Planera och prioritera

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så jäkla svårt det kan vara. Vad är viktigast att göra just nu? Borde jag städa uterummet eller rensa någon rabatt? Eller borde jag åka iväg och handla något. Det där med att handla är ju ett stressmoment i sig. Jag har nästan bara möjlighet att handla mellan 10 och 14 på lördagar. Övriga tider jobbar jag eller så har butikerna stängt. Så missar jag den tiden måste jag vänta en vecka till nästa gång. Alternativet är ju att åka hela vägen till Örebro men jag kan sällan motivera varför jag ska köra 6 mil enkel väg för något. Det jag tänker att jag behöver kanske jag inte behöver just nu?

Rent krasst borde jag gå ut och byta däck på bilen nu. Men så tänker jag att det kan jag göra i kväll eller i morgon.

Äsch, vad svårt det ska vara.
 

Nu är det väldigt stor skillnad på trädgårdsskötsel och bakning. Det är inte jämförbara på något sätt. Om du låter bli att baka händer inget. Om man låter bli att rensa en rabatt så växer den igen och går inte att restaurera med mindre än att man gör om hela rabatten.
Det är ju precis det som jag tycker är stressframkallande.....
 
Det är ju precis det som jag tycker är stressframkallande.....
Skillnaden mellan dig och mig är att jag gillar trädgårdspyssel vilket du sagt att du inte gör.

Men jag har å andra sidan varken barn eller husdjur. Någon medryttarhäst har jag ju inte heller längre. Så jag har varken tvång att ta hand om djur/barn eller andra förpliktelser. Det ger mig utrymme till annat samt att lata mig om jag vill göra det ibland. En hund behöver mat och promenad varje dag och så måste man ta den till veterinären ibland. (Jag tycker det är svindrygt att behöva gå ut med en hund flera gånger om dagen, särskilt när det är dåligt väder och/eller mörkt.) Jag behöver inte ägna mig åt trädgården varje dag om jag inte vill.
 
Vad roligt att du har orkat börja greja i trädgården!
Vad roligt att du har orkat börja greja i trädgården!
Jag märker ju också att det känns bra att få saker gjorda. Balansgången är att inte försöka hinna för mycket. I år tänkte jag lägga grönsakslandet i träda, d.v.s. täcka tjockt med gammalt hö jag kan få av en granne. Då hålls ytan ogräsfri (och skötselfri) till nästa år och så kan jag ägna mig åt annat i år. Mindre måsten och mer av det jag har lust med för stunden.
 
Jag märker ju också att det känns bra att få saker gjorda. Balansgången är att inte försöka hinna för mycket. I år tänkte jag lägga grönsakslandet i träda, d.v.s. täcka tjockt med gammalt hö jag kan få av en granne. Då hålls ytan ogräsfri (och skötselfri) till nästa år och så kan jag ägna mig åt annat i år. Mindre måsten och mer av det jag har lust med för stunden.

Bra! Du kan ju köra pallkrage eller kruka om du vill ha lite smått till husbehov. Lite örter kan ju vara gott, till exempel.

Smart att prioritera entrė och uteplats. Entrėn möter dig varje dag, och uteplatsen kan bli en plats för vila. Bra att få den njutbar! Ett regnvädersprojekt att prioritera skulle kunna vara att ställa iordning ett rum som du känner dig nöjd med, så att det finns klart för vintern om du skulle augustidippa. Vilket jag förstås hoppas att du slipper.
 
Bra! Du kan ju köra pallkrage eller kruka om du vill ha lite smått till husbehov. Lite örter kan ju vara gott, till exempel.

Smart att prioritera entrė och uteplats. Entrėn möter dig varje dag, och uteplatsen kan bli en plats för vila. Bra att få den njutbar! Ett regnvädersprojekt att prioritera skulle kunna vara att ställa iordning ett rum som du känner dig nöjd med, så att det finns klart för vintern om du skulle augustidippa. Vilket jag förstås hoppas att du slipper.
Jag har oregano som växer vilt överallt. Hur den smakar vet jag dock inte. Jag har inte provat denna vildväxande sort. Men den sprider sig och sköter sig själv. Jag är generellt dålig på matlagning och använder inte så mycket örter. Men det blir väl några krukor med blommor här och där. Jag har lite utrustning för automatisk bevattning så jag kan åka bort ett tag om jag vill.

Min "matsal"/vardagsrum är ett bra ställe att hänga på. Mitt sovrum likaså.

Men jag funderar en del över möbleringen och användningen av rummen i huset. Det skulle kunna bli ännu bättre, men det är inget jag stressar över. Igår kväll satt jag och byggde om mitt kök i datorn. Jag skulle vilja öppna upp väggen mot badrummet för att få in ljus den vägen, men jag har lite svårt att komma på var jag skulle kunna placera badrummet i stället. Nåväl, jag får fundera på det.
 
Jag har inte haft något särskilt planerat på över ett halvår. Jag städade inte ens på åtskilliga månader så mitt hem blev en sanitär olägenhet. Äckligt faktiskt, men jag orkade inte städa. När jag började må bättre började jag också ta tag i hemmet. Jag tog en bit i taget. Att ta allt på en gång var ogörligt. Nu är hemmet på en okej nivå även om det fortfarande finns en del stök.

Jag antar att jag på något sätt behöver mixa det här med att planera in saker samt att ta saker på en volley då jag gör saker som faller mig in just då. Som den närmaste veckan då jag har 4 aktiviteter planerad, varav en är ett telefonsamtal och en annan är en enkel uppgift som inte bör ta särskilt mycket tid eller energi. Övriga 3 dagar kan jag göra som jag vill med.

Jag tycker att det låter som att du är på rätt väg. Du har fått det okej hemma och planen för veckan låter rimlig.
 
Har du tänkt nåt på att söka hjälp hos en arbetsterapeut? De jobbar ju delvis med att hjälpa en hitta sätt att organisera vardagsaktiviteter/sysslor.
Ja, jag har tänkt på det och nämnde det vid avstämningsmötet som var i slutet av januari, men ingen tyckte det var aktuellt då. Men psykologen har nämnt det igen vid ett senare tillfälle. Men därifrån till att få till det i verkligheten vet jag inte hur det ska gå till.

Så jag försöker så gott jag kan för tillfället. Idag skulle jag ju rensa två rabatter var det bestämt. Den ena blev klar och så hann jag börja med den andra innan jag blev hungrig, så jag gick in och åt. Sen skulle jag bara lägga mig ner en stund och vila. Jag tvärslocknade. Så den rabatten blev inte klar idag. Den är hur som helst ganska liten och blev delvis rensad i slutet av förra säsongen och med dagens insats är det trots allt inte mycket som återstår.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Igår hade jag boendestödet här. Jag hade inte tänkt över vad vi skulle göra. Det gör jag aldrig. Utan jag ser allt som behöver göras och...
2
Svar
26
· Visningar
1 656
Senast: Sel
·
  • Artikel
Dagbok Det är ju helt normalt att glömma bort att man kokat upp vatten, men inte hällt upp det över tebladen i muggen. Det är ju normalt att...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 524
Senast: Araminta
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 437
Senast: Exile
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
801

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp