Plugga på distans

Glimfeather

Trådstartare
Ni som läst på högskola på distans, hur tycker ni det fungerade? Skulle ni göra det igen? Jobbade ni samtidigt? Hur mycket i så fall?

Hälsningar "Trött på sitt jobb"
 
Jag försökte läsa en halvfartskurs på distans för några år sedan, när jag var mammaledig. Det gick inte alls för jag fick aldrig ro att sätta mig och att jag dessutom har svårt för att få loss tummen gjorde ju inte saken bättre.
Nu läser jag kurser som går parallellt på campus och på distans, vilket innebär att vi som egentligen läser på campus kan välja att följa föreläsningarna live hemifrån istället. Smidigt, men även där krävs självdisciplin...

Så en motfråga, har du den självdisciplin som krävs för att plugga på distans?
 
Ni som läst på högskola på distans, hur tycker ni det fungerade? Skulle ni göra det igen? Jobbade ni samtidigt? Hur mycket i så fall?

Hälsningar "Trött på sitt jobb"

Jag har läst flera kurser på distans, både halvfart och kvarstfart. Jobbar heltid och har hästar.

För min del passar det perfekt och jag har sökt en sommarkurs och en kurs till hösten. Gillar att lära mig nya saker och så vill jag också byta jobb. För mig är det viktigt att visa en ev ny arbetsgivare att jag kan lära mig nya saker...

Jag har läst korta kurser på 7,5 hp och 15 hp. Det som krävs är att man har studievana och är diciplinerad. Den stora fördelen med att plugga distans är ju att det funkar bra att kombinera med arbete - ialla fall för mig. Jag avsätter vissa timmar varje vecka till studier och oftast är det helgerna som går åt. Nu har jag inga barn så det underlättar mycket. Och så får man inse att man blir tämligen asocial ett tag ;)

/Lizzie
 
Jag har läst kurser på distans, och för mig fungerade det utmärkt. Jag har alltid haft en väldigt bra självdiciplin, och det har gjort att jag verkligen har satt mig ner och gjort skoluppgifterna, istället för att samla på hög. I och med att jag har häst så tyckte jag distansstudier var rena himmelriket, jag kunde välja själv när jag skulle plugga, slapp ha några direkta tider och kunde vara i stallet i dagsljus vintertid. Nu läste jag visserligen de här kurserna efter att jag redan hade pluggat i flera år på campus, så jag hade vanan inne, det ska jag väl tillägga också.

Hade jag inte haft häst hade jag utan problem kunnat jobba samtidigt.
 
Jag har vid sidan av min andra utbildning, men även jobb, läst kurser på distans. Det funkar jättebra, men man måste ju ha någon typ av grunddisciplin och inse att saker tar längre tid än vad man tror. ;)

Jag har trivts bra med att plugga lite extra på distans, men jag har fått för mig att de kurserna inte är lika mycket värda som kurser man läser på campus.
 
Har låst en kandidatexamen på distans, var kanon! Jobbade lite extra, men hade kursare som jobbade heltid samtidigt, någon som var deltidsledig för studier. Jag är studievan plus har varit egen företagare ch jobbat mkt hemma tidigare så jag är van att jobba hemifrån.
 
Får man svara även om man "bara" läst på Komvux? Jag läser nu via NTI och jag ÄLSKAR det! Tycker det är supersmidigt, studieportalen är bea och lärarna är kanon! Har inga problem med självdiciplin när det gäller studier, tycker det är så kul :)
 
Jag läser på distans varje hösttermin (jobbar 80%). Lite tufft när det har varit 50% kurser eftersom jag i realiteten jobbat 130%, lättare när de gått på kvartsfart men då har man mindre tid på sig så det blir en 50% kurs men på färre månader (jag hade föredragit att den sträckt sig över hela terminen). Är man någorlunda disciplinerad och läser ett intressant ämne så fungerar det bra tycker jag. Det har också varit stor skillnad i svårighetsgrad (latin var betydligt svårare än barns språk- och kommunikation till exempel). Sedant tror jag att det är en fördel att vara en nattuggla så man kan läsa sent på kvällen/natten då man har småbarn hemma.
 
Tack för era svar! :) Jag har läst min nuvarande utbildning på distans (100%) och jobbat (64% natt) samtidigt, så någorlunda diciplin har jag. Det var ju dock gymnasienivå så inte alls lika krävande ... Har vana från högskolan sedan tidigare men inte distans. Men om jag tycker det blir för mycket så kanske det finns möjlighet att börja på campus istället. Men helst vill jag inte flytta.

Har inga barn och har inte tänkt jobba heltid, utan ta en del tjänstledigt om det blir aktuellt :)
 
Jag har läst in en kandidatexamen samt ett antal strökurser på distans vid sidan av mitt heltidsjobb, ju intressantare kurs desto lättare har det gått att plugga. Under en period jobbade jag 100% och läste 150%, men det är inget jag rekommenderar - pluggandet tog över all fritid.

Har haft ett uppehåll några år nu och började läsa i höstas igen. Hade jättesvårt att komma in i disciplinen igen, så åtminstone för mig är studieteknik helt klart en färskvara - oavsett om det är en intressant kurs eller inte.
 
Tack för era svar! :) Jag har läst min nuvarande utbildning på distans (100%) och jobbat (64% natt) samtidigt, så någorlunda diciplin har jag. Det var ju dock gymnasienivå så inte alls lika krävande ... Har vana från högskolan sedan tidigare men inte distans. Men om jag tycker det blir för mycket så kanske det finns möjlighet att börja på campus istället. Men helst vill jag inte flytta.

Har inga barn och har inte tänkt jobba heltid, utan ta en del tjänstledigt om det blir aktuellt :)

Jag har läst både på campus och på distans och har bytt från ett program på distans till ett på campus, dock var det så stor skillnad i uppläggen mellan programmen att jag började om.

Jag har läst både distans och campus vid sidan av jobb hel/deltid och på heltid - alla varianter tror jag :) Jag har upplevt att det beror helt på. Vissa kurser är lättare än andra, det beror på om inlämningsuppgifterna passar mig eller inte helt enkelt. När jag läser kurser nu (lite för skoj skull vid sidan av heltidsarbete) så tittar jag på hur de beskriver examinationen för att se om den passar mig eller inte. Jag vill tex inte ha grupparbeten på distanskurser för det brukar skita sig rejält för mig. Kurserna behöver även vara tillräckligt intressanta och/eller kul för att jag ska slutföra dom, jag tror inte jag hade klarat av en hel utbildning på distans.

Med det sagt. Det du beskriver här gör att jag säger go for it! Funkar det så funkar det och du kan ju inför varje ny termin känna efter hur det känns, kanske ta en termins paus i det du pluggar för att ta eventuella omtentor och sen fortsätta senare. :)
 
Som universitetslärare med koll hur det ser ut statistiskt så kan jag konstatera att denna tråden inte återspeglar verkligheten. Det är många fler som inte slutför sina studier på distanskurser än vid campuskurser på plats, det är alltså mycket vanligare att inte gå i mål när man går distanskurser. Men det hindrar förstås inte att man ändå provar. Själv skulle jag tycka att det var oerhört tveksamt att gå ett helt program helt på distans, det passar förmodligen bara ett litet väldigt aktivt fåtal. Min syn på lärande är att det är socialt och måste vara socialt. Det blir alldeles för taffligt i de flesta fall som jag har sett med handledning på distans exempelvis. Jag har själv gått en utmärkt MOOC denna termin med en av världens bästa forskare inom mitt fält, men trots en sjukt stor studievana :) så konstaterar jag att det inte ger samma tyngd och engagemang som en kurs på plats.
 
Som universitetslärare med koll hur det ser ut statistiskt så kan jag konstatera att denna tråden inte återspeglar verkligheten. Det är många fler som inte slutför sina studier på distanskurser än vid campuskurser på plats, det är alltså mycket vanligare att inte gå i mål när man går distanskurser.

Jag är en av alla dessa som inte slutfört min distanskurs. Jag ville ha kunskapen men brydde mig inte om poängen, kanske dumt att resonera så kan jag tycka nu i efterhand. Det kändes inte värt besväret att göra tentan helt enkelt (om jag inte minns fel så behövde jag åka till högskolan i fråga för att tentera).
 
Ni som läst på högskola på distans, hur tycker ni det fungerade? Skulle ni göra det igen? Jobbade ni samtidigt? Hur mycket i så fall?

Hälsningar "Trött på sitt jobb"
Jag har arbetat heltid och läst språk halvtid på distans på universitetsnivå på äldre dagar, ett för mig nytt språk så jag började från början. Men det har varit väldigt roligt, utmärkta lärare, normalt sett 2 träffar i rl per termin, håller på med att förbereda kandidatuppsatsen nu och har mycket bra studiediciplin sedan unga år. Det fungerar utmärkt med träffar över nätet men man måste älska sitt ämne och verkligen tycka om att sitta och läsa på kvällar o helger. Har bara vuxna barn nu så den delen har inte varit besvärlig. Har läst c. 2 tim per kväll o 8-10 timmar varje helg - det behövs ! Och kan lägga till, behöver inte ha stalltjänst! utom på helgerna och har ingen TV!:)
 
Senast ändrad:
Jag har läst till gymnasielärare på distans. Slutförde men lärde mig inget tycker jag. Tror som mino att det sociala i det är viktigt. Det jag lärde mig var tiden jag var lärarkandidat och det som var runt uppsatsen.
Jag skulle kunna göra det igen om syftet var att få ett kvitto på att jag kan det jag anser mig redan kunna. Vill jag lära mig något på riktigt så skulle jag vilja läsa som vanligt.
 
Jag läser universitetsutbildning på distans. Avslutar snart mitt andra år.

Det funkar hur bra som helst! :) Riktigt, riktig lyx om du frågar mig. Kommer trolige aldrig att ha det så här
bra igen.

Det kräver disciplin och självkontroll.

Jag har klasskompisar som har arbetat samtidigt men som fått avsluta jobbandet och bara fokusera på skolan. Det blir alldeles för jobbigt att hinna med allt med skolan + jobb. De flesta har tagit tjänsteledigt eller hoppat av.
 
Ni som läst på högskola på distans, hur tycker ni det fungerade? Skulle ni göra det igen? Jobbade ni samtidigt? Hur mycket i så fall?

Hälsningar "Trött på sitt jobb"
Jag läser på distans vid sidan av mitt heltidsjobb, har egen häst, men inga barn som bor hemma. Det är 4 år sedan jag började läsa på högskolan igen. Jag har läst flera kurser i olika tempo 33-100% och hela tiden arbetat heltid. De flesta kurserna har varit på avancerad nivå, en påbyggnad på min tidigare universitetsutbildning och inom ett ämnesområde som jag är mycket intresserad av. Jag har läst både "vanliga" kurser både med hemtenta och salstenta på universitetet men har också gjort två st längre arbeten, det jag nu håller på med är ett 45 hp examensarbete.

Jag tycker att det har fungerat mycket bra och är glad över möjligheten att få läsa igen. Det hade varit omöjligt för mig att göra detta på annat sätt än distans. Men jag tror att man måste vara mycket intresserad av ämnet, van vid att läsa själv och mycket disciplinerad. Det som börjar bli lite tråkigt är att jag tvingas välja bort mycket annat som jag vill göra. Tiden räcker bara till för jobb, hästen och hunden samt studierna allt annat som tex läsa skönlitterära böcker, se TV, träffa kompisar, bara "slöa", skriva på buke finns det ofta inte tid till.
 
Ni som läst på högskola på distans, hur tycker ni det fungerade? Skulle ni göra det igen? Jobbade ni samtidigt? Hur mycket i så fall?

Hälsningar "Trött på sitt jobb"

Jobbar heltid och pluggade språk på heldistans 50% förra året.
Eftersom det inte handlade om ett helt nytt språk och jag dessutom tyckte att stoffet var hur intressant och kul som helst, så gick det alldeles utmärkt. Kursen var helt online med undantag av tentorna som jag skrev på närmaste Lärcentrum.

För mig funkade det alldeles utmärkt. Vi hade en del grupparbeten där vi bollade texter och skrev feedback till varandra via mail och jag föredrar det framför att ödsla tid på att fysiskt ta mig någon annanstans för att göra exakt samma sak. Jag skulle aldrig pluggat om jag hade behövt delta vid campusträffar.
Går för närvarande en 7,5 poängskurs där man måste vara närvarande vid uppkopplade seminarier då och då. Kan inte påstå att jag tycker att dessa seminarier tillför särskilt mycket - hade lika gärna kunnat ta del av övriga deltagares inlägg skriftligt istället och då hade jag kunnat bestämma när på dygnet jag vill läsa istället för att vara bunden vid datorn vid en speciell tidpunkt.
 
Roligt att det går bra för många :) Jag har distans som tredje och fjärde alternativ, så jag hoppas jag kommer in på program vid campus. Det är ju det där med att flytta som jag inte gillar, men jag har egentligen inte mycket som binder mig här. Familjen behöver kan jag åka och hälsa på och hunden tar jag ju med mig :) Skönt att kunna släppa jobbet helt på terminerna också, då kanske jag hinner med hundträning vid sidan av skolan :)

Det är bara det att jag trivs så otroligt bra i min nuvarande bostad, men det kommer jag säkert göra i nästa bostad också.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag sitter och tittar på antagning.se men är osäker på vad jag ska söka. Var inne på att läsa till journalist men hittar bara enstaka...
2
Svar
36
· Visningar
1 920
Senast: skiesabove
·
Skola & Jobb Halloj! Jag ska börja plugga på universitet! Det är något jag verkligen, verkligen kämpat för och jag så peppad på utbildningen...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 067
Senast: Araminta
·
Tjatter Inspirerad av tråden om karriärbyte slänger jag ut frågan till allvetande buke; Vilket jobb skulle passa mig? Lite "kort" info om min...
Svar
2
· Visningar
475
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 490
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp