Plötsligt slocknar den!

Lena Furberg

Trådstartare
Nån som har en aning om vad som kan vara felet på vår dator? Den är högst 3 år gammal och har inte haft problem tidigare. Nu plötsligt mitt i alltihopa (kanske en eller två gånger om dagen) blir skärmen bara svart och datorn släcker ner. Sen startar den om sig själv igen, men det är ju inte direkt roligt _ speciellt om man är mitt uppe i att skriva nåt viktigt.

Vi har rengjort den från allt damm etc kring fläkten, tänkte att den kanske blev överhettad och släckte ner av den anledningen. Nu är temperaturen kring 44 grader hela tiden så det kan inte vara därför.

Nån som har en aning om vad problemet kan vara? Jag har inte direkt råd att köpa en nya såhär utan vidare.....
 
Jag tror på något invärtes ...

Är det windows finns det möjligen loggfiler som kan ge en ledtråd, men det är för komplicerat på det här forumet. Du är väl bra på engelska så mitt tips är att du söker på felet och datormodell på engelska för att se om andra upplevt samma problem och om det ges en lösning.

Har du gjort förändring av datorns hårdvara nyligen eller uppdaterat drivrutiner eller så så är det där man kan börja genom att ändra tillbaka.
 
Jag skulle tippa på någon form av hårdvaruproblem ex nätaggregatet eller processorn som fått problem, blir för varm å startar om. Men skulle även kunna vara någon drivrutin som strular.

Oavsett skulle jag se till att säkerhetskopiera allt på datorn utifall den inte kommer att starta upp någon dag så att du inte förlorar det du har på den.
 
Håller med övriga om att det kan vara nätaggregatet. Kolla så att alla kablar sitter som de ska, kvarstår problemet efter det bör aggregatet bytas ut. Det är inte så svårt att göra själv, bara man ser till att lära sig innan vilka kablar som ska kopplas in var. Se även till att skaffa rätt styrka, så att det inte börjar krångla för att agget inte orkar hålla igång alla komponenter som behövs.

Det kan annars vara processorn, blir den för varm eller annars överbelastad så kan datorn få hjärnsläpp och starta om sig, det blir en form av krasch helt enkelt. Det finns gratis program som kollar temperaturen på både processor och andra datordelar, så det är lätt att få ett hum om ifall det är överhettning som kan vara boven. Men när det gäller processorfel så brukar de yttra sig framförallt när man gör något mer krävande med datorn, t ex kör ett spel eller annat som sätter lite press på systemet, för det är bara då processorn behöver jobba hårdare.

Ett tredje alternativ skulle kunna vara att något RAM-minne börjat strula, men precis som med processorfel brukar det främst visa sig när man gör något som använder mycket minne. Dessutom är det i stort sett standard att få blåskärm med varningskod om datorn kraschar pga minnesfel, så det känns inte som att det riktigt stämmer med ditt problem.
 
Håller med övriga om att det kan vara nätaggregatet. Kolla så att alla kablar sitter som de ska, kvarstår problemet efter det bör aggregatet bytas ut. Det är inte så svårt att göra själv, bara man ser till att lära sig innan vilka kablar som ska kopplas in var. Se även till att skaffa rätt styrka, så att det inte börjar krångla för att agget inte orkar hålla igång alla komponenter som behövs.

Det kan annars vara processorn, blir den för varm eller annars överbelastad så kan datorn få hjärnsläpp och starta om sig, det blir en form av krasch helt enkelt. Det finns gratis program som kollar temperaturen på både processor och andra datordelar, så det är lätt att få ett hum om ifall det är överhettning som kan vara boven. Men när det gäller processorfel så brukar de yttra sig framförallt när man gör något mer krävande med datorn, t ex kör ett spel eller annat som sätter lite press på systemet, för det är bara då processorn behöver jobba hårdare.

Ett tredje alternativ skulle kunna vara att något RAM-minne börjat strula, men precis som med processorfel brukar det främst visa sig när man gör något som använder mycket minne. Dessutom är det i stort sett standard att få blåskärm med varningskod om datorn kraschar pga minnesfel, så det känns inte som att det riktigt stämmer med ditt problem.
Svarar alla :-)
Processorn har vi kollat och temperaturen är helt ok.

Vi misstänker, som flera sagt, att det är en lös koppling nånstans, kan vara var som helst från väggkontakt till själva datorn..... Vi får leta!

Tack för alla svar!
 
Processorn är bara en komponent som behöver kylning i datorn, ett sätt att kolla är att använda datorn i ett svalare rum och se om felet består. 5-10 graders sänkning av rumstemperaturen gör mycket, tex. placera datorn i ett fönster med drag.

Ett kontaktfel i strömförsörjningen brukar inte göra att den startar om, jmf. att dra ut sladden.

Datorvirus som nämndes tidigare kan det också mycket väl vara, en komplett scanning med uppdaterade virusdef. kanske är det första.
 
Hm, nä, tror inte det. Vi har (visa av skadan sen tidigare...) alla tänkbara virusskydd. Men kan nåt ha slunkit igenom? Det borde väl gå att hitta isåfall?
Ja det kan vara något som har slunkit igenom, jag trodde att min gamla bärbara var slut för den bara hängde sig och det trodde även datafirman. Men när den nya datorn som de hade flyttat över allt som var på den gamla datorn började göra samma sak började vi misstänka virus. Så efter att ha blåst rent hela datorn så har den fungerar helt problemfritt.
 
Jag tror på hårdvarufel snarare än mjukvara (virus etc).
Nätaggregatet är ju som många säger ett vanligt fel på äldre datorer även om jag tycker de ska håla mer än tre år..
Det kan då behöva bytas, jag tror mer på det än på en lös kabel.
Nätagg. brukar inte vara så dyra, och inte jättesvåra att byta om man är så pass kunnig att man vågar öppna datorn.
Nu förutsatte jag i och för sig att det var en stationär dator och inte en laptop, för då är det lite meckigare.

Det kan även vara någon kylfläkt som är defekt även om processorn håller bra temperatur så några komponenter överhettar.
 
@Lena Furberg
Vad var lösningen i fallet med den slocknande datorn?

Jag tycker det borde vara lag på att trådar som den här uppdateras annars får man ju inte veta vem som gissade rätt, ungefär som en deckare som saknar de sista sidorna.

:)
:DVi testade alla tänkbara åtgärder men inget gav resultat. Nu gjorde vi en uppdatering av HP och sen dess har den inte stängt ner! Peppar peppar!!
 
Jag uttalade mig för tidigt - idag slocknade den igen. Och sen hade den på nåt mysko vis tappat bort det software som gör att datorn kan ansluta sig till internet, så vi fick ladda ner det igen. Suck.
 
Jag uttalade mig för tidigt - idag slocknade den igen. Och sen hade den på nåt mysko vis tappat bort det software som gör att datorn kan ansluta sig till internet, så vi fick ladda ner det igen. Suck.
Är det en bärbar eller stationär dator? Har du modellbeteckning?
 
HP Pavillion. Billig men ok.
Mannen tror nu att det kan vara PCU:n. Eller en kass lödning nånstans.
Det kan vara antingen ett hårdvaruproblem som tex. någon defekt minnesmodul på moderkort, ram eller grafikkort (går att kolla med memtest) eller ett mjukvaruproblem som virus, drivrutiner elller i windows självt.

Det enklaste för att ta reda på vilket är att göra en komplett "HP system restore" till "original factory condition" som raderar allt på hårddisken och återställer mjukvaran i datorn till precis som den var när ni köpte datorn. Lite jobb är det för allt man vill spara måste föras över till en extern hårddisk/usb-minne, liksom alla lösenord och användarnamn man använt på internet samt man måste installera om program man lagt till. Viktigt är också att inte ansluta till internet under något skede för då går windows automatiskt igång med att installera uppdateringar och det kan vara en sådan som är orsaken (alt. kan man stänga av uppdateringar i "services" men det är lite mer avancerat).

Fungerar datorn som den skall efter återställningen vet man att det är ett mjukvaruproblem och kvarstår problemet är det ett hårdvaruproblem.

Det går att göra smidigare men jag misstänker att du inte är så jättedatorkunnig (det heter "CPU" och inte "PCU", inget illa ment :)) och det här är det enklaste sättet att ringa in felet.

En fabriksåterställning inte är helt bombsäker att göra, ibland kan det gå fel så att windows får installeras från grunden igen, men oftast går det bra.
 
Det kan vara antingen ett hårdvaruproblem som tex. någon defekt minnesmodul på moderkort, ram eller grafikkort (går att kolla med memtest) eller ett mjukvaruproblem som virus, drivrutiner elller i windows självt.

Det enklaste för att ta reda på vilket är att göra en komplett "HP system restore" till "original factory condition" som raderar allt på hårddisken och återställer mjukvaran i datorn till precis som den var när ni köpte datorn. Lite jobb är det för allt man vill spara måste föras över till en extern hårddisk/usb-minne, liksom alla lösenord och användarnamn man använt på internet samt man måste installera om program man lagt till. Viktigt är också att inte ansluta till internet under något skede för då går windows automatiskt igång med att installera uppdateringar och det kan vara en sådan som är orsaken (alt. kan man stänga av uppdateringar i "services" men det är lite mer avancerat).

Fungerar datorn som den skall efter återställningen vet man att det är ett mjukvaruproblem och kvarstår problemet är det ett hårdvaruproblem.

Det går att göra smidigare men jag misstänker att du inte är så jättedatorkunnig (det heter "CPU" och inte "PCU", inget illa ment :)) och det här är det enklaste sättet att ringa in felet.

En fabriksåterställning inte är helt bombsäker att göra, ibland kan det gå fel så att windows får installeras från grunden igen, men oftast går det bra.
Haha, nä jag kan inget alls! Min man är däremot väldigt kunnig och brukar sällan gå bet på nåt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 496
Senast: Unafraid
·
Hemmet Vi har precis flyttat till en ny lägenhet. Det är en nyproducerad lägenhet (3 år gammal) högst upp i huset. Det är många fönster inkl...
2
Svar
34
· Visningar
3 951
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 806
Senast: Dopy
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 636

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp