Pollys valpar

Tips på vart det går att sälja? Jag har ju 2 kg - 1 dl stående som kommer förfaras här. Bra om nån annan kan använda....
prova i uppfödargrupper på FB. Det är nog det bästa jag kan komma på.
Nordiska hunduppfödargruppen
SKK hunduppfödare
Svenska hunduppfödare

Det är dom tre jag är med i för rasrena hundar. vet inte om man får lägga ut där, men tänkte prova framöver.
 
Den luktar verkligen kemikalier och pärk! Inte ens lammnäringen luktar ju så illa! Jag var tvungen att smaka lite, och det är inte det minsta likt tikens mjölk i smak heller. (ja, jag var tvungen att testa lite tikmjölk också...)
Vet många som fått hårda magar av det med - fick det på RC kitten när jag provade till kattungar.
 
1 vecka gamla idag :)
Heffaklumpens To Love And Protect - hane. Födelsevikt 195 gr - 365 gr idag


Heffaklumpens Kisses On The Cheek - hane. Födelsevikt 195 gr - 370 gr idag


Heffaklumpens I Love It - tik. Födelsevikt 185 gr - 345 gr idag


Heffaklumpens Kiss Me Kate - tik. Födelsevikt 160 gr - 220 gr idag (en liten pytting) :)
 
Dom tre stora valparna är galet jämna i utseendet än så länge - alla ser ut som Skalman i den åldern :D

I övrigt har jag en jobbigare vecka framför mig. Polly har nu börjat vilja komma ut några minuter då och då i övriga hemmet och umgås, men det är som vanligt galet spänt mellan tikarna denna period. Polly visar tydligt att Mini ska hålla sig undan och Mini gör det oftast - men minsta lilla grej (busmorr etc) kan trigga Mini att explodera.
Polly ville busa lite med sin son Skalman förut och dom greppade varsin ände på en leksak och busmorrade och då fick jag greppa Mini i farten för hon brann lite i skallen då - kärringar :banghead:
Hon borde ha lärt sig efter två tidigare kullar (och vardagslivet) att hon inget har att hämta och att hon är den som ska vika åt sidan, men har man ettrigt humör så har man :meh:
Nåja, det brukar lägga sig på en vecka ungefär så bara ha stenkoll på damerna under den tiden dom få stunden dom träffas. När Polly väl börjar komma ut och promenera tillsammans med dom andra någon gång per dag så brukar det släppa och det blir lugnare - men se valparna kommer nog Mini inte få träffa förrän framåt 7 veckors ålder. Polly vet att Mini inte är helt pålitlig med de små, så där håller jag med henne :)
 
När minstingen (Kiss Me Kate) äter, så äter hon med besked
1f602.png
Här har hon själv fixat egentid i tuttbaren och fyllt magen så den står ut i alla hörn
1f61d.png

Hon ökar fint i vikt och gillar mat, så hennes nyfyllda stora mage är enbart en matmage på en glupsk liten rackare
1f60d.png

Hon börjar få små fettvalkar i nacken. Men bra mycket mindre än syskonen är hon.
 
Småkorvarna växer så det knakar - eller tre av dom åtminstone :)
Minstingen slutade jag stödmata i förrgår, då hon verkade mätt dom gånger jag försökte. Men idag insåg jag att hon ska nog fortsätta få 2 gånger per dag av mig, för hon ökar 20 gram per dygn om hon får lite av mig men endast 10 gram per dygn utan stödmatning.

Här har hon fått av mig nu på förmiddagen och åt en rejäl skvätt, så magen är fylld. Hon ligger närmast i bild.
Dom tre stora väger nästintill halvkilot nu och pyttingen precis under 300 gram. Men pigg matglad är hon, men ersättningen (som är fetare än tikmjölk) gör nog henne gott ett litet tag till :)
Jag gav inte Björks blandning denna gång, utan en annan som består av enbart kaffegrädde, äggula och druvsocker och den har fungerat kanon till henne vd gäller mage, viktuppgång och smak. Så vi kör en vecka till med lite extra ett par gånger per dag :)
 
Dom andra mår bara bra, tysta, lugna och äter fint. Minsta tiken äter bra de gånger jag stödmatar henne, så hon tar sig fint och ger mig ingen oro.
Det känns jättesorgligt och ledsamt att ta bort den stormagade killen, men det kommer samtidigt bli lugnare i valplådan för Polly har varit orolig inatt när den har pipigt. En sjuk valp gör hela valplådan orolig, så även om det känns skit kommer det bli bättre för både henne och den lille som inte mår bra:heart

Beklagar den lille, haft en här som somnade vid 2 veckor. Så mycket lugnare i valplådan efter, jag kommer inte låta det gå så långt nästa gång. Tur du o mamma hund har ett gäng friska knoddar att ta hand om :heart

Fi

Finns en anledning till varför en del av oss blandar egen ;), RC sörjan stinker :yuck:

Jag har RCs pulverersättning här, valparna vetifasen vad de tycker (jag har hemma när det kommer kullar ifall att), men tikarna älskar det. Mamman får det som extra näring och de andra är avis och vill gärna slicka skålen efter.
 
Baha - lilltösen ville bara ha frukost av mig imorse, då hon sög i sig rejält - men efter det så har bara mammas tuttar varit accepterade :p Ikväll har hon mest låtit som en kuttrande utter då hon lekt med nappflaskan men inte varit hungrig, för magen var redan välfylld :love:
Nåja, hon är rund, go och knubbig så hon får väl växa i sin egna pyttetakt då. Det går ingen nöd på henne och hon ser inte direkt undernärd ut om man säger så :D Jag kommer erbjuda henne lite käk ett par gånger per dag några dagar till, men jag misstänker att mamma-hund är den som få käka upp det :laugh:
 
Hehe, jag behövde som sagt inte vara orolig. Jag väger valparna varje dag första veckan, sen blir det veckovägning. Lilltösen har jag dock vägt varje dag denna vecka för att ha koll och helt plötsligt hade hon gått upp 25 gram sen igår :D Nu är hon en bit över 300 grams strecket så jag är så nöjd så :)

Alla käkar och växer bra.
Några dagar till får taket på lyan vara kvar, men snart åker det bort och då blir det lättare att fota tjockisarna. Nu blir det mest av svart hög som bara ligger där och jäser :D

Polly har börjat få lite lappsjuka och har börjat få längre promenader nu. Svårt att väga av då hon behöver vila sitt ben, men samtidigt tappar hon muskler av att vila för mycket och det är just musklerna som håller ihop benet. Tuff avvägning, men hon fick hänga på oss andra på morgonpromenaden idag och var så nöjd så. Hur det blir med benet får vi helt enkelt ta sen när hon blir kollad om några veckor.
 
Kärleks-kullen 2 veckor idag och är små tjockisar
1f642.png

Ögonen är på väg att öppnas, så inom några dagar kommer dom att vara väldigt söta
2764.png

Idag ska klorna klippas för första gången och dom ska även avmaskas - ibland är livet hårt
1f603.png

Heffaklumpens To Love And Protect - 595 gram (hane)


Heffaklumpens Kisses On The Cheek - 615 gram (hane)


Heffaklumpens I Love It - 580 gram (tik)


Heffaklumpens Kiss Me Kate - 350 gram (tik)
 
Kärleks-kullen 2 veckor idag och är små tjockisar
1f642.png

Ögonen är på väg att öppnas, så inom några dagar kommer dom att vara väldigt söta
2764.png

Idag ska klorna klippas för första gången och dom ska även avmaskas - ibland är livet hårt
1f603.png

Heffaklumpens To Love And Protect - 595 gram (hane)


Heffaklumpens Kisses On The Cheek - 615 gram (hane)


Heffaklumpens I Love It - 580 gram (tik)


Heffaklumpens Kiss Me Kate - 350 gram (tik)
Om ett par dagar ska jag inte öppna tråden!
PS det bra med att ruttna på Buke - man blir inte lika ofta sugen på en bukett av olika hundar.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
4 794
Senast: sweet_extraa
·
D
Övr. Hund Jag har ingen erfarenhet av valpar under 8 veckor. En liten snabb sammanfattning hur de ligger till: Min tik fick...
Svar
10
· Visningar
1 493
Senast: donna82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp