Position när man leder häst

MissFideli

Trådstartare
Har precis börjat med vad jag tror är akademisk hantering, eller nått åt det hållet. Och har fått lära mig ett nytt sött att leda hästen på. Läser lite om var man ska vara och varför och ser att det hänvisas till samma anledning, man ska vara ledare över hästen.

1. Gå på vänster sida strax bakom huvudet, det vanligaste sättet tror jag?

2. 50 cm framför, hästen ska alltid hålla den positionen för att leda hästen alltid går först. Fick jag lära mig på ett westerninspirerat stall.

3. Gå vid bogen för att ledaren oftast driver de andra hästarna framför sig. Man offrar den lägsta typ.

Hur kan det vara så olika? Vims.
 
Har precis börjat med vad jag tror är akademisk hantering, eller nått åt det hållet. Och har fått lära mig ett nytt sött att leda hästen på. Läser lite om var man ska vara och varför och ser att det hänvisas till samma anledning, man ska vara ledare över hästen.

1. Gå på vänster sida strax bakom huvudet, det vanligaste sättet tror jag?

2. 50 cm framför, hästen ska alltid hålla den positionen för att leda hästen alltid går först. Fick jag lära mig på ett westerninspirerat stall.

3. Gå vid bogen för att ledaren oftast driver de andra hästarna framför sig. Man offrar den lägsta typ.

Hur kan det vara så olika? Vims.

Jag tror det handlar om en missuppfattning bland mindre kunniga/erfarna människor. Man blir inte ledare bara för att man leder hästen i en viss position.
 
Har precis börjat med vad jag tror är akademisk hantering, eller nått åt det hållet. Och har fått lära mig ett nytt sött att leda hästen på. Läser lite om var man ska vara och varför och ser att det hänvisas till samma anledning, man ska vara ledare över hästen.

1. Gå på vänster sida strax bakom huvudet, det vanligaste sättet tror jag?

2. 50 cm framför, hästen ska alltid hålla den positionen för att leda hästen alltid går först. Fick jag lära mig på ett westerninspirerat stall.

3. Gå vid bogen för att ledaren oftast driver de andra hästarna framför sig. Man offrar den lägsta typ.

Hur kan det vara så olika? Vims.
Nr. 1
 
Jag använder nog alla positionerna när jag "släntrian-leder", och funderar inte så mycket på det ur ledarskapssynpunkt. (eller iaf 1 och 3, mer sällan 2) Däremot går jag gärna vid bogen när jag leder ffa unghästar. Jag vill att de ska kliva på själva med egen bjudning. Går jag före så följer de, men då är det ju jag som ser till att det går framåt. När jag har hästarna lösa och t ex plockar undan hinder går de nästan alltid bakom mig. Jag har testat ibland och gå slalom mellan hindren och de följer mig precis i spåren.
 
Jag tror det handlar om en missuppfattning bland mindre kunniga/erfarna människor. Man blir inte ledare bara för att man leder hästen i en viss position.

Intressant. Jag säger tvärt emot dig då. Hästar är enkla individer och i deras värld går allt ut på VEM SOM FLYTTAR VEM. Alltså enkel matematik om jag flyttar/leder hästen dit jag vill så ÄR jag "ledaren"

Så det handlar inte alls om att mindre kunniga har missuppfattat.

Varför krångla till ngt som är enkelt ur hästens synvinkel. Sen att vissa hästar är svårare än andra och att du kan vara i olika positoner på olika hästar för att flytta dem. Men ett litet grimskaft gör egentligen varken till eller från vill, 700kg häst gå någon annanstans så gör den det. Det handlar om ditt kropps språk samt vilken position du hamnar i runt hästen, och hur den vill/kan/är lärd att uppfatta dig. Vissa individer är starkare mentalt än andra men de flesta hästar är följare och är nöjda med det. :up:
 
Visst finns det mycket tyck när det gäller att leda hästar. Det jag är noga med är att hasten går I den position jag ber den om och är uppmärksam på mitt tempo och håller det avständ jag vill ha. Var man sen placerar sig I förhållande till hasten är sekundärt och beror på var man vill ha just den individen.
 
Har precis börjat med vad jag tror är akademisk hantering, eller nått åt det hållet. Och har fått lära mig ett nytt sött att leda hästen på. Läser lite om var man ska vara och varför och ser att det hänvisas till samma anledning, man ska vara ledare över hästen.

1. Gå på vänster sida strax bakom huvudet, det vanligaste sättet tror jag?

2. 50 cm framför, hästen ska alltid hålla den positionen för att leda hästen alltid går först. Fick jag lära mig på ett westerninspirerat stall.

3. Gå vid bogen för att ledaren oftast driver de andra hästarna framför sig. Man offrar den lägsta typ.

Hur kan det vara så olika? Vims.
Du ska kunna leda hästen ur alla positioner. Olika positioner har olika mkt inflytande på hästen.

Inom akademisk ridkonst finns ingen speciell hantering. När du tränar din häst vid hand behöver du ha en position ifrån vilken du kan ge hästen tydliga instruktioner. Det finns dock olika sätt att göra detta på också.

Syftet är aldrig att dominera hästen, syftet är att vägleda den. Man behöver inte dominera eller demonstrera sitt ledarskap. Det handlar om att vara en god förebild och förtjäna hästens förtroende. Och det spelar ingen roll alls vilken position du leder hästen från. Oavsett gren/disciplin.
 
Har precis börjat med vad jag tror är akademisk hantering, eller nått åt det hållet. Och har fått lära mig ett nytt sött att leda hästen på. Läser lite om var man ska vara och varför och ser att det hänvisas till samma anledning, man ska vara ledare över hästen.

1. Gå på vänster sida strax bakom huvudet, det vanligaste sättet tror jag?

2. 50 cm framför, hästen ska alltid hålla den positionen för att leda hästen alltid går först. Fick jag lära mig på ett westerninspirerat stall.

3. Gå vid bogen för att ledaren oftast driver de andra hästarna framför sig. Man offrar den lägsta typ.

Hur kan det vara så olika? Vims.


Det hänger ihop med hur man håller hästarna tror jag. Det mer än typ "om du inte gör såhär så kommer anarki utbryta".

Association - jag red islandshäst för ett tag sedan och vi när hämtade dem sade turledaren att vi ska hålla långt ut i grimskaftet och låta hästen se sig för själv. Det är skitsamma var den går så länge den inte drar i grimskaftet. (typ samma tänk som jag har med hundarna ;)) Marken i jättehagen och på fjället var väldigt ojämn och båda människa och häst behövde kunna balansera sig över diken etc.

På ridskola får man ju lära sig en variant av den militära hanteringen. Hänger kvar av gammal vana delvis tror jag. Utöver att det är viktigt att alla gör likadant när hästar hanteras av kanske 30 lika personer på en vecka. Då kan man inte flexa för mycket.

Min gamla häst promenerar snällt i snöre. Jag skickar honom före om vi ska igenom grindar som jag måste stänga, Om vi ska från a till b går jag före, eller har honom lite vid sidan.

Hästar får inte hålla på och dra och rycka i grimskaftet, annars gör du som du vill tänker jag. Man ska inte komplicera saker. En kompis var och red i Mongoliet och där höll de också långt ut i grimskaftet. Men det fanns ju ingen bilväg tjugo meter bort heller - om hästen skulle dra. :P
 
Jag vill ha huvudet bredvid eller strax framför mig. Går hästen framför mig har jag noll kontroll om den vill dra i väg, går den bakom riskerar jag att bli trampad på om den skulle bli skrämd och hoppar till. Rent säkerhetstänk som jag haft med mig sen jag började rida som barn.

De flesta missuppfattar konceptet ledare och tror det är lika med den som bestämmer allt, den som har all makt, härskaren. Men så fungerar inte en flock, hästen ni tror är ledaren i flocken är försvararen eller spejaren, och de har inte all makt över övriga flockmedlemmar. Alla har sin uppgift som är viktig för flockens överlevnad.

Min försvarare vill ha sin lilla kompis rakt framför sig när vi är ute och går, så han kan ha fullständig koll. Särskilt vid passering av hot och faror insisterar han på att lillen är framför.

En spejare, som jag haft två av, vill däremot nästa alltid vara en bit framför för att upptäcka faror.

Med andra ord kvittar det var du går. Välj den säkraste och mest praktiska positionen.
 
Jag går oftast i höjd med hästens huvud när jag leder, går de bakom mig tycker jag att vi får sämre kontakt eftersom jag inte ser hästen. Att skicka hästen före genom en grind ska inte heller vara några konstigheter. Viktigast tycker jag är att hästen är uppmärksam på mig, inte går på/för nära mig och inte drar i grimskaftet. Då spelar det mindre roll om jag går före, brevid eller efter hästen.
 
För mig beror det på vad jag gör. Vanligtvis har jag hästen snett bakom mig men jag kan lika gärna skicka hästen framför mig, runt mig eller gå vid dess huvud. Jag är varken mer eller mindre ledare beroende på var jag går. Så länge hästen respekterar mina gränser och jag hästens så har vi harmoni och det är det som spelar roll.
 
Intressant. Jag säger tvärt emot dig då. Hästar är enkla individer och i deras värld går allt ut på VEM SOM FLYTTAR VEM. Alltså enkel matematik om jag flyttar/leder hästen dit jag vill så ÄR jag "ledaren"

Så det handlar inte alls om att mindre kunniga har missuppfattat.

Varför krångla till ngt som är enkelt ur hästens synvinkel. Sen att vissa hästar är svårare än andra och att du kan vara i olika positoner på olika hästar för att flytta dem. Men ett litet grimskaft gör egentligen varken till eller från vill, 700kg häst gå någon annanstans så gör den det. Det handlar om ditt kropps språk samt vilken position du hamnar i runt hästen, och hur den vill/kan/är lärd att uppfatta dig. Vissa individer är starkare mentalt än andra men de flesta hästar är följare och är nöjda med det. :up:

Att få hästens respekt handlar inte om i vilken position man leder den. Hade det varit så enkelt så hade t.ex. detta forum kunnat läggas ned.
För min del så får jag "klåda" av allt detta prat om att flytta hästen hit och dit och positioner för att leda dem. Precis som du skriver så hästar enkla varelser. De läser av oss otroligt skickligt. Det finns ingen anledning att bossa runt med dem. En normalt funtad och uppfostrad häst lär sig otroligt snabbt och det behövs inga särskilda läror och kurser för att få den att flytta på sig vid behov eller att ledas. Sådant lär man föl.
 
Har precis börjat med vad jag tror är akademisk hantering, eller nått åt det hållet. Och har fått lära mig ett nytt sött att leda hästen på. Läser lite om var man ska vara och varför och ser att det hänvisas till samma anledning, man ska vara ledare över hästen.

1. Gå på vänster sida strax bakom huvudet, det vanligaste sättet tror jag?

2. 50 cm framför, hästen ska alltid hålla den positionen för att leda hästen alltid går först. Fick jag lära mig på ett westerninspirerat stall.

3. Gå vid bogen för att ledaren oftast driver de andra hästarna framför sig. Man offrar den lägsta typ.

Hur kan det vara så olika? Vims.
Centaur har givit det bästa förklarning av just varför man ska lida hästen vid huvud Nr.1, det är där du har det bästa kontrol....och det är på det sätet man ska visa upp hästen vid premiering.
 
Jag är ungefär på @TinyWinys och @Centaurs spår.
I normalfallet har jag hästen på min högra sida, med hästens ögon ungefär i höjd med min axel. Jag ser hästen, hästen ser mig, jag kan flytta och styra hästen.
 
Har precis börjat med vad jag tror är akademisk hantering, eller nått åt det hållet. Och har fått lära mig ett nytt sött att leda hästen på. Läser lite om var man ska vara och varför och ser att det hänvisas till samma anledning, man ska vara ledare över hästen.

1. Gå på vänster sida strax bakom huvudet, det vanligaste sättet tror jag?

2. 50 cm framför, hästen ska alltid hålla den positionen för att leda hästen alltid går först. Fick jag lära mig på ett westerninspirerat stall.

3. Gå vid bogen för att ledaren oftast driver de andra hästarna framför sig. Man offrar den lägsta typ.

Hur kan det vara så olika? Vims.
det har inget att göra med potition enligt mina erfarenheter. det beror helt på om hästen BETRAKTAR dig som ledaren eller ej. när jag hanterar hästar så läser de av vad jag vill och följer det så jag behöver inte ens ta i grimskaftet eller svänga med tygel eller använda skänkel. "magiskt".
 
Jag vill gärna ha hästen till höger om mig, mest för att jag är starkare och har mer kontroll i handen närmast honom men min häst brukar gilla att byta sida, gå precis bakom mig osv så han får göra det.

Jag går mycket promenader med min eftersom han aldrig hade lämnat stallplanen när vi fick hem honom, så att utforska skogen var ett helt nytt kapitel. Enda regeln vi har är att jag alltid ska vara framför bogen och han ska hålla koll på mig (alltså inte stressa upp sig över saker och glömma att jag är där). Sekunden jag hamnar vid bogen eller bakom så har jag förlorat all kontroll. Tutar han på då så har jag ingen chans att stoppa honom och han kan dra hur mycket som helst utan att jag får honom runt. Börjar han bryta någon av dessa "regler" så stannar vi och backar, så brukar han genast komma tillbaka till fokus.

Min häst har en tendens att tycka att allt är superkul så det händer att han sticker iväg och bockar i grimskaftet ibland (betydligt mer sällan nu än förr), så det är en ren säkerhetsgrej. Men annars går han alltid på långt grimskaft eftersom han är betydligt lugnare så, så långt det går utan att han kliver på det såklart. :)

Jag tror inte det heller finns något speciellt sätt att leda hästen som genast ger ledarskap, min häst följer mig ändå eftersom vi har den relationen i allt vi gör. Han vill följa och ha mig som förebild eftersom det gör honom trygg (att han vet att någon annan bestämmer och slipper själv), men det skulle aldrig fungera att vara "dominant" och "ledare" i de typiska termerna. Man måste vara rättvis och mjuk ändå, annars kommer han protestera och tappa förtroendet.
 
Jag vill helst ha mina lite snett bakom, jag vill att dom ska gå lugnt och avslappnat det är relativt fritt dock så länge dom inte bufflar på mig eller drar i snöret.
Jag tror inte på ledare hit och dit, jag tror att hästarna är kloka nog att fatta att vi inte är hästar.
 
Tittar man på vilda hästar och deras flock så är ledaren oftast en gammal märr som dom andra hästarna i flocken har valt att följa för det är hon som vet var vatten finns vid torka och vad bästa gräset finns för tillfället.

Så ser inte vitsen med att vara ledaren över mina hästar dom får hitta vatten och mat själva vilket inte är så svårt för dom i hagen.

Jag vill ha hästens huvud vid min axel, endast pga säkerhet och inget annat, behöver hästen drivas på blir det närmare bogen.
 
Att få hästens respekt handlar inte om i vilken position man leder den. Hade det varit så enkelt så hade t.ex. detta forum kunnat läggas ned.
För min del så får jag "klåda" av allt detta prat om att flytta hästen hit och dit och positioner för att leda dem. Precis som du skriver så hästar enkla varelser. De läser av oss otroligt skickligt. Det finns ingen anledning att bossa runt med dem. En normalt funtad och uppfostrad häst lär sig otroligt snabbt och det behövs inga särskilda läror och kurser för att få den att flytta på sig vid behov eller att ledas. Sådant lär man föl.


He he jag säger tvärt emot dig igen. Respekten går åt vardera håll och ingår i begreppet ledarskap det är inget seperat begrepp som ska uppnås då även tillit är ett ord som också behövs i ledarskapet.

Allt detta behöver ingå för att få ett funktionellt team, samtidigt så kan ledarskapet skifta under tid ex hopphästen som ska bjuda till mot hindret, blir det bjudning så hänger jag på hästen i det läget och hästen får leda, blir det fel så tar jag tbk hästen och det är mitt ledarskap igen.

Dvs ett ledarskap är inte ngt statiskt utan det är hela tiden flytande och en skicklig ledare anpassar sin roll efter situationen.

Så enkelt är det.

Ledarskap innebär inte att ”bossa runt” någon utan är något som är under ständig utveckling med ett givande och tagande för båda parter för att därigenom få det att fungera så smidigt som möjligt.

Och jo det behövs kurser, för att folk ska inse att man aldrig blir full lärd med hästar, det finns alltid ngt nytt att lära om man vill lära sig nytt.

Och ja igen det handlar om positioner. Om hästen kommer lös och springer iväg med grimskaftet fladdrande efter sig och människan springer efter bakom så säger jag att det handlar i allra högsta grad om position och denna position är fel då......

Din kommentar om att – sådant lär man föl är ju bara fantastiskt inskränkt. ”Dessa som du då ser normalt funtade och och uppfostrade hästar” kan förstöras på tre röda.

Tänk alla dessa företag som överlever pga felhanterade hästar och speciellt att det inte går att leda dom, lasta dom, sitta upp på dom, få dom att går framåt etc etc......välkommen till verkligheten.

Personligen tycker jag miss Fideli har intressanta grundläggande frågor vilket tyder på ett exceptionell och uppriktigt intresse av att verkligen vilja lära sig så mycket som möjligt. Heja dig och fråga på. Finns inga dumma frågor bara dumma svar.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
573
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
252
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 722
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 737
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp