Bukefalos 28 år!

Ponnyföräldrar

snow

Trådstartare
Hej alla tävlingsmänniskor!

Jag har precis kommit hem från min första dag som funtionär vid en tävling i ponnyhoppning (lokal nivå), och förstummas över hur vuxna människor beter sig. Min uppgift var att släppa in ekipage på tävlingsbanan från framhoppningen som låg i direkt anslutning till banan. Alltså: jag ställer upp ideellt för att öppna en grind, inget annat. Vid flera tillfällen blir jag påhoppad av föräldrar som undrar om det finns några restriktioner för hur många ekipage som får finnas på framhoppningen "för det är ju verkligen kaos här!". När jag svarar nej, vi har inte fått några instruktioner om antal ekipage, du får fråga överdomaren, så följer en lång harang om hur DÅLIGT det är. Folk vill gnälla av sig och tycker att det är ok att göra det på mig, tydligen. Andra saker man velat klaga på hos mig under dagen är t.ex. startordningen (!) och att jag inte skriker tillräckligt högt när nästa ekipage ska in (det blåste i princip storm idag vilket gör att det är svårt att höras, och det är väl främst ekipagets ansvar att se till att vara i tid?).

Hur som haver: ska det verkligen behöva vara så här? Min lust att slita hund på en tävling en ledig dag har starkt förminskats efter detta.... Tilläggas bör att alla barn uppfört sig prickfritt mot mig som funktionär, men detas föräldrar får mig att tappa sugen.
 
Hej alla tävlingsmänniskor!

Jag har precis kommit hem från min första dag som funtionär vid en tävling i ponnyhoppning (lokal nivå), och förstummas över hur vuxna människor beter sig. Min uppgift var att släppa in ekipage på tävlingsbanan från framhoppningen som låg i direkt anslutning till banan. Alltså: jag ställer upp ideellt för att öppna en grind, inget annat. Vid flera tillfällen blir jag påhoppad av föräldrar som undrar om det finns några restriktioner för hur många ekipage som får finnas på framhoppningen "för det är ju verkligen kaos här!". När jag svarar nej, vi har inte fått några instruktioner om antal ekipage, du får fråga överdomaren, så följer en lång harang om hur DÅLIGT det är. Folk vill gnälla av sig och tycker att det är ok att göra det på mig, tydligen. Andra saker man velat klaga på hos mig under dagen är t.ex. startordningen (!) och att jag inte skriker tillräckligt högt när nästa ekipage ska in (det blåste i princip storm idag vilket gör att det är svårt att höras, och det är väl främst ekipagets ansvar att se till att vara i tid?).

Hur som haver: ska det verkligen behöva vara så här? Min lust att slita hund på en tävling en ledig dag har starkt förminskats efter detta.... Tilläggas bör att alla barn uppfört sig prickfritt mot mig som funktionär, men detas föräldrar får mig att tappa sugen.
Nej, det ska inte behöva vara så där. Till nästa tävling, utrusta dig med telefonnummer till både överdomare och tävlingsledare, det är de som ska ta emot klagomålen (eftersom att det är de som kan göra något åt dem).

Med det sagt så får jag lite allergiska utslag av rubriken. Jag vet vad mina föräldrar gjort för mig och ser vad andra föräldrar gör för sina ponnytävlande barn. Ja, ibland blir det fel, ibland vill de för mycket och ibland saknas det lite erfarenhet. Men det gäller "hästföräldrar", ryttare och tränare också.

/Lady_S - som också är funktionär på ponnytävlingar
 
Nej, det ska inte behöva vara så där. Till nästa tävling, utrusta dig med telefonnummer till både överdomare och tävlingsledare, det är de som ska ta emot klagomålen (eftersom att det är de som kan göra något åt dem).

Med det sagt så får jag lite allergiska utslag av rubriken. Jag vet vad mina föräldrar gjort för mig och ser vad andra föräldrar gör för sina ponnytävlande barn. Ja, ibland blir det fel, ibland vill de för mycket och ibland saknas det lite erfarenhet. Men det gäller "hästföräldrar", ryttare och tränare också.

/Lady_S - som också är funktionär på ponnytävlingar

Jag har varit funktionär på hästhoppningstävlingar också och aldrig blivit illa bemött. Jag struntar ärligt talat i vad ponnyföräldrar gör eller inte gör för sina barn, men jag har noll överseende med att vissa av dem tycker att det är OK att skälla på närmsta funktionär. Det gäller såklart inte alla, men väldigt många fler än vad jag skulle anse slumpmässigt antal som vaknat på fel sida. Behöver föräldrar utbildas i hur man uppför sig på tävling?
 
Hej alla tävlingsmänniskor!

Jag har precis kommit hem från min första dag som funtionär vid en tävling i ponnyhoppning (lokal nivå), och förstummas över hur vuxna människor beter sig. Min uppgift var att släppa in ekipage på tävlingsbanan från framhoppningen som låg i direkt anslutning till banan. Alltså: jag ställer upp ideellt för att öppna en grind, inget annat. Vid flera tillfällen blir jag påhoppad av föräldrar som undrar om det finns några restriktioner för hur många ekipage som får finnas på framhoppningen "för det är ju verkligen kaos här!". När jag svarar nej, vi har inte fått några instruktioner om antal ekipage, du får fråga överdomaren, så följer en lång harang om hur DÅLIGT det är. Folk vill gnälla av sig och tycker att det är ok att göra det på mig, tydligen. Andra saker man velat klaga på hos mig under dagen är t.ex. startordningen (!) och att jag inte skriker tillräckligt högt när nästa ekipage ska in (det blåste i princip storm idag vilket gör att det är svårt att höras, och det är väl främst ekipagets ansvar att se till att vara i tid?).

Hur som haver: ska det verkligen behöva vara så här? Min lust att slita hund på en tävling en ledig dag har starkt förminskats efter detta.... Tilläggas bör att alla barn uppfört sig prickfritt mot mig som funktionär, men detas föräldrar får mig att tappa sugen.

Ett problem kan ju vara att vederbörande inte visste att din uppgift begränsade sig till att öppna en grind, inget annat.

Jag var på dressyrtävling igår.
På framridningsbanan hördes högtalaren lite dåligt så det var inte självklart för mig som red fram vem som var inne och hur länge det var kvar tills det var min tur. Ingen synlig klocka.
Jag red till tjejerna som stod och släppte in nästa ekipage i ridhuset och frågade hur många som var kvar före mig, och förklarade att det hördes lite dåligt på framridningsbanan.
Jag uppfattade mig inte som otrevlig och jag tror inte att de uppfattade mig som otrevlig trots att jag ställde den fråga som du beskriver att det var ryttarens sak att hålla ordning på.
Jag red dressyr - där tillämpades fasta starttider så jag hade rätt goda förutsättningar att hålla koll själv.
I ditt fall handlar det om hoppning. Där kan det ju bli lite hur som helst med starttider beroende på hur mycket som rivs och vägras och krånglas.

Nej, man ska inte vara otrevlig mot funktionärerna. Men som funktionär är man nog så illa tvungen att vara beredd på att man blir den som får ta emot kritik (mot exempelvis antalet ekipage på framridningsbanan) eftersom de tävlande eller deras sällskap knappast vet vilken funktionär de ska framföra den kritiken till.
Utifrån beskrivningen att det var vid flertalet tillfällen som man framförde synpunkter på antalet ekipage på framridningen så gissar jag att det är något i arrangemanget som kan förbättras till en annan tävling.

Du fick tips om lapp med telnummer till överdomare; det var ett väldigt konstruktivt förslag!
 
Alltså, mycket har ju med tonfallet hur man ställer frågan också. Jag hade flertalet ryttare (och föräldrar) som kom fram och frågade på ett trevligt sätt vem som var inne på banan och hur många ekipage det var kvar tills det var deras tur. Jag hade en startlista i handen och höll givetvis koll på vilket ekipage som skulle in, samt ropade på nästa efter bästa förmåga.

Jag har själv gått en Grönt Kort-kurs precis och där får man lära sig vilken funktionär som har vilken roll. Det står även i TR vad domare respektive överdomare har ansvar för. Jag tycker att det är givet att, innan man klagar på något, ta reda på vem man bör framföra kritiken till. Att bara hugga första bästa funktionär och spy ur sig galla tycker jag är fruktansvärt oförskämt.
 
Alltså, mycket har ju med tonfallet hur man ställer frågan också. Jag hade flertalet ryttare (och föräldrar) som kom fram och frågade på ett trevligt sätt vem som var inne på banan och hur många ekipage det var kvar tills det var deras tur. Jag hade en startlista i handen och höll givetvis koll på vilket ekipage som skulle in, samt ropade på nästa efter bästa förmåga.

Jag har själv gått en Grönt Kort-kurs precis och där får man lära sig vilken funktionär som har vilken roll. Det står även i TR vad domare respektive överdomare har ansvar för. Jag tycker att det är givet att, innan man klagar på något, ta reda på vem man bör framföra kritiken till. Att bara hugga första bästa funktionär och spy ur sig galla tycker jag är fruktansvärt oförskämt.

Jo visst, tonfallet är ju det viktigaste.

När det gäller vilken funktionär som har vilken roll.
Jag har också gått en gröntkortkurs.
Men jag har inte med mig TR till tävlingsbanan och kan inte kolla. Jag har nämligen ingen smart-phone. Och jag kommer inte ihåg vilken funktionär som har vilken arbetsuppgift. Dessutom ser man ju inte på utanpåskriften vilken funktionär som fyller vilken roll.

Dock skulle ju jag snarast frågat "vet du vem som kan svara på....." i stället för att förvänta mig att få fullständiga svar.

Så igen:
man ska inte vara otrevlig mot funktionärerna.
Men som funktionär får man nog vara beredd på att få frågor som inte hör till ens bord och vara beredd på att då hänvisa till rätt person.
 
Jag tycker det låter konstigt att det inte fanns några regler för hur många det fick vara på framridningsbanan - det är det alltid på de tävlingar jag varit på. Men om du släppte in från framridningen till tävlingsbanan så kanske det inte var din uppgift att hålla koll på det, men det borde stått någon som släppte in till framridningen?

Som insläppare är man ju ofta tänkt att var lite hjälp för ryttarna. Sen tycker jag att de får ha överseende med lite ovana funktionärer och självklart är det deras ansvar att hålla koll.

Som funktionär lär man få många frågor men man behöver ju inte kunna svaret på allt - det är överdommaren och tävlingsledarens plikt :)
 
Jag har varit funktionär på hästhoppningstävlingar också och aldrig blivit illa bemött. Jag struntar ärligt talat i vad ponnyföräldrar gör eller inte gör för sina barn, men jag har noll överseende med att vissa av dem tycker att det är OK att skälla på närmsta funktionär. Det gäller såklart inte alla, men väldigt många fler än vad jag skulle anse slumpmässigt antal som vaknat på fel sida. Behöver föräldrar utbildas i hur man uppför sig på tävling?
Jag är funktionär på både ponny- och hästtävlingar och även om du aldrig blivit illa bemött på en hästtävling så har jag det. Jag försvarar inte på något sätt dåligt beteende, för det är inte okej. Men det är inte unikt för ponnyföräldrar!

/Lady_S
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp