Positiv feedback på ridfilmer

annars så får du rida fram, hoppa av och sätta på kameran och hoppa upp igen :p spar man lite batteri ^_^. och får tillfälle att träna på uppsittningen :p
Förvisso, fast är inte orolig med batteriet i kameran, det räcker länge, men det blir klart mindre att redigera om man skrittar fram först och sen startar. :P
 
okej, det här är lite läskigt för är så otroligt osäker på mig själv.. den senaste videon jag har är fårn i våras och detta är när jag rider min kompis häst för första gången, hon är 7 och nyss inriden. vet att jag sitter och kollar ner, lutar mig framåt och har händerna i helt fel position. om ni vill se mer så har jag en massa videos på min kanal där jag rider..

 
@Nocturne tycker det ser trevligt ut, det var bara en sak jag funderade på när jag såg filmen. Varför ser det ut som om din höger arm ser så rak ut i jämförelse med den vänstra armen? Kanske bara är en synvilla.
Rider du för någon instruktör emellanåt eller har du egen häst kanske till och med? Nyfiken här och förresten välkommen till tråden. :)
 
Tack! Jag vet inte, det har jag aldrig tänkt på förut? Jag har egen häst och rider för instruktör 1-2 ggr i veckan, ingenting dom har sgt till om iallafall på träningarna :)
Tack, rolig tråd tycker jag :)
 
@Nocturne ah, då kan det ha varit något tillfälligt på filmen eller en synvilla. :)
Vi ska se om tråden kommer vakna till liv nu när semestertiderna/sommarlovet snart är över, alltid roligare när fler är aktiva så vi kan hjälpa varandra. Själv är jag inte så duktig på att ge bra feedback då jag inte kan så mycket själv, men är under utveckling och det lilla jag ser kanske är tillräckligt för någon medan någon annan vill veta mer och då är det bra om fler finns tillgängliga. :D
 
Oj oj oj, jag filmade idag när jag försökte rida lite dressyr, men vet inte om jag vågar lägga upp eller vill ni se hur kasst det är?
 
Här har ni delar av mitt misslyckade dressyrpass.
Sån här fin sits och ridstil får man när man inte ridit för instruktör under hela sommaren och knappt ens ridit heller. Det jag störde mig mest var på att det kändes som hon körde ner huvudet så himla långt lite till tendes till förbereda inför bock lågt typ.

Vi får se om jag rider lika illa när vi kommit igång mer, gör jag det då är det illa. :P

 
Här har ni delar av mitt misslyckade dressyrpass.
Sån här fin sits och ridstil får man när man inte ridit för instruktör under hela sommaren och knappt ens ridit heller. Det jag störde mig mest var på att det kändes som hon körde ner huvudet så himla långt lite till tendes till förbereda inför bock lågt typ.

Vi får se om jag rider lika illa när vi kommit igång mer, gör jag det då är det illa. :P


Tyckte det såg trevligt ut och som att ni passar väldigt bra ihop! Hade du köpt henne rätt nyligen eller har jag blandat ihop det nu? :o Appropå huvudet så såg det ut som att hon drog upp och ner huvudet för att det var lite jobbigt, försöka få dig lite ur balans och kunna smita lite från arbetet maybe?

KL

Liten film från Calles och min dressyrträning förra veckan:

Han är bara 3 år så vi körde en lite mildare variant på övningen. Tyckte det var synd att jag inte fick så mycket feedback från tränaren, men kanske kan få lite härifrån istället? Give me! :D
 
Tyckte det såg trevligt ut och som att ni passar väldigt bra ihop! Hade du köpt henne rätt nyligen eller har jag blandat ihop det nu? :o Appropå huvudet så såg det ut som att hon drog upp och ner huvudet för att det var lite jobbigt, försöka få dig lite ur balans och kunna smita lite från arbetet maybe?

Ja, jag köpte och fick hem henne 17:e maj. Så vi har inte ridit så där jätteintensivt, då stallet hon stod i först inte hade några träningsmöjligheter alls mer än mysiga uteritter och backträning. Vi är väl båda lite ur form. Jag tyckte i alla fall när jag red henne så kändes det som om hon hade huvudet mycket lägre ner än vad det tydligen ser ut som på filmen. :eek:
Det kan nog vara en möjlighet att hon tycker det är jobbigt ja, sen red jag med hackamore också då jag fortfarande inte hittat något bett som man kan rida henne på utan att hon lägger över tungan.

Förresten fin häst du har, kan inte ge så bra feedback själv men tyckte det som mycket bättre ut än mig i alla fall om det nu kan vara någon bra feedback vet jag inte. :P
Bara 3 år, trodde faktiskt hästen din var äldre när jag såg filmen. :o
 
ser jättetrevligt ut på båda två tycker jag, det enda jag vill anmärka på gotthard är att kanske få ett lite friskare tempo i traven? Nu vet ju jag inte hur den ponnyn är och det kanske redan är ett bra tempo för den. Men vet att jag själv på min unghäst kommer på mig själv att jag sitter och håller tillbaka ganska mycket ibland när det enda jag egentligen vill få är framåtbjudning. Annars, jättefin häst! du ser ut att sitta väldigt stabilt och du rider väldigt trevligt :)

Passade på för några dagar sedan att be min kompis filma när jag red min egna häst den här gången, vi träna lite travhopp och bara att försöka hoppa på låga hinder, han va väldigt stark och sprang ifrån mig hela tiden, stundtals släppte han och hittade ett bra tempo, Sen är galoppen ganska förjävlig nu men det är för att han inte riktigt har musklerna att hålla ihop den än, eftersom han har vilat i 2 månader pga en skada. nu är vi iallafall påväg tillbaka och det enda vi behöver få ordning på är: Galoppen, att inte slitta tyglarna ur händerna på mig när det blir för tråkigt (haha) och att kämpa med att ytter bog inte ska falla ut, vilket i nuläget är näst intill omöjligt i svängarna. Sen är han faktiskt bara 5 år gammal och blev inriden sensommaren förra året, jag köpte han i december förra året och då hade han bara skrittat och travat på rakt spår i skogen, och sedan har han ju vart skadad under en tid så därför är vi väldigt efter i utbildningen nu, men vi har ändå kommit en bit tycker jag! Imorgon ska vi till och med iväg på vår första Pay n Jump!

 
Här har ni delar av mitt misslyckade dressyrpass.
Sån här fin sits och ridstil får man när man inte ridit för instruktör under hela sommaren och knappt ens ridit heller. Det jag störde mig mest var på att det kändes som hon körde ner huvudet så himla långt lite till tendes till förbereda inför bock lågt typ.
Tycker inte det ser ut som att hon ska bocka, mer som att hon hamnar i balans några steg och tänker rätt genom att stretcha halsen framåt nedåt. Prova gärna att stötta henne när hon gör så genom att sluta om lite mer med skänkeln och bara vara stilla med handen så kommer hon nog hitta balansen längre stunder åt gången.

Hon har fin galopp, tror den kommer bli ännu bättre om du driver på lite till så att den blir rundare och hon får lite mer plats att galoppera genom kroppen.
 
Tycker inte det ser ut som att hon ska bocka, mer som att hon hamnar i balans några steg och tänker rätt genom att stretcha halsen framåt nedåt. Prova gärna att stötta henne när hon gör så genom att sluta om lite mer med skänkeln och bara vara stilla med handen så kommer hon nog hitta balansen längre stunder åt gången.

Hon har fin galopp, tror den kommer bli ännu bättre om du driver på lite till så att den blir rundare och hon får lite mer plats att galoppera genom kroppen.
Oh, så det var det som det var frågan om, som sagt det kändes som hon hade huvudet väldigt långt ner, ser själv när jag ser på filmen att så är inte fallet. Ska ta hjälp av en instruktör då jag inte tror jag reder ut det helt själv, behöver bli påmind lite slarvar ju väldigt när jag rider själv tydligen, whoops. :P

Ja, galoppen är verkligen härlig, när du säger får lite mer plats att galoppera genom kroppen, hur menar du då? Större ridbana? Samlad häst?
 
Oh, så det var det som det var frågan om, som sagt det kändes som hon hade huvudet väldigt långt ner, ser själv när jag ser på filmen att så är inte fallet. Ska ta hjälp av en instruktör då jag inte tror jag reder ut det helt själv, behöver bli påmind lite slarvar ju väldigt när jag rider själv tydligen, whoops. :P

Ja, galoppen är verkligen härlig, när du säger får lite mer plats att galoppera genom kroppen, hur menar du då? Större ridbana? Samlad häst?
Lite större galopp. Det borde du få om du tänker på samma sätt som när hon söker sig framåt nedåt: bara vara stilla men mjuk i handen och driv på lite försiktigt framåt. Ta det successivt tills hon får lite rundare och luftigare språng. Viktigt att inte gasa för mycket eller släppa helt i handen för då blir de ofta flackare i sprången vilket man inte vill. Utan bara be om lite mer energi och en aningens större språng. Då kommer hästen att röra sig lite bättre genom hela kroppen och vinkla bäckenet lite mer.
 
@Nocturne vilken pigg häst du har. Han verkade ha lite svårt att slappna av i skritten i början och ville trava istället eller så var han super taggad kanske? Såg att ni skrittade över några bommar sen, så känns som det kan ha ett samband. Väldigt nyttigt för dom att bli tvingade att inte ha så bråttom.
Gör du många halvhalter? Jag tror det kan hjälpa lite och få hästen att inte rusa iväg så, speciellt när ni rider an mot hindren och framför allt inte hoppar av så långt före.
Märktes att ytterbogen skickades ut i svängarna, speciellt när du svängde vänster. Går det inte alls att få in den för högerskänkel? Dags för mycket lösgörande arbete. :)
Såg annars väldigt trevligt ut stundtals, men tror det är som du säger att det är nog lite muskler och ork som saknas och sen så. :up:
 
Lite större galopp. Det borde du få om du tänker på samma sätt som när hon söker sig framåt nedåt: bara vara stilla men mjuk i handen och driv på lite försiktigt framåt. Ta det successivt tills hon får lite rundare och luftigare språng. Viktigt att inte gasa för mycket eller släppa helt i handen för då blir de ofta flackare i sprången vilket man inte vill. Utan bara be om lite mer energi och en aningens större språng. Då kommer hästen att röra sig lite bättre genom hela kroppen och vinkla bäckenet lite mer.
Oh, det har jag faktiskt inte tänkt på. Nu i början har jag inte haft så stora krav mer än att hon ska komma igång och tanken är att när hon kommer mer och mer igång så kommer det krav på henne. På måndag ska vi rida vår första lektion tillsammans och det kommer bli spännande att se hur hon uppför sig och om vi kan få lite hjälp med vad vi behöver öva på. :)
 
@Nocturne vilken pigg häst du har. Han verkade ha lite svårt att slappna av i skritten i början och ville trava istället eller så var han super taggad kanske? Såg att ni skrittade över några bommar sen, så känns som det kan ha ett samband. Väldigt nyttigt för dom att bli tvingade att inte ha så bråttom.
Gör du många halvhalter? Jag tror det kan hjälpa lite och få hästen att inte rusa iväg så, speciellt när ni rider an mot hindren och framför allt inte hoppar av så långt före.
Märktes att ytterbogen skickades ut i svängarna, speciellt när du svängde vänster. Går det inte alls att få in den för högerskänkel? Dags för mycket lösgörande arbete. :)
Såg annars väldigt trevligt ut stundtals, men tror det är som du säger att det är nog lite muskler och ork som saknas och sen så. :up:

Jo han är väldigt pigg, speciellt när det ligger bommar framme ;) jo jag skrittar väldigt länge varje pass för att han inte ska rusa iväg, börjar inte trava försen skritten, halter och sånt går lugnt. Sen ibland brukar jag behöva galoppera ett par varv för att han inte ska trippa fram resten av passet. jag sitter och gör små halvhalter så fort han springer iväg ifrån mig, han är dock inte jätteduktig på att lyssna påd om till 100%, det är ju mycket roligare att springa fort. Det är mest hemma som han faller ur, rider vanligtvis mycket småvolter och serpentinger och åttor i volterna för att fåna upp ytter, men så fort vi kommer iväg så har han inte jättemycket problem med det faktiskt :)

Var föressten på vår första pay n jump oidag, hans första någonsin, hoppade en 60 och kom i obalans på ett hinder så det hoppade han förbi, och i 70 så blev det något missförstånd och jag ramlade av, i ett hinder, har filmer från båda. Lägg märke till hur dåligt självförtroende han har mot många hinder som göra att han överhoppar sig och skjuter rygg som jag inte är beredd på, och därför jag nästan ramlar av i första klassen haha!

60 cm:

70 cm, ramlar av:
 
@Nocturne Ah, då e jag me. I och för sig kul att han har framåtbjudningen även om det kanske blir lite väl bra kan jag tänka mig ibland? :P
Min dam är något liknande, har nu inte hoppat på ett tag så misstänker att hon kommer tycka det är superduper kul.

Din herre är snäll som hoppar ändå trots att han kommer tokigt, tyckte han såg tveksam ut till hindret i första klassen när du nästan åker av och sen gör han nått specialhopp över, tur du satt kvar. För självförtroendet så gäller det nog bara att försöka komma iväg på många pay and jumps så han får in rutinerna, såg trevligt ut emellan hindrena i alla fall, verkade inte va så pigg eller var han det ändå? :)

Du slog dig inte va när du åkte av i andra rundan, med tanke på att du braka rätt in i hindret. :O
 
Jag rider ju inte längre direkt. Sista gången jag red ordentligt var väl i början på 2011. Råkade snubbla över
några filmer från när jag satte igång min fina Stella vintern 2010-2011 efter att hon haft en skelettskada.

Första galoppen.

Sista träningen.

En av de absolut få korta klipp jag har från när vi tävlade.

Fy vad jag saknar min häst.
 
Oh, det har jag faktiskt inte tänkt på. Nu i början har jag inte haft så stora krav mer än att hon ska komma igång och tanken är att när hon kommer mer och mer igång så kommer det krav på henne. På måndag ska vi rida vår första lektion tillsammans och det kommer bli spännande att se hur hon uppför sig och om vi kan få lite hjälp med vad vi behöver öva på. :)

Tror det är ett bra tips genomgående, mer energi i gångarterna. Det finns säkert olika skolor, men som jag är van att sätta igång hästar så rider man dem med energi och i balans från början, bara inte så länge, och sen ökar man tiden vartefter hästen kommer igång igen. Jag tycker också det ser ut som att hon börjar komma åt rätt håll och komma till eftergift när hon tar ner huvudet, jag skulle prova i det läget att hålla ett mjukt stöd i handen och driva, så att hon uppmuntras att fortsätta jobba med eftergift.
 
Din herre är snäll som hoppar ändå trots att han kommer tokigt, tyckte han såg tveksam ut till hindret i första klassen när du nästan åker av och sen gör han nått specialhopp över, tur du satt kvar. För självförtroendet så gäller det nog bara att försöka komma iväg på många pay and jumps så han får in rutinerna, såg trevligt ut emellan hindrena i alla fall, verkade inte va så pigg eller var han det ändå? :)

Du slog dig inte va när du åkte av i andra rundan, med tanke på att du braka rätt in i hindret. :O

Jag skulle nog göra tvärtom: hem och träna tills hästen hoppar bana med lätthet på träning, och sen när det funkar, ut och prova att tävla igen. Särskilt med en ung häst vill man ju bygga självförtroende, att den känner att det är kul och enkelt att hopptävla, och inte blir alltför spänd och ängslig, och det som inte funkar på träning brukar aldrig funka bättre på tävling.

Den verkar försiktig och har väldigt kvicka och fina framben, så tror den blir jättebra när den får lite mer rutin och erfarenhet!
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 508
Senast: Enya
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
382
Senast: Sirap
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 996
Senast: nullo-modo
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 812
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp