Ponny som inte vill hoppa

Klubbisen

Trådstartare
Hej! Tänkte lägga upp en tråd här för att kolla vad ni tror, hoppas ni orkar läsa allt:

Lånar just nu en ponny som beter sig lite konstigt just vid hoppning.
Ponnyn är 10 år så verkligen ingen grön ponny, har tidigare tävlat upp till LA och är kvalad till MSVB så är egentligen en väldigt fin hopppony!
Ägaren säger att hon har varit skadad och efter det slutade dom tävla och det var då "problemen" uppstod. Hon hoppar allt på träning hemma och är jättefin, men vid provridning, träning borta, småhoppning själv osv så stannar hon bara och har ingen bjudning alls, hon vill inte ens galoppera. Dessutom stegrar hon och det gör hon riktigt högt.

Nu ska jag då låna henne i en månad, ägaren hade förhoppningarna att hon nu skulle sluta med "dumheterna" vid byte av ställe. Första gången hoppade jag henne hemma och då var hon fantastiskt fin, men igår skulle jag bara ta några språng och då var hon genast väldigt spänd. Ville inte gå i närheten av vattenmattan, stannade framför en bom osv.. sedan så hoppade hon tillslut ett hinder på 50 väldigt bra flera gånger, men sedan när vi la under en vattenmatta vägrade hon hoppa och bara stegrade, även fast vi sen tog bort vattenmattan..

Vad tror ni man kan göra för att få henne att bli mer hoppglad och sluta stanna? Hoppa mer/mindre? Tips på övningar? Själv vet jag inte alls... så tacksam för alla tips :)
 
Har man uteslutit att hon har ont?
kanske pga tidigaste skadan eller något nytt/spänningar osv. Ont/obehag kan ses ibland och ibland inte, så att hon är fin ibland hade inte jag uteslutit ont för.
Gör isf en utredning först!

Är det inte ont/utrustning/ryttare eller liknande så gör det enkelt för henne!
Inga vattenmattor eller titthinder eller annat, utan hitta glädjen i hoppningen genom att se till att hästen får självförtroende och känner sej världsbäst på låga höjder! Skapa bra förutsättningar! Infångare, tydliga marklinjer, enstaka hinder i dressyrpassen som ni råkar hoppa över osv osv
 
Åk till veterinären och kolla så att det inte är något fel först.
Om veterinären inte hittar något, ta ut kiropraktor och ET.
 
Skulle en bra veterinär som är expert på rörelsestörningar/hältutredning/smärtproblematik anse att hästen är helt grön så ska ni oavsett inte hålla på och laborera med sånt där själva.
Hästen visar ju med all tydlighet att den verkligen inte vill, om det så är rädsla eller smärta. Sånt måste man lyssna på och vara rutinerad nog att kunna bedöma hur man går vidare.
Om vet godkänner hästen så kan en rutinerad tränare hjälpa er. Men ingen här på nätet kan hjälpa dig mer än att rekommendera dig att ta hästens protester på allvar och anlita proffs.
 
Tack för svar :) Ponnyn har kollats hos veterinär och det är inga problem alls där... Får se vad vi gör men förmodligen får hon ta en paus från hoppning så tar vi upp det om ett par veckor.
 
Skulle en bra veterinär som är expert på rörelsestörningar/hältutredning/smärtproblematik anse att hästen är helt grön så ska ni oavsett inte hålla på och laborera med sånt där själva.
Hästen visar ju med all tydlighet att den verkligen inte vill, om det så är rädsla eller smärta. Sånt måste man lyssna på och vara rutinerad nog att kunna bedöma hur man går vidare.
Om vet godkänner hästen så kan en rutinerad tränare hjälpa er. Men ingen här på nätet kan hjälpa dig mer än att rekommendera dig att ta hästens protester på allvar och anlita proffs.
Tack för svar, får se vad vi gör eftersom vi inte äger ponnyn.
 
Tack för svar :) Ponnyn har kollats hos veterinär och det är inga problem alls där... Får se vad vi gör men förmodligen får hon ta en paus från hoppning så tar vi upp det om ett par veckor.

NÄR gjordes senaste vet-check? Antingen har hästen ont, eller så tycker den hoppning är tråkigt. Oavsett vilket känns det oetiskt att tvinga den att hoppa.

Vad hade hästen för skada?
 
Känner en liknande som kan hoppa hus hemma och världens sjystaste häst men borta i tillfällen som påminner om tävling och på tävling går den enbart med på låga klasser. Den hade bra ägare som inte pressar den utan får gå sina lätta klasser med unga ryttare och tycka livet är kul.
Mina tankar då andra haft den innan att den blivit pressad för mkt då den har talang så blivit något som satt sig psykiskt.

Kanske den ponnyn tävlat skadad där de gjort väldigt ont så förknippar de direkt?
 
Hon är uppkollad på klinik UA, men är det inte konstigt att hon på träning hoppar allt om har kotledsinflammation?

Nej, det behöver inte vara konstigt, det kan ha olika anledningar som att ponnyn taggar till vid träning i grupp (flockmentalitet, de andra hoppar så då gör den det med), att den lärt sig att den inte "kommer undan" när det fins en tränare med, t.ex.
 
NÄR gjordes senaste vet-check? Antingen har hästen ont, eller så tycker den hoppning är tråkigt. Oavsett vilket känns det oetiskt att tvinga den att hoppa.

Vad hade hästen för skada?

Det gjordes kanske en månad sedan och den har betett sig likadant då som nu. Tycker samma, skulle aldrig tvinga en ponny att hoppa med t.ex våld men vill gärna lösa det :)
 
Nej, det behöver inte vara konstigt, det kan ha olika anledningar som att ponnyn taggar till vid träning i grupp (flockmentalitet, de andra hoppar så då gör den det med), att den lärt sig att den inte "kommer undan" när det fins en tränare med, t.ex.

Så tänker jag också, men jag menar att hon skrev att det var ett typiskt symtom vid kotledsinflammation, och få tycker jag att det är lite konstigt att ponnyn hoppar så bra på träning om den har ont.
 
Känner en liknande som kan hoppa hus hemma och världens sjystaste häst men borta i tillfällen som påminner om tävling och på tävling går den enbart med på låga klasser. Den hade bra ägare som inte pressar den utan får gå sina lätta klasser med unga ryttare och tycka livet är kul.
Mina tankar då andra haft den innan att den blivit pressad för mkt då den har talang så blivit något som satt sig psykiskt.

Kanske den ponnyn tävlat skadad där de gjort väldigt ont så förknippar de direkt?

Dom tävlade väldigt mycket på ponnyn så kan mycket väl vara det! Vi får ta det väldigt lugnt och hoppas att det blir bättre :)
 
Så tänker jag också, men jag menar att hon skrev att det var ett typiskt symtom vid kotledsinflammation, och få tycker jag att det är lite konstigt att ponnyn hoppar så bra på träning om den har ont.

Var precis det jag svarade på. De kan dölja smärta för att följa flocken, eller för att de "tvingas" hoppa ändå på träningar.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 217
Senast: zarmino
·
Ridning hej! jag har ett litet problem. min maxade c ponny från irland tycker typ inte om att hoppa. typ 2020 hoppade han jätte bra med sin...
Svar
13
· Visningar
1 269
Senast: Nikan
·
Ridning Hej! Har precis fått hem en ponny som mest varit riden av små barn och alltså inte så komplicerat. Nu är hon hos mig och jag har börjat...
Svar
2
· Visningar
853
Senast: Mabuse
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 230
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp