest att sådana lösningar kanske skulle göra att du slapp viss stress.
Jag har nog aldrig känt stress över matinköpen, då det är snabbt gjort att slinka in i matbutik och handla lite när jag passerar. Mitt hushåll består ju bara av en person, d.v.s. jag.

--
Jag upptäckte f.ö. en brist med appen idag. Jag började dela ut lite datum till uppgifterna jag har på listan, men det går inte att se någon översikt över vilka datum som är upptagna. Det går bara att se 7 dagar framåt.

De kommande 7 dagarna har jag 4 uppgifter. I morgon tänkte jag rensa två rabatter, på måndag ska jag ringa verkstan för däckbyte och på onsdag ska jag plocka upp lite grenar och kvistar som ligger och skräpar på olika ställen. Det känns rimligt.
 
Men å andra sidan, då måste jag planera in när jag ska fixa det :cautious:. Mäh, så även när jag vill göra saker för att det är roligt, så behöver det planeras. Jag har ju tidigare faktiskt låtit bli att köpa växter för att jag vetat att jag inte skulle ha tid att plantera dem. Sånt är trist.
Kan du prova att kanske inte planera någonting ett tag? När jag var sjukskriven pga depression(troligen triggad av stress) i höstas så klarade jag inte av att planera längre än ett par dagar i förväg. Mitt hem såg ut som hej kom och hjälp mig, men det hjälpte ju inte att planera en storstädning som ändå inte blev av, snarare tvärt om. Blev bara sittandes med en känsla av att vara kass som inte klarade av att ta rätt på flera veckor gammal disk. På måndagen kunde jag tänka ”på torsdag ska jag gå på yinyoga” och då kunde/orkade jag inte göra något varken på tisdagen eller onsdagen för hjärnan var så upptagen av att tänka på att på torsdag ska jag på yoga. Det hjälpte mig massor att tillåta mig själv att vakna på morgonen och känna efter - vad känner jag för idag? Kan det funka för dig tror du?

Tillägg: nu såg jag att du gjort en plan som känns rimlig! Toppen :up:
 
Jo, jag ser skillnaden, men vad gäller trädgården så får jag ju ett resultat som varar betydligt längre än en tårta och en trädgård är dessutom levande och behöver tas om hand regelbundet för att den inte ska förfalla.

I de meningarna ser jag stress och måsten, tyvärr. För mig är det processen som är terapin - inte resultatet. Det finns heller inga måsten förknippade med en tårta (eller kanelbullar, eller vad det nu är man har bakat). När baklusten faller på så tar jag fram mina ingredienser och redskap. Jag letar fram recept, bakar och njuter av att skapa. Bakverket äts upp/ges bort. Inga förpliktelser och måsten efteråt. Jag kan baka igen nästa dag, eller inte förrän om flera veckor. Inget förfaller under tiden.
 
I de meningarna ser jag stress och måsten, tyvärr. För mig är det processen som är terapin - inte resultatet. Det finns heller inga måsten förknippade med en tårta (eller kanelbullar, eller vad det nu är man har bakat). När baklusten faller på så tar jag fram mina ingredienser och redskap. Jag letar fram recept, bakar och njuter av att skapa. Bakverket äts upp/ges bort. Inga förpliktelser och måsten efteråt. Jag kan baka igen nästa dag, eller inte förrän om flera veckor. Inget förfaller under tiden.
Nu är det väldigt stor skillnad på trädgårdsskötsel och bakning. Det är inte jämförbara på något sätt. Om du låter bli att baka händer inget. Om man låter bli att rensa en rabatt så växer den igen och går inte att restaurera med mindre än att man gör om hela rabatten.

Och jag suktar efter resultatet även om själva görandet också är trevligt.

Kan du prova att kanske inte planera någonting ett tag? När jag var sjukskriven pga depression(troligen triggad av stress) i höstas så klarade jag inte av att planera längre än ett par dagar i förväg. Mitt hem såg ut som hej kom och hjälp mig, men det hjälpte ju inte att planera en storstädning som ändå inte blev av, snarare tvärt om. Blev bara sittandes med en känsla av att vara kass som inte klarade av att ta rätt på flera veckor gammal disk. På måndagen kunde jag tänka ”på torsdag ska jag gå på yinyoga” och då kunde/orkade jag inte göra något varken på tisdagen eller onsdagen för hjärnan var så upptagen av att tänka på att på torsdag ska jag på yoga. Det hjälpte mig massor att tillåta mig själv att vakna på morgonen och känna efter - vad känner jag för idag? Kan det funka för dig tror du?

Tillägg: nu såg jag att du gjort en plan som känns rimlig! Toppen :up:
Jag har inte haft något särskilt planerat på över ett halvår. Jag städade inte ens på åtskilliga månader så mitt hem blev en sanitär olägenhet. Äckligt faktiskt, men jag orkade inte städa. När jag började må bättre började jag också ta tag i hemmet. Jag tog en bit i taget. Att ta allt på en gång var ogörligt. Nu är hemmet på en okej nivå även om det fortfarande finns en del stök.

Jag antar att jag på något sätt behöver mixa det här med att planera in saker samt att ta saker på en volley då jag gör saker som faller mig in just då. Som den närmaste veckan då jag har 4 aktiviteter planerad, varav en är ett telefonsamtal och en annan är en enkel uppgift som inte bör ta särskilt mycket tid eller energi. Övriga 3 dagar kan jag göra som jag vill med.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Igår hade jag boendestödet här. Jag hade inte tänkt över vad vi skulle göra. Det gör jag aldrig. Utan jag ser allt som behöver göras och...
2
Svar
26
· Visningar
1 653
Senast: Sel
·
  • Artikel
Dagbok Det är ju helt normalt att glömma bort att man kokat upp vatten, men inte hällt upp det över tebladen i muggen. Det är ju normalt att...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 516
Senast: Araminta
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 274
Senast: Exile
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
771

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp