_FiA_

Trådstartare
OKej jag skäms lite, men jag är helt grön när det gäller att skicka grejer med posten. Har börjat sälja lite smink och annat men vet inte hur jag mest ekonomiskt skickar grejerna och hur det fungerar.

Jag vet att posten har olika gröna påsar

S
M
L

Dom är ju dock rätt dyra, och ibland tycker jag att jag kan paketera grejerna själv i egna vadderade kuvert. Men hur fungerar det då med frimärken. Jag har en våg hemma så jag väger och tittar hur många frimärken som behövs. Om vi säger att jag ska sälja 3 läppstift och jag har lagt dom i ett vadderat kuvert, och jag väger att det behövs 2 frimärken. Det är 3 cm höjd som gäller väl? För att gå i ett brevinkast. Är dom gula lådorna 3 cm? så om jag får i det där så går det då alltså in i allas brevinkast/brevlådor? Om det är för högt, vad gör jag då, lämnar jag in det på ett postinlämningsställe ( typ på ica) med frimärken på eller, tar kör dom i någon maskin och jag får betala portot efter dom vägt osv? Vad blir billigast?

Sen om jag använder gröna kuvert som portot ingår på, kan jag lägga ett sånt på gul brevlåda? om det går in dvs..


Tack för att ni hjälper en gröngörling/blondie ;)
 
Vill du använda Posten rekommenderar jag Skicka Lätt eftersom det är spårbart, annars DHL eller Schenker av samma anledning. Det kan bli så klyddigt när det inte är spårbart.

Vill du ändå använda de gröna förfrankerade så får du lämna in dem på ett serviceställe om de är för tjocka att gå i en brevlåda.
 
OKej jag skäms lite, men jag är helt grön när det gäller att skicka grejer med posten. Har börjat sälja lite smink och annat men vet inte hur jag mest ekonomiskt skickar grejerna och hur det fungerar.

Jag vet att posten har olika gröna påsar

S
M
L

Dom är ju dock rätt dyra, och ibland tycker jag att jag kan paketera grejerna själv i egna vadderade kuvert. Men hur fungerar det då med frimärken. Jag har en våg hemma så jag väger och tittar hur många frimärken som behövs. Om vi säger att jag ska sälja 3 läppstift och jag har lagt dom i ett vadderat kuvert, och jag väger att det behövs 2 frimärken. Det är 3 cm höjd som gäller väl? För att gå i ett brevinkast. Är dom gula lådorna 3 cm? så om jag får i det där så går det då alltså in i allas brevinkast/brevlådor? Om det är för högt, vad gör jag då, lämnar jag in det på ett postinlämningsställe ( typ på ica) med frimärken på eller, tar kör dom i någon maskin och jag får betala portot efter dom vägt osv? Vad blir billigast?

Sen om jag använder gröna kuvert som portot ingår på, kan jag lägga ett sånt på gul brevlåda? om det går in dvs..


Tack för att ni hjälper en gröngörling/blondie ;)

Säljer du som näringsidkare så skulle jag skicka spårbart, dvs inte gröna kuvert och frimärken. Kommer en försändelse bort kan du då spåra den. Alternativet är att du utan knot ersätter kunden med nya produkter om brevet inte kommer fram.
 
Spårbart är inte aktuellt, tar risken att betala tillbaka. Säljer produkter med rätt lågt värde.
 
Hej!

Jag har ofta räknat på vadderat kuvert + frimärken vs postens gröna och de gröna blir för mig billigare varje gång. Kuverten kostar ju en del de med :-)

Skrymmande är 3 cm, men vadderade eller lite tjockare brev går inte alltid ner i brevlådorna även om de inte är skrymmande- det beror helt på vad brevlådan innehåller innan... Många av postens partners har en mall där man kan testa om breven är skrymmande- mycket lättare än att mäta :-)

Även produkter av lågt värde blir en stor summa om många av dem börjar försvinna (och det finns många oärliga där ute).

/Lavinia
 
Har skickat ett par saker här i Danmark (med vanlig post) och då har jag bara slått in det i papper (brunt, lite styvt), skrivit namn + adress på framsidan och gått till postenombud och bett dem sätta på rätt antal frimärken. Då går det som vanlig post.
 
Ang bortslarvade paket så har jag fått tipset att alltid filma när man skickar ner paketet i brevlådan. Då har man bevis om att det är skickat, och då tycker jag inte det är särskilt självklart att säljaren ska behöva betala tillbaka hela beloppet...
 
OKej jag skäms lite, men jag är helt grön när det gäller att skicka grejer med posten. Har börjat sälja lite smink och annat men vet inte hur jag mest ekonomiskt skickar grejerna och hur det fungerar.

Jag vet att posten har olika gröna påsar

S
M
L

Dom är ju dock rätt dyra, och ibland tycker jag att jag kan paketera grejerna själv i egna vadderade kuvert. Men hur fungerar det då med frimärken. Jag har en våg hemma så jag väger och tittar hur många frimärken som behövs. Om vi säger att jag ska sälja 3 läppstift och jag har lagt dom i ett vadderat kuvert, och jag väger att det behövs 2 frimärken. Det är 3 cm höjd som gäller väl? För att gå i ett brevinkast. Är dom gula lådorna 3 cm? så om jag får i det där så går det då alltså in i allas brevinkast/brevlådor? Om det är för högt, vad gör jag då, lämnar jag in det på ett postinlämningsställe ( typ på ica) med frimärken på eller, tar kör dom i någon maskin och jag får betala portot efter dom vägt osv? Vad blir billigast?

Sen om jag använder gröna kuvert som portot ingår på, kan jag lägga ett sånt på gul brevlåda? om det går in dvs..


Tack för att ni hjälper en gröngörling/blondie ;)
Det finns också gulvita kuvert att beställa från postens hemsida. De kostar 33 kr och 39 kr st och aäljs i tiopack. I den tror jag man får skicka upp till 2 kg bara det får plats.
 
OKej jag skäms lite, men jag är helt grön när det gäller att skicka grejer med posten. Har börjat sälja lite smink och annat men vet inte hur jag mest ekonomiskt skickar grejerna och hur det fungerar.

Jag vet att posten har olika gröna påsar

S
M
L

Dom är ju dock rätt dyra, och ibland tycker jag att jag kan paketera grejerna själv i egna vadderade kuvert. Men hur fungerar det då med frimärken. Jag har en våg hemma så jag väger och tittar hur många frimärken som behövs. Om vi säger att jag ska sälja 3 läppstift och jag har lagt dom i ett vadderat kuvert, och jag väger att det behövs 2 frimärken. Det är 3 cm höjd som gäller väl? För att gå i ett brevinkast. Är dom gula lådorna 3 cm? så om jag får i det där så går det då alltså in i allas brevinkast/brevlådor? Om det är för högt, vad gör jag då, lämnar jag in det på ett postinlämningsställe ( typ på ica) med frimärken på eller, tar kör dom i någon maskin och jag får betala portot efter dom vägt osv? Vad blir billigast?

Sen om jag använder gröna kuvert som portot ingår på, kan jag lägga ett sånt på gul brevlåda? om det går in dvs..


Tack för att ni hjälper en gröngörling/blondie ;)
Men även om kuvertet blir aningen tjockt, är portot detsamma i den gröna kuverten. Jag skickar ibland sådana, som blir riktigt tjocka, och behöver aldrig betala extra. Det enda som händer är att mottagaren får en avi om Stort Brev, och får sen hämta ut det på postens utlämningsställe.
 
@Texaz Vart kan man hitta bubbelplast för så billig peng? Jag skulle verkligen behöva köpa. :)

@_FiA_ Jag har skickat massor och åter massor med Posten och med de små summor det handlar om för din del samt storleken på sminket så hade jag köpt vadderade kuvert på ex. ÖoB och skickat som vanliga brev. Läppstift blir inte skrymmande. Jag har skickat tjockare saker än så och det har alltid gått bra. :)
 
Väger paketet över 2kg så måste du skicka som paket, men allt under 2kg (oavsett storlek) går att skicka som brev. Är det skrymmande så blir det ett tillägg på 14kr utöver den vanliga frankeringskostnaden. Detta gäller inom Sverige ska tilläggas :)
 
@Texaz Vart kan man hitta bubbelplast för så billig peng? Jag skulle verkligen behöva köpa. :)

@_FiA_ Jag har skickat massor och åter massor med Posten och med de små summor det handlar om för din del samt storleken på sminket så hade jag köpt vadderade kuvert på ex. ÖoB och skickat som vanliga brev. Läppstift blir inte skrymmande. Jag har skickat tjockare saker än så och det har alltid gått bra. :)
Jag handlade via Fyndiq, ska ha i växthuset som isolering;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 452
Senast: liiinnea
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 326
A
Ekonomi & Juridik Finns det någon websida där man kan läsa om vad stallägare/inackordering har för skyldigheter gentemot varann? Har letat på nätet, men...
2
Svar
20
· Visningar
4 458
Senast: Lobelia
·
Övr. Barn Jag är halvtids plastförälder till en kille på 12 år som bor hemma hos oss vartannan vecka.. Pojken har diagnostiserats med ADD men de...
Svar
11
· Visningar
2 695
Senast: Mitten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp