Plats i inackorderingsstall, var gör ni av sakerna?

Försökte mest ge dig tips hur du skulle kunna dryga ut det varma området.. (borstar o skydd behöver ju tex inte förvaras varmt egentligen)

Ah. Då är jag med. Det är varmt i stallet med så hyllan i stallet blir en utmärkt plats för hinken med borstar och skydd. Skydd vill jag ha varmt när de är blöta eller har varit ute i snö. Annars fryser de ihop eller är fuktiga. Borstar däremot kvittar. Men stallet är varmstall så blir både enkelt och bra att ha borst/skydd/reflex-hinken på hyllplatsen i stalldelen.

Håller på och organiserar för att få in det mesta "småplocket" man vill ha varmt på liten yta. Flaskor mm är ju svårare tyvärr.
 
Finns det inte plats under sadelhängaren på golvet som du kan använda? Jag har mycket flaskor, puts etc i en hink. Blir det trångt kan man dessutom hänga de utanför hinken på kanten sas.
 
Finns det inte plats under sadelhängaren på golvet som du kan använda? Jag har mycket flaskor, puts etc i en hink. Blir det trångt kan man dessutom hänga de utanför hinken på kanten sas.

Tveksamt. Det är flera rader med sadlar uppåt. Dvs det blir fel om en person snor utrymmet under en rad när 3 personer har sina sadlar på samma rad ovanför aktuell golvyta.

Jag har dessutom två sadlar som jag hoppas få hängare till så...
 
På skullen i så fall, inte annars, angående skåp/garderob.

Jag har faktiskt ganska slimmat med grejer ironiskt nog. Typ 5 dressyrschabrak och 5 hopp. En uppsättning vardagsskydd, en uppsättning finare skydd (läs:hänger inte ihop på vilja och eltejp) och en uppsättning hoppskydd. Ett träns (har nåt enklare i reserv nånstans). Täcken så regn x 2 (det ena går sätta foder i), 100 gr, 200 gr samt 360 gr utetäcken. Ett fleece, ett ylle, ett fleece med teddyfoder och hals. En sadelgjord per sadel. Etc. Jag har liksom hittat favoriterna och sålt av resten (långt innan nu). Så inte femton täcken, sju träns och hundra schabrak. (Fast jag har osunt många pannband och skrittäcken ;))

Men det blir ändå en hel del grejer hur man än vänder på det.

Jag vet inte hur de andra gör. Svårt upptäcka sånt när man bara är där och tittar. Vissa har hon typ inga grejer, finns bla en pensionärshäst där, nån unghäst osv. Men svårt att veta hur övriga gör. Stallägarens döttrar har egen sadelkammare.
Jag hade ställt en rymlig garderob el liknande på skullen då. Där kan du ha schabrak, extra täcken, skötselgrejer du inte använder regelbundet osv. Får det plats m några staplade plastbackar på din hyllplats kanske?
 
Jag har en sådan här på boxdörren. Sväljer massor av saker :)
07043012_1.jpg
 
Jag hade ställt en rymlig garderob el liknande på skullen då. Där kan du ha schabrak, extra täcken, skötselgrejer du inte använder regelbundet osv. Får det plats m några staplade plastbackar på din hyllplats kanske?

Jag tror/hoppas det, om man tar de lite "plattare". Svårt att minnas exakta mått när man bara "tittat in" men minns jag rätt så är det iaf 50 cm högt
 
Vilken smart! Helt klart ett intressant alternativ om det är okej att ha saker på boxen (är ju lite olika i olika stall)

I vårt stall har i princip alla sådana här. Den sticker inte ut särskilt mycket heller. De flesta boxdörrar har ju en utstickande täckeshängare och denna sticker ut ungefär lika mycket som en sådan, dessutom är den diskret när den är stängd :)
Ser ut så här stängd:
10fd86984f27e2092b262c122acf1813_jpg_thumb_800x800_128870452.jpg
 
Jag är rätt så säker på att jag har stått i stallet du ska flytta till. Fixa bara en plats på skullen! Det finns gott om utrymme där och stallägaren säger att det inte är några problem. :) Lite tråkigt att det blir kallt på vintern, men själva stallet brukar vara behagligt varmt även utanför sadelkammaren (kanske inte vill förvara lädersaker där, men täcken och schabrak och liknande borde gå bra).

Beroende på vilken box du har finns det ju också täckeshängare där man kan försöka få plats med täcken och hänga borstar på boxarna för att få så mycket plats som möjligt på sin hylla.
 
I vårt stall har i princip alla sådana här. Den sticker inte ut särskilt mycket heller. De flesta boxdörrar har ju en utstickande täckeshängare och denna sticker ut ungefär lika mycket som en sådan, dessutom är den diskret när den är stängd :)
Ser ut så här stängd:
10fd86984f27e2092b262c122acf1813_jpg_thumb_800x800_128870452.jpg

Som sagt supersmart. Jag minns banne mig inte om det var hängare eller ej. Men det är ju enkelt ta reda på såfort man flyttat dit. Får man ha ska jag absolut skaffa en sån där!
 
Som sagt, förvaring på skulle (kallt) finns. Det är "varm" förvaring som är begränsad

Fast då, så.
Täckena kan ju hänga "kallt" bara det är torr luft.
Schabrak: ha ett eller två på plats, det räcker. Resten kan förvaras "kallt".
"Varm" förvaring: de saker du verkligen använder varje dag. Sadlarna, ett hoppschabrak (på eller under hoppsadeln), ett dressyrschabrak (på eller under sadeln), respektive sadelgjord på sadeln. Träns. Det som behövs och fryser om det förvaras kallt.
"kall" förvaring: resten.
Utom smörja till läder och liknande som behöver vara tinat men inte används varje vecka, och det har du hemma.

Jag har själv ingen uppvärmd sadelkammare.
Alls.
De sadlar som används dagligen och de körselar som används flera gånger per vecka och tränsen hänger på krokar i stallgången (bred och lång, ryms lätt inklusive två uppbindningsplatser).
Det schabrak som används för tillfället, är i stallgången.
Resten förvaras kallt i olika utrymmen.
 
Har inte läst alla svar, så mina tips kanske redan tagits upp.
Men när jag stått i stall med dåligt utrymme i sadelkammaren har det alltid funnits möjlighet att förvara saker på loft eller i en annan byggnad. Så då har man kunnat ha "sällan-grejer" där, typ sånt man vill ha i stallet för vid behov men inte alltid använder. Typ, för mig, longergjord, tömmar, schampo, liniment, såna saker.
Sen säsongsgrejer som varit "fel" säsong varit hemma i garaget eller förrådet, som tjocka täcken på vintern, flugtäcken, huvor etc på sommaren osv. Samma med alla extra schabrak, lindor etc.

Nu står jag i ett stall med ganska gott om förvaring (iallafall jämfört med tidigare) men säsongsgrejer, en hel del täcken, och alla schabrak, förvaras fortfarande hemma. Och ändå är det nog en hel del av det som är i stallet som typ aldrig används egentligen :o
 
Jag har inte läst tråden, men jag har en pytteliten sadelkammare och förvarar allt övrigt i dom största plastbackarna man köper på Coop. Har gjort så massor av år
 
Jag har två stora plastlådor med lock staplade på varandra ute på logen. Köpte dem för 20 år sedan, så osäkert om just den modellen finns kvar, de är lite bredare och djupare än dynlådor.
I dessa har jag täcken, schabrak, lindor och paddar etc. uppdelade i IKEAS förvaringspåse Dimpa. Så när jag ska ha ett ylletäcke lyfter jag ur påsen med schabrak och tar upp påsen med svättäcken. Jag slipper rota runt och lyfta ur utrustning med risk för att smutsa ner och trassla till. Lådorna är uppmärkta så att jag vet vad som ligger var. Jag har även förvarat läderutrusting så och den har hållit fint. Lite bökigt att lyfta ner övre lådan när jag behöver något i den undre förstås, men det är ju inget som görs varje dag.
Dragkedjorna på Dimpa håller inte i evigheter, men de är ju inte dyra att byta ut.
Jag måste ha alla grejer i stallet, har ingen plats hemma och det här sättet har funkat fint i alla år trots att lådorna varit lite väl överfyllda mellan rensningarna :angel:.
 
Ska ju flytta. Och hästen med. Stallet är super. Lösdrift bredvid ridhus och tillgång till egen box. (Varje häst på lösdriften har sin egen box).

Enda minuset är utrymmet. Det finns dåligt med utrymme i sadelkammaren. Man har en plätt på en hylla där och en annan plätt på en hylla i stallet. Sen finns utrymme på skulle iom dåligt utrymme i sadelkammare. Dvs inget skåp eller plats för sånt i sadelkammare /motsvarande.

Från eget stall på gård till det är en utmaning utrustningsmässigt....

Så hur gör ni andra? Jag menar bara täckena och schabraken skulle ändå ta upp en hel garderob ens om det fanns en sån. Och då har jag inte massa täcken eller schabrak...
Jag har en alldeles för liten sadelkammare. Det enda jag har där är ett mindre skåp (under varmvattenberedaren) en täckeshängare och en tränshängare.
Har gjort en "provisorisk" sadelkammare i hallen hemma. Så varje gång jag ska ut till stallet tar jag med just det jag behöver.
De inackorderade har varsitt skåp. De med Box två tränshängare och två sadelhängare vardera. De på lösdriften har en tränshängare och en sadelhängare per häst. Några har skåp där medan andra får ha skåp vid en del av stallgången (dvs ingen värme där). De skåpen är i metall och låsbara. Tar lite mindre i hyra för de med skåp utanför. Skulle vilja göra en till sadelkammare gärna med tillhörande fikarum. Just nu är det verkligen compact living :cautious:
Med bra skåp i kallmiljö funkar det ändå helt ok om alternativet är inget skåp alls.
 
Det verkar som det är mer plats en del av ett hyllplan :) Får se sen exakt. Det gör ju det hela ännu enklare i så fall, särskilt när jag lyckats slimma ner sakerna redan
 
I alla stall jag varit i har det förvarats grejer i garderober och lådor på skulle, halm-lada osv- förutom ett litet utrymme så som du beskriver.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 841
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 548
Senast: super
·
Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 729
Senast: MaRomer
·
Gnägg Hur ska jag tänka...? Stallet har 4 boxar ( vi har 2 ridhästar samt 2 shettisar för körning, alla hästarna går på lösdrift och kommer i...
Svar
7
· Visningar
1 577
Senast: pajaztar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp