Pojkvän vs bästa vän

TryMe

Trådstartare
Jag behöver lite input från folk som inte känner mig. Jag har ett litet dilemma och jag kan inte komma fram till vad jag ska göra. Vill inte vara för uthängande mot de iblandade så jag beskriver mitt problem lite kort:

Min pojkvän avskyr min bästa vän. Okej tänker ni, det har ju hänt förr, inget ovanligt precis. Det här är dock lite annorlunda, eftersom de brukade vara nära vänner förr. Jag har känt min bästa vän i ca 8 år, och hon och min pojkvän kände varandra innan jag lärde känna honom. De var nära vänner och vi hade ett väldigt dramafritt förhållande till varandra allihopa. Ca 2 år in i vårt förhållande hade de ett jättebråk. Inte bara ett vanligt bråk där man skriker lite och sen är det klart, utan ett jättebråk som pågick en längre period. Det slutade med att min pojkvän vägrade prata mer med henne, och så är det fortfarande.
Jag är inte till 100% insatt i bråket, men jag förstår bägges syn på saken och jag har vägrat välja "sida" och har umgåtts med de separat.

Utan att gå in mer på det så kommer vi nu till mitt dilemma:
Beroende på vilken utbildning min pojkvän börjar på till hösten kommer han antingen flytta bort eller så pratar vi om att flytta ihop. Om vi flyttar ihop så har han sagt att han absolut inte vill att min vän någonsin kommer innanför vår ytterdörr.

För mig innebär det att jag får det ännu mer komplicerat än jag har haft det hittills. Jag har i två år pusslat för att de inte kan vara i samma rum som varandra. Om min vän är hemma hos mig och jag ska träffa min pojkvän efter så vägrar han ens gå in i trappen förrän hon är ute. Jag tycker det är förbannat löjligt och jag är riktigt trött på att ha det såhär, men:
Om vi flyttar ihop blir det vårt hem. Jag förstår att han inte vill ha någon han avskyr i sitt hem. Jag förstår att han inte vill "behöva" hålla sig borta för att jag umgås med min vän hemma hos oss.

Jag har upprepade gånger under dessa två år de inte har pratat sagt att de borde lösa sitt problem. Inte för min skull, utan för deras egen. De har trots allt indirekt med varandra att göra eftersom de är mina två närmaste. Min pojkvän vägrar, och min bästa vän anser att hon har försökt prata med honom men att det inte går. (Min bästa vän har inga problem med att vara i samma rum som honom osv, det är han som vägrar).

Så, vad hade ni gjort? Flyttat ihop och umgåtts utanför hemmet eller hos henne alltid, eller skitit i att flytta ihop och fortsätta som det är nu?

Det finns tyvärr inte på kartan att min pojkvän kommer ändra sig, och jag har inte någon lust att välja mellan de.
 
Jag skulle bli helt galen om min partner satte mig i den sitsen som din sätter dig.

Jag förstår att det inte är lika lätt som det låter men: flytta ihop och ta hem vännen när du har lust. Vill han göra bort sig genom att gå ut varje gång hon kommer får han väl göra det då.
 
Att han är så långsur ger mig dåliga vibbar. Är han det i andra fall också? Personligen hade jag varit tveksam till att vara med någon som beter sig så barnsligt men framförallt inte bo med honom.

Du vet ju tydligen iaf lite om vad som hänt och det verkar ju inte vara så allvarligt att du inte vill umgås med väninnan.
 
Jag har lite svårt att se vad som mellan två vuxna människor skulle föranleda en sådan avsky att den ena vägrar ett ens vistas i samma trapphus (!) som den andra? Speciellt när du skriver att du kan förstå bådas sida av saken, då gäller det ju knappast mord.

Det din pojkvän gör är ju i princip att be dig välja mellan honom och din bästa vän, och det tycker jag är långt bortom alla gränser. Hur kan han med att sätta dig i den sitsen? Precis som @athena_arabians säger ger det mig lite dåliga vibbar.
 
Han har varit långsur en gång innan, han pratade inte med sin pappa på två år efter sin student. Dock var det förtjänat, det hans pappa gjorde var på vissa punkter oförlåtligt. Jag tycker det är barnsligt och hoppas väl mest att han ska... växa upp? och arbeta igenom sina problem istället. Jag själv är sån att jag hellre coolar ner mig lite någon dag och sen pratar om vad som hänt så att man kan lösa det. Visst, funkar inte en vänskap så gör den kanske inte, men då har man iallafall avslutat det ordentligt.

Ang. min vännina. Hon har varit en jävla bitch när hon var yngre och hon vet om det. Hon har gjort mig arg, besviken och ledsen fler gånger än jag kan minnas, men hon har faktiskt förändrats. Ett par månader efter deras stora bråk fick jag en dag nog och vi hade ett allvarligt samtal om hennes beteende, och det visade sig att en av hennes andra vänner hade sagt liknande saker till henne om hennes beteende. Hon har jobbat mycket med sig själv, och hon är idag väldigt annorlunda. Visst kan hon ibland sjunka tillbaka till sin bitchighet, men idag är hon medveten om hur hennes beteende påverkar andra människor och hon vill inte vara en sån person som gör andra ledsna, hennes förändring är ärlig.

Har påpekat detta för min pojkvän, men han tror inte att hon har förändrats och jag kan ju inte tvinga honom att träffa henne så han kan se det själv.
 
Han har varit långsur en gång innan, han pratade inte med sin pappa på två år efter sin student. Dock var det förtjänat, det hans pappa gjorde var på vissa punkter oförlåtligt. Jag tycker det är barnsligt och hoppas väl mest att han ska... växa upp? och arbeta igenom sina problem istället. Jag själv är sån att jag hellre coolar ner mig lite någon dag och sen pratar om vad som hänt så att man kan lösa det. Visst, funkar inte en vänskap så gör den kanske inte, men då har man iallafall avslutat det ordentligt.

Ang. min vännina. Hon har varit en jävla bitch när hon var yngre och hon vet om det. Hon har gjort mig arg, besviken och ledsen fler gånger än jag kan minnas, men hon har faktiskt förändrats. Ett par månader efter deras stora bråk fick jag en dag nog och vi hade ett allvarligt samtal om hennes beteende, och det visade sig att en av hennes andra vänner hade sagt liknande saker till henne om hennes beteende. Hon har jobbat mycket med sig själv, och hon är idag väldigt annorlunda. Visst kan hon ibland sjunka tillbaka till sin bitchighet, men idag är hon medveten om hur hennes beteende påverkar andra människor och hon vill inte vara en sån person som gör andra ledsna, hennes förändring är ärlig.

Har påpekat detta för min pojkvän, men han tror inte att hon har förändrats och jag kan ju inte tvinga honom att träffa henne så han kan se det själv.
Jag tror att du ska sluta försöka medla eller på annat sätt manövrera deras konflikt, du verkar redan ha gått väldigt långt på den punkten genom att trixa så att de inte ska behöva ses.

Men på det viset lyfter du också av dem av dem ansvaret för deras relation, du tar det istället. Jag kan tycka att du skulle släppa det helt och låta dem göra upp själva. Det vore ju förfärligt om du inte skulle kunna ta hem din bästa vän - eller inte flytta ihop med din pojkvän för att han beter sig så omoget.
 
@Manza Nej jag fattar det inte själv. Helt ärligt så känns det som att han håller fast vid att vara sur för att han har varit sur så länge?

Vi pratade om det för en vecka sen, jag tog upp ämnet och sa till honom att vi måste prata om det här eftersom jag inte tänker välja mellan de. Det enda han ville säga om saken var att hon var elak mot honom på ett sätt han aldrig har varit med om, och att sakerna hon sa till honom inte går att förlåta.


Jag är bara så trött och arg på denna situation. Och det hela gör mig förvirrad också, för det här är det enda stora problem vi har i vår relation?! Visst småbråkar vi ibland om ytliga saker, men vårt förhållande är så bra. Jag vill verkligen inte vara tjejen som väljer sin kille framför sina vänner, och jag har aldrig gjort det innan. Nu känns det mest som att det är allt eller inget, jag menar, jag vill inte dela mitt liv med en man som inte ens kan tolerera min bästa vän eller vara i samma rum som henne, men samtidigt så älskar jag ju honom och kan se en framtid med honom :arghh:
 
@TryMe: Dåliga vibbarna kvarstår. Jag har i min närhet ett par som gjorde slut pga vad som hände för ca 17år sedan! Ena parten kunde inte ta sig förbi vad som hade hänt när de hade ett uppehåll i förhållandet. Inget sex var inblandat utan bara lite hångel som inte ledde någonstans.

Sådan långsurighet skulle jag aldrig stå ut med. Plus att jag antar att om ni flyttar ihop att du har rätt att porta hans kompisar som du inte gillar?!
 
@mandalaki
Precis så. Jag försökte medla jättemycket i början och har svårt att sluta göra det. Jag vill ju så gärna att det bara ska fungera. Min vän har lagt det helt på mig att försöka "övertala" honom att prata med henne...
 
@mandalaki
Precis så. Jag försökte medla jättemycket i början och har svårt att sluta göra det. Jag vill ju så gärna att det bara ska fungera. Min vän har lagt det helt på mig att försöka "övertala" honom att prata med henne...
På det viset är ingen av dem schysta mot dig. Om jag var du skulle jag nog släppa alltihop, om inte annat så för att det skulle vara spännande att se vad som hände.
 
Pojkvännen verkar vara en oresonlig person.

Ärlig fråga: om ni två bråkar - som alla par gör - kommer du att tassa på tå för atthan inte ska bli oresonligt arg på dig också?

Det finns ett talesätt som säger att den som är argast bestämmer i familjen. Finns det risk att det blir så hos er, och med framtida barn?
 
@athena_arabians Huvudet på spiken! I samtalet vi hade om detta förra veckan tog jag upp precis det! Hans respons var att ingen av hans vänner skulle bete sig som hon hade gjort :banghead:

@mandalaki Har tänkt tanken att lura in dom i ett rum man låser utifrån och inte släppa ut de förrän de pratar med varandra.
Men du har verkligen rätt, speciellt för min egen skulle så borde jag släppa det.

@tanten Oh, nej. Jag tassar inte på tå någonstans, men jag förstår varför man kan tro det. Sist vi hade ett större bråk där han var väldigt oresonlig så lät jag honom inte ens sova i sängen :o
Edit; Det var dock en engångshändelse, vi lever lite enligt mottot att aldrig gå och lägga oss när vi är arga, att alltid lösa bråk innan man skiljs åt.
 
Eller hur, härligt med sån inställning :grin:


Tack så mycket för att ni har tagit er tid att svara, fick lite bekräftelse att min känsla ang. det här faktiskt inte var helt galen. Kommer inte att flytta ihop nu, jag vill inte om det ska vara på såna här villkor. Som det ser ut nu kommer han att skaffa eget till en början i närheten av högskolan han ska börja på i september. Så vi får väl se hur det blir med tiden.
 
Jag resonerar så att om någon tvingar mig att välja blir hen automatiskt bortvald, jag är inte intresserad av att umgås med någon som ställer den typen av villkor för vårt förhållande. Men i det här fallet hade jag först bett kompisen att göra ett eget försök att lösa konflikten utan din inblandning, med hänvisning till att du är offret för deras barnsliga beteende. Om kompisen inte vill göra den ansträngningen tycker jag inte att det är en särskilt bra kompis...
 
Jag resonerar så att om någon tvingar mig att välja blir hen automatiskt bortvald, jag är inte intresserad av att umgås med någon som ställer den typen av villkor för vårt förhållande. Men i det här fallet hade jag först bett kompisen att göra ett eget försök att lösa konflikten utan din inblandning, med hänvisning till att du är offret för deras barnsliga beteende. Om kompisen inte vill göra den ansträngningen tycker jag inte att det är en särskilt bra kompis...
Fast, kompisen ÄR ju öppen för att försöka lösa det, det är pojkvännen som tjurat ihop.

Och ärligt talat, jag hade inte orkat med att leva ihop med en så långsint och trångsynt man.
 
Jag är glad över att jag inga vänner har när jag läser tråden. Om det är sån här skit man ska behöva gå igenom.

Dom två måste lösa sina egna problem och du ska inte behöva hamna emellan. Svårt läge men det borde ju finnas någon lösning.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 018
Senast: Whoever
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 182
Senast: manda
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 483
Senast: sjoberga
·
Övr. Hund Min killes familj har två hundar, en grey och en whippet. De är båda trevliga och har aldrig haft problem med att träffa nya personer...
Svar
13
· Visningar
1 054
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp