Plötsligt dåliga hovar, åtgärdar?

Centaur

Trådstartare
Min häst har alltid haft väldigt bra hovar för sin ras (halvblod/fullblod) men senaste tiden har de blivit riktigt dåliga och det verkar bara bli värre. :(

Vi har några teorier om orsaker, tror det är en kombination av flera olyckliga omständigheter. Han blev skadad i september och har bara skrittas och ridits lätt sen dess så betydligt mindre stimulans för hovarna. I mars var han jättesjuk med hög feber, testade dock negativt för alla vanliga sjukdomar (SLUs Luftvägspaket+Kvarka). I vintras bytte jag mineralfoder, misstänker att substitutet inte var lika potent.

I dag är det 5 veckor sen han skoddes (alltid skotts var 5e vecka, växer snabbt) och det fattas minst 10 söm som jag har varit tvungen att dra ur pga att hovväggen spruckit och gått sönder så illa att sömmen stått rakt ut i intet. Hovarna spricker vid sömhålen och det bryts av stora bitar. Blir värre varje gång han skos om, fler sömhål och svaga punkter i redan trasig hovvägg.

Hovslagaren kommer i morgon och jag har diskuterat lite med honom på förhand och vi har mer eller mindre bestämt att han ska få bli barfota ett tag (med boots vi ridning!). För vad annat finns det att göra? :crazy: Någon som vet om det finns bättre alternativ? Vet att man kan limma på skor men har hört att det håller dåligt. Har någon testat det?

Jag är van vid att ha barfota hästar men denna har ej varit utan sko sen han var liten så vi vet ju inte hur det kommer fungera. Hovslagaren tyckte prova och se...:nailbiting:
 
Alltså, har du tittat på om hästen har andra symptom? Hur gammal är den, har nämligen en vän som nyligen fick sitt fullblod diagnostiserad med Cushing och allt började med att hovarna rasade bit för bit.
 
Det har han inte. Jag har haft två hästar med ppid så är väldigt vaksam på tecken men han har inga andra problem än hovar som spricker.

Hovslagaren menade att när det väl börjat spricka vid sömmarna på detta sättet är det lätt att det fortsätter så det blir en ond cirkel. Han har haft perioder tidigare med sprickor men det har då inte varit så mycket. En lös söm istället för tio.
 
Det har han inte. Jag har haft två hästar med ppid så är väldigt vaksam på tecken men han har inga andra problem än hovar som spricker.

Hovslagaren menade att när det väl börjat spricka vid sömmarna på detta sättet är det lätt att det fortsätter så det blir en ond cirkel. Han har haft perioder tidigare med sprickor men det har då inte varit så mycket. En lös söm istället för tio.

Nej för det hade inte den här hästen heller, några andra symptom. Det började med att hovarna blev sämre i kvalitet, fortsatte med att hornet sprack där det var sömmat. Sedan eskalerade det till ännu sämre hovtillväxt, denna häst hade inte någon fantastisk tillväxt tidigare men nu blev det katastrof. Till slut så fick den stackars hovisen hålla sig i mössan när hästen skulle skos, och hoppas att det inte rasade av häststaackarn som behövde sin skor så ohyggligt väl.

Besök på klinik, provtagning visade på Cushing, nu är hovarna där det var tidigare.
 
Tycker det låter konstigt , hade nog aldrig sett barfota som alternativ på en så känslig häst och har nog aldrig heller stött på en hovslagare som är kunnig som tar det som enda lösning på en sån häst .

Du tipsar ofta andra om homeopati etc . Det finns inget som fixar ngt homeopatiskt.
Jag tror det finns många lösningar på ditt problem här som inte handlar om barfota utifrån anledningen du redogör för .
 
Nej barfota utan boots är jag säker på att inte går. Jag får se vad hovslagaren tycker när han ser hästen, min fd använde tunnare söm tex. Och tunnare sko om jag minns rätt . Kan tunnare sko ge mindre påfrestning?

Han får akupunktur regelbundet, nu med fokus på hovar och den nyare tillväxten ser ut att vara av bättre kvalité men det tar ju tid innan det växer ner. Hoven på det skadade benet är i bäst skick, där har han fått akupunktur hela tiden. Enda benet det inte fattas söm på.

Allt tar så lång tid med hovar, de skulle behöva bli starkare nu.

Själv tror jag att det blivit såhär pga att vi haft ett riktigt otursår där flera oturliga omständigheter har ballat på sig. I samband med skadan fick han även kolik pga boxvila. Hans kompis dog förra våren. Så det har varit väldigt mycket. Och han är en känslig individ båda fysiskt och psykiskt. Varit otroligt blött i marken sen nyår också vilket säkert gjort sitt.


Men kan absolut testa för ppid trots att han inte visar några symptom, har ändå haft det i tankarna eftersom han börjar bli i farozonen vad gäller ålder.

Frågan är vad som är bäst att göra just nu för att hovarna inte ska fortsätta trasas sönder. Det kanske löser sig själv allt eftersom friskare hov växer ner?
 
Är de för mjuka av fukt eller för torra? Även om hovar precis som hud behöver fukt kan vatten vara uttorkande. Om de är väldigt mjuka och spröda av fukt kan spånbädd hjälpa till att torka upp dem + ev tjära, men är de torra mår de bättre på torv och penslas med vegetabilisk olja på hovväggen för att hjälpa till med att bevara fukten. Hoven suger mycket fukt genom sulan och avdunstar genom väggen, så tjära en mjuk sula eller olja en torr vägg och se över vilket strö som används. Foderstaten?
 
Just sådär gör min hästs hovar i normalläget. Ffa sommartid (då hjälper det lite att bada dem i vatten, nu har jag hittat vattenboots jag tänkte testa i år). Hans blev betydligt mycket bättre över en längre period (ca 7 mån) av att äta NAFs hovtillskott (som jag eg inte tror ett skit på men det var fan magiskt?!).

Sedan bytte vi skor o la på sulor o skorna gillade han inte alls - drog av alla 2 ggr/hov under några veckor. Så då förstördes ju allt vad hovvägg hette. Nu har han haft sulor 2 perioder (propad) o hans strålar o trakter ser bättre ut än någonsin men sulorna drar alldeles för mycket i sömmarna så testar lite utan ett tag o ser om man kan få in fördelarna från sulorna men utan att trasa sönder hoven helt. Denna sista perioden behövde hovis sömma om efter 4 veckor, han går annars numera normalt ca 6 veckor med denna hovslagaren på sommaren.
 
Hur har hästen det med mineralbalansen? Brist på zink ger dåliga hovar men även en obalans i mineralerna kan ge problem.
 
Som jag skrev så bytte jag mineraler i vinter och de var inte lika bra. Nu är han tillbaka på vanliga mineraler. Tror dock inte att det är hela förklaringen, har haft han i 12 år och de första 7-8 åren fick han vanligt mineraltillskott från typ Granngården.
 
Brist på koppar kan också ge dåliga hovar. Kanske har hans upptag ändrats med åren och han tog upp effektivare när han fick från granngården än nu? Och om han dessutom fått ett mindre bra mineralfoder ett tag så tar det tid att återställa men om jag förstått rätt så är den utväxande hoven i bättre kvalite? i så fall är det nog mest bara att ha is i magen och underhålla tills den nya delen har växt ner. Limma på skorna några perioder i stället för att slå i söm och riskera att hoven går sönder mer under tiden.
 
Tror inte det, de mineralerna hade mycket järn och mangan och väldigt lite koppar och zink jmf med vad jag har gett nu.
 
Min hovslagare använder alltid tunnare söm på fullblod på grund av att de ofta har problem med dåliga hovar som spricker. Det kanske kan vara idé att testa. Om du har möjlighet kanske du kan ringa upp din förra hovslagare och fråga om hur hen brukade sko din häst.
 
Har/haft samma problem med min nya häst. Hovarna började trilla sönder runt söm och sprickor o skit (nerifrån) På honom berodde det på obalans i hoven, han stod inte rätt helt enkelt och något måste ge sig, då blir det hoven. Sedan sa även hovslagaren att sömmen har suttit för långt ner, kan man slå i sömmen högre upp så blir hoven mer hållbar.
Nu efter en skoning med ny hovslagare så har vi inga mer sprickor.
Tror inte att barfota är bästa lösningen för en sådan häst, utan den behöver få växa i balans.

Vi använder också tunnare söm
 
Frågade nu och han använder också slim söm. Han har skott hästen i tre år så är nog inte pga att han skor fel. :-)
 
Limma skor funkar inte jättebra i alla fall inte på min häst. Brist på mineraler kan väl ta ett tag innan det visar sig, kanske han fortfarande har lite underskott om han inte fick i sig tillräckligt med mineraler i vintras? Ge lite extra en period kanske? När min häst hade dåliga bakhovar fick hon aluminiumskor och det verkade funka bättre så det kanske kan vara värt att prova.
 
Update. Han hade växt bra så fick bort det mesta av den trasiga väggen och jag bokade in ny tid om fyra veckor.

Hittade inga bra boots i hans stl heller, Equine Fusion som jag ville ha hade varit precis på gränsen så då hade jag fått verka varje vecka och ändå kändes det som att risken för skav var överhängande. Håller tummarna för att det löser sig när friskare horn växer ner i sömområdet.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 133
Senast: super
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 812
Hästvård Satt och funderade på det här med hovproblem, och orsakerna till dessa. Herr Häst har haft risig hovkvalité alltid. Det blev betydligt...
Svar
18
· Visningar
2 348
Senast: Speedway
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 176
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp