Ponny som är långsam men inte lat, tips?

DizAngel

Trådstartare
Hej på er!

Jag har stött på en i mitt tycke intressant ponny! Jag hjälper en tjej genom att hålla lektioner för henne några gånger i månaden och hennes ponny verkar helt enkelt vara långsam men inte lat! Han gör det som begärs av honom, men det går absolut inte snabbt. Traven t.ex. är markbunden och jag kan lätt promenera snabbare än han travar! Han är en grövre ponny på ca 140 cm och allt han gör går så sakta, även ute i skogen. Ber man om ökning så ökar han i tre steg, sedan tillbaka till snigelfart. Sporrar, spö är inte till nån hjälp. Det finns liksom ingen energi men han är ändå glad och nöjd med sin fart. Rida ut hjälper som sagt inte, det går lika långsamt där!

Tror ni att man på något sätt kan få mer energi utan att ge massvis med extra kraftfoder? Han har lätt för att gå upp i vikt och tjejen vill ju inte att han ska bli skvättig ute eller liknande.

När det gäller att arbeta en sådan ponny, tycker ni man kan "tvinga" den att arbeta i ett lite högre tempo för att "vänja" den vid det eller ska man försöka hitta ett bra arbetstempo även om det går lite långsamt?

Har ju en del övningar på lager som brukar kunna fungera för att få lite fart på även tröga hästar men jag vet inte om det hjälper i detta fall...

Tänker såklart att man ska arbeta utifrån ponnyns förutsättningar, han är inget tävlingsämne vilket heller inte är tanken, utan en mysig hobbyponny.

Vill bara bolla lite idéer med er om hur man kanske kan tänka för att träna en sån här ponny :)
 
Jag har inga tips egentligen. Men hur är ryttaren? Känner hon sig säker på hästen? Jag rider en häst som är rätt långsam med mig på ryggen, men har ett bra tempo med ägaren på ryggen. Jag är lite osäker som ryttare och jag tror att han känner av det och antingen utnyttjar att han får vara lite lat med mig, eller så är han bara snäll och är försiktig. Vissa dagar känner jag mig säkrare och då är även hästen piggare.
 
Jag har inga tips egentligen. Men hur är ryttaren? Känner hon sig säker på hästen? Jag rider en häst som är rätt långsam med mig på ryggen, men har ett bra tempo med ägaren på ryggen. Jag är lite osäker som ryttare och jag tror att han känner av det och antingen utnyttjar att han får vara lite lat med mig, eller så är han bara snäll och är försiktig. Vissa dagar känner jag mig säkrare och då är även hästen piggare.

Ryttaren är väldigt bestämd och vill att han ska gå fram, däremot kan hon vara lite lite för långsam med sina hjälper ibland och då tar han minsta chans till att sakta av eller liknande.
Jag red honom själv igår och han går sååååååå långsamt i alla gångarter! Och då är jag en bestämd ryttare som inte låter någon häst "smita undan" jobb i första taget. Fick något bättre tempo på honom stundtals men han tyckte det var väldigt jobbigt...
 
En del försöker komma undan men vissa individer är helt enkelt långsamma av sig och då tycker jag inte man ska tvinga in den i en mall den inte passar i. Hjälp tjejen att hitta det som hästens långsamhet passar för. Där det långsamma är en styrka.

Jag tycker inte det känns som om han försöker komma undan heller utan att det bara är så att han helt enkelt är långsam! Det är så svårt bara tycker jag att kunna genomföra övningar, t.ex. rida en öppna ordentligt när det går så sakta! Men det är väl en träningssak för både ryttare och mig som står på marken :)
 
Jag tycker allt det låter som en ponny som är bekväm av sig, troligen är den i och för sig inte särskilt snabb i grunden men du beskriver att den kan öka farten utan problem och sedan saktar av så for den får chansen.

Testa tempoväxlingar och hela tiden. 5 steg långsamt, fem steg snabbare 10 steg snabbt, långsamt igen 10 steg och fem steg snabbt och efter hand kräv mer och mer tempo (något steg extra här och där) och att ryttaren inte slutar driva för att minska tempot utan verkligen saktar ner korrekt och rider in i nya tempot samt att hästen svarar kvickt på hjälperna.

Lägg in bommar och uppmuntra hästen att länga på steget successivt.
 
Hej på er!

Jag har stött på en i mitt tycke intressant ponny! Jag hjälper en tjej genom att hålla lektioner för henne några gånger i månaden och hennes ponny verkar helt enkelt vara långsam men inte lat! Han gör det som begärs av honom, men det går absolut inte snabbt. Traven t.ex. är markbunden och jag kan lätt promenera snabbare än han travar! Han är en grövre ponny på ca 140 cm och allt han gör går så sakta, även ute i skogen. Ber man om ökning så ökar han i tre steg, sedan tillbaka till snigelfart. Sporrar, spö är inte till nån hjälp. Det finns liksom ingen energi men han är ändå glad och nöjd med sin fart. Rida ut hjälper som sagt inte, det går lika långsamt där!

Tror ni att man på något sätt kan få mer energi utan att ge massvis med extra kraftfoder? Han har lätt för att gå upp i vikt och tjejen vill ju inte att han ska bli skvättig ute eller liknande.

När det gäller att arbeta en sådan ponny, tycker ni man kan "tvinga" den att arbeta i ett lite högre tempo för att "vänja" den vid det eller ska man försöka hitta ett bra arbetstempo även om det går lite långsamt?

Har ju en del övningar på lager som brukar kunna fungera för att få lite fart på även tröga hästar men jag vet inte om det hjälper i detta fall...

Tänker såklart att man ska arbeta utifrån ponnyns förutsättningar, han är inget tävlingsämne vilket heller inte är tanken, utan en mysig hobbyponny.

Vill bara bolla lite idéer med er om hur man kanske kan tänka för att träna en sån här ponny :)


Underförstått att ponnyn är frisk...

Cavalettiövningar - ger väldigt mycket fysiskt, utan att ryttaren måste sitta och jaga på. Trav- och galoppbommar, varannan upphöjd, etc, finns mängder med varianter. Ponnyn måste lyfta på fötterna och kan inte maska allt för mycket.

Tempoväxlingar och övergångar - är ponnyn slapp så överdriv. Trav-halt-trav-halt... Beröm den massor när den lyssnar. Låt den inte ligga i samma tempo varv på varv, utan gör förändringar hela tiden.

Kort och intensivt - rid inte en timme och tjata. Hellre tjugo minuter intensivt och sedan får den vara ledig. Belöningen är att slippa arbeta, så ge den gärna pauser, och har den gjort en övning riktigt bra så sitt av. Men när den rids ska den vara aktiv, och får ryttaren se till att den händer grejer.

Om den smygminskar traven så fatta galopp och jaga på den. Sedan kan du sakta ned och berömma. Den ska inte bli en ny Valegro, men den får inte vara direkt olydig.
 
Hej på er!

Jag har stött på en i mitt tycke intressant ponny! Jag hjälper en tjej genom att hålla lektioner för henne några gånger i månaden och hennes ponny verkar helt enkelt vara långsam men inte lat! Han gör det som begärs av honom, men det går absolut inte snabbt. Traven t.ex. är markbunden och jag kan lätt promenera snabbare än han travar! Han är en grövre ponny på ca 140 cm och allt han gör går så sakta, även ute i skogen. Ber man om ökning så ökar han i tre steg, sedan tillbaka till snigelfart. Sporrar, spö är inte till nån hjälp. Det finns liksom ingen energi men han är ändå glad och nöjd med sin fart. Rida ut hjälper som sagt inte, det går lika långsamt där!

Tror ni att man på något sätt kan få mer energi utan att ge massvis med extra kraftfoder? Han har lätt för att gå upp i vikt och tjejen vill ju inte att han ska bli skvättig ute eller liknande.

När det gäller att arbeta en sådan ponny, tycker ni man kan "tvinga" den att arbeta i ett lite högre tempo för att "vänja" den vid det eller ska man försöka hitta ett bra arbetstempo även om det går lite långsamt?

Har ju en del övningar på lager som brukar kunna fungera för att få lite fart på även tröga hästar men jag vet inte om det hjälper i detta fall...

Tänker såklart att man ska arbeta utifrån ponnyns förutsättningar, han är inget tävlingsämne vilket heller inte är tanken, utan en mysig hobbyponny.

Vill bara bolla lite idéer med er om hur man kanske kan tänka för att träna en sån här ponny :)


Det är olika på ossmänniskir också. En del är snabba andra lite långsammare.
Min undran är piäonnyn hovöm? Då kan de röra sig försiktigare.
 
Jag tänker att det är skillnad att vara långsam och att sakna energi, och att inte ta hjälperna korrekt. På den korta beskrivningen låter det som om ponnyn saknar de sistnämnda.

Vilka ambitioner finns med ponnyn och med tjejen? Vad vill hon ha ut av lektionerna och lära sig i sin ridning? Om ponnyn ska kunna gå i en ”korrekt” form så måste det finnas aktivitet i bakbenen, energi, och bra och kvicka svar för hjälperna.

Generellt tycker jag galopparbete, bommar och hinder är bra knep för att locka fram glädje och energi.

Sedan skulle jag jobba med jättemycket övergångar. En bra övning är avbrott från trav, tio steg skritt och sedan trav. Avbrott, nio steg skritt och sedan trav. Sedan åtta, sju, sex osv ner till ett. Där vänder man och jobbar upp sig till tio igen.

Sedan handlar det om att vara konsekvent med hjälperna. Om inte hästen lyssnar första gången korrigerar man på lämpligt sätt. Var mkt noga med eftergiften.

Det kräver ett tränat öga att se var det brister, i ryttarens hjälpgivning eller i hästens reaktioner. Jag tror tjejen skulle vara mkt hjälpt av att kombinera era lektioner med att rida för en utbildad tränare/ridlärare.
 
Ni kommer med många bra tips! Tack!
Hästen är frisk, kollad av både veterinär och även massör eller liknande nyligen.

Vi har kört en hel del övergångar, samt t.ex. 10 steg trav, tio galopp, tio trav, o.s.v. och i olika gångarter. Bommar och cavaletti ska läggas in, även lite hoppning för det gillar hästen. Vi har hunnit med två lektioner hittills.

Tjejen har inte tränat för någon på många år, så det kan nog hända att både hon och hästen blivit lite bekväma och behöver en period att "komma in" i träning igen.
Hennes ambitioner är inte mer än att hon vill träna för att det är kul, få lite tips på vägen på nya övningar och någon som kommenterar hennes sits. Sen vill hon ju såklart att hästen ska må bra och att han ska bli liksidig.

Jag tycker det vore en jättebra idé om hon vill rida för någon utbildad också, det får både hon och jag ut något av om jag ska kunna hjälpa henne ännu mer :)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Hoppas jag skriver detta så ni förstår 😅🙈 Har haft mitt 11-åriga ponny sto i 2 år nu, hon är mot den lite grövre typen. Hon är...
Svar
4
· Visningar
900
Senast: Nevermind
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 086
Senast: Tuggben
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 387
Hundavel & Ras Testar här för skojs skull då jag är vilse i rasval! Tycker det är kul att få lite tips utifrån. Min border collie är en perfekt hund...
2
Svar
26
· Visningar
2 438
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp