Bukefalos 28 år!

plötsligt varmt

tanten

Trådstartare
For några mil med bilen vid lunch. ACn funkade utmärkt.

Sedan skulle jag hem. Kokhett i bilen och den blåste bara varmluft. Jag har åkt 7 mil med KD.

Naturligtvis har verkstäderna stängt för dagen. Kära buke - är det bara att fylla på (och vad KOSTAR det??) eller är det något annat fel när kylan försvinner så plötsligt?


Jag har aldrig haft AC innan denna bil så det är nytt.... Bilen är en Sonata -05.
 
Sv: plötsligt varmt

Tyvärr har jag inget tröstande att komma med, de gånger vi har haft problem med AC:n har det kostat skjortan. Hoppas på bättre tur för dig.
 
Sv: plötsligt varmt

En vanlig bilförare 'fyller inte på' kylmedia i en AC, så om du inte är 'händig' på AC, eller har någon bekant som är, så är det verkstad som gäller.
Kylmediet är miljömärkt, så det får inte hanteras hursomhelst.
 
Sv: plötsligt varmt

En vanlig bilförare 'fyller inte på' kylmedia i en AC, så om du inte är 'händig' på AC, eller har någon bekant som är, så är det verkstad som gäller.
Kylmediet är miljömärkt, så det får inte hanteras hursomhelst.

Fylla på gör man väl på verkstad?

Frågan var om det är sannolikt att kylmediet bara kan minsta så - eller om det nog är storfel.

Tidigare har jag sett annoner om att fylla på ACn. När jag nu googlar står det mest om att det är trasigt ifall kylmediet försvinner. Kan det försvinna utan att det är något större fel??
 
Sv: plötsligt varmt

Då tolkade jag dig fel.
Ja, i teorin kan lite gas pysa ut, så att det till slut blir för dåligt tryck i systemet så att AC'n lägger av. Har dock aldrig hört nån som haft ett så simpelt problem.

Tre gånger har jag varit med om att AC:n slutat fungera. Alla gånger har det varit läckage via någon trasig detalj, som då fått bytas. De två sista gångerna har operationen kostat 8000+, och det på en bil i samma ålder (men annat märke) som din.
Om jag inte hade haft hund, hade jag inte låtit reparera AC:n den sista gången. Med facit i hand så var det dock rätt, för detta är fel sommar att sakna AC i en bil man kör hundar.
 
Sv: plötsligt varmt

Det behöver ju iofs inte vara läckage. Det finns många andra fel som kan göra att AC:n slutar funka.
Får inte kompressorn ström, så blir det ju t.ex ingen kyla ut i kupén.
 
Sv: plötsligt varmt

Blaser din AC fortfarande in luft i bilen? Annars kan slangen(ar?) ha lossnat. Mycket simpelt att fixa ...

Lever man i tropiska klimat vill man helst ha en fungerande AC :p och den gar i stort sett aret runt. Jag har haft en uppsjo med fel pa AC's. Just nu vantar vi bara pa att AC'n i pick-up trucken ska sluta igen. Den blev reparerad forra aret (for det fanns inte tid att fa fram en ny) och reparationen haller fortfarande. Vi hoppas att den haller sommaren ut da vi ju ar i Canada nu och inte behover den sa mycket som hemma.
 
Sv: plötsligt varmt

En påfyllning kostar gr tusen, bortkastade pengar om inte de otäta packningarna byts samtidigt.


Ett tips, stäng aldrig av ac;n

Då håller packningarna längre
På vintern ställer du den på manuellt och reglerar värmen med varmluften.
 
Sv: plötsligt varmt

Fick en ingivelse och kollade serviceprotokollet från maj. Och jodå. ACn ingick. Alltså torde det vara något större fel nu.
Morr. Jag hade tänkt göra roligare saker med pengarna.
 
Sv: plötsligt varmt

Min AC blåste bara varmluft för ca en månad sedan. Det visade sig att slangen läckte vid en packning, lätt åtgärdat. Verkstaden tog drygt 1000 kr för påfyllning av kylmedium och totalt lnkl byte av packning landade kalaset på knappt 1600 kr. Så om du har samma fel behöver det inte bli jättedyrt att åtgärda. Min bil är också en -05:a.
 
Sv: plötsligt varmt

Lånar tråden lite..

Vi köpte min farmors bil för ca ett år sedan, volvo v70 -99. I den blåses antingen jättevarm luft, eller om man vrider värmereglaget till kallaste så blåses kall luft. Är det samma fel här som för de ovanstående?
 
Sv: plötsligt varmt

Lånar tråden lite..

Vi köpte min farmors bil för ca ett år sedan, volvo v70 -99. I den blåses antingen jättevarm luft, eller om man vrider värmereglaget till kallaste så blåses kall luft. Är det samma fel här som för de ovanstående?

Har bilen AC? I så fall är det väl läge för en koll på verkstad? Det är inte meningen att det ska vara antingen jättevarmt eller kallt. Man ska kunna reglera tempen.

Lämna in den på felsökning och be om prisförslag.
 
Sv: plötsligt varmt

KL

Fick till slut kontakt med en verkstad som kan kolla den redan i nästa vecka. Alla andra hade många veckors kö.

Den verkstaden var också optimistisk om felet. Lite läcker det ju med åren, sa de glatt. Jag håller tummarna.
 
Sv: plötsligt varmt

Har bilen AC? I så fall är det väl läge för en koll på verkstad? Det är inte meningen att det ska vara antingen jättevarmt eller kallt. Man ska kunna reglera tempen.

Lämna in den på felsökning och be om prisförslag.

Har du AC får du reglera temperaturen manuellt. För att kunna ställa in en given temperatur krävs det ACC/ECC.
 
Sv: plötsligt varmt

Min AC slutade funka efter vintern. 11 500 kr, skulle det kosta, hade en jäkla tur att mitt försäkringsbolag täckte kostnader för motorfel ända upp till 15 000 mil, alla andra bolag slutade vid 10 000. Så jag kom undan med självrisken, 3 000 kr.
 
Sv: plötsligt varmt

På min förra skotare var AC-n paj när jag köpte den pga. ett slangbrott så jag pressade en ny slang (vanlig hydraulslang fick duga) och fyllde upp systemet med gasol. När jag bytte skotare 6 år senare funkade AC-n fortfarande. :p

Skulle jag ge mig på en vild gissning så har termostaten till din AC gett upp, eller så har du kabelbrott så magnetkopplingen inte får nån ström. Enkelt att kolla med ett Biltema-instrument för 70 spänn. :idea:
 
Sv: plötsligt varmt

"Min" bilmekaniker lärde mig nyligen, när min AC pajjade, att det kan bero på olika saker. Att en slang vittrat sönder är vanligast, det var felet på min och blev således billigare att reparera. Kan även vara kondesorn eller hela AC:n om man har otur. Men du kan kolla själv om det är gasläckage eller inte. Öppna motorhuven. Någonstans ska det sitta två skruvhattar, ser ut ungefär som korken till en tub salva eller nåt, fast i svart(oftast). Skruva loss en sån, där under sitter det då en liten "flärp" i metall i en rörände. Ta en skruvmejsel eller nåt liknande och vicka den flärpen åt sidan lite snabbt bara. Om du hör ett hårt och högt pysljud, så har du gas kvar i systemet. Om det är ett mesigt pysljud eller inget ljud alls, så är det ingen gas kvar i din AC.

Jag har blivit lurad av en verkstad med min förra bil, eller...de försökte...och sa att det var hela AC:n som var trasig. De ville ha 7000 kr för det. Jag sa att de bara skulle byta slangar och slangklämmor och fylla på gasen... Det funkade alldeles ypperligt och bilen höll ett par år till. Så se till att de inte försöker lura i dig att det är ett större jobb än det är.

Min nuvarande bil är 4 år gammal, bara haft mig som ägare och inte sönderkörd på något vis. Logiskt sett är den alltså för ny för att hela AC:n ska pajja (om man inte är en sån som målar fan på väggen), samma när turbon small...för ny för att större grejer ska pajja helt. MEN...däremot utsätts slangar och dylikt för vägsalt, väderväxlingar och slitage, så dom börjar vittra sönder. Min har ändå gått 9000 mil... Hoppas du hittar en bra mekaniker som hjälper dig. :)
 
Sv: plötsligt varmt

Har bilen AC? I så fall är det väl läge för en koll på verkstad? Det är inte meningen att det ska vara antingen jättevarmt eller kallt. Man ska kunna reglera tempen.

Lämna in den på felsökning och be om prisförslag.

Ja, den har AC. Problemet är att jag pluggar och inte vill lägga pengar på onödiga saker. Så länge bilen är säker och hel kan min komfort få vara sisådär ;) Däremot är det jo roligt att veta vad som är fel den dagen man söker hjälp.

Lovisaleonora_: Jo, visst ska det vara så. Men alla stegen mellan 18-26(?) grader = bastu och 17 = isbad. :p
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 588
Senast: cassiopeja
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
12 808
Senast: Tarantino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp