Plastpåsar när man handlar frukt och grönt?

Sorbe

Trådstartare
Jag har börjat uppmärksamma en otrolig konsumtion på plastpåsar bland frukt och grönt i mataffären.
Hur gör ni?

Jag kan erkänna att tidigare la jag det mesta i plastpåsarna man tar där i närheten, men nu använder jag bara påsarna om jag ska ha ett flertal av något. En bunt äpplen, tre tomater osv.
Men köper jag en klase bananer eller en lök så får de ligga löst så i korgen/kassen (ifall jag självscannar).
Här om dagen såg jag en kvinna som använde påsar till allt. En grapefrukt, två bananer, en lök osv...
Apelsiner och liknande har ju skal på sig som man oftast tar bort eller rengör ordentligt innan användning så det känns bara onödigt att använda en påse om man ska ha en av varje sak...
Att lägga två redan inplastade gurkor i en påse förstår jag inte heller?

Är det att man tycker att rullbandet vid kassan är smutsigt eller är det att man ofta förr la allt i påsar?
 
Jag har börjat uppmärksamma en otrolig konsumtion på plastpåsar bland frukt och grönt i mataffären.
Hur gör ni?

Jag kan erkänna att tidigare la jag det mesta i plastpåsarna man tar där i närheten, men nu använder jag bara påsarna om jag ska ha ett flertal av något. En bunt äpplen, tre tomater osv.
Men köper jag en klase bananer eller en lök så får de ligga löst så i korgen/kassen (ifall jag självscannar).
Här om dagen såg jag en kvinna som använde påsar till allt. En grapefrukt, två bananer, en lök osv...
Apelsiner och liknande har ju skal på sig som man oftast tar bort eller rengör ordentligt innan användning så det känns bara onödigt att använda en påse om man ska ha en av varje sak...
Att lägga två redan inplastade gurkor i en påse förstår jag inte heller?

Är det att man tycker att rullbandet vid kassan är smutsigt eller är det att man ofta förr la allt i påsar?
Vi var i San Francisco i våras och där fanns inte plastpåsar i butikerna längre, bara papperspåsar. Jag frågade efter en plastkasse en gång när jag handlat och behövde ta hem påsen på cykeln (papperspåsen hade inget handtag) och fick en lång blick: -Inte här i San Francisco. Häpp! Där fick jag, miljöbov!
 
Jag får nog medge att jag gärna tar en plastpåse även när jag köper endast två tomater, eller till och med till avokado. Av vana, tror jag? Jag har i bakhuvudet att OM saker blir mos i väskan, så är det bättre att de är inplastade än att de ligger lösa. :nailbiting:
 
Jag använder bara plastpåse till lösa frukter som äpplen och så om jag köper flera, gurkor, paprika, banan mm ligger lös
 
Jag tänker också på att spara in onödiga förpackningar där det går, inte en plastpåse för ett kålhuvud, en paprika, purjolök eller liknande. Vore man riktigt ordentlig borde man ju kunna återanvända påsarna som man asar hem tre äpplen eller ett halvt kilo potatis i också och ta med dem till butiken nästa gång, men dit har jag inte kommit. Jag lägger åtminstone de använda påsarna i återvinningen. Och de stora plastkassarna att packa varorna i tar jag bara i undantagsfall, utan brukar ha med tygkasse/-kassar de flesta gångerna jag handlar.
 
Jag använder bara plastpåsar om jag handlar flera av något som kostar kilopris, för att underlätta för personen i kassan. Enstaka grönsaker/frukter eller avocado som ofta är styckpris använder jag inte påse till.

Tvättar ändå alla mina grönsaker ordentligt, är ju inte direkt bara rullbandet i butiken som är den enda smutsen/giftet frukt/grönt kommer i kontakt med...
 
Ska jag ha flera saker av något som inte hänger ihop så tar jag en påse :) Det är dock ingen exakt vetenskap.
Exempelvis bananer i klase får ingen påse. Gurkor får ingen påse trots att jag köper flera. Lök får alltid påse (men så skulle jag aldrig få för mig att köpa färre än fem stycken per tillfälle). Frukter i stil med äpplen, päron och clementiner får alltid påse.
 
Jag använder aldrig påsar. Jag lyckas aldrig hitta dem. Personalen i kassan ser lika bedrövade ut varje gång de ska väga mina inköp... Men då har jag ju faktiskt en bra ursäkt nu, jag tänker på miljön! :D
 
Jag använder dom när jag handlar grönt. Jag köper så gott som aldrig bara en grönsak som kan åka direkt i kassen. Men bananer sätter jag inte i kasse. Inte heller gurkor och ett salladshuvud.
 
Jag gör som @LadyCovergirl samt att de små plastpåsarna används sen i min egen återvinning. De är alldeles lagom stora att samla plaståtervinning i! :) När dottern använde blöjor så användes dessa påsar även till illaluktande blöjor som när det knutits om väl kunde slängas i vanliga sopen.
 
Jag undviker plastpåsar så gott jag kan. Handlar med självscanning eller expresskassor när jag kan och då väger jag löst och sätter etiketten från vågen på kassen eller ärmen eller så. Ska jag till vanlig kassa använder jag plastpåsar när det gäller flera saker då jag själv jobbat som kassörska och vet hur krångligt det är att försöka få åtta lösa tomater att ligga still på bandvågen samtidigt ;)

Men - när det gäller typ en klase bananer eller en lök eller vitlök eller så, sådant som håller ihop och som man ändå skalar, skulle jag inte ens drömma om att ta en plastpåse.
 
Jag gör som du. När jag självscannar och bara tar t.ex. ett äpple (för det händer) är halva nöjet att sätta fast etiketten på något finurligt sätt. :D

Ja! Jag sätter som sagt ofta etiketterna på ärmen om jag råkar ha något långärmat på mig och det har hänt mer än en gång att jag har suttit på spårvagnen och upptäckt "Peppar Spansk 1:78" och "Lök gul 2:93" på kappan.
 
Jag gör som @LadyCovergirl samt att de små plastpåsarna används sen i min egen återvinning. De är alldeles lagom stora att samla plaståtervinning i! :) När dottern använde blöjor så användes dessa påsar även till illaluktande blöjor som när det knutits om väl kunde slängas i vanliga sopen.

De är även strålande till små papperskorgar som man t.ex har i badrummet!
 
Vi var i San Francisco i våras och där fanns inte plastpåsar i butikerna längre, bara papperspåsar. Jag frågade efter en plastkasse en gång när jag handlat och behövde ta hem påsen på cykeln (papperspåsen hade inget handtag) och fick en lång blick: -Inte här i San Francisco. Häpp! Där fick jag, miljöbov!

Nej ... I San Francisco, liksom pa manga andra hall i USA, forvantas alla ha med sig egna tyg kassar. Jag far ofta, ofta (suck) springa tillbaka till bilen och hamta kassar da jag standigt glommer ta med dem in. Ibland koper jag helt enkelt nya ... darfor har jag en uppsjo av lampliga tygkassar att ta med in i affaren.:grin:
 
Jag tar vanligen påsar när jag köper fler av en sak. Ett gäng äpplen eller apelsiner lösa i botten på korgen känns väldigt opraktiskt. Påsarna använder jag sen som tex soppåsar hemma.
 
Nej ... I San Francisco, liksom pa manga andra hall i USA, forvantas alla ha med sig egna tyg kassar. Jag far ofta, ofta (suck) springa tillbaka till bilen och hamta kassar da jag standigt glommer ta med dem in. Ibland koper jag helt enkelt nya ... darfor har jag en uppsjo av lampliga tygkassar att ta med in i affaren.:grin:

I England har, eller hade i alla fall, alla stormarknader "bags for life" som man kan / kunde köpa för £1 - lite tuffare plastkassar som man kunde byta in gratis mot en ny om den gick sönder. De lämnar ut världens tunnaste löjligaste kassar gratis annars så det var en god investering! Tesco sålde dessutom vävda jutekassar för £2 (tror jag) med nyckelpigor på som var både rymliga, praktiska och framför allt hållbara!
 
Jag undviker plastpåsar så gott jag kan. Handlar med självscanning eller expresskassor när jag kan och då väger jag löst och sätter etiketten från vågen på kassen eller ärmen eller så. Ska jag till vanlig kassa använder jag plastpåsar när det gäller flera saker då jag själv jobbat som kassörska och vet hur krångligt det är att försöka få åtta lösa tomater att ligga still på bandvågen samtidigt ;)

Men - när det gäller typ en klase bananer eller en lök eller vitlök eller så, sådant som håller ihop och som man ändå skalar, skulle jag inte ens drömma om att ta en plastpåse.
Jag gör som du, fast jag sätter lappen på kassen när jag självscannar och tar en påse bara om det är mycket av en vara jag köper eller exvis vindruvor så de inet lossnar från stjälken. Jag lägger även olika varor i samma påse som tomater och paprika eller lök och vitlök, som vägs och scannas var för sig innan de packas ihop i samma. Enstaka hårdare frukter hamnar aldrig i plastpåse utan vägs och sedan direkt ner i kassen.

Jag försöker komma ihåg att ta med mig kassar eller väskor hemifrån när jag ska handla, men ibland behöver jag köpa nya även om jag tycker det är rätt onödigt i sig. Enstaka saker tar jag helt enkelt i händerna och bär med mig till bilen eller om jag kör kundvagn så lastar jag över det i bilen där det ofta ligger en IKEA-kasse till hästarna som jag kan packa i. :)
 
Jag har börjat uppmärksamma en otrolig konsumtion på plastpåsar bland frukt och grönt i mataffären.
Hur gör ni?

Jag kan erkänna att tidigare la jag det mesta i plastpåsarna man tar där i närheten, men nu använder jag bara påsarna om jag ska ha ett flertal av något. En bunt äpplen, tre tomater osv.
Men köper jag en klase bananer eller en lök så får de ligga löst så i korgen/kassen (ifall jag självscannar).
Här om dagen såg jag en kvinna som använde påsar till allt. En grapefrukt, två bananer, en lök osv...
Apelsiner och liknande har ju skal på sig som man oftast tar bort eller rengör ordentligt innan användning så det känns bara onödigt att använda en påse om man ska ha en av varje sak...
Att lägga två redan inplastade gurkor i en påse förstår jag inte heller?

Är det att man tycker att rullbandet vid kassan är smutsigt eller är det att man ofta förr la allt i påsar?
 
Jag førsøker hålla ner antalet påsar till ett minimum. Men ofta handlar jag bara lite i vanliga mataffærer. Ska jag bara ha några tomater och en liter youghurt så lægger jag yoghurten i samma påse efter betalning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp