Ponny uppäten av vargar

:confused:Och jag som har hört här på Buke och på annat håll att vargen ABSOLUT INTE tar hästar!?!?? Men som sagt det är nog en hund eller nått annat djur...! :meh:
 
Varför är det så osannolikt att den dödats av vargar? Det har ju skett i Sverige också och det är nog bara en tidsfråga innan antalet vargattacker mot hästar/ponnys i Sverige ökar markant i de områden där vargens naturliga föda börjat minska.
 
:confused:Och jag som har hört här på Buke och på annat håll att vargen ABSOLUT INTE tar hästar!?!?? Men som sagt det är nog en hund eller nått annat djur...! :meh:
Varför skulle den inte göra det? Det är nog ingen som förnekar att en varg kan fälla en häst när den fäller älgar, men om jag har varg i mitt närområde så lämnar jag inte mina djur ute nattetid, jag släpper inte en hund lös i ett vargrevir. Jag stänger om hönsen på kvällarna för att slippa besök av rovdjur, jag förbannar inte djuren som följer sina instinkter utan jag skyddar mina djur.

Jag lämnar inte heller hus och bil olåst och sedan svär över tjuvar som passar på att bära bort allt som är löst. :meh:
 
Varför skulle den inte göra det? Det är nog ingen som förnekar att en varg kan fälla en häst när den fäller älgar, men om jag har varg i mitt närområde så lämnar jag inte mina djur ute nattetid, jag släpper inte en hund lös i ett vargrevir. Jag stänger om hönsen på kvällarna för att slippa besök av rovdjur, jag förbannar inte djuren som följer sina instinkter utan jag skyddar mina djur.

Jag lämnar inte heller hus och bil olåst och sedan svär över tjuvar som passar på att bära bort allt som är löst. :meh:

+1 på den.

@linoda Vargar tar väl inte gärna stora byten som älg eller storhästar om det finns ett smidigare alternativ, som t ex får, rådjur - eller småponnyer om de finns i deras område och de är hungriga. Men är de flera går det alldeles utmärkt att fälla de stora också. Jag har dock inte läst om vargattack på stora hästar, endast ponnyer.
 
Två vargar misstänks ha attackerat en ponny i en hage i Oripää i Egentliga Finland natten mellan lördag och söndag. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://svenska.yle.fi/artikel/2015/07/27/ponny-uppaten-av-vargar

Jag skulle inte ropa Varg ännu. För det vet vi troligen inte ännu. Det är rätt svårt att fastställa spår efter varg. Bl.a. då flera hundrasers utseende som t.ex. tassavtryck liknar vargens, så identifierandet kan ta lite tid. Framförallt låter konstellationen "en stor och en liten" varg lite konstig i mina öron, men det kan kanske vara så ändå. Det är inte första gången folk börjar larma om varg (eller björn) och så har det i efterhand visat sig vara en helt annan orsak, men det är sällan lika roligt/intressant att prata/skriva om då.

/V
 
ja det är väl det bästa men det funkar inte för alla. För små lantbrukare funkar det kanske men inte för alla stora. Tänk de som har hundratals får nån mil bort på bete, ska man hämta hem dom till natten då eller?
Om man väljer att hålla dem i hägn får man se till att det är rovdjurssäkra, annars får ma flytta hem dem. Majoriteten av rivna får tas av lösa hundar, inte av varg, varför ylas(!) det inte lika högt om dem? I Norge skjuts lösa hundar direkt, där lägger man inte två strån i kors på att fånga in dem eller om ägaren är i närheten, är den lös är den fredlös om den inte går hos ägaren. Där spelar det ingen roll om den är i hägnet eller inte.
 
Varför skulle den inte göra det? Det är nog ingen som förnekar att en varg kan fälla en häst när den fäller älgar, men om jag har varg i mitt närområde så lämnar jag inte mina djur ute nattetid, jag släpper inte en hund lös i ett vargrevir. Jag stänger om hönsen på kvällarna för att slippa besök av rovdjur, jag förbannar inte djuren som följer sina instinkter utan jag skyddar mina djur.

Jag lämnar inte heller hus och bil olåst och sedan svär över tjuvar som passar på att bära bort allt som är löst. :meh:
Vargar jagar dygnet runt, dvs även dagtid. Om du hade en flock vargar i din närhet, skulle du då även hålla dina hästar inne dygnet runt på obestämd framtid? Det var i alla fall vad länsstyrelsen rådde oss till när vi hade en flock vargar (8-10 st) som sonderade terrängen här. Jag har dessutom lösdrift sen många år tillbaks, så vad ska man göra? Nu brydde sig inte dom här vargarna i hästarna, det finns gott om får härikring, men ändå. Dräktiga ston och ston med föl ligger ju risigt till.

Det var 100 år sen vi hade vargar på det här viset i det här landet. Då höll man boskap och hästar inne, ja dygnet runt ofta. Ska vi gå tillbaks till det? Nu när vi dessutom har infört lagar om att alla betesdjur måste få vara ute och beta dygnet runt minst 2-4 månader per betessäsong.
 
Om man väljer att hålla dem i hägn får man se till att det är rovdjurssäkra, annars får ma flytta hem dem. Majoriteten av rivna får tas av lösa hundar, inte av varg, varför ylas(!) det inte lika högt om dem? I Norge skjuts lösa hundar direkt, där lägger man inte två strån i kors på att fånga in dem eller om ägaren är i närheten, är den lös är den fredlös om den inte går hos ägaren. Där spelar det ingen roll om den är i hägnet eller inte.
Finns inga rovdjurssäkra stängsel. Mer eller mindre osäkra, men inte 100% säkra. Hägnar du in 100 ha så finns det inte på den här planeten (i synnerhet i detta klimat med källossning och annat) att du kan hålla staketen "säkra" alltid och överallt. Har du dessutom kuperad terräng, vilket ju beten ofta är då det inte handlar om åkermark, så har du ändå större problem.
 
Vargar jagar dygnet runt, dvs även dagtid. Om du hade en flock vargar i din närhet, skulle du då även hålla dina hästar inne dygnet runt på obestämd framtid? Det var i alla fall vad länsstyrelsen rådde oss till när vi hade en flock vargar (8-10 st) som sonderade terrängen här. Jag har dessutom lösdrift sen många år tillbaks, så vad ska man göra? Nu brydde sig inte dom här vargarna i hästarna, det finns gott om får härikring, men ändå. Dräktiga ston och ston med föl ligger ju risigt till.

Det var 100 år sen vi hade vargar på det här viset i det här landet. Då höll man boskap och hästar inne, ja dygnet runt ofta. Ska vi gå tillbaks till det? Nu när vi dessutom har infört lagar om att alla betesdjur måste få vara ute och beta dygnet runt minst 2-4 månader per betessäsong.
Du gör själv ett val hur du håller dina hästar och det är du som djurägare som ansvarar för att skydda dina hästar med rovdjursstängsel. Jag har själv hästar på lösdrift, kommer det ett vargrevir hit så får jag ändra min hästhållning och framförallt se till att stängslena är säkra.
 
I Norge skjuts vargar också direkt... Det är lätt att tycka mycket, men välkommen att bo i ett vargrevir (eller flera) nån säsong, gärna med djurproduktion, så kan vi fortsätta diskussionen sen :)
Varsågod och fortsätt, jag bor inte långt ifrån ett och varg har varit synlig några km fågelvägen härifrån men själva reviret ligger inte här utan det är strövarg och jag är inte orolig.
 
Varsågod och fortsätt, jag bor inte långt ifrån ett och varg har varit synlig några km fågelvägen härifrån men själva reviret ligger inte här utan det är strövarg och jag är inte orolig.

Nej det märks att du inte är orolig. Men det märks också att du inte har förståelse för de som är drabbade. Du påvisar ett extremt naivt synsätt.
 
Du gör själv ett val hur du håller dina hästar och det är du som djurägare som ansvarar för att skydda dina hästar med rovdjursstängsel. Jag har själv hästar på lösdrift, kommer det ett vargrevir hit så får jag ändra min hästhållning och framförallt se till att stängslena är säkra.
Skulle tro att du då fick sluta med din djurhållning helt om du vill vara säker och "ansvarsfull" djurägare. Naivietet kommer ofta i brist på kunskap och erfarenhet....
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Gymnastikrörelser på hästrygg, voltige, är en mycket ovanlig sport i Österbotten. Men två flickor från Karleby har valts ut för att...
Svar
0
· Visningar
473
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En bil och en ponny krockade på Ekenäsvägen i Raseborg på söndagen (3.12) strax före klockan halv fem på eftermiddagen. Ponnyn skadades...
Svar
0
· Visningar
292
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vi måste börja med pärmen, som är en hommage till bilderböckernas bilderbok, nämligen Tove Janssons Hur gick det sen? från 1952 som hade...
Svar
0
· Visningar
423
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Natten till söndagen gav sin några personer på hästen Inez i Jula utanför Mariestad. Med stor kraft attackerade de stoet med en...
Svar
9
· Visningar
1 100
Senast: Plantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp