Postnord kommer ta 125kr + moms för paket från Kina

Tycker det är superbra! Då kanske folk slutar köpa mängder av pryttlar som de eg inte behöver "bara för att det är billigt" Sluta köpa prylar vars transporter försämrar klimatet, och som till stor del säkert är tillverkade utan vettiga arbetsförhållanden, utan istället kan gynna svenska företag :up: !
 
Jag tycker också det är helt rimligt.

Jag är mycket tveksam till förhållanden för dom som tillverkar 40 kr-saker och jag betalar hellre mer för att veta att ingen lidit när sakerna producerats. Dessutom föredrar jag produkter som inte fraktas över hela världen. Färre transporter är en bra sak i mina ögon.

/L
 
Det är väl skitbra, så kanske det blir lönt att handla från svenska företag istället och skatt och moms betalas hit. För antalet som tullar in sina varor köpta utomlands är nog rätt få...
Moms kan jag köpa.. men 125kr i administrativ avgift per paket är rätt saftigt. Det gynnar ju bara Postnord.
Fast det lär ju bli dyrare att handla hos vissa småbutiker eftersom de säljer just varor från Kina.
 
Jag tycker också det är helt rimligt.

Jag är mycket tveksam till förhållanden för dom som tillverkar 40 kr-saker och jag betalar hellre mer för att veta att ingen lidit när sakerna producerats. Dessutom föredrar jag produkter som inte fraktas över hela världen. Färre transporter är en bra sak i mina ögon.

/L
Fast det är ju ofta samma saker, bara det att de i västerländska butiker är dyrare. "Made in China" känns väl igen.
 
Låter helt galet. Administrationsavgift på 125kr per paket... 150000 paket om dagen...
Varför kräver dessa paket extra hantering? De hanteras garanterat som vilket annat paket som helst från utanför Europa...

Postnord har kommit på att här kan tjänas $$$ förstås.
Använd DHL istället, det lär gå bättre iom att DHL sponsrat Peking med deras nya lokaler för post, paket, tullkontor osv...
 
Jag tycker att det är jättebra. Sverige har tydligen gått miste om mycket stora mängder skattepengar i form av moms eftersom det här har fallit mellan stolarna. Dessutom har Kina haft en orimlig konkurrensfördel. Det är illa nog att de slår ut nästan alla andra i produktionsledet, trist om vi blir av med en massa arbetstillfällen för att svenska butiker måste slå igen.
 
Moms kan jag köpa.. men 125kr i administrativ avgift per paket är rätt saftigt. Det gynnar ju bara Postnord.
Fast det lär ju bli dyrare att handla hos vissa småbutiker eftersom de säljer just varor från Kina.
Nej svenska företag betalar redan administrativa avgifter redan så med detta system blir det snarare mer rättvist.

Inte bara postnord som gynnas utan även svenska företag och miljön.
 
Jag tycker också det är helt rimligt.

Jag är mycket tveksam till förhållanden för dom som tillverkar 40 kr-saker och jag betalar hellre mer för att veta att ingen lidit när sakerna producerats. Dessutom föredrar jag produkter som inte fraktas över hela världen. Färre transporter är en bra sak i mina ögon.

/L
Alltså, flera av sakerna man köper billigt är ju dock samma som du köper här i Sverige för betydligt större pengar. Så att de är tillverkade under bättre förhållanden skulle jag vara skeptisk till.
 
Moms kan jag köpa.. men 125kr i administrativ avgift per paket är rätt saftigt. Det gynnar ju bara Postnord.
Fast det lär ju bli dyrare att handla hos vissa småbutiker eftersom de säljer just varor från Kina.
Vilken tur att PostNord inte har ensamrätt på paketfrakt i Sverige, då! Tycker man att priserna hos ett bolag är för dyra kan man använda ett annat. Eller själv åka till butiken i fråga. :up:

Jag är själv inget fan av PostNord och undviker det så mycket jag kan, det är oftast inga större problem. Hur tänker du att man ska lösa momsfrågan, då, med tanke på att folk skiter i att betala nu? Och nej, det gynnar inte bara PostNord, utan även svenska företag.
 
Är det någon som kan ge en uppgift hur mycket ersättning Postnord får för varje paket som de hanterar från Kina?
Det är det som är grunden i problematiken.
 
Låter helt galet. Administrationsavgift på 125kr per paket... 150000 paket om dagen...
Varför kräver dessa paket extra hantering? De hanteras garanterat som vilket annat paket som helst från utanför Europa...

Postnord har kommit på att här kan tjänas $$$ förstås.
Använd DHL istället, det lär gå bättre iom att DHL sponsrat Peking med deras nya lokaler för post, paket, tullkontor osv...

De kräver extra hantering för att momsen ska betalas/inte är redovisad. Då får postnord betala in det till Tullverket och ligga ute med pengarna. Sen kräver man mottagaren på beloppet. Hade avsändaren förtullat paketet rätt från början så hade man inte behövt betala administrativ avgift utan bara moms. Så skyll på avsändaren, inte postnord.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp