Positiv feedback på ridfilmer

Först vill jag bara säga; kul tråd! :) Får se om jag vågar lägga upp något framöver! ;)

Känner igen mig väldigt mycket i häst 1 eftersom jag också har en kallblodstravare med lite likt utseende t o m.
Tycker den är himla fin! :D
Du har gjort väldigt mycket bra utifrån situationen och hästen har väldigt trevlig gång, härlig framåtanda och bra hållning! :) Snyggt jobbat!
Om det är ok med tips så är jag helt övertygad om att det är två pusselbitar som kommer underlätta på sikt;
*balans
*lätthet fram (för annars sabbas balansen), man får vara försiktig med att hästen inte hamnar för lågt med huvudet i förhållande till vad den är i balans för, eller hamnar bakom hand, fast jag vet att det senare kan vara lättare sagt än gjort om hästen hamnar där för att den inte riktigt kan ta hjälperna. Den slår ju i bakhovarna i frambenen ibland och det ser ut att vara när framdelen hamnar för lågt så frambensstegen blir längre, samtidigt är den "djup" i formen.

En väldigt basic men grymt bra övning är att träna att flytta hästen i sidled med vikten, så den lär sig parera och balansera upp. Man får vara noga med att inte parera för mycket, att den hamnar för lågt/djupt eller att man ger den stöd i handen istället för att den själv balanserar ekipaget. Flytta in-ut på volt för vikten. I början kan det bli mer glida iväg ut- fånga upp och glida iväg in, och växla så, sen kan man tänja på gränsen för hur få steg emellan man kan flytta och hur lite både man själv och hästen kan göra och ändå känna att hästen svarar. Skulle hästen inte svara får man ta en tydlig halvhalt eller förhållning, kanske t o m göra halt eller bryta av till skritt och därifrån be den flytta, det kan såklart vara svårt för den att svara om den från början är i obalans.
Samtidigt själv försöka balansera upp sig (blir såklart också lättare ju bättre hästens balans blir, så det är lättare att förutspå rörelserna) så inte hästen både behöver balansera upp sig själv och ryttaren, sitta mitt över hästen.
Det är inga skänkelvikningar jag pratar om eller många steg, snarare helst bara något steg i taget och mer som pyttesvag antydan till öppna resp. sluta, att man känner att hästen klarar att töja liite på voltstorleken och minska liite på voltstorleken för vikten, och så många växlingar däremellan så hästen verkligen måste hitta balansen för att klara av det. Målet är inte att det ska bli tydlig ökning resp. minskning av volten utan tvärtom bara att den följer vikten något steg och sen byter man riktning så den får balansera om.

För mig har det varit en väldigt stor pusselbit i träningen, idag flera år senare övar vi fortfarande på samma regelbundet men nu kan jag mer tänka att jag har en volt och en mittpunkt, sen med vikten provar jag om han kan följa inåt-utåt i varje steg eller t o m två gånger per steg. Då blir det inga förflyttningar utan mer att hästen anpassar muskelaktiviteten och stabiliserar upp, hjälper till att hitta centrering och hållning/balans/bärighet, och stimulerar skallen på dom samtidigt. ;)
Tror som sagt bara en sån grej skulle kunna göra väldigt stor skillnad om man ger det lite tid och inte bryr sig om hur det ser ut i början utan vad man får för effekt.

Jättebra tips! Tack! Ska prova :)
 
Lovar att han är bra mkt hetare än han ser ut :-)
Haha, nja har 2 jag rider regelbundet däribland kallblodet på filmen :) och en jag rider 1-2 ggr i veckan. Mest rider jag min egen prins :)

Ny film på honom också:)
Åh va härligt det ser ut att rida på en öppen grön yta, för tillfället har jag ingen sådan att rida på, vet inte ens om det kommer hinna bli en innan jag måste flytta hästen igen, eftersom hon står hos svärfar och jag och sambon är påväg ifrån varandra. :/

Ser ut att vara en mysig häst dock, sträck på dig bara. ;)
 
Lovar att han är bra mkt hetare än han ser ut :-)
Haha, nja har 2 jag rider regelbundet däribland kallblodet på filmen :) och en jag rider 1-2 ggr i veckan. Mest rider jag min egen prins :)

Ny film på honom också:)

Ser trevligt ut! Han har härlig galopp! Och trav också, ser ut som han har ganska brett register i den? :)
Det syns att du har lagt ner massvis med jobb!
Intressant grej- i högervarvet vrider han nacken så nosen tippar inåt (syns när man ser hästen framifrån). Förmodligen för att avlasta om han är lite stelare i ena bakbenet eller så. Tips kan vara att vara försiktig med att ta i innertygeln och snarare räta ut lite med yttertygeln (fast det brukar försvinna av sig själv när man kommit ännu ett snäpp längre med rakriktningen).
 
Ser trevligt ut! Han har härlig galopp! Och trav också, ser ut som han har ganska brett register i den? :)
Det syns att du har lagt ner massvis med jobb!
Intressant grej- i högervarvet vrider han nacken så nosen tippar inåt (syns när man ser hästen framifrån). Förmodligen för att avlasta om han är lite stelare i ena bakbenet eller så. Tips kan vara att vara försiktig med att ta i innertygeln och snarare räta ut lite med yttertygeln (fast det brukar försvinna av sig själv när man kommit ännu ett snäpp längre med rakriktningen).

Tack!
Jo det har han! Går nog att rida fram ännu mer trav :)
Ska tänka på det i höger varv, tror även att jag är duktig på att ta för mkt i inner i höger varv eftersom han varit svår att ställa igenom. Ska absolut tänka på det!
 
Åh va härligt det ser ut att rida på en öppen grön yta, för tillfället har jag ingen sådan att rida på, vet inte ens om det kommer hinna bli en innan jag måste flytta hästen igen, eftersom hon står hos svärfar och jag och sambon är påväg ifrån varandra. :/

Ser ut att vara en mysig häst dock, sträck på dig bara. ;)
Håller tummarna att du hinner få en grön yta! :)
Jag sitter som en hösäck, så svårt att sträcka sig ju ;)
 
Håller tummarna att du hinner få en grön yta! :)
Jag sitter som en hösäck, så svårt att sträcka sig ju ;)
Hörre du du, det där får du träna bort. Det fick jag göra, satt också som en hösäck innan, går förvisso fortfarande som en och en mor som klagar "men sträck på dig å va stolt" ahhaha. xD

De ska försöka ta in hö till midsommar, vet inte om jag flyttat hästen innan dess beror lite på.
 
Det där med sitsen är ju alltid en egen historia, haha!
Ibland är det såna mentala grejer som ska till om det ska lyckas! Och ändå så j*kla lätt att trilla dit igen om man glömmer bort sig!

Jag hinner inte med att tänka sitsträning när jag rider min häst, han kräver för mycket att jag är "med" i det vi gör hela tiden med timing, konsekvens, ser till att sysselsätta hästen och ha fokus på det vi gör. Sen är det väl oftast inte när man bara glider på som det är klurigt utan när man gör förändringar (och man ska hålla reda på en massa annat samtidigt).
Vad lyxigt det hade varit att kunna programmera in det i nervsystemet så det sitter automatiskt! Haha!
Försöker baka in det i rörelserna, alltså i den inverkan jag vill försöka ge för att be om det jag vill. Bara tänka "sträck på dig!" håller väl i någon sekund. :P Och kanske tänka att man sitter på världens grand prix-häst och vill göra den rättvisa!
 
Det där med sitsen är ju alltid en egen historia, haha!
Ibland är det såna mentala grejer som ska till om det ska lyckas! Och ändå så j*kla lätt att trilla dit igen om man glömmer bort sig!

Jag hinner inte med att tänka sitsträning när jag rider min häst, han kräver för mycket att jag är "med" i det vi gör hela tiden med timing, konsekvens, ser till att sysselsätta hästen och ha fokus på det vi gör. Sen är det väl oftast inte när man bara glider på som det är klurigt utan när man gör förändringar (och man ska hålla reda på en massa annat samtidigt).
Vad lyxigt det hade varit att kunna programmera in det i nervsystemet så det sitter automatiskt! Haha!
Försöker baka in det i rörelserna, alltså i den inverkan jag vill försöka ge för att be om det jag vill. Bara tänka "sträck på dig!" håller väl i någon sekund. :P Och kanske tänka att man sitter på världens grand prix-häst och vill göra den rättvisa!
Det där är så sant, ibland är jag så koncentrerad på att rida så jag glömmer bort hur jag sitter. Då är det bra med ridlektioner där ridläraren hela tiden gör en påmind, hahaha. Grand prix känslan är inte fel att sträva efter eller tänka på, oftast sitter man bättre om man tänker på något sådant också i alla fall en stund för mig. :P

Ridläraren brukar säga att det ska kännas som om man har hästen under sig i en uppförsbacke typ. Har själv inte hittat den känslan än.
 
Ridläraren brukar säga att det ska kännas som om man har hästen under sig i en uppförsbacke typ. Har själv inte hittat den känslan än.

Brukar försöka tänka på det, fast provar en massa olika visualiseringar/fokus för att se vad som funkar bäst. Men numera känner jag det som att jag "hänger" på hästens framdel så han blir lite fast i bogarna, antingen bara ena eller båda, då blir man påmind av hur hästen går att ojdå, nu måste jag balansera upp mig själv bättre så hästen slipper göra det på sina bogar! Men då måste man ju ha kommit till något som känns bra, för att kunna jämföra när man tappat det, och det kan hända på ett halvt steg typ, särskilt om man ska tänja på gränserna och göra något som känns "svårt" då låser man sig! :P

Pappegoj-ridlärare pallar jag inte med faktiskt. Tycker man tappar känslan och man glömmer ju ändå bort det så fort dom inte är där (då ska man rida lektion minst ett par gånger i veckan eller så?). Just det där när man kommer till att hästen kan fungera som kvitto- känns som det allra bästa, för då vet man ju att det är inverkan som är bra, inte bara att det ser bra ut men att man kanske egentligen sitter och motverkar det man vill göra genom att göra fel på något annat vis, när det blir mer mekaniskt.
Men folk är säkert väldigt olika i vad man upplever funkar bäst! :)
 
Brukar försöka tänka på det, fast provar en massa olika visualiseringar/fokus för att se vad som funkar bäst. Men numera känner jag det som att jag "hänger" på hästens framdel så han blir lite fast i bogarna, antingen bara ena eller båda, då blir man påmind av hur hästen går att ojdå, nu måste jag balansera upp mig själv bättre så hästen slipper göra det på sina bogar! Men då måste man ju ha kommit till något som känns bra, för att kunna jämföra när man tappat det, och det kan hända på ett halvt steg typ, särskilt om man ska tänja på gränserna och göra något som känns "svårt" då låser man sig! :P

Pappegoj-ridlärare pallar jag inte med faktiskt. Tycker man tappar känslan och man glömmer ju ändå bort det så fort dom inte är där (då ska man rida lektion minst ett par gånger i veckan eller så?). Just det där när man kommer till att hästen kan fungera som kvitto- känns som det allra bästa, för då vet man ju att det är inverkan som är bra, inte bara att det ser bra ut men att man kanske egentligen sitter och motverkar det man vill göra genom att göra fel på något annat vis, när det blir mer mekaniskt.
Men folk är säkert väldigt olika i vad man upplever funkar bäst! :)
Det är bra när man är medveten om vad man gör för fel för då kan man försöka bättra på det så det blir bra, jag håller fortfarande på och hittar sånt som jag själv är omedveten om och försöker göra mig själv medveten om vad jag faktiskt gör. Känns bra. :)
 
Det är bra när man är medveten om vad man gör för fel för då kan man försöka bättra på det så det blir bra, jag håller fortfarande på och hittar sånt som jag själv är omedveten om och försöker göra mig själv medveten om vad jag faktiskt gör. Känns bra. :)

Vet inte om det är så kul när man är medveten om sina fel och fortsätter göra det ändå, för att det känns som en fysisk omöjlighet att hålla kvar det, haha! :p
Hitta nya "fel" och olika lösningar är nog något man får jobba på hela tiden, om inte annat för att det går jättesnabbt att lära sig nya olater! ;)
 
Vet inte om det är så kul när man är medveten om sina fel och fortsätter göra det ändå, för att det känns som en fysisk omöjlighet att hålla kvar det, haha! :p
Hitta nya "fel" och olika lösningar är nog något man får jobba på hela tiden, om inte annat för att det går jättesnabbt att lära sig nya olater! ;)
Fast det är bättre att veta än att göra fel fast man inte är medveten om. För mig är det en målsättning att korrigera felen, sen får de va hur jobbiga som helst nu för förr eller senare så ska jag ha löst dom. Jag har nått att jobba för. :)
 
Detta är väl inte den bästa ridfilmen, detta är vad vi tränar på för tillfället - kondis.
Pållan var jättenöjd att verkligen få sträcka ut benen som hon ville och jisses va det gick undan, men det var så kul. Bra med backar som hjälper till och bromsar lite samtidigt som det är bra träning också, hihi. :D

 
är med på ett av lägrena ridskolan anordnar innan hästarna får sommarlov, som startade i söndags och sista dagen är imorgon :)
Igår hade vi först markarbete och sedan hoppning.
bör nämnas att fram tills för ett år sen var jag galet hopprädd.
Här kommer lite filmer från passen.






"banhoppning"
https://www.facebook.com/photo.php?v=10152248783178042&l=5971411450765241653

oxer
https://www.facebook.com/photo.php?v=10152248783178042&l=5971411450765241653
 
Ingen som filmar nu under sommaren eller har ni tagit sommarlov allihopa? ;)
Själv blir det nog ridfilmer från min sida inom en snar framtid. Har legat lite på latsidan och varit dålig att ge feedback, men tycker det är roligt att ni postar era filmer. :D

@ii-ssa jag tycker det ser riktigt bra ut speciellt när du själv säger att du har varit hopprädd för ett år sedan, det är grymt jobbat att komma över det och ta sig dit du är idag. Kämpa vidare. :up:
 
@RedHyuuga kommer nog dröja med filmer från mig :( dels rider jag inte alls något just nu då medryttarhästen är halt bla och ridskolan börjar inte igen förens 11 augusti, längsta riduppehållet på två år tror jag, så ridsuget är ENORMT, men men bara och bita ihop och härda ut ^^
 
@ii-ssa Då drar ridskolan igång här också, har förvisso egen häst att rida på men har inte blivit så mycket på sistone då jag haft fullt upp med jobbet. Nu ska hon dessutom byta stall och de har paddock, så då går det att ställa upp kameran på stativ och filma lite, så får jag väl editera bort fram-/avskrittningen, hahahaha. ;)
 
@ii-ssa Då drar ridskolan igång här också, har förvisso egen häst att rida på men har inte blivit så mycket på sistone då jag haft fullt upp med jobbet. Nu ska hon dessutom byta stall och de har paddock, så då går det att ställa upp kameran på stativ och filma lite, så får jag väl editera bort fram-/avskrittningen, hahahaha. ;)
annars så får du rida fram, hoppa av och sätta på kameran och hoppa upp igen :p spar man lite batteri ^_^. och får tillfälle att träna på uppsittningen :p
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 182
Senast: Enya
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
12 13 14
Svar
266
· Visningar
8 115
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp