Politik som företagspolicy? (eller vad det kan heta)

Gry

Trådstartare
Måste erkänna att jag dragit öronen åt mig när jag skulle anlita en firma, en av arbetstagarna är en av många internetförpestare som sprider ruttna värderingar ofta, flitigt och mycket. Och mkt grovt. Jag vill faktiskt helt enkelt inte gynna dem. Och idag trillade valsedlar ner från ett parti som jag finner vidriga, läste på kommunens partikandidater och noterade en del namn och rös. Dem vill jag inte komma i kontakt med och kommer undvika dem så mkt det bara går och det innebär också ett aktivt val gällande affärer. Ett företag jag inte jobbar på har en facklig ombudsman som är fruktansvärt rasistisk och är aktiv som bara den på nätet och uttrycker sig extremt grovt. Jag hade aldrig valt det facket. För att få tävla måste jag vara med i en hästförening men det hade varit roligt att vara med i den lokala grenen. Samma där. Engagerad politiskt i ett extremparti och sprider mkt propaganda. Jag. Vill. Inte

Jag försöker vara miljövänlig och tycker det är viktigt med feminism. Jag tycker att det är trevligt med företag som satsar på miljön och har en tydlig jämställdhetsagenda. Eftersom det råder åsiktsfrihet och så där förstår jag mkt väl att företag inte kan ha en uttalad politisk ställning. Mot diskriminering förstås. Men ändå. Men jag tänker ändå att jag har gjort de här aktiva valet. Nog måste fler ha tänkt som jag? Kan ni tänka er att tex klippa er hos en kommunkandidat står för värderingar som ni avskyr? Handla kött hos en ekologisk bonde som kandiderar? Anlita en grävfirma vars ägare... jag ni fattar.

Vad har man för skydd som liten företagare? Får man ikläda sig sitt företags kläder med tydliga loggor och demonstera politiskt? Får man på fb skriva sig som anställd på ett företag och driva politiska frågor?

Hur tänker ni här?
 
Jag är som du mycket noga med att undvika att stödja företag eller personer som är uttalat antidemokratiska eller inte står för allas lika rättigheter.

Det begränsar min marknad men gör att jag sover lite bättre.

Om jag hade anställda som visade min företagslogga i samband med politiska åsikter jag inte stödjer, hade det INTE känts okej.
 
Jag måste säga att jag inte riktigt förstår frågan. Menar du att företag ska ha rätt att säga upp personer som t ex demonstrerar i sina arbetskläder?
 
Om jag hade anställda som visade min företagslogga i samband med politiska åsikter jag inte stödjer, hade det INTE känts okej.
Jag förstår dig jätteväl! Jag hade gått sönder! Samtidigt är det ju åsiktsfrihet och allt det där.
 
De flesta företag med någon typ av uniform reglerar väl när du får använda den utanför arbetssituationen?
 
Måste erkänna att jag dragit öronen åt mig när jag skulle anlita en firma, en av arbetstagarna är en av många internetförpestare som sprider ruttna värderingar ofta, flitigt och mycket. Och mkt grovt. Jag vill faktiskt helt enkelt inte gynna dem. Och idag trillade valsedlar ner från ett parti som jag finner vidriga, läste på kommunens partikandidater och noterade en del namn och rös. Dem vill jag inte komma i kontakt med och kommer undvika dem så mkt det bara går och det innebär också ett aktivt val gällande affärer. Ett företag jag inte jobbar på har en facklig ombudsman som är fruktansvärt rasistisk och är aktiv som bara den på nätet och uttrycker sig extremt grovt. Jag hade aldrig valt det facket. För att få tävla måste jag vara med i en hästförening men det hade varit roligt att vara med i den lokala grenen. Samma där. Engagerad politiskt i ett extremparti och sprider mkt propaganda. Jag. Vill. Inte

Jag försöker vara miljövänlig och tycker det är viktigt med feminism. Jag tycker att det är trevligt med företag som satsar på miljön och har en tydlig jämställdhetsagenda. Eftersom det råder åsiktsfrihet och så där förstår jag mkt väl att företag inte kan ha en uttalad politisk ställning. Mot diskriminering förstås. Men ändå. Men jag tänker ändå att jag har gjort de här aktiva valet. Nog måste fler ha tänkt som jag? Kan ni tänka er att tex klippa er hos en kommunkandidat står för värderingar som ni avskyr? Handla kött hos en ekologisk bonde som kandiderar? Anlita en grävfirma vars ägare... jag ni fattar.

Vad har man för skydd som liten företagare? Får man ikläda sig sitt företags kläder med tydliga loggor och demonstera politiskt? Får man på fb skriva sig som anställd på ett företag och driva politiska frågor?

Hur tänker ni här?
Jag har inte svårt att skilja mellan sak o person.
När jag köper en produkt jag ska använda så är det först o främst pris o kvalitet som är avgörande. Sedan kommer servicefrågan. Behöver jag anlita en grävmaskin så vet jag vem jag anlitar, och jag gör det trots att killen som kör maskinen är gammal V(pk) :are.

Problemen uppstår ju helt klart när en individ iklär sig rollen som representant för ett företag utan att ansvaret för det.

Men det är mellan anställd o arbetsgivare.

En anställd ska naturligtvis ha rätt att arbeta politiskt oavsett om det gäller SD eller V. Så länge han är klar med vem och vad han representerar när han utövar sin politiska roll.

Om inte så riskerar vi till slut att på en politikerkader helt avskärmad från det vanliga livet.
 
Jag måste säga att jag inte riktigt förstår frågan. Menar du att företag ska ha rätt att säga upp personer som t ex demonstrerar i sina arbetskläder?
Nej, jag menar att man måste vara ganska utsatt som liten företagare som har, säg, blott en stad som kundkrets. Att anställa någon som förpestar, säg, internet och arbetar aktivt som politiker som folk tar ställning mot måste vara... lite prekärt...
 
De flesta företag med någon typ av uniform reglerar väl när du får använda den utanför arbetssituationen?

Jepp och har man en uniform brukar den inte få användas utanför arbetet alls. När jag arbetade i en livsmedelsbutik fick vi av säkerhetsskäl inte ens gå till jobbet eller hem i arbetskläderna. Man fick byta om på jobbet.
 
De flesta företag med någon typ av uniform reglerar väl när du får använda den utanför arbetssituationen?

Ja. Stora företag har nog tänkt på det. Kanske många små också. Men jag tror nog att många inte tänkt på det eller ens varit i närheten för att råka ut för det.
 
Och ja, jag undviker nog som egen företagare att på något sätt förknippas med sådant jag inte kan stå för.
 
Hur hade ni tänkt om ert barns lärare var uttalad [välj parti ni avskyr]?
 
Jag anlitar personen som är bäst lämpad för att utför arbetet, mellan två lika god kompetents låter jag tid och pris avgöra.

Politiska värderingar har hittils inte varit något som jag funderat över, däremot kan jag rata vissa baserat på andra grunder. En snickare som misshandlat sin partner (och jag vet om det) kommer t ex inte in hos mig, som ett exempel.

Men en vänsterpartist eller sverigedomokrat, inga problem så länge snickeriet blir väl utfört.
 
Hur hade ni tänkt om ert barns lärare var uttalad [välj parti ni avskyr]?
Så länge han eller hon kan skilja mellan arbete o fritid så..under förutsättning att vederbörande klarar jobbet.

Och jag tror nog att du skulle acceptera en SP;are som hjärtkirurg om du kommer in med en svår hjärtinfarkt och ingen annan läkare finns på plats. eller hur?
 
För mej är det företaget jag anlitar/köper av och inte en privat person.

Så för mej är kvalitet, iso (om det är ett stort företag), miljö och liknande det jag går på.
Skulle inte sova gott om jag gick på privata personers bakgrund eller åsikter som jobbar i företaget.
 
Politiskt aktiv måste man ju kunna få vara, i vilken riktning det nu må vara..men om man som anställd kopplar ihop parti med sitt arbete kan det ju bli himla fel om den som äger företaget anser att det kan skada ens rykte. Då vore det ju bättre att alla oavsett position höll arbetet på en sida och det politiska på en sida s a s.
 
Ja man kan ju undra vart vi skulle hamna om folk började kräva att deras tandläkare, lärare, sopgubbar skulle dela deras politiska åsikter annars så...
 
Där jag jobbar har vi många regler vi ska följa och många ord vi inte får uttala när vi har jobb kläderna på och följer vi inte företagets regler om detta kan det leda till sparken.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp