Positiv feedback på ridfilmer

Jag dyker in med en ridfilm från förra helgens hoppträning! :)

Min ponny har jag haft sen 3 år tillbaka (gud tiden går fort!) men vi har hoppat väldigt lite
nu i vinter, vi har haft en hel del självförtroende problem, främst vid kombinationer men denna
gång var det verkligen lekande lätt :D
Va roligt att det går framåt för er. :up: Känner igen det där med självförtroendet, men det är som någon säger bara att göra det ändå och när man gjort det så kommer fram till "men jag kan ju". Såg förövrigt väldigt trevligt ut och jag hoppas självförtroendet fortsätter växa för dig. :D
 
ett nytt filmklipp från dagens dressyrpass på ridskolan på min storfavorit på ridskolan =)

rätt nöjd överlag med ridpasset faktiskt :D
men sen är de mycket man kan ändra med min egen ridning och sits :)
Förstår varför det är en storfavorit för dig, ser jättefint ut. Ser ut som du har lättare att sitta i galoppen än i traven eller ser jag fel? Sen måste jag säga att jag är imponerad, hur många är ni i gruppen? Är riktigt fascinerad att ni inte krockar och verkar väldigt samspelta. :up:
 
@RedHyuuga kanske du kan byta sadel? Det är knappast roligt för dig att sitta i en sadel som får dig att lägga tyngden i rumpan. Eftersom du inte har tyngd i stygbyglarna så åker fötterna omkring trots att du försöker hålla dem stilla.
 
Det är nog inte sadeln det är fel på, sen är det en hoppsadel, Äger ingen dressyrsadel än, så jag tror snarare på stiglädren.
Hur menar du med tyngd i stigbyglarna? :confused:
 
Det är nog inte sadeln det är fel på, sen är det en hoppsadel, Äger ingen dressyrsadel än, så jag tror snarare på stiglädren.
Hur menar du med tyngd i stigbyglarna? :confused:

Om du har all tyngd i rumpan blir det ju lite stötigt, och om du hamnar för långt bak så åker fötterna fram ifall du inte har någon tyngd i dem.
 
Om du har all tyngd i rumpan blir det ju lite stötigt, och om du hamnar för långt bak så åker fötterna fram ifall du inte har någon tyngd i dem.
Aha, jag tror det är som du säger, lättare att hamna i stolsits med kortare läder. Märker själv när vi hoppar med korta läder att skänklarna lättare åker fram då. Håller på att jobba med att hitta rätt sits även där, så det är sitsträning som står på schemat nu också. :)
 
Aha, jag tror det är som du säger, lättare att hamna i stolsits med kortare läder. Märker själv när vi hoppar med korta läder att skänklarna lättare åker fram då. Håller på att jobba med att hitta rätt sits även där, så det är sitsträning som står på schemat nu också. :)
Fast jag tror @em-pirre har en poäng ang sadeln! Har du provat rida hästen med andra sadlar för att jämföra hur du sitter?
 
Det går alldeles utmärkt att rida dressyr i hoppsadel, det har jag alltid gjort. Men får sadeln en att tippa bakåt blir det genast problem, då kan man korrigera det värsta med att länga sina läder. Hur som helst ska inte sadeln göra det, för det betyder att sadeln inte passar dig (och kanske inte hästen).

Hon som rider Ninja (har helt glömt nicket! Kan nån tagga henne?) har samma problem. Jätteduktig ryttare, men eftersom hon inte äger hästen kan hon inte skaffa en ny, bättre sadel.

EDIT @Miedo
 
Det går alldeles utmärkt att rida dressyr i hoppsadel, det har jag alltid gjort. Men får sadeln en att tippa bakåt blir det genast problem, då kan man korrigera det värsta med att länga sina läder. Hur som helst ska inte sadeln göra det, för det betyder att sadeln inte passar dig (och kanske inte hästen).

Hon som rider Ninja (har helt glömt nicket! Kan nån tagga henne?) har samma problem. Jätteduktig ryttare, men eftersom hon inte äger hästen kan hon inte skaffa en ny, bättre sadel.

EDIT @Miedo
Red idag och jag kan sitta rätt i sadeln, kortade även ett hål eftersom vi har klättrat idag, men det gäller att tänka om. Så för mig är det nog snarare sitsträning som gäller att kunna sitta rätt även när det inte står någon mitt i ridbanan och rättar mig. :)
 
Har ingen annan sadel och håller redan på att försöka spara ihop lite pengar för att köpa en riktigt dressyrsadel, det är svårt att rida dressyr i en hoppsadel.
Sadlar är dyrt, men att avfärda att det kan vara sadeln låter lite mysko när du inte ens har provat rida hästen i en annan sadel. Säger inte att du ska köpa en ny NU, men det kan vara en bra ide framöver att ta ut en sadelutprovare när du ska köpa dressyrsadel som kan ta med även hoppsadlar så du får testa skillnader iaf :idea: inte bara slå ifrån en klok idé.
 
Sadlar är dyrt, men att avfärda att det kan vara sadeln låter lite mysko när du inte ens har provat rida hästen i en annan sadel. Säger inte att du ska köpa en ny NU, men det kan vara en bra ide framöver att ta ut en sadelutprovare när du ska köpa dressyrsadel som kan ta med även hoppsadlar så du får testa skillnader iaf :idea: inte bara slå ifrån en klok idé.
Har provat en annan sadel som vi har i stallet, men den klämmer vid manken även om jag sitter bättre i den. Jag ska ta ut sadelprovare, men har inte råd att köpa ny sadel än på några månader. Sadeln jag har ligger bra för tillfället, men kommer troligen inte göra det senare när hon musklar sig, så planen är ändå att köpa ny sadel lite längre fram. Så avfärdat det har jag inte, jag har en plan men den går inte att utföra just nu pga ekonomiska skäl. :)
 
Sämsta ritten någonsin... fast å andra sidan hästen gick bra och jag har inte ridit henne så många gånger och vi kom på en tredjeplats.
Vad har ni att säga? :o

 
Har ni gått i ide? Hur går det för er?

Själv går det så här för mig:

Vad har ni att säga? :o

Korta tyglarna och rid på mycket mer framåt! Hästen går och sover. ;) Om du aktiverar den genom att rida på mer framåt och erbjuda ett bättre stöd i tyglarna kommer det att bli jättebra.
 
Korta tyglarna och rid på mycket mer framåt! Hästen går och sover. ;) Om du aktiverar den genom att rida på mer framåt och erbjuda ett bättre stöd i tyglarna kommer det att bli jättebra.
Hm, jag är en smula fundersam då om jag kortar tyglarna får jag en "giraff" hästen kör upp huvudet samt mina armar blir raka och jag gillar inte det. Jag är även lite osäker på det där med att driva på framåt, då hästen springer ifrån arbetet då, samt att jag inte kan sitta ner, blir jojo effekt och jag får svårare att forma hästen, kanske ha det som dom långsiktigt mål istället för i dagsläget tror jag inte att det är något vi är kapabla till. :(
 
Hm, jag är en smula fundersam då om jag kortar tyglarna får jag en "giraff" hästen kör upp huvudet samt mina armar blir raka och jag gillar inte det. Jag är även lite osäker på det där med att driva på framåt, då hästen springer ifrån arbetet då, samt att jag inte kan sitta ner, blir jojo effekt och jag får svårare att forma hästen, kanske ha det som dom långsiktigt mål istället för i dagsläget tror jag inte att det är något vi är kapabla till. :(
Nej, du behöver nog hjälp för att komma dit. Du behöver korta upp tygla och erbjuda ett bra stöd som du sedan driver in hästen i bakifrån och fångar upp mjukt i tyglarna (utan att länga dem). Det är så, enkelt beskrivet, då får en häst att gå på tygeln. Det kommer den inte att göra så länge den går i undertempo med alldeles för långa tyglar. Den kan möjligen komma till en viss eftergift, men inte mer än så.
 
Nej, du behöver nog hjälp för att komma dit. Du behöver korta upp tygla och erbjuda ett bra stöd som du sedan driver in hästen i bakifrån och fångar upp mjukt i tyglarna (utan att länga dem). Det är så, enkelt beskrivet, då får en häst att gå på tygeln. Det kommer den inte att göra så länge den går i undertempo med alldeles för långa tyglar. Den kan möjligen komma till en viss eftergift, men inte mer än så.
Jag trodde hästar inte kunde ta stöd när det var glapptyglar och att när det inte glappar oavsett hur långa/korta de är att de kan ta stöd, så länge det inte glappar?
 
Oho, har följt tråden ett tag och har äntligen en film själv att lägga ut. Hoho NERVÖST!
Jag är ingen duktig ryttare, så vill ha kritik men som sagt på ett positivt/snällt sätt (A)

Min sitts har tagit lite stryk med eftersom jag inte ridit ordentligt på ca 1mån. Man tappar lätt känner jag.. Hästen orkar inte jobba 100% i galopp ännu och för bjudningens skull tvingar jag honom inte heller utan fokuserar endast på framåt :)

 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 504
Senast: Enya
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
381
Senast: Sirap
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 985
Senast: nullo-modo
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 805
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp