Positiv feedback på ridfilmer

TheRedLightning

Trådstartare
Hallon,

Det här är tråden där ni kan visa era filmer när ni rider och ENDAST positiva kommentarer är tillåtna.
Alla negativa kommentarer är bannlysta. ;)

Detta kanske kan hjälpa oss att stärka vårt självförtroende, bli bättre och framför allt våga visa för andra, samt få positiv feedback.

Känner du att det här kan va tråden för dig så häng på vet ja, ju fler desto roligare. :D
 
Sv: Positiv feedback på ridfilmer

Super!! Ska bli roligt att se alla era filmer :D Får man fråga om det är tillåtet att ge tips/konstruktiv kritik, så länge det framförs på ett sjyst sätt och bara om den som laddat upp videon bett om det? Eller är det kanske bättre att hålla tråden enbart positiv?
 
Sv: Positiv feedback på ridfilmer

Positiva tips tycker jag är okej om det framförs på ett sätt som inte kan misstolkas som negativt, men jag tror det kan va bra om varje person som väljer å visa sin film för välja vad de vill få ut av det? :)
 
Sv: Positiv feedback på ridfilmer

Jag försökte få lite feedback i filmtråden på "Dressyr" men fick inga, kanske för att jag och/eller min film var för dålig (den är kort och visar inget mer fancy än serpentiner i trav....). Men jag kan ju testa den här tråden också :).

Kopierar in texten direkt som jag skrev den i det andra forumet. Jag tar gärna emot konstruktiv kritik!

Hej!

Jag är verkligen ingen dressyrryttare utan snarare en "nygammal" nybörjare (har börjat rida igen efter 8 års uppehåll) och jag vet att jag är på en löjligt låg nivå jämfört med de flesta i den här tråden. Jag lägger upp en film för att kanske få lite kommentarer på sådant jag inte själv ser (jag rider lektion en gång i veckan för en duktig ridlärare och lär mig massor, men fler par ögon ser ju ännu mer). Hästen jag rider är en 7-årig korsning highlandponny/halvblod och för närvarande helt otränad "dressyrmässigt" då han endast går och skrotar på lösdrift. Till hösten kommer jag att låna honom på foder och då hoppas jag att han kommer lägga på sig mer muskler och bli starkare.

Liten filmsnutt:
http://www.youtube.com/watch?v=DeLSoU8lXUw

Jag tycker själv att jag kanske sitter lite snett, särskilt på böjt spår, och att jag borde titta upp (vilket ridläraren tjatat om varenda lektion sen i november då jag började rida igen - tror ni att jag kommit till rätta med det än? :meh:)
 
Sv: Positiv feedback på ridfilmer

Svårt att se några detaljer på filmen. Men det verkade vara världens sötaste lilla troll :D.

Tycker inte du sitter så tokigt. Det är väl bara det vanliga. Titta upp och sträck lite på dig :)

Sen tycker jag hästen går mycket bättre när du rider lätt. Han var inte igång så mycket. Kanske du skall vänta med nedsittningen i traven ett tag tills hästen och du är starkare?

Tycker även det ut lite som hästen "kastar sig igenom" bågen. Lite mer stöd på den blivande yttertygeln och forma lite mer av den blivande innerskänkeln så hästen trampar igenom bågen istället för att kasta sig igenom den.

Jag tycker det var en jättecharmig häst som säkert blir riktig trevlig att rida bara den blir lite starkare.
 
Sv: Positiv feedback på ridfilmer

Jaa, skulle nog hålla med om att du lutar dig inåt på böjt spår - vilket inte är något fel egentligen, man ska ju kunna använda sitsen för att styra hästen. Dock är ditt problem nog att du lutar dig från midjan och uppåt, istället för att använda underkroppen för att flytta vikten. Sedan ser det ut som om du har händerna väldigt brett isär och lågt ner, men videon är lite mörk så det var bara på några ställen jag såg ordentligt var du hade händerna och då kan det ju ha varit att du flyttade dom just då för att det behövdes. På vissa ställen blir du lite lätt framåtlutad, men det handlar nog mest om att få upp blicken :)

Sen ser det iiiinte ut som om du nästan precis börjat rida efter åtta års uppehåll :O Nog för att det är lättare att hitta tillbaka till ridningen än att lära sig, men det ser väldigt stadigt ut!
 
Sv: Positiv feedback på ridfilmer

Tusen tack för era svar! Enormt konstruktivt och trevligt :).

Svårt att se några detaljer på filmen. Men det verkade vara världens sötaste lilla troll :D.

Tycker inte du sitter så tokigt. Det är väl bara det vanliga. Titta upp och sträck lite på dig :)

Sen tycker jag hästen går mycket bättre när du rider lätt. Han var inte igång så mycket. Kanske du skall vänta med nedsittningen i traven ett tag tills hästen och du är starkare?

Tycker även det ut lite som hästen "kastar sig igenom" bågen. Lite mer stöd på den blivande yttertygeln och forma lite mer av den blivande innerskänkeln så hästen trampar igenom bågen istället för att kasta sig igenom den.

Jag tycker det var en jättecharmig häst som säkert blir riktig trevlig att rida bara den blir lite starkare.

Hihi, tänk att den fras man hörde allra mest som ponnyunge fortfarande gäller :) Du har rätt i att han nog är ganska trött, otränad som sagt och filmen är från slutet av passet då jag var på väg att avsluta. Jag kan intyga att han är världens sötaste! Får lägga upp en film igen när jag haft honom i ett halvår som jämförelse.

Jaa, skulle nog hålla med om att du lutar dig inåt på böjt spår - vilket inte är något fel egentligen, man ska ju kunna använda sitsen för att styra hästen. Dock är ditt problem nog att du lutar dig från midjan och uppåt, istället för att använda underkroppen för att flytta vikten. Sedan ser det ut som om du har händerna väldigt brett isär och lågt ner, men videon är lite mörk så det var bara på några ställen jag såg ordentligt var du hade händerna och då kan det ju ha varit att du flyttade dom just då för att det behövdes. På vissa ställen blir du lite lätt framåtlutad, men det handlar nog mest om att få upp blicken :)

Sen ser det iiiinte ut som om du nästan precis börjat rida efter åtta års uppehåll :O Nog för att det är lättare att hitta tillbaka till ridningen än att lära sig, men det ser väldigt stadigt ut!

Jag tycker att du har helt rätt; jag tenderar att vika mig i midjan. Händerna har du nog också rätt i även om det syns lite dåligt på filmen, för det brukar min ridlärare också kommentera på. Får jobba på'et :).

Och tack! Jag har tränat mycket annat under tiden jag inte ridit, och jag tror faktiskt att allmän kroppskontroll/kroppsuppfattning underlättar även ridningen.
 
Sv: Positiv feedback på ridfilmer

Sen tycker jag hästen går mycket bättre när du rider lätt. Han var inte igång så mycket. Kanske du skall vänta med nedsittningen i traven ett tag tills hästen och du är starkare?

Håller med!
Till snow: Ser ut som att det blir så ryckigt i munnen på honom när du sitter, som att dina armar flaxar lite! Men när du rider lätt ser det jättebra ut!:) Du kanske ska sitta ner kortare stunder?:)
Tycker verkligen inte att det ser ut som ett uppehåll på 8 år!:D
 
Sv: Positiv feedback på ridfilmer

Oh, tackar. :o

*kl*

Det här är en super gammal (13 år sedan) ridfilm på mig, (diggar att mammas telefon verkligen tajmar in att ringa när jag ridit klart), om jag minns rätt så åkte jag mer häst på den tiden vilket kanske syns?

http://www.youtube.com/watch?v=nD3-YvxgvZU

Kan va kul å se vad ni har att säga, om det går att se något.


Här är en lite nyare, knappt året.

http://www.youtube.com/watch?v=FGSirHV6P5I


Får försöka få fram kameran igen, måste erkänna att jag blir grymt sugen att försöka filma när jag rider dressyr/lektion när jag ser era filmer Så visa mera. :up:
 
Senast ändrad:
Sv: Positiv feedback på ridfilmer

Ååh vad roligt med en så pass gammal video! Och jäklar vilken fart pållen hade, särskilt i sista svängen...
Tycker att du har en väldigt bra sits och följsam hand över hindren :)
 
Sv: Positiv feedback på ridfilmer

Ja, den hästen ÄLSKADE att hoppa (import Irland), när vi red dressyr var han sådär lagom, men så fort vi skulle hoppa så hittade han någon turbo-växel fast han var närmare 20 år redan då, minns att det fanns tjejer på ridskolan som inte vågade hoppa honom för att han blev så taggad i hoppningen, den gamle mannen. :P

Red även dressyr med honom och han hade en så häftig ökad trav (ridläraren kallade det paradgång, har för mig jag fick en 8:a på den i protokollet av domaren) synd bara att mamma inte kunde va me å filma den gången. :P

Men det är kul att titta tillbaka och se hur man red då och se vad andra kan se. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Positiv feedback på ridfilmer

*kl*

Är det någon som vill visa ridfilmer och få positiva kommentarer, va inte rädda att posta i denna tråd. Vi bits inte, så posta på. :D
 
Sv: Positiv feedback på ridfilmer

Rolig tråd. Tyvärr är de mycket negativt man är rädd för

Här är en film på min 10 för 3v sen första hologram träningen. Han var lite slö denna dag men ställde upp. Kommentera gärna och tipsa, mer driv ska jag ha all fall

http://m.youtube.com/watch?v=GfQgp59X-nA
 
Sv: Positiv feedback på ridfilmer

Av det jag kunde se såg det riktigt trevligt ut och som du redan själv nämnt - mer driv. :up:

Är det vanligt att han "dyker" efter hindren? Tror det var en gång i filmen när ni hoppade kombination, så gick han nästan ner på tygeln emellan och över nästa hinder. Bara något jag själv reflekterade över då min ridlärare säger att vi ska få upp huvudet på hästarna när de ska hoppa, kanske bara var tillfälligt för din del?

Det var det enda jag kunde se, skulle vart roligt att se en film av er igen. Alltid roligt att följa andra i deras resa på att bli bättre. Lycka till. :)
 
Sv: Positiv feedback på ridfilmer

Tryck ner hälarna! Åtminstone emellan hindrena var dom liite högt upp :)

Var det hans första hoppträning tycker jag att han är jätteduktig, då är det inte så konstigt att han tar ner huvudet lite i kombinationen, är det ovant vill han väl gärna se vad som händer. Överlag ser det väldigt fint ut, i början är han lite spänd och tar små snabba steg, men ju lämgre ni rider desto mer kommer han till sig och får ett större, luftigare steg.
 
Sv: Positiv feedback på ridfilmer

hej! tänkte försöka hänga med hära lite:)
Tänkte visa en film från förra året klubbtävling på en ridskole häst, hästen jag hoppar var jag inte så van att hoppa och hade aldrig hoppat han utomhus förut.. Men tydligen var det så att alla sa att jag fick bra fart på honom för att när han hoppar ute och inte går fram för skänkeln då stannar han flera gånger på alla hinder. Var dock lite nervös för 70cm rundan för han stannade på ett hinder i 60cm och jag var så nära på att åka av och att jag inte fick stopp på honom när han sprang åt sidan han ville fortsätta på en gång! :D och att jag är /var vad kan man säga höjdrädd för hindrena men normalt hoppar jag upptill 85cm och enstaka gånger 90cm enkelt och utan rädsla men på ett fåtal hästar känner man sig osäker på bara 70-80cm. Men jobbar bort det :)
Ni får gärna säga vad jag kan förbättra på!

http://www.youtube.com/watch?v=XgcDkHke_JY&list=UUsE4SCNbzDeaSG0JWTpbEyg
 
Sv: Positiv feedback på ridfilmer

Hoppade han av lite tidigt alternativt stort när ni hoppade (tredje hindret tror jag det var), eftersom du hamnade framme på halsen? :)

Det som jag kan se som skulle förbättras är vägarna och styra mer med benen och inte bara tyglarna. Var vid några tillfällen ni verkade lite oense om vägen, men du skrev själv att det var första gången du hoppade honom, så det var riktigt bra ridet ändå trots det. :)

Jag känner själv igen det där med att vara höjdrädd för höga hinder, för mig sitter det fortfarande i lite men glömmer jag bort att titta på hindret så går det bra (vet förstås inte om man kan va höjdrädd efter att ha hoppat 120 terränghinder som ingenting? men plastbommar är läskiga.. xD).
 
Sv: Positiv feedback på ridfilmer

Skulle rekommendera dig att höja blicken och trampa ner hälarna lite mer.

Upplever det som att du lutar lite framåt och då blir lite ostadig i din sits :-) För att vara nygsammal ryttare ser det riktigt trevligt ut :D

powerm84 - Tycker det ser riktigt trevligt ut. Svårt i början att hitta drivet. Det kommer att komma ju mer mnan tränar. Jättestor skillnad på min 10 från första hoppträningen tills nu :)

Sandrahorse99 Såg ju lätt ut för er :) Håller med ovanstående. Våga håll ihop han lite mer mellan skänkel och hand. Blev att ni flöt ut lite väl mycket i vissa svängar. Bra jobbat annars! :)
 
Sv: Positiv feedback på ridfilmer

*KL*

mig själv. här har ni 5 filmer.

Film nummer ett för ett år sedan på mig och mitt sto (hoppträning)

http://www.youtube.com/watch?v=6dKp7b6OQ8c

På mig och min unghäst här precis inriden för ca 1 år sedan

http:http://www.youtube.com/watch?v=jb_Ltrbus1w//

Och 2 från första pay and jumpen (80cm) i januari

http://www.youtube.com/watch?v=zvwGi6R8PRc

och nu från i mars (80 cm) känner att det går framåt men jag har MYYYYYCKEt att jobba med.

http://www.youtube.com/watch?v=ZdNQXHhaXRI

Hittade även den här när vi försökte få till lite hoppning i ridhuset där jag stod. för ca 1 månad sedan.

http://www.youtube.com/watch?v=wuGSWAI6fSw

Jag har många svagheter i min ridning och alltid öppen för att få in nya åsikter och ögon på hur mna kan förbättra :-)
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 181
Senast: Enya
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
11 12 13
Svar
257
· Visningar
8 000
Senast: _Elly_
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp