Plötsligt vägra sova på dagen?

bergstopp

Trådstartare
vår pojk, fyller 2 i september, har alltid varit väldigt lätt att lägga på dagen ända sedan vi avslutade amningen. Han har tittat på Pippi i typ 20 min vid den tiden han brukar bli trött sedan har han somnat när vi bär in honom till sängen. Eller så har han somnat i bilen om vi vart iväg så har vi kunnat bära in honom.
Nu senaste dagarna däremot blir han vansinnig(!) när man ska bära in honom i sängen och panikgråter.
Igår somnade han i bilen så vi kunde bära in honom. Iförrgår fick han sitta uppe, tillslut så höll han på att somna när han åt lunch typ tre timmar efter han normalt brukat somna. Så då bar jag in honom i sovrummet och gick runt lite med honom. Han grät men var så trött så han somnade fort.
Idag satt han i soffan och var jättetrött, typ 1,5 timme senare än han brukar lägga sig. Men det blir jättejobbigt på kvällarna om han sover för sent på dagarna så jag tog honom i famnen och bar runt honom. Efter en stunds gråtande och protesterande så somnade han.
Jag känner mig vedervärdig som låter honom gråta så, men han måste ju sova?!
Vad gör man? Är det normalt att dom gör så i denna ålder?
 
vår pojk, fyller 2 i september, har alltid varit väldigt lätt att lägga på dagen ända sedan vi avslutade amningen. Han har tittat på Pippi i typ 20 min vid den tiden han brukar bli trött sedan har han somnat när vi bär in honom till sängen. Eller så har han somnat i bilen om vi vart iväg så har vi kunnat bära in honom.
Nu senaste dagarna däremot blir han vansinnig(!) när man ska bära in honom i sängen och panikgråter.
Igår somnade han i bilen så vi kunde bära in honom. Iförrgår fick han sitta uppe, tillslut så höll han på att somna när han åt lunch typ tre timmar efter han normalt brukat somna. Så då bar jag in honom i sovrummet och gick runt lite med honom. Han grät men var så trött så han somnade fort.
Idag satt han i soffan och var jättetrött, typ 1,5 timme senare än han brukar lägga sig. Men det blir jättejobbigt på kvällarna om han sover för sent på dagarna så jag tog honom i famnen och bar runt honom. Efter en stunds gråtande och protesterande så somnade han.
Jag känner mig vedervärdig som låter honom gråta så, men han måste ju sova?!
Vad gör man? Är det normalt att dom gör så i denna ålder?

Nej, han måste inte sova på dagen.
Min son är 2,5 och har varierad dagvila. Ibland bara en paus, ibland sover han upp till en timme.

(Han vill inte somna på kvällen oavsett).
 
Säger detsamma, han måste ju inte sova på dagen, har ni testat att låta honom vara vaken?

Hur fungerar det annars att söva honom i vagnen? Det var varit vårt generalknep men är ju väldigt olika från barn till barn.
 
Vår son är 2, senaste månaderna har varit lite varierande med sömn på dagen.
Somnar han en kvart i bilen sover han inget mer, ibland somnar han inte alls, ibland sover han i typ tre timmar.
Vi erbjuder alltid att sova (bil, vagn, säng, famn i soffan) men jag tänker att han lär somna om han behöver. Ett tag sov han middag varannan dag.
Han somnar alltid på kvällen oavsett, så det blir som det blir :)
 
Nej, han måste inte sova på dagen.
Min son är 2,5 och har varierad dagvila. Ibland bara en paus, ibland sover han upp till en timme.

(Han vill inte somna på kvällen oavsett).

Grejen är den att han ser jättetrött ut och jag tror att risken isf är stor att han somnar typ vid 17 och är sedan vaken till typ 1 eller nått :crazy:

@Imogen
Han kan somna i vagnen om han är väldigt trött. Min man provat det ibland. Men han tycker inte så mycket om vagnen..
Vi har inte testat att ha honom vaken.
Jag ville göra det en dag men då gick man man ut med vagnen för han skulle(!!) sova.
Så visst, det skulle man ju kunna testa.
 
vår pojk, fyller 2 i september, har alltid varit väldigt lätt att lägga på dagen ända sedan vi avslutade amningen. Han har tittat på Pippi i typ 20 min vid den tiden han brukar bli trött sedan har han somnat när vi bär in honom till sängen. Eller så har han somnat i bilen om vi vart iväg så har vi kunnat bära in honom.
Nu senaste dagarna däremot blir han vansinnig(!) när man ska bära in honom i sängen och panikgråter.
Igår somnade han i bilen så vi kunde bära in honom. Iförrgår fick han sitta uppe, tillslut så höll han på att somna när han åt lunch typ tre timmar efter han normalt brukat somna. Så då bar jag in honom i sovrummet och gick runt lite med honom. Han grät men var så trött så han somnade fort.
Idag satt han i soffan och var jättetrött, typ 1,5 timme senare än han brukar lägga sig. Men det blir jättejobbigt på kvällarna om han sover för sent på dagarna så jag tog honom i famnen och bar runt honom. Efter en stunds gråtande och protesterande så somnade han.
Jag känner mig vedervärdig som låter honom gråta så, men han måste ju sova?!
Vad gör man? Är det normalt att dom gör så i denna ålder?
Måste ni bära honom till sängen? Titta på Pippi och somna i soffan?

Om han nu behöver sova middag. Ni får prova er fram :)

Mina somnar lite överallt när andan faller på:
zNVcQUX.jpg

:rofl:
 
Grejen är den att han ser jättetrött ut och jag tror att risken isf är stor att han somnar typ vid 17 och är sedan vaken till typ 1 eller nått
I det läget skulle jag ge ett lite rejälare mellanmål sent på eftermiddagen (behövs ju inte om ni är en familj som äter middag/kvällsmat typ 16:30 förstås) och låta barnet somna för natten kl 17. Visst vaknar de lite tidigare på morgonen då kanske, men min erfarenhet är att det rättar till sig ganska snabbt.

/Majola (där inget av tre barn sovit middag i organiserad form när de var två, dock somnat i bilen etc)
 
Vår dotter som fyller 3 i september har flera gånger kommit in i perioder då hon inte vill sova "som hon brukar". Dock behöver hon fortfarande sova på dagtid och därför får vi anpassa oss och prova olika metoder. När hon är ledig från förskolan är hon i regel mer svårsövd för att hon inte blir lika uttröttad. Idag skulle hon absolut inte gå och lägga sig i sängen men kom och mös med mig i soffan, och vips så sov hon. Igår fick jag gå ett varv runt kvarteret med barnvagnen. Ibland lägger vi oss tillsammans hon och jag. Man får prova lite olika. Jag jobbar gärna lite för att få henne att sova lunch eftersom eftermiddagen och kvällen blir så mycket trevligare om hon fått vila och orkar hålla igång till läggdags. Hon sover ca 1-1,5 h på dagen och från 20-06 på natten (något förskjutet nu under sommaren).
 
Vår son som fyller 2 i augusti sover inte regelbundet mera. Om han somnar i bilen kan det lyckas att flytta över honom i vagnen. Annars låter vi honom vara upp. Sover han på dagen är han lätt upp till 23. Sover också länge på morgonen,gärna till 9.30-10.
 

Liknande trådar

Småbarn Vår 1-åriga kille sover så oroligt och ojämnt. Han har sen han föddes sovit dåligt och krävt mycket stöd sen blev det något bättre när...
2
Svar
20
· Visningar
2 736
Övr. Hund Min hund (7 månader) väljer att somna någonstans ute i lägenheten men vi har dörren öppen till sovrummet så han kan komma in till oss om...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 642
Senast: Lillefrun
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 849
Senast: Praefatio
·
Gravid - 1år Dottern 7,5 månad låg på min säng och jag skulle hämta hennes tandborste. Stannar till i dörröppningen och tittar så hon inte är så...
2
Svar
21
· Visningar
2 955
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp