portabel ljudanläggning

ameo

Trådstartare
Moderator
Har vi någon här som är bra på det där med ljudanläggningar?

En förening funderar på att köpa en egen anläggning, om det går att hitta något som inte kostar en halv förmögenhet. Men frågan är vad de ska satsa på?
Ljudet är "prat i mikrofon" och lite bakgrundsmusik, utan krav på något värstingljud, men det måste ju höras vad man säger. Och det måste tåla att användas utomhus. Gärna med både batteri och 220 V som strömkälla.
Vad ska man tänka på? Vad är viktigt? Vad ska man prioritera att lägga pengar på och vad kan man köpa billigt? Ska man köpa en anläggning i delar, eller nåt "alltiett"?
 
Skulle något sånt här kunna funka? Denver har lite olika varianter där mikrofoner ingår.
denver-tsp-502-10--1.jpg
 
Jag hade tagit något man får prova. Det där att koppla till musikkälla verkar vara lite jobbigare. Annars finns med både en och två mikrofoner. Hur stort område? Ute eller inne?
 
Har vi någon här som är bra på det där med ljudanläggningar?

En förening funderar på att köpa en egen anläggning, om det går att hitta något som inte kostar en halv förmögenhet. Men frågan är vad de ska satsa på?
Ljudet är "prat i mikrofon" och lite bakgrundsmusik, utan krav på något värstingljud, men det måste ju höras vad man säger. Och det måste tåla att användas utomhus. Gärna med både batteri och 220 V som strömkälla.
Vad ska man tänka på? Vad är viktigt? Vad ska man prioritera att lägga pengar på och vad kan man köpa billigt? Ska man köpa en anläggning i delar, eller nåt "alltiett"?
Det är mitt kompetensområde.
Några kompletterande frågor... Ungefär hur stor yta vill man höras över? Villaträdgård / ridbana / fotbollsplan...? Behöver pratmikrofonen vara trådlös eller är sladd ok (som i praktiken kan vara uppåt 20 m lång vid behov)? Ungefär hur länge vill man kunna använda grejorna med batteridrift?

Det finns gott om aktiva (läs: med inbyggd förstärkare) högtalare som har ingång både för mikrofon och för musikspelare. Somliga har även inbyggd musikspelare från USB/minneskort, kan vara smidigt ibland. Om batteridrift är ett skallkrav så minskar utbudet starkt, det gör tyvärr även kvalitet/prestanda. Föga förvånande förespråkar jag grejor av hyfsat hög kvalitet, eftersom det blir så trist när grejor strular just i eventsammanhang. Hellre bra begagnade grejor än nytt billigt halvskräp.
Om mikrofonen kan vara trådbunden finns det gott om vettiga alternativ, få eller inga är dock 100% vädersäkra utan om de måste användas i brutalregn behöver man skydda högtalaren med någon form av huva. I praktiken funkar en vanlig tunn grå sopsäck helt ok, annars finns modellanpassade väderskydd till många produkter.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 072
Senast: inverterad
·
Fritid Vi ska köpa en portabel högtalare till en förening jag är aktiv i och till den ska det också skaffas en mikrofon. Det går självklart att...
Svar
3
· Visningar
808
Senast: Snubbelfot
·
Juridik & Ekonomi Jag har funderat på en sak, jag vet att pengar är ett väldigt laddat och känsligt ämne men undrar var gränsen går för att räknas som rik...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
10 701
Senast: avslutat medlemskap
·
Kropp & Själ Har kommit i den åldern där läsglasögen blivit ett måste för att se ordentligt på nära håll. De behövs när jag ska läsa tidningen...
Svar
3
· Visningar
3 568
Senast: LasseL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp