Positiv feedback på ridfilmer

Jag skulle nog göra tvärtom: hem och träna tills hästen hoppar bana med lätthet på träning, och sen när det funkar, ut och prova att tävla igen. Särskilt med en ung häst vill man ju bygga självförtroende, att den känner att det är kul och enkelt att hopptävla, och inte blir alltför spänd och ängslig, och det som inte funkar på träning brukar aldrig funka bättre på tävling.

Den verkar försiktig och har väldigt kvicka och fina framben, så tror den blir jättebra när den får lite mer rutin och erfarenhet!
var nog lite snabb med att kommentera eller tänkte inte igenom, men menar självklart en kombination av tävling och träning.
 
var nog lite snabb med att kommentera eller tänkte inte igenom, men menar självklart en kombination av tävling och träning.

Jag skulle nog vänta med tävlandet helt och hållet, tills den fixar banorna på träning, och liksom ta en sak i taget: först själva hoppningen, sen tävlandet.
 
Jag skulle nog vänta med tävlandet helt och hållet, tills den fixar banorna på träning, och liksom ta en sak i taget: först själva hoppningen, sen tävlandet.
Fast Pay & Jump är ju inte riktiga tävlingar det är träningstävlingar just för att träna inför träningar. ;)
 
Fast Pay & Jump är ju inte riktiga tävlingar det är träningstävlingar just för att träna inför träningar. ;)

Absolut, men jag ser dem som möjlighet att träna på tävlingssituationen, inte att träna på själva hoppningen - det är ju det man har den vanliga hoppträningen till.:) Blir det för svårt, så blir det ju ingen bra erfarenhet för hästen, oavsett vad man kallar det.
 
Absolut, men jag ser dem som möjlighet att träna på tävlingssituationen, inte att träna på själva hoppningen - det är ju det man har den vanliga hoppträningen till.:) Blir det för svårt, så blir det ju ingen bra erfarenhet för hästen, oavsett vad man kallar det.
Därför man ska blanda, själv kommer jag t ex inte tävla alls förrän nästa år. :)
 
Tror det är ett bra tips genomgående, mer energi i gångarterna. Det finns säkert olika skolor, men som jag är van att sätta igång hästar så rider man dem med energi och i balans från början, bara inte så länge, och sen ökar man tiden vartefter hästen kommer igång igen. Jag tycker också det ser ut som att hon börjar komma åt rätt håll och komma till eftergift när hon tar ner huvudet, jag skulle prova i det läget att hålla ett mjukt stöd i handen och driva, så att hon uppmuntras att fortsätta jobba med eftergift.
Just den dagen när jag filmade var hon väldigt seg. Vi var på vår första ridlektion i måndags och den var jobbigt att inte kunna springa så fort som man vill för att komma undan arbetet tyckte damen. Vi har lite arbete med att rida ihop och i galoppen sökte hon sig neråt och försökte dessutom busa lite, den busen. :P
Nu är det hårdträning som gäller så vi kommer på rätt kurs. :)
 
Därför man ska blanda, själv kommer jag t ex inte tävla alls förrän nästa år. :)

Jag ser det nog mer som att man tar en bit i taget: först lär man hästen hoppa, så att den kan hoppa en bana på en viss höjd utan problem. När det funkar, då är det dags att börja lära sig göra samma sak på tävling. Under tiden fortsätter man träna, för att kunna göra det ännu bättre, fixa lite mer tekniska svårigheter, och såsmåningom högre höjder. När den första höjden funkar bra tävling, och det går bra att hoppa högre på träning, då hoppar man den höjden på tävling också.

När det gäller din egen häst ser det inte så mycket ut som att hon försöker komma undan arbete, som att hon helt enkelt inte vet hur hon ska göra, eller förstår att du vill att hon ska göra annorlunda än vad hon gör. Men såklart kan det ju vara så att man känner det när man sitter på, fast det inte syns. Är hon väldigt lat och ovillig till arbete generellt, eftersom du skriver att hon försöker komma undan?
 
När det gäller din egen häst ser det inte så mycket ut som att hon försöker komma undan arbete, som att hon helt enkelt inte vet hur hon ska göra, eller förstår att du vill att hon ska göra annorlunda än vad hon gör. Men såklart kan det ju vara så att man känner det när man sitter på, fast det inte syns. Är hon väldigt lat och ovillig till arbete generellt, eftersom du skriver att hon försöker komma undan?

Nja, ovillig är hon inte men hon försöker ju ta den lätta vägen såklart. Varför ta den jobbiga vägen om man inte måste typ?
Lat har jag inte upplevt henne som, snarare det motsatta men när jag filmade var hon väldigt seg och jag fick driva väldigt mycket, tror det berodde på att hon går ute och det kanske hade varit en jobbig natt med insekter eller något.
 
Jag ser det nog mer som att man tar en bit i taget: först lär man hästen hoppa, så att den kan hoppa en bana på en viss höjd utan problem. När det funkar, då är det dags att börja lära sig göra samma sak på tävling. Under tiden fortsätter man träna, för att kunna göra det ännu bättre, fixa lite mer tekniska svårigheter, och såsmåningom högre höjder. När den första höjden funkar bra tävling, och det går bra att hoppa högre på träning, då hoppar man den höjden på tävling också.
Håller med @Mabuse ! @Nocturne hopptränar du för tränare?
 
Jag skulle nog göra tvärtom: hem och träna tills hästen hoppar bana med lätthet på träning, och sen när det funkar, ut och prova att tävla igen. Särskilt med en ung häst vill man ju bygga självförtroende, att den känner att det är kul och enkelt att hopptävla, och inte blir alltför spänd och ängslig, och det som inte funkar på träning brukar aldrig funka bättre på tävling.

Den verkar försiktig och har väldigt kvicka och fina framben, så tror den blir jättebra när den får lite mer rutin och erfarenhet!

det är precis vad vi har gjort hemma, vi hoppar banor på 80-90 ganska stadigt hemma och detta var som sagt vår första pay n jump, oturligt nog så har vi inte mycket titthinder hos tränaren att bygga så vi gör vad vi kan för att göra dom läskiga, vattenmattor hoppar han med lätthet utan att ens titta på på 90 cm medans ett hinder med sockerbitar bits. Sedan var detta även min första ''tävling'' på länge så vi var nog båda lite spända, är ändå jättenöjd att han hanterade det hela så bra, på träningarna hoppar han aldrig, ALDRIG så stort som han gjorde här och det är därför jag inte riktigt hänger med i många språng. självförtroendet hemma är det absolut inga problem på, men nu när vi kom iväg, nya miljöer, många hästar, konstiga farliga hinder, ja det var mycket som spelade in :)
 
men jag skrev fel i det första inlägget ser jag :P banor på 70-80 cm ska det stå, något enstaka ibland på 90 menade jag ju haha...
 
Här har ni delar av mitt misslyckade dressyrpass.
Sån här fin sits och ridstil får man när man inte ridit för instruktör under hela sommaren och knappt ens ridit heller. Det jag störde mig mest var på att det kändes som hon körde ner huvudet så himla långt lite till tendes till förbereda inför bock lågt typ.

Vi får se om jag rider lika illa när vi kommit igång mer, gör jag det då är det illa. :P

fin häst, men ni behöver mer energi! :) och lite kortare tyglar kanske^_^.
men kan hända att hacket blir lite skarpt och att det är därför hon lägger sig lite i det. Har du testat med ngt sidepull aktigt träna?
 
fin häst, men ni behöver mer energi! :) och lite kortare tyglar kanske^_^.
men kan hända att hacket blir lite skarpt och att det är därför hon lägger sig lite i det. Har du testat med ngt sidepull aktigt träna?
Just den dagen var hon verkligen seg, ska försöka filma en annan dag när jag kan rida och det är uppehåll, så får vi se om vi ändrat oss något eller om vi fortfarande är fast, galoppen har dock blivit bättre sen den filmen. Tanken är inte att rida dressyr eller hoppning å hacket i framtiden har bara blivit en tillfällig lösning och nu kan jag snart hitta bett till henne och då tror jag det kommer bli bra hoppas jag. :)
 
] Filmklipp från gårdagens ridlektion på ridskolan, i början var jag själv väldigt ostadig och inte rktigt hade koll på mig själv, blev lite bättre allt eftersom och i slutet blev det betydligt bättre (såklart fastnade det inte på film), sen är det som sagt mycket jag måste träna på och dels få upp blicken och sen bli ännu stadigare i händerna och då speciellt i vänster då den har en tendens och flaxa iväg då jag är svagare i vänster. Sen också att lyckas ha mer koll på hästen samtidigt som jag ska ha full kontroll på mig själv och vad jag hela tiden gör och hur det påverkar hästen. Men svårt och få det och bli bättre på ett dressyrpass i veckan, då medryttarhästen för tillfället bara rids ut i skog och mark. Men tycker ändå det hänt lite på senaste tiden och hoppas det kan bli ännu bättre med tiden =) men försöker iaf att utvecklas och alltid göra mitt bästa, då jag verkligen älskar det här.
 
Vad händer om du trycker på den svarta bilden?

Ja då började filmen spelas :D Haha.

Det ser trevligt ut! :) Spontant tänker jag att du ska försöka hålla lite mer koll på yttersidan, ni halkar gärna ut mot väggen speciellt efter hörnen. Räta upp hästen lite så att den inte blir förböjd inåt, aktivera framåt så att den inte kryper ihop. Men du sitter fint på hästen, vet att jag sett filmer från dig för några år sedan och det verkar ha hänt en del om jag minns rätt :)
 
Ja då började filmen spelas :D Haha.

Det ser trevligt ut! :) Spontant tänker jag att du ska försöka hålla lite mer koll på yttersidan, ni halkar gärna ut mot väggen speciellt efter hörnen. Räta upp hästen lite så att den inte blir förböjd inåt, aktivera framåt så att den inte kryper ihop. Men du sitter fint på hästen, vet att jag sett filmer från dig för några år sedan och det verkar ha hänt en del om jag minns rätt :)
Tack :D Som sagt andra gången jag satt på hästen annars suttit på honom en gång för två år sedan o då gick de katastrof dåligt :p och hade nu denna häst mån och tisdag (filmerna är från tisdagen) och det var stor skillnad på hur jag vågade rida på tisdagen jämte mot måndagen.
Så hade lite mer koll på hur mkt jag vågade "gå på och kräva" (vet inte hur man ska förklara det på ett bättre sätt) så då vågade jag rida lite mer ordentligt och visste att hästen inte skulle göra ngt "oväntat". :)
Sen har jag fortfarande mycket kvar o träna på (däremot tror jag att all barbacka ridning på medryttarhästen gett bättre balans och just de där med att kunna sitta ner i traven), händerna (speciellt vänster) måste bli stabilare och sen blicken.
Jag försöker och göra mitt bästa och även rida så mkt som möjligt och vill även utvecklas och bli bättre :) sen är även ridläraren jag rider för nu sjukt bra :) så de har nog oxå en stor del i de hela, då jag fått rids massa olika hästar och testat sådana jag aldrig trott jag skulle fått rida osv, så jag måste bara inse att jag kan reda ut mer än jag tror och rider bättre än för några år sedan ^^


Blev visst en liten roman :o men tack igen :) kan försöka kolla om jag kan rota fram någon gammal video vid senare tillfälle ;)
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 436
Senast: Enya
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
358
Senast: Sirap
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 941
Senast: nullo-modo
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 683
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp