Platt, bred och överbyggd rygg

Rumbla

Trådstartare
Finns det någon som har samma bekymmer med sadel och lyckats lösa det?

Har en Welsh Cob/arab med kort rygg. Hon är som en tunna över ryggen, bred, platt och rund. Dessutom är hon ordentligt överbyggd. Jag har haft ute en respekterad sadelutprovare som inte kunde hjälpa mig fullt ut, utan vi landade i något som fick duga. Idag har vi en Santa Cruz Celine med ställbar bom, men den glider när hon galopperar eller tar ett par hinder. Jag har också en westernsadel, Big Ben som ligger ok. Men är man obalanserad så glider även denna. Behöver idéer vad för sadlar vi kan testa.. :(
 

Bifogade filer

  • 6B1226DD-E473-4A55-A4B7-652BA7DAB7E3.jpeg
    6B1226DD-E473-4A55-A4B7-652BA7DAB7E3.jpeg
    589,1 KB · Visningar: 78
Finns det någon som har samma bekymmer med sadel och lyckats lösa det?

Har en Welsh Cob/arab med kort rygg. Hon är som en tunna över ryggen, bred, platt och rund. Dessutom är hon ordentligt överbyggd. Jag har haft ute en respekterad sadelutprovare som inte kunde hjälpa mig fullt ut, utan vi landade i något som fick duga. Idag har vi en Santa Cruz Celine med ställbar bom, men den glider när hon galopperar eller tar ett par hinder. Jag har också en westernsadel, Big Ben som ligger ok. Men är man obalanserad så glider även denna. Behöver idéer vad för sadlar vi kan testa.. :(
Upplever att Celine förvisso är rätt vid, men att den inte är optimal på de vidaste djuren eftersom den är lite tight vid stigläderskrämpan vilket gör att den kan glida. Passar bäst på normalsvängda ryggar.

Hur pass vid är hästen mer exakt? Har du Gentec utspänd till max? (Relevant med tanke på att vissa sadlar inte görs bredare än vissa vidder).

Hur ser den ut i övrigt över manke/rygg? (Har du nån bild bakifrån t ex).

Wow.
Maxflex.
Andra modeller av Santa Cruz, t ex Octavia kan vara värt att kika på. Hade även en Malmö som var mycket rymlig vid manken men å andra sidan väldigt lång. Hur kort är kort rygg?

Fast du kanske letar hoppsadel?
 
Celinen är inställd på något mellan normal och vid. Så problemet är inte att hon kräver så mycket vidd utan att hon är rund som en tunna och inte har någon manke.

Kan du se bilden i mitt första inlägg? Den visar att det är kort anläggningsyta.
B888DBFF-ECC0-465E-9629-047984FE8C7E.jpeg
 
Tror din ponny liknar min i ryggen :) min är Welsh sek B/arab, halvblod, russ. Förvisso XW men formen är liknande. Har haft följande sadlar till honom: Spalding britannica dressyr, globus loke allround, thorowgood låg ok, amerigo fungerar också, typ alton. Starktrekks bomlösa är trevliga också och korta. Själv rider jag uteslutande i min Sensation Hybrid eller barbacka för det ärså vi båda trivs bäst :D
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har haft enorma problem med att hitta en sadel till min Welsh Mountain. Hon är 115 cm hög med väldigt platt, bred och något svängd...
Svar
11
· Visningar
1 313
Senast: Thera
·
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 297
Senast: Fibusen
·
Utrustning Hej, Vet att det finns en miljard sånahär trådar, har läst de flesta gamla men är fortfarande lite villrådig. Har kontakt med en...
Svar
6
· Visningar
2 340
Utrustning Bilder kommer ev, vill ha ägarens tillstånd innan jag lägger dem här. Men det borde gå att råda lite allmänt utefter info ändå? Det är...
2
Svar
25
· Visningar
3 316

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp