Ponny stängs av efter krångel vid dopningsprov

Möjligtvis det dummaste jag läst idag. Sen när är "spruträdd" synonymt med "inte i tävlingsbart skick"?
Var i TR går det att läsa att hästen/ponnyn inte får vara spruträdd?

Ingenstans, mig veterligen.
För min del också inte bara dagens, utan också veckans dummaste sak jag läst. :meh:
Det var ju dessutom extremt amatörmässigt skött från arrangören - jag förstår helt och fullt att ponnyn fick spunk under de omständigheterna.
 
Blir svårt att tävla om en ponny inte bedöms i tävlingsmässigt skick om den är spruträdd.

Vi vet ju inte varför den inte kissade, det finns ägare/ ryttare som säger nej till spån ex- som då underlättar kisseriet- för de vet att hästen inte vill kissa på betonggolv.
Och 7 dagars avstängning är ju inget. Det kan väl vem som helst ta utan mankemang om det inte på något vis går att ta dopingprov.
 
Ingenstans, mig veterligen.
För min del också inte bara dagens, utan också veckans dummaste sak jag läst. :meh:

Man är skyldig som ryttare om man blir uttagen till dopingprov att acceptera detta.Och hästen ska då kissa och om det inte går så ska blodprov tas. Det står klart o tydligt i TR.

Har man en sådan spruträdd som här ponny som inte går att ta dopingprov på så är det knappast några problem, visst 7 dagars avstängning och sen ut o tävla igen för hur stor är sannolikheten att det blir en gång till?

Det är inte ovanligt att ryttaren krånglar till det för att försvåra provtagning, jag säger verkligen inte att alla gör det men det förekommer, neka spånbädd är ett sätt.
 
Vi vet ju inte varför den inte kissade, det finns ägare/ ryttare som säger nej till spån ex- som då underlättar kisseriet- för de vet att hästen inte vill kissa på betonggolv.
Och 7 dagars avstängning är ju inget. Det kan väl vem som helst ta utan mankemang om det inte på något vis går att ta dopingprov.

Det står att ryttare o målsman samarbetade o inte på något vis försökte försvåra testandet.
Vilken häst slappnar av i en box där det finns mat och störiga grannar? Det är emot reglerna för hur dopingtest ska tas. Om hästen hade fått i sig av maten i boxen och de hade kunnat testa o provet hade varit positivt? Dopingboxen ska vara ren o plomberad.

En avstängning är en avstängning. Då får arrangören göra testerna enligt de regler som finns.
 
En avstängning är en avstängning. Då får arrangören göra testerna enligt de regler som finns.

Det är överdomaren som ska styra upp dopingprov, inte " arrangören". Det ska finnas möjlighet till kontrollplats men det är överdomaren som ska delegera ut arbetsuppgifter så allt går rätt till. Städa o plombera box bl.a. Arrangören ska tillhandahålla personal men det är öd ansvar att se till att det blir rätt gjort.

Och jag håller inte med dig till fullo om mat o störiga grannar, om ponnyn tagits till en ensambox utan mat ja då hade kanske inte det varit bra det heller och stressat det också..

Läser ärendet i DIN.

hahahahaha nu läser jag vem som var överdomare och anmälare tacka faan för att den öd kommer undan och inget sägs om plombering o foderrester etc, från DIN

Som vanligt dåligt skött och sopas under mattan.
 
Det är överdomaren som ska styra upp dopingprov, inte " arrangören". Det ska finnas möjlighet till kontrollplats men det är överdomaren som ska delegera ut arbetsuppgifter så allt går rätt till. Städa o plombera box bl.a. Arrangören ska tillhandahålla personal men det är öd ansvar att se till att det blir rätt gjort.

Och jag håller inte med dig till fullo om mat o störiga grannar, om ponnyn tagits till en ensambox utan mat ja då hade kanske inte det varit bra det heller och stressat det också..

Läser ärendet i DIN.

hahahahaha nu läser jag vem som var överdomare och anmälare tacka faan för att den öd kommer undan och inget sägs om plombering o foderrester etc, från DIN

Som vanligt dåligt skött och sopas under mattan.

Du behöver inte hålla med. Det har fortfarande inte fått rätt till.
 
Inom travet tas det en vanlig tävlingsdag mellan 3-5 urinprov, ungefär. Alltid vid banrekord och rikstoto. Och under tio år som funktionär har jag inte hört någon som man misslyckats ta prov på. Det är såklart flera som inte kissar. (Är för övrigt utbildad dopingprovtagare av ST, men det var många år sen jag jobbade med det)

Fast sju dagars avstängning i december? Helt oskyldigt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Danmarks ridsportförbund har stängt av en ponny från tävling på livstid. Detta efter att ponnyns tunga amputerats. För att vinna poäng...
Svar
0
· Visningar
806
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Hästens liv fick inte att rädda. ... Källa / Läs mer: https://www.tidningenridsport.se/hast-halkade-ner-for-slant-fick-avlivas/
Svar
0
· Visningar
558
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter På en presskonferens under torsdagsmorgonen meddelade statsministern att de pandemirestriktioner som hittills har gällt, tas bort från...
Svar
0
· Visningar
338
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Beridna högvakten fortsätter sin rekryteringsoffensiv och lanserar nu ytterligare ett initiativ för att säkra tillgången av svenskfödda...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 987
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp