Politiskt engagerade

_Charlotte_

Trådstartare
Är ni det?
Det verkar ju överlag finnas gott om åsikter inom politik här. Men är ni sådär verkligt engagerade, medlem och så?
Och om ni är det, har ni någon förtroendepost eller är ni "bara" medlem? I ungdomsförbundet eller det "vanliga"? Var går egentligen "gränsen" för när folk generellt lämnar ungdomsförbunden?

Ni som inte är medlemmar men ändå är politiskt aktiva, vad gör ni? Tar ni diskussion mot sådant ni ogillar, t.ex. diskriminering, rasism etc.? Skriver ni insändare till lokaltidningen? Driver en politisk blogg?

Ja, helt enkelt, vad gör ni?

Tillägg: Det är naturligtvis helt okej att inte göra något alls också, eller att läsa på så pass att en kan rösta men inte bryr sig mer i övrigt. Men just nu, just här, är jag nyfiken på de som gör något. Så att ingen känner sig trampad på tårna eller kritiserade och allt det där.
 
Jag är sedan ett halvår tillbaka aktiv inom SDU och verkar där som vice ordförande för ett lokaldistrikt, samt som förbundets jämställdhetspolitiska utskottsledare.

Var går egentligen "gränsen" för när folk generellt lämnar ungdomsförbunden?

Hur menar du med det här? Det finns nog rätt gott om människor som är förtroendevalda inom både ett ungdomsförbund och ett moderparti. Är svårt att säga att folk generellt går över vid en viss tidpunkt, jag känner folk i 20-årsåldern från "alla" partier som som sitter i KF, likväl som jag känner folk som närmar sig 30 som endast är aktiva i ett ungdomsförbund Som 25-åring hör jag väl till den sistnämnda kategorin.
Olika ungdomsförbund har ju dessutom olika åldersgränser.
 
Jag är medlem i ett politiskt parti. Ambitionen var att engagera mig aktivt, men med nytt jobb orkar jag inte det. I vardagen försöker jag påverka så mycket jag kan, oftast genom att protestera mot saker jag inte håller med om både i stort och smått, men också genom att försöka (lyckas inte alltid pga lever i samma patriarkala skitsamhälle som alla andra) göra aktiva val i fråga om hur jag lever mitt liv. Samt pratar om saker jag tycker är viktiga! Diskuterar, frågar, kommenterar, länkar, ifrågasätter osv.
 
Hur menar du med det här? Det finns nog rätt gott om människor som är förtroendevalda inom både ett ungdomsförbund och ett moderparti.

Okej, det var just så jag undrade eftersom jag inte har någon direkt erfarenhet av ungdomsförbund. Tänkte om det var så att de flesta runt en viss ålder lämnade ungdomsförbundet, men så kanske det inte är.
 
@_Charlotte_ Nej, det skiljer sig nog även om en inte alltför vågad gissning är att de allra flesta aktiva, oavsett förbund, är under 30. Hos oss kan man vara medlem till året man fyller 29 och jag utgår ifrån att majoriteten av de övriga förbunden också har en åldersgräns som ligger runt 30-35. Ung Vänster tror jag dock saknar åldersgräns åt båda hållen.
 
Jag är aktiv i Centerpartiet på den lilla ort jag bor. Varit medlem i ca 1 år så kandiderar inte i detta val. Man går på möten och försöker föra fram sina åsikter kring olika projekt inom orten. I övrigt engagerar jag mest på facebook delar artiklar och så. Diskuterar gärna politik med vänner men ibland kan jag också välja att strunta i det även om det är något jag brinner för. Det gäller att välja sina strider. Är inte medlem i ungdomsförbundet trots att jag bara är 20. Sänker medelåldern ganska rejält i vår grupp ;)
 
Ni som inte är medlemmar men ändå är politiskt aktiva, vad gör ni? Tar ni diskussion mot sådant ni ogillar, t.ex. diskriminering, rasism etc.? Skriver ni insändare till lokaltidningen? Driver en politisk blogg?

Jag är inte med i något parti, däremot hamnar jag lätt i diskussioner med folk om allt möjligt. Även med främlingar råkar jag prata om miljöfrågor, diskriminering, utbildningar/jobb m.m. och jag är inte den som bara står tyst utan att säga vad jag tycker och tror på. Sedan ger jag mig ibland in i diskussioner på forum och liknande samt skriver blogg där det ofta blir att handla om sådant som jag tycker att borde förändras i samhället. Främst brukar det väl handla om folks attityd och inställning till andra människor.

Det blir alltså inte så mycket "Hej, jag engagerar mig politiskt!" men jag inser att mycket av det jag gör ändå på något vis har en stark koppling till politiken och sådant som diskuteras idag. Hade jag hittat något parti som känts perfekt så skulle jag säkert kunna gå med där, men som det ser ut nu så tvekar jag.
 
Jag jobbar som tjänsteman på kommunledningskontoret, så det hade känts väldigt konstigt om jag gjorde ett tydligt politiskt ställningstagande.

Däremot är jag engagerad i demokratiarbete och följer debatten ganska noga. Jag vet var jag står rent politiskt, men det är inget skyltar med. Och jag diskuterar gärna! Senast i går intervjuade jag (i egenskap av min yrkestitel) två personer som inte är svenska medborgare om deras rösträtt i kommun- och landstingsvalen och fick så himla bra och nya perspektiv av det. Älskar ändå att jobba i offentlig sektor, valår är liksom vårt fotbolls-VM :D
 
Jag har engagerat mig i ett parti under ca två år nu, var innan dess helt oengagerad. Har under den tiden både hunnit med att starta ungdomsförbund i min stad, börjat jobba som administratör för partiet, hamnat i en nämnd i kommunen och sitter i partiets kretsstyrelse. Kan gå fort ibland..:P :)
 
Jag blev erbjuden en plats i en av nämnderna hos ett parti, men min studiesituation under den tiden tvingade mig tyvärr att tacka nej till erbjudandet. Jag ångrar mig litegrann, men det var jobbigt nog med studierna under den tiden och de måste få precis den tid de behöver. :)

Jag har pratat med en ansvarig och skall förmodligen hjälpa till att kampanja inför valet i höst i den mån jag hinner. :up:

Medlem är jag inte för tillfället.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 225
Senast: IngelaH
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 800
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Någon här på Buke som gjort det, och hur får man livet och ekonomin att gå ihop? Jag har en kandidatexamen sedan fem år tillbaks och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 823
Senast: lil-sis
·
Relationer Jag läser här i relationsforumen om ofrivilliga singlar, huruvida man måste vara kär/attraherad etc för att inleda en relation, hur man...
2
Svar
24
· Visningar
2 214
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp