Positiv feedback på ridfilmer

Vad trist :( så segt med dålig uppkoppling :(
Jag har snabbt internet egentligen, men jag kan inte ha datorn på köksbordet (de ha vart smarta och dragit in fibern till köket), så jag får ha trådlöst, men datorn jag har måste ha en nätverkskabel, så fick tag i något som skickar ut internet via elnätet i huset.. men det är sjukt segt att se på filmer med, allt annat funkar fin fint. Funderat på att köpa en lång nätverkskabel att dra från köket till datorn, med risk för snubbelfälla.

På tal om filmer, ja det skulle va riktigt kul att jämföra gamla klipp med nya och se vad det är man har förbättrat osv. Vet att min ridlärare filmade oss första lektionen detta året, tanken är att hon ska filma oss i slutet också för att vi ska se vad vi lärt oss.
 
Bidrar med lite filmer från idag. Häst 3,5år lite småtrött men tyvärr var idag enda dagen som vi hade möjlighet att bli filmade. Inte vårt bästa pass men visar helt klart vart vi ligger just nu. Helt oklippt och ocensurerat ;) Ge oss kritik :love:

http://vid1369.photobucket.com/albums/ag204/katastorf/CAM00484_zpso1n0x1ox.mp4
http://vid1369.photobucket.com/albums/ag204/katastorf/CAM00485_zpsrrqwgy4z.mp4
http://vid1369.photobucket.com/albums/ag204/katastorf/CAM00486_zpsptr21ysb.mp4


Kunde av nån anledning inte lägga upp filmerna direkt :confused:
 
Bidrar med lite filmer från idag. Häst 3,5år lite småtrött men tyvärr var idag enda dagen som vi hade möjlighet att bli filmade. Inte vårt bästa pass men visar helt klart vart vi ligger just nu. Helt oklippt och ocensurerat ;) Ge oss kritik :love:

http://vid1369.photobucket.com/albums/ag204/katastorf/CAM00484_zpso1n0x1ox.mp4
http://vid1369.photobucket.com/albums/ag204/katastorf/CAM00485_zpsrrqwgy4z.mp4
http://vid1369.photobucket.com/albums/ag204/katastorf/CAM00486_zpsptr21ysb.mp4


Kunde av nån anledning inte lägga upp filmerna direkt :confused:

Bra grund att jobba utifrån. Korta tygeln och rid på mycket mer framåt, så kommer det där att bli riktigt bra. :)
 
Har inte filmat nu på ett tag förrän igår och det kändes sådär. Hästen var het och jobbig och min sits är katastrof! :-O

 
@Gilette Du ser jättestel ut, du har inte ont nånstans? Vet att jag själv kan sitta lite framåtlutad för att det gör ont i ryggen ibland. Förutom din sits så tycker det jag kan se, ser väldigt trevligt ut. :)
 
(Videon vänder sig rätt efter några sekunder)

Lade upp videon i en annan tråd där jag ber om tips för att förbättra hand/armar och sluta glappa med tygeln. Tänkte att jag kan ladda upp den här också! Har efter några års uppehåll börjat på ridskola igen, och det här är från senaste ridlektionen. Kul om någon har någon kommentar att dela med sig av!

Från andra tråden: Hästen, som jag rider för tredje gången, är rätt omusklad över rygg och stjärt och känns vinglig att rida. Den fokuserar gärna på allt runtomkring och har fasligt lätt för att bli spänd och spjärna emot med ryggen sänkt och näsan i vädret. Den kräver en väldigt mjuk hand och jag tror mig ha listat ut att man måste vara noga med att vara den som slappnar av först för att hästen ska följa efter. Förutom några gånger i galoppen där jag medvetet lättar överdrivet på innerhanden och någonstans i slutet av traven där jag medvetet längde lite på tygeln är allt ofrivilligt glapp.

På filmen har vi precis kommit in i ridhuset efter en stirrig uteritt, och det var som att både hästen och jag slappnade av när vi kom in igen. Detta var första gången jag i galoppen kände att jag behövde driva ordentligt för att inte trilla ner i trav, tidigare gånger har vi snarare älgat på i framstupa sidoläge... Det verkar som att drivandet gör att jag kniper extra mycket med knäna?
 
@tapeten det ser riktigt trevligt ut från det jag kan se. Det enda jag kunde se är glapptyglar ibland som du även själv nämnde, vet att min ridlärare alltid tjatar om att vi ska ha kontakt med hästens mun utan att bli hårda i handen. Det andra var att ibland ser det ut som om du får för raka armar (kände igen mig själv där). Angående knäna så försök slappna av, jag kniper också med dom omedvetet och både jag och ridläraren är medvetna om detta och hon säger att jag ska slappna av i dom så ska det inte göra så ont. De få gånger jag själv lyckats slappna av i knäna har varit när jag kunnat sitta ner ordentligt i sadeln och rida, men jäklar vad låren får jobba då istället.
Hoppas det kan va till någon hjälp, tycker det såg trevligt ut och det verkar som du har en bra grund att jobba vidare från, lycka till. :)
 
Lägger in 2 olika videor med samma ponny. Tror det är åtminstonne 3år mellan videorna. Det jag vet med mej är att jag ska höja handen men jag tror det kommer när jag blir stabilare i min sits.
För några år sedan, urusel kvalité

Dn vecka sedan.
Mamma som filmar så därför blir det bara en kort snutt.
 
@tapeten
Ser fint ut! Tänk på att ha ner hälen för balansens skull, men också för att spänna vaden, blir lättare att skänkla med vaderna istället för hälarna då. Syns framförallt i galoppen. Annars ser det fint ut! :)
 
Ridskolans ponny, det här var nog i slutet på sommaren. Som ni nog förstår så är det ihopklippt :)

Här var nog nåt år sedan på en pay and jump, 60 eller 70 cm. Efter den beige oxern blir galoppen ganska "tom", och det syns. Filmkvalitén är ganska hemsk, men tror man ser något ändå.

Får väll försvara mig med att jag bara är 14 år :)
 
@Myzan87 Det ser bra ut! :) Ni ser betydligt stabilare ut i andra filmen och det verkar vara en fin häst. Tänk på att försöka sitta lite djupare i sadeln så att du kan arbeta mer i galoppen :)
 
@Jaglixom

Det ser väldigt fint ut och ni ser ut att ha en bra kontakt med varandra :) Det du kan tänka på är att variera galoppen när du hoppar, att försöka korta och länga stegen :)
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 442
Senast: Enya
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
363
Senast: Sirap
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 947
Senast: nullo-modo
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 695
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp