Postnord kommer ta 125kr + moms för paket från Kina

I tullens värld finns inget som är "värdelöst". :idea: Kunden i Sverige kommer få problem om Kina skickar varor som är "gåvor" eller defekta. Det kommer inte Tullverket att godkänna i några större volymer och knappast tom mindre volymer....:sneaky:

Vis av erfarenhet av Tullen oändliga paragrafer... sök tex på: Tulltaxan .... :mad:
Men kommer den väl in i EU så är det ju grönt, jag kan nästan garantera att detta kommer att gås runt på något sätt iom. att det finns länder i EU som inte är så "på" som Sverige är. Förresten hur ska den underbemannade tullen kolla alla kollin som kommer in i landet? Kanske dyker det upp fraktaktörer som bara bryr sig om leverans mot pengar och skiter i regelverket / är okända för myndigheterna.
 
Det är väl jättebra att det skapar arbetstillfällen samt kommer in extra skatt till vårt land.
Vi behöver varje krona. :)
Om inte kan man ju tycka att tull och momsfriheten ska gälla även för företag då?
Konkurrens på lika villkor osv.
Vi betalar full frakt och tull på varje pryl vi tar från Kina. Samt ordnar med godkännande angående S-märkning osv. Vi har väldigt strikta lagar i Sverige.
Bara för att det står S på en pryl från Kina, betyder det inte att den är godkänd.
Det ska man ju ha helt klart för sig.
Vi lägger på drygt 30% + moms på det vi importerar. Det behöver vi för att klara personal, lokal och administrering. Samt returer. För det går inte att reklamera till Kina utan den risken får man stå för själv. De gör nämligen aldrig något fel. Nu är väl Kina dessutom stängt i någon månad, så man får vänta extra länge för ögonblicket. ;)
 
Svenska elektriska materialkontrollanstalten, Semko, är nerlagt sen länge så nån S-märkning lär inte betyda ett dugg. CE-märkningen betyder lika lite då det är företagen själva som utfärdar garantier på att varan är ofarlig.

CE står enligt mig för China Export för skulle varorna vara bra och säkra skulle det inte finnas något som får försäljningsförbud när varan redan sålts i mängder.

Eftersom jag reparerar och bygger elektronik så kan jag ärligt säga att mycket jag öppnar är rent hårresande dåligt utfört och ibland ser lödningarna ut som om det var några nybörjare på en lödkurs som smält ihop det hela med en gassvets.
 
Svenska elektriska materialkontrollanstalten, Semko, är nerlagt sen länge så nån S-märkning lär inte betyda ett dugg. CE-märkningen betyder lika lite då det är företagen själva som utfärdar garantier på att varan är ofarlig.

CE står enligt mig för China Export för skulle varorna vara bra och säkra skulle det inte finnas något som får försäljningsförbud när varan redan sålts i mängder.

Eftersom jag reparerar och bygger elektronik så kan jag ärligt säga att mycket jag öppnar är rent hårresande dåligt utfört och ibland ser lödningarna ut som om det var några nybörjare på en lödkurs som smält ihop det hela med en gassvets.
När det gäller elektronik så är det väldigt petigt med certifieringar kan jag säga. I alla fall med våra prylar. Vi är ju ansvariga för sakerna vi säljer.
Så jag förstår inte helt vad du menar?
Du menar att all Kinaelektronik bara går rätt in i landet och ut till kund och det spelar ingen roll om elektroniken är farlig? Allt som finns på Elgiganten, Jula, Netonnet osv?
Då får du gärna tala om hur man kommer runt alla regler. :D

Det finns ju en hel del som är "Kinamärkt" som det går åt skogen med. Läste för någon dag sedan att någon hade köpt en Tiffanylampa, kinakopia, som hade börjat brinna efter någon dag.
En bekants hus brann illa vid laddning av ett kinabatteri. De var som tur var i trädgården och fixade.
Stor skillnad på att köpa från ett svenskt företag och från Kina.
 
De avgifter som ni hittills sluppit undan är pengar som skulle ha gått till våra sjukhus, skolor, äldreboenden, flyktingboenden, vägar, nationalparker, bibliotek, miljöinsatser...
Betala och håll käften era själviska jävlar.
Men ja, exakt så.

Alltså, jag häpnar. Höjden av egoism, jag är fan mållös.
 
Men kommer den väl in i EU så är det ju grönt, jag kan nästan garantera att detta kommer att gås runt på något sätt iom. att det finns länder i EU som inte är så "på" som Sverige är. Förresten hur ska den underbemannade tullen kolla alla kollin som kommer in i landet? Kanske dyker det upp fraktaktörer som bara bryr sig om leverans mot pengar och skiter i regelverket / är okända för myndigheterna.



Just nu pågår ett projekt inom hela EU att samordna tullen. Redan idag måste du både tulla in och ut varor i första/sista "Eu gräns" tex Rotterdam, Antwerpen osv även om slut/avsändnings destinationen är Sverige.

Det är knappast tullare som står och "kollar alla kollin" som kommer in, aviseringar om ankommande gods sker elektroniskt oftast redan när varorna lämnar Kina, USA eller vart det nu skeppas från. Det görs dock fysiska stickprover för att hitta smuggelgods såsom vapen, droger osv.

Du kan alltså inte få in ett paket in i EU utan att genomföra tullning oavett om du använder "länder inom EU som inte är så "på" som Sverige".

Det krävs ett godkännande för att få tulla in gods till EU - du kan alltså inte starta ett företag och "börja tulla" helt fritt. Visst - du kan få ditt tillstånd och sedan lasta in gods utan att tulla men det lär vara en ytterst kortlivad buisness så jag undrar hur många som kan vara intresserade av den affärsidén. I Sverige måste du tulla in varorna direkt vid ankomst för att kunna lämna ut den till kunden (lika för hela EU) men Sverige har ett undantag idag att via ett speciellt tillstånd (för vissa företag) kan godset lossas direkt till kund men då måste importdeklarationen göras klar inom 11 dagar annars flaggas det hos Tullen och du får tullstraff/böter omedelbums.

Och nej - jag är ej tullare och jag tycker den svenska tulldelen som heter "Effektiv handel" är oerhört inkompetenta samt ineffektiva :turd: och bör enligt mig jobba på ett helt annat sätt. Idag gräver de i petitesser och gör revisioner på "säkra företag" istället för att gräva i den stora problematiken där PostNord är ett praktexempel.

Som Ni märker går jag igång på Tullverket :meh:
 
Senast ändrad:
När det gäller elektronik så är det väldigt petigt med certifieringar kan jag säga. I alla fall med våra prylar. Vi är ju ansvariga för sakerna vi säljer.
Så jag förstår inte helt vad du menar?
Du menar att all Kinaelektronik bara går rätt in i landet och ut till kund och det spelar ingen roll om elektroniken är farlig? Allt som finns på Elgiganten, Jula, Netonnet osv?
Då får du gärna tala om hur man kommer runt alla regler. :D

Det finns ju en hel del som är "Kinamärkt" som det går åt skogen med. Läste för någon dag sedan att någon hade köpt en Tiffanylampa, kinakopia, som hade börjat brinna efter någon dag.
En bekants hus brann illa vid laddning av ett kinabatteri. De var som tur var i trädgården och fixade.
Stor skillnad på att köpa från ett svenskt företag och från Kina.
Jag kan nämna det som jag lagat på senaste tiden, batteriladdare från CTEK till fordon och LIDLs CTEK-kopia varav den senare från LIDL verkar hoplödd inuti av en halvblind kines i en mörk jordkällare, jag säger bara "lödbryggor" och MYCKET tenn på fel ställen samt dåliga fula lödningar vid nätsladden. Båda laddarna av olika fabrikaten pajar efter ett visst antal knapptryckningar pga. samma undermåliga kvalitet då knappen är av membrantyp och dåligt försilvrad så det bildas oxid inuti.
Eftersom jag nu lagat ett antal av var sort från skilda tillverkningsår så kan jag säga att dom är lika taskigt lödda fortfarande. Billig budget är billigt rätt igenom.

Apropå kinabatterier och laddning så ska man vara på det klara med att där kan det saknas skyddskretsar mot överladdning och aldrig ladda ett sånt batteri annat än med en intelligent laddare och med uppsikt.
 
Moms och tull är kanske inte problemet här. Postens avgift på 75 är helt orimlig!

Det är oftast ingen tull enligt frihandelsavtal, och momsen är oftast bara några kronor (25% av på försändelsen stämplat pris/värde).

Postnords administrativa avgift på 75 kr är problemet. Den är ungefär som att varje butik skulle ta 75 kr för att den måste betala in moms (kanske 2 kr) till staten när du går och handlar filmjölk (eller vad du nu köper) för kanske 10 kr.

Postnords avgift på 75 kr har det goda med sig att den låter oss visa vårt missnöje med företaget:

1) Beställ en vara som skickas från land utanför EU (Laos, Vietnam ...). Se det som U-hjälp. Ange _inte_ mobilnummer när du beställer (förklaring nedan). Beställningen kostar dig kanske 20 kr.

2) Nu har Postnord fått något att plocka med. De behöver avisera (via post om mobilnummer saknas). Eftersom första aviseringen kan komma bort i posthanteringen, skall de avisera 2 gånger. Under tiden skall de skicka det du beställt till sitt lager i Örebro med tåg för lagring, vänta på att du betalar (låt dem vänta), och när du inte betalat deras orimliga avgift, returnera det du beställt tillbaka till landet utanför EU (Laos, Vietnam ...). Jag har svårt att tro att deras processande kostar under 20 kr, med papper, kuvert, datorer, lokalhyra, löner, pensionsavsättningar m.m. Framförallt hade det varit mer lönsamt för dem att dela ut försändelsen utan administrativ avgift.

3) Upprepa steg 1 (och 3) om någon vecka.

Våga visa ditt missnöje. Du bidrar till att skapa fler jobb i vårt land och minskar arbetslösheten mer än via skattsedeln. Blir vi tillräckligt många upphör avgiften eller Postnord - var så säker.

Tänk på: Handelsplatsens plats spelar ingen roll. Det är varifrån det beställda skickas som bestämmer avgifterna. Säljare utanför EU använder handelsplatser/marknadsplatser i EU.

Om du inte reda är igång: Börja handla på nätet utanför EU nu!

/Anders
 
Intressant nog beställde jag ett par örhängen i januari från Kina. Några veckor senare damp det ner ett litet paket från Tyskland vilket förbryllade mig. Trodde att det var från en tysk kompis :idea: Men när jag öppnade var det mina örhängen. Så uppenbarligen har de redan börjat köra EU vägen.
 
Moms och tull är kanske inte problemet här. Postens avgift på 75 är helt orimlig!

Det är oftast ingen tull enligt frihandelsavtal, och momsen är oftast bara några kronor (25% av på försändelsen stämplat pris/värde).

Postnords administrativa avgift på 75 kr är problemet. Den är ungefär som att varje butik skulle ta 75 kr för att den måste betala in moms (kanske 2 kr) till staten när du går och handlar filmjölk (eller vad du nu köper) för kanske 10 kr.

Postnords avgift på 75 kr har det goda med sig att den låter oss visa vårt missnöje med företaget:

1) Beställ en vara som skickas från land utanför EU (Laos, Vietnam ...). Se det som U-hjälp. Ange _inte_ mobilnummer när du beställer (förklaring nedan). Beställningen kostar dig kanske 20 kr.

2) Nu har Postnord fått något att plocka med. De behöver avisera (via post om mobilnummer saknas). Eftersom första aviseringen kan komma bort i posthanteringen, skall de avisera 2 gånger. Under tiden skall de skicka det du beställt till sitt lager i Örebro med tåg för lagring, vänta på att du betalar (låt dem vänta), och när du inte betalat deras orimliga avgift, returnera det du beställt tillbaka till landet utanför EU (Laos, Vietnam ...). Jag har svårt att tro att deras processande kostar under 20 kr, med papper, kuvert, datorer, lokalhyra, löner, pensionsavsättningar m.m. Framförallt hade det varit mer lönsamt för dem att dela ut försändelsen utan administrativ avgift.

3) Upprepa steg 1 (och 3) om någon vecka.

Våga visa ditt missnöje. Du bidrar till att skapa fler jobb i vårt land och minskar arbetslösheten mer än via skattsedeln. Blir vi tillräckligt många upphör avgiften eller Postnord - var så säker.

Tänk på: Handelsplatsens plats spelar ingen roll. Det är varifrån det beställda skickas som bestämmer avgifterna. Säljare utanför EU använder handelsplatser/marknadsplatser i EU.

Om du inte reda är igång: Börja handla på nätet utanför EU nu!

/Anders
Dummaste jag läst på väldigt länge.
 
Moms och tull är kanske inte problemet här. Postens avgift på 75 är helt orimlig!

Det är oftast ingen tull enligt frihandelsavtal, och momsen är oftast bara några kronor (25% av på försändelsen stämplat pris/värde).

Postnords administrativa avgift på 75 kr är problemet. Den är ungefär som att varje butik skulle ta 75 kr för att den måste betala in moms (kanske 2 kr) till staten när du går och handlar filmjölk (eller vad du nu köper) för kanske 10 kr.

Postnords avgift på 75 kr har det goda med sig att den låter oss visa vårt missnöje med företaget:

1) Beställ en vara som skickas från land utanför EU (Laos, Vietnam ...). Se det som U-hjälp. Ange _inte_ mobilnummer när du beställer (förklaring nedan). Beställningen kostar dig kanske 20 kr.

2) Nu har Postnord fått något att plocka med. De behöver avisera (via post om mobilnummer saknas). Eftersom första aviseringen kan komma bort i posthanteringen, skall de avisera 2 gånger. Under tiden skall de skicka det du beställt till sitt lager i Örebro med tåg för lagring, vänta på att du betalar (låt dem vänta), och när du inte betalat deras orimliga avgift, returnera det du beställt tillbaka till landet utanför EU (Laos, Vietnam ...). Jag har svårt att tro att deras processande kostar under 20 kr, med papper, kuvert, datorer, lokalhyra, löner, pensionsavsättningar m.m. Framförallt hade det varit mer lönsamt för dem att dela ut försändelsen utan administrativ avgift.

3) Upprepa steg 1 (och 3) om någon vecka.

Våga visa ditt missnöje. Du bidrar till att skapa fler jobb i vårt land och minskar arbetslösheten mer än via skattsedeln. Blir vi tillräckligt många upphör avgiften eller Postnord - var så säker.

Tänk på: Handelsplatsens plats spelar ingen roll. Det är varifrån det beställda skickas som bestämmer avgifterna. Säljare utanför EU använder handelsplatser/marknadsplatser i EU.

Om du inte reda är igång: Börja handla på nätet utanför EU nu!

/Anders
Det är väl bättre att betala in momsen och ev tull själv, som man egentligen ska göra som importör, så slipper man postnords administrationsavgift …:angel:
 
Moms och tull är kanske inte problemet här. Postens avgift på 75 är helt orimlig!

Det är oftast ingen tull enligt frihandelsavtal, och momsen är oftast bara några kronor (25% av på försändelsen stämplat pris/värde).

Postnords administrativa avgift på 75 kr är problemet. Den är ungefär som att varje butik skulle ta 75 kr för att den måste betala in moms (kanske 2 kr) till staten när du går och handlar filmjölk (eller vad du nu köper) för kanske 10 kr.

Postnords avgift på 75 kr har det goda med sig att den låter oss visa vårt missnöje med företaget:

1) Beställ en vara som skickas från land utanför EU (Laos, Vietnam ...). Se det som U-hjälp. Ange _inte_ mobilnummer när du beställer (förklaring nedan). Beställningen kostar dig kanske 20 kr.

2) Nu har Postnord fått något att plocka med. De behöver avisera (via post om mobilnummer saknas). Eftersom första aviseringen kan komma bort i posthanteringen, skall de avisera 2 gånger. Under tiden skall de skicka det du beställt till sitt lager i Örebro med tåg för lagring, vänta på att du betalar (låt dem vänta), och när du inte betalat deras orimliga avgift, returnera det du beställt tillbaka till landet utanför EU (Laos, Vietnam ...). Jag har svårt att tro att deras processande kostar under 20 kr, med papper, kuvert, datorer, lokalhyra, löner, pensionsavsättningar m.m. Framförallt hade det varit mer lönsamt för dem att dela ut försändelsen utan administrativ avgift.

3) Upprepa steg 1 (och 3) om någon vecka.

Våga visa ditt missnöje. Du bidrar till att skapa fler jobb i vårt land och minskar arbetslösheten mer än via skattsedeln. Blir vi tillräckligt många upphör avgiften eller Postnord - var så säker.

Tänk på: Handelsplatsens plats spelar ingen roll. Det är varifrån det beställda skickas som bestämmer avgifterna. Säljare utanför EU använder handelsplatser/marknadsplatser i EU.

Om du inte reda är igång: Börja handla på nätet utanför EU nu!

/Anders

Du är medveten om att det är våra skattepengar man slösar med om man gör som du föreslår, va?
 
Ta nu inte bort nöjet från de motborgare som inte kan skattefiffla med sina inkomster, utan måste hitta andra sätt att bidra med att se till att staten inte har råd att erbjuda en adekvat välfärd i framtiden!

:D

Men som sagt, jag anser ju att både tull och moms är idiotskatter som slår helt fel och inte har att göra i ett modernt samhälle (som jag sagt tidigare i tråden). Det betyder dock inte att jag tycker det är rätt att göra som vår svagsinte inläggare ovan föreslår eftersom jag är extremt emot att slösa med våra skattepengar.
 
Smått skit har jag aldrig beställt från kina.
Lite putt över det pågrund av att jag köper saker som inte går att få tag på inom Sveriges handel. Som en snygg dataväska till min 17 tums dator. Omöjligt att hitta i Sverige å inte roligt att leta ens när sighterna inte har lagt in specificerad sök efter storlek på dataväska. Man får kolla på varenda jäkel å väldigt få går att få tag på i rätt storlek.
 
Moms och tull är kanske inte problemet här. Postens avgift på 75 är helt orimlig!

Det är oftast ingen tull enligt frihandelsavtal, och momsen är oftast bara några kronor (25% av på försändelsen stämplat pris/värde).

Postnords administrativa avgift på 75 kr är problemet. Den är ungefär som att varje butik skulle ta 75 kr för att den måste betala in moms (kanske 2 kr) till staten när du går och handlar filmjölk (eller vad du nu köper) för kanske 10 kr.

Postnords avgift på 75 kr har det goda med sig att den låter oss visa vårt missnöje med företaget:

1) Beställ en vara som skickas från land utanför EU (Laos, Vietnam ...). Se det som U-hjälp. Ange _inte_ mobilnummer när du beställer (förklaring nedan). Beställningen kostar dig kanske 20 kr.

2) Nu har Postnord fått något att plocka med. De behöver avisera (via post om mobilnummer saknas). Eftersom första aviseringen kan komma bort i posthanteringen, skall de avisera 2 gånger. Under tiden skall de skicka det du beställt till sitt lager i Örebro med tåg för lagring, vänta på att du betalar (låt dem vänta), och när du inte betalat deras orimliga avgift, returnera det du beställt tillbaka till landet utanför EU (Laos, Vietnam ...). Jag har svårt att tro att deras processande kostar under 20 kr, med papper, kuvert, datorer, lokalhyra, löner, pensionsavsättningar m.m. Framförallt hade det varit mer lönsamt för dem att dela ut försändelsen utan administrativ avgift.

3) Upprepa steg 1 (och 3) om någon vecka.

Våga visa ditt missnöje. Du bidrar till att skapa fler jobb i vårt land och minskar arbetslösheten mer än via skattsedeln. Blir vi tillräckligt många upphör avgiften eller Postnord - var så säker.

Tänk på: Handelsplatsens plats spelar ingen roll. Det är varifrån det beställda skickas som bestämmer avgifterna. Säljare utanför EU använder handelsplatser/marknadsplatser i EU.

Om du inte reda är igång: Börja handla på nätet utanför EU nu!

/Anders

Och vilka ska jobba grattis för att du ska beställa billiga saker?För det är ju det som postnord säger är ett problem, folks löner.
 
Jag tyckte väl också att det var märkligt med den här prishöjningen. Hade inte fattat vad folk håller på med...en av mina ungdomar jobbar som brevbärare i stad. Hon berättade då den OERHÖRDA mängd småpaket som en person kunde få. Kanske två-tre gånger i veckan skulle en halv plastkasse med OLIKA försändelser levereras till en o samma kund. Jag baxnade. Folk måste ha jäkligt tråkigt.
En av mina andra ungdomar visade upp vad han köpt. Satt och bläddrade igenom telefonen: En sån, en sån, och den här, och en sån tror jag, den här var kul, den här tänkte jag välja men tog en sådan här istället, sen funderar jag på en sån här...Och det var bara ren skit. Plastslangbella, mobilhållare, diverse pynt till hans lägenhet i form av svärdkopior.
Hans kompisar ifrågasatte några grejer;
-Va fan ska du med en sån till?
-Tja den kostade ju bara 11 spänn.
- Men den kommer ju gå sönder direkt?
-Är väl skit samma.
Och sen har jag då fattat att allt detta går i separata paket!!! Idioti.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp