Portionera till flera

MissFideli

Trådstartare
Om jag ska ta mig i kragen och börja portionera torrfoder inför införande av Mush eller blötmat, räcker det med att sätta ner en skål och låta alla äta ur den under en kortare tid? Eller måste katterna ha varsin skål?
 
De måste nog ha vars en skål.

Vi gav våra katter mat 3 ggr/dag. Då ställde vi ner vars en skål till dem och när en katt lämnade sin skål så tog vi bort den. Oftast åt de upp sin mat direkt. De hade olika behov när det gällde maten (en lättfödd och en svårfödd) så att ha mat framme alltid hade bara lett till att en varit smällfet och den andre tunn/normal.
 
De måste nog ha vars en skål.

Vi gav våra katter mat 3 ggr/dag. Då ställde vi ner vars en skål till dem och när en katt lämnade sin skål så tog vi bort den. Oftast åt de upp sin mat direkt. De hade olika behov när det gällde maten (en lättfödd och en svårfödd) så att ha mat framme alltid hade bara lett till att en varit smällfet och den andre tunn/normal.

Problemet med varsin är ju att alla inte äter lika fort. Dvs jag måste stå och titra på dom varje mattillfälle. Övervikt är inget jag väger in, dom går på fri tillgång nu och 2 är lite överviktiga men ingen är fet.
 
Problemet med varsin är ju att alla inte äter lika fort. Dvs jag måste stå och titra på dom varje mattillfälle. Övervikt är inget jag väger in, dom går på fri tillgång nu och 2 är lite överviktiga men ingen är fet.

Ja, vi vaktade dem och såg till att båda fick äta i lugn och ro utan att den andre störde eller försökte stjäla maten. Men de åt upp rätt fort så det tog bara några enstaka minuter. Och så fort en katt lämnade sin skål så togs skålen bort.
 
Mina delar skål. Men jag har ju bara två, som är helt invanda vid varandra och inte bråkar kring maten. De äter antingen direkt gemensamt, eller så sitter en i kö och inväntar sin tur.
 
Mina delar skål. Men jag har ju bara två, som är helt invanda vid varandra och inte bråkar kring maten. De äter antingen direkt gemensamt, eller så sitter en i kö och inväntar sin tur.

Mina bråkar inte heller. Men devånen bestämmer gärna att britterna är klara och behöver hjälp att äta upp maten innan britterna ens kommit på tanken att sluta äta :angel:
 
Mina har varsin skål - de magra ragdollen får mat så fort hon frågar så i princip fri tillgång när betjänterna är hemma. Hon äter en stund och vi står bredvid, när hon är klar så tas skålen bort så att inte resten av befolkningen ska äta, de är lagom tjocka eller ngt i överhull
 
Mina två har var sin skål, SureFeed chipstyrda foderautomater. Lite dyra men så fantastiskt bra. Då behöver man inte vakta utan dom kan äta i sin egna takt då matskålen bara öppnar sig för rätt katt

Det är min dröm, men 4 sådana har jag tyvärr inte råd med.
 
Jag har ingen aning om vad kattluckor kostar, men är dom billigare går det kanske göra ”foderlådor” som släpper in rätt katt?

Dom kostar runt tusingen dom med. De som går på chip alltså. Sen finns inte platsen för 4 lådor, bor för litet. Men sånna där automater ligger högt på "villha-listan".
 
  • Gilla
Reactions: Lii

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
882
Senast: Bison
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
937
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag funderar lite på hur man göra rent praktiskt om man behöver kattvakt. Grannen som jag kan fråga om det bor 10 minuter bort, enkel...
2
Svar
29
· Visningar
2 368
Senast: Wille
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 082
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp