Plötsligt händer det (förs.bolag-kastrering)

Nethril

Trådstartare
För att göra en lång historia kort så har jag en whippettik (4 år i mars) med reaktiv histiocytos. Knölarna (som måste opereras bort) har hittills uppkommit på huvudet i tre omgångar. Detta i samband med löp. Därför har vi övervägt att kastrera för att se om de upphör, vilket veterinären också rekommenderat nu efter senaste omgången vid löpet i augusti.
Igår bad jag kliniken skicka in pappren till försäkringsbolaget för att se om de kan tänka sig att gå in och täcka.
Veterinären bad mig att inte hoppas, de brukar inte täcka kastrering ens med rekommendation.

Idag fick jag svar att de täcker hela alltet och Tibbis kommer kastreras om två veckor ungefär. (både jag och veterinären utbrast "SKOJAR DU?!" när sköterskan meddelade vad bolaget sagt :D

Nu vill jag gärna höra om erfarenheter efter kastrering, bra som dåliga. Tycker att jag läser och läser men jag vill läsa mer och framförallt höra hur det har gått för tikarna efter ett tag (med inkontinens osv) Kanske har ni något tips som ni insåg under tiden eller efter som kan hjälpa oss på nåt sätt etc? Berätta gärna isf :)
 
Jag måste säga att jag har fått 4 kastrationer genom försäkringsbolaget, vilket aldrig varit problem, trots att hundarna inte varit särskilt sjuka (förutom en).

Men av 4 har en blivit inkontinent. De andra har mått hur bra som helst.
 
Vad lustigt (men bra!) Vad var det som gjorde att försäkringsbolaget tog dina fyra? Var det tikar alla fyra? (nyfiken i en strut)

Den som blev inkontinent, behandlas den med medicin eller hur löser ni det? Blev hon det snart efter kastreringen eller kom det smygande?
 
Vi fick INTE ut ett dyft trots att hela livmodern såg ut som en druvklase. Veterinären tog foto till utbildningskompendiet, hon hade aldrig sett något så djäkligt.

Men Agria tyckte inte det var farligt, och vägrade ersättning. Jag ska aldrig ha en försäkring hos dem igen.
 
Hm, där ser man. Konstigt att det kan variera så egentligen, men det beror väl mycket på bolag..
Jag har IF på mina två och de har faktiskt täckt allt möjligt som jag varit osäker på om de verkligen skulle täcka.
 
Vad lustigt (men bra!) Vad var det som gjorde att försäkringsbolaget tog dina fyra? Var det tikar alla fyra? (nyfiken i en strut)

Den som blev inkontinent, behandlas den med medicin eller hur löser ni det? Blev hon det snart efter kastreringen eller kom det smygande?
Jag har också IF.

Alla fyra var tikar, två av dem hade en ganska lätt livmoderinflammation som man säkert hade kunnat medicinera, men jag ville kastrera. Den sista hade problem med löp, så då kastrerade vi och försäkringen tog det, men det berodde nog mer på veterinärens utlåtande än bolaget.

Hon var lite inkontinent innan, vid något tillfälle hade hon läckt, så jag tror inte att kastrationen är hela orsaken. Men hon medicineras dagligen med Rinexin.
 
Min whippet fick tidigt livmoderinflammation. Kastrationen gick bra, smärtstillande och vila första veckan, sen var hon som vanligt igen. Ingen inkontinens men hon la på sig i vikt.
 
Min whippet fick tidigt livmoderinflammation. Kastrationen gick bra, smärtstillande och vila första veckan, sen var hon som vanligt igen. Ingen inkontinens men hon la på sig i vikt.

Tack för svaret. Jag hoppas att min klarar sig lika bra. Hon har lätt att lägga på sig redan idag så jag oroar mig lite för vad hon ska äta sedan, men det är ju ett väldigt litet problem eg.
 
Våran nuvarande kissade lite blod då och då,samt dåligt tryck. Men visade inga kristaller eller uvi på urinprov,på ul visade det sig att prostatan var full med cystor som blockerade urinröret,så vi vart rekomende att kastrera. Hunden var även krypto. Vi fick allt betalt från Folksam,utan den minsta tvekan. :)

Åter till din fråga. Jag känner en tik som kastrerades som 6-åring,har inte varit några problem alls med inkontinens, däremot viktuppgång och lite tråkig i pälsen,fällde en hel del också tiden efter kastrering så pälsenkanske rättar till sig.
 
Vår fick livmoderinflammation vid första löpet och kastrerades då. Jag vet inte hur det gick/hur hon mådde/om förs.bolaget betalade då jag och sambon inte var tillsammans då men nu är Mira lite över 3år och hon är inkontinent. Inte så illa att hon behöver medicineras (även om vi har att hämta ut om det blir värre) utan läcker om hon är uppspelt/på somrarna då hon dricker mer/när hon sover väldigt djupt.
 

Liknande trådar

Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 273
Senast: TinyWiny
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 272
Övr. Katt Jag har ju haft många turer med min stackars hankatt. Har skrivit här om det tidigare. Han var krypt och kastrerades i somras...
Svar
3
· Visningar
2 835

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Kattbilder #9
  • Trixtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp