Positiv feedback på ridfilmer

Jag trodde hästar inte kunde ta stöd när det var glapptyglar och att när det inte glappar oavsett hur långa/korta de är att de kan ta stöd, så länge det inte glappar?
har du för långa tyglar är det svårare att få hästen att förlägga vikt bakåt, långa tyglar = lång hals framåt = mycket vikt framåt, dessutom svårt att hålla oglappigt om de är långa.

om hästen inte går fram ordentligt finns ingen vinst i stöd på tygeln iom att den ändå inte jobbar med rygg och aktiva bakben. bakben och rygg kommer först, därefter stöd på oglappig tygel.
 
@MattiZ jag tycker det ser riktigt trevligt ut, speciellt med tanke på att du inte ridit ordentligt på ca 1 månad och hästen inte är så gammal. Jag är övertygad om att det kommer bli bättre när du väl ridit ett tag. :up:
 
@MattiZ jag tycker det ser riktigt trevligt ut, speciellt med tanke på att du inte ridit ordentligt på ca 1 månad och hästen inte är så gammal. Jag är övertygad om att det kommer bli bättre när du väl ridit ett tag. :up:

Ja men de tror jag nog! Ser att tyglen glappar mer än vad jag känner så de får jag ta tag i och mina knepiga hjälper jag ibland inte håller koll på. Men de blir nog ordning på det snart, då mitt nya jobb är hästjobb och börjar nästa vecka. Så de blir nog kanon ;)
 
Ja men de tror jag nog! Ser att tyglen glappar mer än vad jag känner så de får jag ta tag i och mina knepiga hjälper jag ibland inte håller koll på. Men de blir nog ordning på det snart, då mitt nya jobb är hästjobb och börjar nästa vecka. Så de blir nog kanon ;)
Toppen, jag tycker också det är jättekul och nyttigt att se sig själv rida på film, ofta blir man medvetet om saker man inte tänkt på i ett bra syfte såklart. :)
 
Tycker det verkar vara en riktigt trevlig häst med bra grungångarter. Finns nog en hel del trav att rida fram där.

Galoppen verkar mjuk och rund.

Men framför allt verkar hästen snäll och en utmärkt häst att utveckla sin ridning på.

Tycker du red bra för att vara första gången. Tror att om du rider några gånger på den hästen för en bra tränare så kommer du utvecklas snabbt.

Är du intresserad av att köpa hästen? Tror i så fall att det är en perfekt häst till dig.

Tycker inte att det var något direkt farligt med stolsitsen. Den längden på stigläder skall du nog ha.

Någon skrev att hästen inte har några wow-gångarter och det håller jag med om att den inte hade på det sättet du rider nu men den har gångarter att plocka fram. Inte på OS-nivå kanske men strax där inunder eller så :D

Seriöst så tror jag att det finns en hel del att plocka fram där. Det som tex saknades i traven var lite tryck i bakbenen men det är inget som du skall kludda med nu.

Experten har talat :angel::D

Tyckte det såg trevligt ut och som att ni passar väldigt bra ihop! Hade du köpt henne rätt nyligen eller har jag blandat ihop det nu? :o Appropå huvudet så såg det ut som att hon drog upp och ner huvudet för att det var lite jobbigt, försöka få dig lite ur balans och kunna smita lite från arbetet maybe?
Satt precis och läste igenom tråden igen och hittade dessa, synd jag inte har en bra film på hur vi har utvecklats sen jag köpte henne. Det har hänt grejer sedan vi började ta hjälp av tränare. Nu kan jag få henne att arbeta i form, även om det går lite långsamt, men varken hon eller jag har musklerna nu så vi skyndar långsamt. Troligen blir det nya filmer v40, för då är det ridläger som gäller. :p
 
Satt precis och läste igenom tråden igen och hittade dessa, synd jag inte har en bra film på hur vi har utvecklats sen jag köpte henne. Det har hänt grejer sedan vi började ta hjälp av tränare. Nu kan jag få henne att arbeta i form, även om det går lite långsamt, men varken hon eller jag har musklerna nu så vi skyndar långsamt. Troligen blir det nya filmer v40, för då är det ridläger som gäller. :p

Kul att ni har utvecklats! Även jag rider för tränare nu 1 gång i veckan, men får även hjälp med min ridning på andra hästar flera dagar i veckan. Sååå jag har lärt mig massor på kort tid och det märks tydligt på min 3,5åring att jag blivit stadigare, för han har helt plötsligt blivit det också! ;)

Jätte roligt när man märker sådan framsteg på så kort tid! Så nu kämpar vi vidare och ska försöka få någon som kan filma oss näst nästa vecka kanske :) Han ska stanna med mig på jobbet fram tills mitten på Oktober i alla fall, sedan ska han få en lång och härlig vinter vila!
 
Kul att ni har utvecklats! Även jag rider för tränare nu 1 gång i veckan, men får även hjälp med min ridning på andra hästar flera dagar i veckan. Sååå jag har lärt mig massor på kort tid och det märks tydligt på min 3,5åring att jag blivit stadigare, för han har helt plötsligt blivit det också! ;)

Jätte roligt när man märker sådan framsteg på så kort tid! Så nu kämpar vi vidare och ska försöka få någon som kan filma oss näst nästa vecka kanske :) Han ska stanna med mig på jobbet fram tills mitten på Oktober i alla fall, sedan ska han få en lång och härlig vinter vila!
Låter roligt. :up:
Ja, jag försöker komma på hur jag på bästa sätt ska lyckas filma när vi rider (är ofta själv, och kameran filmar bara 30 min max, sitter jag av får jag börja om typ). Kanske ska be tränaren nästa gång jag rider hur man startar kameran i slutet av lektionen. :p
Ska nog hitta en lösning.

Ser fram emot att få se fler filmer. Alltid lika kul att se hur andra utvecklas också. :D
 
Nu har jag en aktuell hoppfilm på oss. Vi red till ridskolan idag och skulle hoppa på banan, men efter en stund skulle de ha lektion. Så vi förflyttade oss till terrängbanan. Superkul även om inte hindren var så höga. :up:

Första gången jag hoppar terräng med min tant:

Vad har ni att säga?
 
Nu har jag en aktuell hoppfilm på oss. Vi red till ridskolan idag och skulle hoppa på banan, men efter en stund skulle de ha lektion. Så vi förflyttade oss till terrängbanan. Superkul även om inte hindren var så höga. :up:

Första gången jag hoppar terräng med min tant:

Vad har ni att säga?
Ser fint ut! ni såg ut att ha riktigt roligt, trots det var det väldigt lugnt och behärskat. Det är ju alltid kul med lite låga terränghinder, är såå ledsen över att någon flyttat stocken som blåst omkull och tidigare låg rakt över skogsstigen i ett perfekt hinder.:(
Jag försökte rigga mobilen och filma mig själv och 5åringen, men det gick åt skogen. Eller snarare åt himmeln där fokus hamnade, resten blev mörkt. *suck*
Kanske lägger upp de delar som blev bäst....
Förresten kan man ladda upp videos i tråden utan att lägga dom på youtube?
 
Ser fint ut! ni såg ut att ha riktigt roligt, trots det var det väldigt lugnt och behärskat. Det är ju alltid kul med lite låga terränghinder, är såå ledsen över att någon flyttat stocken som blåst omkull och tidigare låg rakt över skogsstigen i ett perfekt hinder.:(
Jag försökte rigga mobilen och filma mig själv och 5åringen, men det gick åt skogen. Eller snarare åt himmeln där fokus hamnade, resten blev mörkt. *suck*
Kanske lägger upp de delar som blev bäst....
Förresten kan man ladda upp videos i tråden utan att lägga dom på youtube?
Det hade vi också, så kul att hon trampa av sig en sko. Tur vi redan hade bokat in hovslagare denne vecka. :angel:
Man kan försöka göra ett hemmagjort stativ till mobilen, annars får man försöka ta hjälp av det man hittar där man är och rider och se till att stötta upp kameran så den inte kan glida så den filmar mer himmel eller mer mark. I bästa fall hittar man en kompis som kan filma medan man rider, gjorde jag idag och jag gjorde likadant tillbaka. :up:
 
Vad bra det ser ut!!! Riktigt proffsigt! :laugh: Hade velat ha en stock eller något här hemma att skutta lite över! :up: Riktigt längtar till nästa hopplektion v.39. Hoppas på att inte trilla av den gången, haha! (Dock ej på min egen ponny utan ridskoleponny) ;) Typiskt mig :rofl:
 
Vad bra det ser ut!!! Riktigt proffsigt! :laugh: Hade velat ha en stock eller något här hemma att skutta lite över! :up: Riktigt längtar till nästa hopplektion v.39. Hoppas på att inte trilla av den gången, haha! (Dock ej på min egen ponny utan ridskoleponny) ;) Typiskt mig :rofl:
Lite ska det väl synas att vi tränar hopplektioner varannan torsdag på ridskolan. :p
Nästa hopplektion för mig är nu på torsdag, längtar redan. Självförtroendet blir bättre för varje gång.
 
YES, jag fick tag på någon som kunde filma!
Här har ni mig och en enbart skogsriden pigg och glad liten 5åring på ridbanan tillsammans för fjärde gången.
Pyrovat som han heter är ju inte van vid det här och jag brukar inte rida unghäst så man får ta det för vad det är, men jag tycker ändå att det gick riktigt bra. Videon visar honom inte riktigt rättvisa, vi hade hållit på ett bra tag så han tyckte nog att hindret var lite väl, men men.
Vad säger ni om min ridning? kan själv peka ut hundra saker särskilt skänklarna i fältsitsen :nailbiting:
Men ingen är perfekt, ketchup ska prutta. :)

(delade upp videon då filen blev för stor annars)
https://goo.gl/photos/MwkXZKcSQEUFZkLj8
 
Jag tycker det ser riktigt bra ut med tanke på att det är unghäst! Jag tycker att det som är bäst är om du och hästen bara fortsätter träna, det kommer bli bättre och stabilare för varje gång! Annars så tyckte jag det var riktigt bra! ;)
 
Jag tycker det ser bra ut, men jag skulle personligen önska mer energi och mer framåt just på grund av att det är en unghäst :) För mig är det super viktigt!
 
Sant som @MattiZ säger, är bra att ha i bakhuvudet :laugh: Jag tycker hästen var jätte duktig som hoppade så fint ändå för att vara unghäst, du peppade den bra men som sagt kanske ännu mer JIPPI (!) tanke :up: Super annars!!!
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 439
Senast: Enya
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
362
Senast: Sirap
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 946
Senast: nullo-modo
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 692
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp