Polska hästar - jobbiga och tungridna (?)

Kl

Håller med de som reflekterat att man får det man betalar för och att det inte har att göra med ngn ras/nationalitet hur hästarna är .
Köper man till tex ridskola som inte har så höga krav så kanske det blir lite sånt material. Vet flera ridskolor som köper in lettiska halvblod enligt billigt och "stadigt" och hästarna blir då därefter . Inget prepresentativt för ngn ras/nationalitet i sig .
Ridit flera wielkopolskis och även polsk anglo och det har varit fina hästar .
 
Har ridit ett antal polska halvblod och de var väldigt olika. De flesta av dem var kraftiga med relativt korta ben och markbunden gång. Mer som draghästar. De var dock lätta och trevliga att rida. En av dem var däremot mer som ett fullblod i kroppen. Långlinjerad och med mycket rörelse. Han var en utmärkt dressyrhäst. De problemen du påtalar känner jag inte igen. Alla jag ridit har hoppat riktigt bra.
 
Sen kan det ju hända att hästarna rör sig jättefint under en duktig ryttare.


Visst kan det vara så.

När jag jobbade på ridskola (för massa år sedan nu...) så köpte de på prov in fyra riktigt fina hästar - alla med relativt stora gångarter och relativt välutbildade, stabila resultat i MSV. Bara en av de hästarna funkade sedan i lektionsverksamheten.

Två av dem klarade inte av de ständiga ryttarbytena och blev stressade (=sprang, alt bråkade), de såldes bara efter en/två terminer till två av ridlärarna och ägs fortfarande av dessa vad jag vet. ;)

Den tredje blev inte rädd, men folk ramlade av var och varannan vecka för att han rörde sig så mkt och det helt enkelt hände saker hela tiden så fort de rörde sig i sadeln. Han fattade inte att han måste vara lite försiktig. Han såldes och blev tävlingshäst i hoppning.

Den fjärde funkade jättebra när han väl förstått uppgiften - han blev en sådan som kunde tävlas av de högsta grupperna och representera klubben, och samtidigt skritta runt med en nybörjare eller försiktigt tassa runt med mellannivåerna. En mycket omtyckt och klok häst!

Det är svårt det där med lektionshästar. De får inte vara för känsliga och lydiga, för då fixar inte majoriteten att rida dem. De får inte heller vara för avstängda för då lär eleverna sig ingenting vettigt i alla fall.

De ska liksom telepatiskt förväntas kunna bedöma om de får en hjälp, eller om ryttare bara tappade balansen. Efter mina år på ridskola har jag utvecklat en stor respekt för lektionshästarnas insats, och allt som de förväntas stå ut med. *love*
 
- Och var lägger jag nu denna tråd :confused: Moderator får gärna flytta om så önskas! -

Har under årens lopp ridit ett antal polska hästar. Både ponnyer (C + D) och storhästar. Mig veterligen är de hästar jag ridit släkt med varandra på något sätt eller ens av samma ras/er. Rider för närvarande på ca. LC-LB nivå i dressyr förövrigt.

Varje gång är det samma sak. De har exakt samma "problem" i ridningen hela bunten, och "konstiga" gångartter.
:(

Buke-expertisen, vad säger ni?

Har för mig att en ridskola jag red på hade polsk import, hästar ganska ofta. De var helt normala såvitt jag minns. (men unghästar iofs). (Eller så tänker jag fel och det var ett annat land i krokarna)
 
Har för mig att en ridskola jag red på hade polsk import, hästar ganska ofta. De var helt normala såvitt jag minns. (men unghästar iofs). (Eller så tänker jag fel och det var ett annat land i krokarna)

Jag har ridit på en ridskola med två polska hästar, de hade överlag väldigt trevliga hästar och de polska var bland de som var roligast att rida.
 
Jag har en polsk häst född 2010 med mycket Hannoveranare och Fullblod i sig. En väldigt trevlig häst! :) Han har en stor och vägvinnande skritt, god trav och mycket bra galopp. Hoppar trevligt. Dessutom är han, trots att han är inriden 2014 mycket lättriden, bär sig själv och jobbar naturligt i en bra form. På köpet har jag fått en bussig häst som jag enkelt kan rida ut på själv och som har ett supertemperament! :love: Mitt köp blev en häst där jag på nytt känner ridglädje. Känner inte alls igen det TS nämner, Polen har många trevliga hästar. Men som alla länder finns det även där bättre och sämre individer.
 
Tack för alla svar!
Oj, det var visst inga typiska polska hästar då trots allt :eek: Snarare rätt så "tragiska" exemplar...
Trodde nämligen inte att det kunde vara så "illa" att alla dessa "bara" var dåligt ridna, utan att det fanns någon annan faktor också...
 
Tack för alla svar!
Oj, det var visst inga typiska polska hästar då trots allt :eek: Snarare rätt så "tragiska" exemplar...
Trodde nämligen inte att det kunde vara så "illa" att alla dessa "bara" var dåligt ridna, utan att det fanns någon annan faktor också...

Om du tänker att tråden handlade om ngt annat än en hästras , tex ett annat djur, en specifik kontinent, kultur, eller rent av en nationalitet av människor ...
Då kanske du tänker lite annorlunda och blir mindre förvånad över svaren i tråden tänker jag ?
Annars blir det jättemärkligt (och skrämmande - jag skulle bli rädd rentav) om alla som är av xx ras, djurslag, boende xx plats/land eller nationalitet osv osv, antogs vara likadana/kunde anses följa en trend generellt osv .....
 
@mackan Oj, nej, menade inte så! :o
Ser att jag uttryckt mig lite klumpigt, menade att t.ex. den väldigt skumpiga traven, "gungiga" skritten eller något sådant skulle kunna ha kopplingar till något annat, var mer så jag menade ;)
 
Jag har visserligen inte ridit så många polska hästar, minns mig ridit någon ponny från polen förr men reflekterade nog inte så mkt över det eftersom det var en engångshändelse på skogen. Dock har jag en polska i min hage just nu och ärligt talat är hon mkt mer än vad jag förväntat mig :) Eftersom jag också hört att de ska vara lite tungridna osv.

Hon har ett fantastiskt psyke och går att rida helt utan sällskap utan några problem(är van att hästar iaf försöker vända hem innan de känner en) Men hon är väldigt lättriden, arbetsvillig och har väldigt långt steg, även i traven till skillnad från vad du beskriver. Hon hoppar super bra och är mer av en nätt sport typ på 169, dock vettskrämd för hovslagaren tyvärr. Men de löser sig nog. :)

Hoppas du får rida några trevliga polska hästar i framtiden! :)
 
@Dressyrtjejen_97 nej jag vet att det verkligen inte var så du menade :) menade med reflektionen att om du tänker utifrån det blir du mindre förvånad så att säga och det ramlar in lite mer logiskt i perspektiv de svar du fått ;)

Fast hästraser har ju vissa likheter, det är ju en del av poängen med medveten avel, man vill förstärka vissa drag. Det går inte att jämföra med människor, eftersom man inte medvetet avlat på människor på samma sätt. Om nån skulle säga att jag har fått intrycket att alla fjordingar är blackar, kan det stämma, så vore ju det en helt riktig slutsats.
 
@Mabuse fattar inte riktigt vad det är du vill få fram i sammanhanget ? Att färg är rasrelaterat är väl helt ovidkommande i sammanhanget ?
 
@Mabuse fattar inte riktigt vad det är du vill få fram i sammanhanget ? Att färg är rasrelaterat är väl helt ovidkommande i sammanhanget ?

Jag ska försöka förklara en gång till. Hästraser är i de flesta fall resultatet av medveten avel. Människor är inte det. Syftet med den medvetna aveln är att förstärka vissa egenskaper, och sträva efter ett visst ideal, exempelvis ett visst utseende, vissa egenskaper, en viss rastyp, och så vidare. Det gör att individerna inom en hästras ofta har en del gemensamma egenskaper.

Människorna i en nation eller på en kontinent är inte resultatet av medveten avel på samma sätt. Därför har de sällan gemensamma egenskaper i någon större utsträckning. Fjordhästar är mer lika varandra, utseendemässigt och genetiskt, än norrmän, exempelvis. Den blacka färgen var ett exempel, det är inte ovidkommande eller en slump (även om du kanske trodde det), utan resultatet av just den där medvetna aveln.

Idén att hästar av en viss ras skulle ha något gemensamt är därför rimlig. Att anta att hästar av samma ras har något gemensamt är inte som att anta att människor från en viss kontinent har något gemensamt.
 
Jag har ett Wielkopolski. Ädel, taktmässiga gångarter, tävlad upp till LA1-dresyr och har inga problem med att gå form. Bär upp ryttaren bra, inga problem att sitta på. Är körd i Polen och jag tömkör mycket. Hon är inte ett dugg bakskygg.

/Lizzie
@Dressyrtjejen_97 Jag har också ett wielkopolska sto och precis som Lizzie's är hon inkörd, ej bakskygg och har fina gångarter. Har nog aldrig ridit på en så fin häst som har så härliga gångarter, inga problem att sitta ner i varken trav eller galopp och hoppar fint.

Vi har haft och har polska hästar på ridskolan, men känner inte alls igen det du beskriver, visst det kanske stämmer in på någon av dom, men långt ifrån alla. Det jag tror är att dom är som dom är, är inte på grund av deras ras utan hanteringen, hur de har blivit hanterade innan de hamnade där de är nu, vidare är det väl om de har blivit ordentligt genomriden på sistone och lösgjorda. Även ett betongblock går att få mjukt. ;)
 
@Mabuse jag förstår utmärkt resonemanget och det lär du vara högst medveten om också , men ser inte vad det har att göra med tråden öht . Skulle wielkopolski/polska hästar/fjordingar eller x eller t ras i sammanhanget ridmässigt vara genetiskt benägna att vara tröga/tråkiga /jobbiga att rida ?

Känns mest som du är ute efter tjafs utifrån att du väljer att öht svara och "förklara" så jag ska förstå . Det går att välja att inte kommentera . Du plockar upp ett inlägg jag gjort långt tillbaka. Det känns inte som ngt jag eller ngn annan vilka är typ alla i tråden , skrivit ngt märkligt eller avvikande öht som skulle vara revolutionerande i sammanhanget .
 
Senast ändrad:
@Mabuse jag förstår utmärkt resonemanget och det lär du vara högst medveten om också , men ser inte vad det har att göra med tråden öht . Skulle wielkopolski/polska hästar/fjordingar eller x eller t ras i sammanhanget ridmässigt vara genetiskt benägna att vara tröga/tråkiga /jobbiga att rida ?

Känns mest som du är ute efter tjafs utifrån att du väljer att öht svara och "förklara" så jag ska förstå . Det går att välja att inte kommentera . Du plockar upp ett inlägg jag gjort långt tillbaka. Det känns inte som ngt jag eller ngn annan vilka är typ alla i tråden , skrivit ngt märkligt eller avvikande öht som skulle vara revolutionerande i sammanhanget .

Långt tillbaka i tråden?? Jag svarade på ett inlägg ett inlägg innan mitt svar...

Vill du inte ha respons på det du skriver, skriv inte på ett diskussionsforum. Det är mitt tips. Att skriva på ett diskussionsforum, och sen bli irriterad på att få respons på det man skriver verkar väldigt förvirrat, minst sagt. Du skrev att du inte förstod, jag förklarade, och nu är du förnärmad för att du visst förstod?? Ett till tips: skriv vad du menar, inte tvärtom, så underlättar du för oss som läser dina inlägg.
 
Kommer hästarna från samma ställe/ uppfödare/försäljare?
eller står de på samma ridskola etc?
Jag tänker att det snarare låter som människans fel.. (att man försökt köpa billigt, eller hårdhänt hantering av hästarna ).. eller nåt liknande.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 338
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 695
Senast: Verdandi
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 887
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 404
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp