Sporthorse

Trådstartare
Vad tror ni om den här nyheten?
Någonting ni själva skulle kunna tänka er att använda?
Själv säger jag Nej, jag tvivlar på att den här skon är speciellt hållbar om hästen tex gnager på skon i hagen, galopperar och bockar eller tex hoppar en bana som är lite lerig och suger fast skon.
Dessutom faller den mig inte i smaken utseendemässigt.
Jag tror fortfarande att en bra hovslagare löser det mesta.

http://www.hippson.se/artikelarkivet/prylkollen/joggingsko-for-hastar-utmanar-den-traditionella.htm
 
jag blev också funderdsam bla:

- En bild visar att skon skall anpassa sig efter underlaget, om detta är ojämt: men om skon är så stretching som bilden visar, hur blir det då med stabiliteten? Är den inte stretching kommer det ju dra väldigt i 'fästena'
- Kardborren klistras på, men hur länge sitter den och hur får man loss den när hoven växt ner? tänker att om den sitter för bra kanske man behöver lösningsmedel för att få bort den - inte bra för hoven, sitter den så den är lätt att ta bort riskerar man ju att den släpper medans skon är på.
- Hur fäster man clipsen i skon? om man nu "sågar" till skon i formen?!? Eller får man bara såga av skon baktill? Då finns ju stor chans att skon inte sitter 100%
- Hur bra är fästena på clipsen i förhållande till sidvärtes krafter, tänker mig en häst som svänger kraftigt eller häst med s.k. travarsväng på bakbenen?
- Hur lätt slits de? Vad händer när de slits snett?
- Hur länge håller en uppsättning?
- Kan man ha dem dygnet runt eller måste man ha hästen barfota resten?
- Hur blir det med riktigt tunga hästar?
 
jag blev också funderdsam bla:

- En bild visar att skon skall anpassa sig efter underlaget, om detta är ojämt: men om skon är så stretching som bilden visar, hur blir det då med stabiliteten? Är den inte stretching kommer det ju dra väldigt i 'fästena'
- Kardborren klistras på, men hur länge sitter den och hur får man loss den när hoven växt ner? tänker att om den sitter för bra kanske man behöver lösningsmedel för att få bort den - inte bra för hoven, sitter den så den är lätt att ta bort riskerar man ju att den släpper medans skon är på.
- Hur fäster man clipsen i skon? om man nu "sågar" till skon i formen?!? Eller får man bara såga av skon baktill? Då finns ju stor chans att skon inte sitter 100%
- Hur bra är fästena på clipsen i förhållande till sidvärtes krafter, tänker mig en häst som svänger kraftigt eller häst med s.k. travarsväng på bakbenen?
- Hur lätt slits de? Vad händer när de slits snett?
- Hur länge håller en uppsättning?
- Kan man ha dem dygnet runt eller måste man ha hästen barfota resten?
- Hur blir det med riktigt tunga hästar?
Ja, precis.
Jag gissar att personerna bakom produkten inte har någon direkt utbildning om hovens mekaniska förmåga.

Sen undrar jag hur en så klumpig sko påverkar Hästens rörelsemönster och senor/ligament
 
Läst lite mer och det på hovarna sitter ca 3v och det rekommenderas än så länge inte hoppning på mer än små hinder då det inte finns studier hur skon beter sig vid högre belastning (avstamp/landning).
Hittade detta på deras egna hemsida tillsammans med mycket annat intressant.
 
Vad tror ni om den här nyheten?
Någonting ni själva skulle kunna tänka er att använda?
Själv säger jag Nej, jag tvivlar på att den här skon är speciellt hållbar om hästen tex gnager på skon i hagen, galopperar och bockar eller tex hoppar en bana som är lite lerig och suger fast skon.
Dessutom faller den mig inte i smaken utseendemässigt.
Jag tror fortfarande att en bra hovslagare löser det mesta.

http://www.hippson.se/artikelarkivet/prylkollen/joggingsko-for-hastar-utmanar-den-traditionella.htm
Intressant grej, jag undrar själv om den där klibbiga tejpen kan ställa till problem när hoven växer och ska verkas..
 
Tycker baksidan borde vara såpass klistrig om det ska hålla. Kanske den nöts såpass mycket ändå så man kan fila bort det som sitter kvar vid verkning? Tror inte den går att dra av.
Nej, den måste nästan gå att fila bort. Undrar hur det annars ska gå att få loss den.
 
Tycker det verkar väldigt tveksamt, men kan vara intressant att följa. Jag tycker redan att det finns bra boots att använda om man inte vill ha vanliga järnskor.
 
Hur tänkte de med den här bilden?
194786.png


Skon kanske är tillräckligt flexibel, men en hov är ju mer eller mindre helt stel. Även en oskodd hov hade ju betett sig som på den övre bilden?

Jag tror inte att just dessa skor verkar vara en särskilt bra lösning, men jag kan mycket väl tänka mig att något åt detta hållet är framtiden. Jag hoppas att det är framtiden faktiskt.
Hästar generellt kan ju gå barfota ute i hagen, i boxen och i ridhuset. Det är ju 22-24 h per dygn när skor är onödigt. Att då kunna sätta på skor enbart när de behövs hade ju varit toppen, och att dessutom slippa spika i hovarna med risk för tappskor som sliter bort delar av hoven.
 
Skon kanske är tillräckligt flexibel, men en hov är ju mer eller mindre helt stel. Även en oskodd hov hade ju betett sig som på den övre bilden?

Fast det finns mer 'flex' i hoven än man kan tro. Syns tex i denna video

Sen är det ju fantastiskt att folk tänker utanför ramen, men tror att just denna produkt hade behövt mer utveckling.
 
Hur tänkte de med den här bilden?
194786.png


Skon kanske är tillräckligt flexibel, men en hov är ju mer eller mindre helt stel. Även en oskodd hov hade ju betett sig som på den övre bilden?

Jag tror inte att just dessa skor verkar vara en särskilt bra lösning, men jag kan mycket väl tänka mig att något åt detta hållet är framtiden. Jag hoppas att det är framtiden faktiskt.
Hästar generellt kan ju gå barfota ute i hagen, i boxen och i ridhuset. Det är ju 22-24 h per dygn när skor är onödigt. Att då kunna sätta på skor enbart när de behövs hade ju varit toppen, och att dessutom slippa spika i hovarna med risk för tappskor som sliter bort delar av hoven.

Nej där tar du fel, en oskodd hov/hov med boots är flexibel.
Jag tycker skon verkar intressant, lite som en boots utan överdel. Jag föredrar dock en bra barfota boot.
 
Vad tror ni om den här nyheten?
Någonting ni själva skulle kunna tänka er att använda?
Själv säger jag Nej, jag tvivlar på att den här skon är speciellt hållbar om hästen tex gnager på skon i hagen, galopperar och bockar eller tex hoppar en bana som är lite lerig och suger fast skon.
Dessutom faller den mig inte i smaken utseendemässigt.
Jag tror fortfarande att en bra hovslagare löser det mesta.

http://www.hippson.se/artikelarkivet/prylkollen/joggingsko-for-hastar-utmanar-den-traditionella.htm
Det ska bli intressant att följa. Att sätta typ tejp på hoven i leriga hagar. Vi får se. Dock att det är en materialutveckling som folk åtminstone intresserar sig för så att det går att gå vidare i utvecklingen från 1700-talets högteknologi, dvs järn, är mycket positivt.
 
Det ska bli intressant att följa. Att sätta typ tejp på hoven i leriga hagar. Vi får se. Dock att det är en materialutveckling som folk åtminstone intresserar sig för så att det går att gå vidare i utvecklingen från 1700-talets högteknologi, dvs järn, är mycket positivt.
Järnskor som sömades fast finns att hitta i text redan på 900 talet som började likna dagens skor men kan ha funnits hos kelter redan på 300 talet, kelternas skor liknade mer en sula i järn som sömades fast.
På 1700 talet började kunskap om hoven då det var under 1700 talet första vet skola öppnades i europa.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp