Plantbaserade mjölksubstitut

EmmaBovary

Trådstartare
Jag inser att jag borde gynnas av att äta en antiinflammatorisk kost, och därmed bla. utesluta mejeriprodukter och ägg. Men får ta en sak i taget. Att byta ut yoghurten i smoothien till något veganskt alternativ har inte varit några bekymmer, men när det kommer till mjölksubstitut stöter jag på patrull. Jag tycker att mandel, kokos och sojamjölk är jättegott om den dricks kall. Men... jag är ute efter att ha den i kaffe och te eller till och varma drycker, uppfattar jag som en helt annan historia. Känns nästan som det skär sig något, eller att det uppstår en hinna. Så, vilket substitut gör sig bäst till varma drycker? Tacksam för svar!
 
Jag inser att jag borde gynnas av att äta en antiinflammatorisk kost, och därmed bla. utesluta mejeriprodukter och ägg. Men får ta en sak i taget. Att byta ut yoghurten i smoothien till något veganskt alternativ har inte varit några bekymmer, men när det kommer till mjölksubstitut stöter jag på patrull. Jag tycker att mandel, kokos och sojamjölk är jättegott om den dricks kall. Men... jag är ute efter att ha den i kaffe och te eller till och varma drycker, uppfattar jag som en helt annan historia. Känns nästan som det skär sig något, eller att det uppstår en hinna. Så, vilket substitut gör sig bäst till varma drycker? Tacksam för svar!
Mina vänner svär vid Oatlys iKaffe i just kaffe. Jag gillar själv inte mjölk i kaffe så jag ska inte säga nåt om smaken, men den skär sig inte i alla fall! Funkar i te också. Har även provat Änglamarks havremjölk i te någon gång, med klart godkänt resultat. Upplever att den har mindre havresmak än Oatlys.
 
Oatlys iKaffe funkar bra och får ett jäkla skum om man vill ha skum, men smakar för mkt för att funka i kaffe tycker jag. Jag använder den när jag dricker "skitkaffe" där smaken ändå inte hade varit 100. Däremot tycker jag den fungerar bättre i te.
 
Jag dricker normalt sett mitt kaffe svart, men ibland när jag känner för att lyxa till det lite (eller nåt) brukar jag skumma iKaffe och ha i. Pudrar över lite kanel som kronan på verket. Det är gott!
 
Håller med föregående, iKaffe i havre/soyaformat är underbart i kaffe/te. Om man är lat som jag kan man även skaka paketet innan man häller upp för lite ghettoversion av skummad baristamjölk :laugh:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Arbetsintervju
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att rensa i kalendern

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp