Poddelipoddar

Hallonsoda

Trådstartare
Hejsan! Jag vet att nån liknande tråd har funnits för länge sedan, men spänner ögonen i forumet alltför frekvent och därmed tror jag mig vara ganska säker på att frågan inte ställts på ett tag. Så- vilka poddar/radioprogram gillar ni?

Jag har blivit så bortskämd med Lilla drevet och En varg söker sin pod att jag liksom inte tar mig tid att komma in i annat längre. Gillade Filip och Fredrik när de var på svenska men orkade inte ta upp lyssningen igen. Annars tyckte jag Snedtänkt med Kalle Lind var helt okej skoj, och gillar Spanarna, vissa Tendens, OBS, Filosofiska rummet, Studio ett och Stil från P1. Uppskattar även allt som Eric Schüldt varit inblandad i!!! Och podcasten Staden! Och den blå hästen!

Well well. sitter ni inne på något magiskt??? Har kanske NYT eller the economist något fett? Tror mig ha hört röster proklamera för dem men litar inte riktigt på mitt minnes förmåga att distingera mellan verkligt uppsnappat och skuggbilder.
 
Tycker Jesper Rönndal och Karin Gyllenklev är helt suveräna i den populärvetenskapliga podden Institutet. Annars lyssnar jag på Alex & Sigge, men tycker väl att de börjat gå lite på tomgång, och vissa utvalda avsnitt av Värvet. Hemladdad för att lyssna på och utvärdera är Superältarna som jag är nyfiken på.
 
Åh jag har försökt med Institutet jag med men trots att jag själv kan uppfattas som en aning speedad så orkar jag inte med all Rönndalsk uppvarvning :(. Men kanske ska gå på'et igen! Ska kika på Superältarna!
 
Vilken bra tråd! Snor åt mig allt du skrev @Hallonsoda och alla tips du får (.. och kommer få) :D

.. sorry för aviseringen, har tyvärr inga tips att komma med själv. Ger ingenting, bara tar!
 
Hejsan! Jag vet att nån liknande tråd har funnits för länge sedan, men spänner ögonen i forumet alltför frekvent och därmed tror jag mig vara ganska säker på att frågan inte ställts på ett tag. Så- vilka poddar/radioprogram gillar ni?

Jag har blivit så bortskämd med Lilla drevet och En varg söker sin pod att jag liksom inte tar mig tid att komma in i annat längre. Gillade Filip och Fredrik när de var på svenska men orkade inte ta upp lyssningen igen. Annars tyckte jag Snedtänkt med Kalle Lind var helt okej skoj, och gillar Spanarna, vissa Tendens, OBS, Filosofiska rummet, Studio ett och Stil från P1. Uppskattar även allt som Eric Schüldt varit inblandad i!!! Och podcasten Staden! Och den blå hästen!

Well well. sitter ni inne på något magiskt??? Har kanske NYT eller the economist något fett? Tror mig ha hört röster proklamera för dem men litar inte riktigt på mitt minnes förmåga att distingera mellan verkligt uppsnappat och skuggbilder.
Jag lyssnar på Serial nu, som handlar om granskningen av ett mordfall och om rätt person är dömd. Inte så tokig alls.

Annars gillar jag Ronden också som Mulberry tipsade om.
 
Har du provat Lunch med Montelius? Tycker att den har sina poänger men ibland blir för hysterisk. Philosophy bites är väldigt bra. Har provat ganska många olika men inte fastnat helt för någon utom de uppenbara. Here's the thing med Alec Baldwin (oväntat!) är ganska bra.
 
Jag lyssnar på Serial nu, som handlar om granskningen av ett mordfall och om rätt person är dömd. Inte så tokig alls.

Annars gillar jag Ronden också som Mulberry tipsade om.
Åh den lyssnade jag på när den sändes vecka för vecka! I ytterligare en podd (arkiv samtal) hörde jag åsikten "tyckte mördaren stod relativt klar efter 6 avsnitt, men avslöjar inte det här för att inte spoila för er som vill lyssna". Jag fattade inte alls vilket scenario för mordet som var sannolikast?? Vore kul att få höra teorier i nåt spoilerfält!

Asså Ronden vore nog rätt skoj! Är själv snart färdig läkare så kan vara kul att kolla vad det erfarna kollegiet har för tankar!!
 
Har du provat Lunch med Montelius? Tycker att den har sina poänger men ibland blir för hysterisk. Philosophy bites är väldigt bra. Har provat ganska många olika men inte fastnat helt för någon utom de uppenbara. Here's the thing med Alec Baldwin (oväntat!) är ganska bra.
Ja, jag tröttnade tyvärr också ganska snabbt på den. Tror jag inte klickade riktigt humormässigt. Har du hört Kunskapens träd och människan och maskinen? Det är ovan nämnde Eric Schüldt som gjort dem, och de berör just människan som sådan - i relation till filosofi, maskin, biologi osv. Rekommenderas verkligen hur varmt som helst!
 
Nu lyssnar jag inte så mycket på poddar längre men följde Bagge&Bagge (Laila Bagge och Anders Bagge) när de hade igång sin pod, tyvärr verkar det bara bli 3 avsnitt :( Men de är i alla fall väldigt roliga tillsammans så vill man ha ett gott skratt rekommenderar jag att kolla in de avsnitten :D
 
Åh den lyssnade jag på när den sändes vecka för vecka! I ytterligare en podd (arkiv samtal) hörde jag åsikten "tyckte mördaren stod relativt klar efter 6 avsnitt, men avslöjar inte det här för att inte spoila för er som vill lyssna". Jag fattade inte alls vilket scenario för mordet som var sannolikast?? Vore kul att få höra teorier i nåt spoilerfält!

Asså Ronden vore nog rätt skoj! Är själv snart färdig läkare så kan vara kul att kolla vad det erfarna kollegiet har för tankar!!
Jag har några avsnitt kvar, återkommer sen!

Jag tror nog att vårdpersonal kan vara överrepresenterade bland Rondens lyssnare, jag är själv läkare. Det rör ju ofta ämnen som man har ett intresse i. Men kan nog vara underhållande för de som inte jobbar inom vården också.
 
Jag kan varmt rekommendera This American life, Radiolab och The naked scientists podcast, alla på engelska. De två första är helt magiskt berättande podcasts, den senare mer om det senaste inom vetenskapen.

Sen avsnitt efter intresse från P3 dokumentär och stuff you should know. Var dock ett tag sen jag lyssnade på någon av dem. Sommar och vinter i P1 kan också vara intressant!

Kan även hålla med om serial, institutet och filosofiska rummet.

Edit: Glömde Värvet, har hört några avsnitt som alla varit lika intressanta.
 
Åh den lyssnade jag på när den sändes vecka för vecka! I ytterligare en podd (arkiv samtal) hörde jag åsikten "tyckte mördaren stod relativt klar efter 6 avsnitt, men avslöjar inte det här för att inte spoila för er som vill lyssna". Jag fattade inte alls vilket scenario för mordet som var sannolikast?? Vore kul att få höra teorier i nåt spoilerfält!

Asså Ronden vore nog rätt skoj! Är själv snart färdig läkare så kan vara kul att kolla vad det erfarna kollegiet har för tankar!!

De är ju proffs på sina grejer (internmedicin, infektion, anestesi) men det är lite upplyftande att se hur mycket basic man kommer att glömma bort efter 10-15 år i branschen..
 
Om du gillar litteratur kan jag rekommendera podden New Yorker: Fiction. Det är en podcast där en författare, i regel amerikansk eller kanadensisk, läser och diskuterar en text av en annan författare. Till exempel Joyce Carol Oates och Margaret Atwood medverkar.
 
Jag lyssnar på Serial nu, som handlar om granskningen av ett mordfall och om rätt person är dömd. Inte så tokig alls.

Annars gillar jag Ronden också som Mulberry tipsade om.

Lyssnar du på Serial då måste du fortsätta lyssna på Undisclosed sen när du är klar. Där gräver de lite djupare i fallet, kanske inte lika spektalulärt upplagt med väldigt intressant
 
Utöver flera av de du har listat så lyssnar jag mycket på Språket i P1, även gamla avsnitt av Sommar och Vinter i P1 (Agnes Wold, Bea Uusma och Liv Strömqvist är extra bra!).
 
Från Sveriges Radio lyssnar jag på (förutom några redan nämnda) Lundströms bokradio, Spanarna, Meny, Kino, Kritiken och Lantzkampen. Radioföljetongen när det är någon bra bok (ofta).

Poddar: Värvet (väljer vissa intervjuer, alltid bra), Ett eget rum (litteratur) och Skrivarpodden. De två sistnämnda har inte... jättebra teknik, men funkar bra ibland.

Två hundpoddar: Vår bästa vän (väljer bland avsnitten, allt intresserar mig inte) och Hundidioter (mindre proffsigt men mycket hjärtligt).

Jag måste spana in den där New Yorker!
 
Luuk och Lokkos pod (Kristian och Andres) på Sveriges Radio tyckte jag mycket om. Den gjordes för ett par år sedan, blir inget mer men hoppas avsnitten finns kvar.
 
Jag gillar Karin & Sara och Systrarna Knave. Karin & Sara har tyvärr nyligen sagt att det inte kommer fler avsnitt men det går ju att lyssna på de som finns (vilket är rätt många). Systrarna Knave är en ganska ny podd som jag alldeles nyss börjat lyssna på. Jag gillar att de är i min ålder och är väldigt bjussiga när det kommer till pinsamma situationer de varit med om.

Magiska är de inte, som du efterlyser i trådstarten @Hallonsoda ;) , men bra!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp