Postnord kommer ta 125kr + moms för paket från Kina

Jag har jobbat i Norge. Mina kollegor i Australien skickade utrustning. Du kan tänka dig hur det slutade :p

Till norska tullens försvar kan jag säga att mina kollegor hade inte skickat det hela korrekt men för att jag skulle kunna fixa det var jag absolut tvungen att ha ett svenskt pass, körkortet dög inte. Mitt pass låg hemma och jag hade absolut inte tid att åka hämta det. Utrustningen fick gå på retur helt enkelt (och jag lyckades med att inte säga åt kollegorna att de är idioter och jag skrek inte åt tullen heller :up: :D).

De på flygplatsen var väldigt vettiga, vi jobbade mycket tillsammans med misstänkta passagerare och bagage eftersom jag jobbade för flygbolagen. Men de jag mötte med hunden var några otroliga paragrafryttare som bara "Såhär är det bara, betala annars får vi beslagta". Jag trodde först bara de ville kolla att pass/vacc o.l. var i ordning. De menade att jag för in en "nya vara" i landet som kan säljas. Att det var en blandras utan avelsvärde direkt och jag endast jobbade i Norge men har svenskt personnummer ville de absolut inte höra på. Jag hade nog haft rätt att överklaga (2500 nok är inte småpengar direkt) men tanken på att behöva debattera med samma sorts personer igen gör att jag hellre skiter i det än får en stressutlöst hjärnblödning...
 
Jag blir så oerhört beklämd över hur många som konsumerar och konsumerar utan att tänka till. Varje liten pryl som tillverkas kräver resurser i form av råvaror och energi och leder till utsläpp av koldioxid - och inte sällan också utsläpp av kemikalier som förgiftar vatten och mark. Om sakerna också ska transporteras långt åtgår ännu mer resurser och mer utsläpp sker. Vi överkonsumerar något enormt idag och DÖDAR vår planet för att få ännu en (eller fem) klänningar att hänga i garderoben tillsammans med de vi redan har, ännu en prydnadskudde, ännu en handväska osv. Nästa generation kommer att hata oss. Vi har INGEN chans att klara klimatmålen så länge vi ser billig shopping som en rättighet och vägrar se den större bilden.

Och för er som gnäller. Har ni fortfarande inte förstått att det är (har varit) så här billigt att köpa från Kina för att våra postväsen i Sverige/Europa subventionerat försändelser från Kina. PostNord har inte råd att göra det längre. Nu kommer vi få betala vad det faktiskt kostar. Det är galenskap att kunna köpa prylar från Kina och inte behöva betala för frakten.

Tack! Slapp formulera något dylikt själv :bow:
 
De på flygplatsen var väldigt vettiga, vi jobbade mycket tillsammans med misstänkta passagerare och bagage eftersom jag jobbade för flygbolagen. Men de jag mötte med hunden var några otroliga paragrafryttare som bara "Såhär är det bara, betala annars får vi beslagta". Jag trodde först bara de ville kolla att pass/vacc o.l. var i ordning. De menade att jag för in en "nya vara" i landet som kan säljas. Att det var en blandras utan avelsvärde direkt och jag endast jobbade i Norge men har svenskt personnummer ville de absolut inte höra på. Jag hade nog haft rätt att överklaga (2500 nok är inte småpengar direkt) men tanken på att behöva debattera med samma sorts personer igen gör att jag hellre skiter i det än får en stressutlöst hjärnblödning...

Särbon jobbar i Norge (för norskt bolag). Han älskar inte Skatteetaten direkt och brukar mumla om "sista Sovjetstaten" :rofl:
 
Särbon jobbar i Norge (för norskt bolag). Han älskar inte Skatteetaten direkt och brukar mumla om "sista Sovjetstaten" :rofl:
De är verkligen makalösa. Svenskt körkort går bra som identifikation för att skaffa norskt personnummer, men inte för att starta bankkonto...

Det låter dock helt galet att betala tull för att ta med sällskapshund, det behöver jag inte ens göra för att ta med mig mina 8 (!) hundar...
 
De är verkligen makalösa. Svenskt körkort går bra som identifikation för att skaffa norskt personnummer, men inte för att starta bankkonto...

Det låter dock helt galet att betala tull för att ta med sällskapshund, det behöver jag inte ens göra för att ta med mig mina 8 (!) hundar...

Näpp, det räcker inte för Skatteetaten (inte kontoret där särbon är iaf). Han fick skaffa pass när han kom hem efter första skiftet i Norge, körkortet dög inte.
 
Nu låter det som att fraktbolag inte får tjäna pengar, är de det du menar? Ett fraktbolag är precis som vilket annan företag som helst, som vill tjäna pengar. Det kostar att tillhandahålla tjänster. Ingen konstigt med det, eller blir det konstigt bara för det är ett fraktbolag och all frakt ska vara gratis, så de som jobbar inom den branschen jobbar gratis, då det inte finns pengar att betala lönerna eller underhåll av fordon?

Fast då missförstod du (och flera) mig medvetet eller omedvetet för det var inte så jag menade alls.
 
Det är inte många av dessa fraktbolag som trafikerar Sverige regelbundet. I princip bara DHL Express (ej samma som DHL Freight) och deras ARN-terminal är lika kaotisk som Postnords ;) jag har ett par bilar där och stöttar flera ggr i veckan.

Jag skrev inte ens vilka 2 bolag jag pratade om så hur kan du veta?
 
Jag vet inte vilka du menar, men jag vet vilka som har egen flygtransport till ARN.
/logistiker och transportledare på ett internationellt transportföretag

De jag pratar om är stora och flyger till/från ARN.

Kommer knappt ihåg hur vi kom in på det här. Skrev som ett svar/reflektion till vad någon skrev.

Förmodligen som en reflektion över att det inte är så dyrt att frakta över halva världen även om man köper nåt för 10-15kr.

Självklart ska företag och arbetare ha betalt.
När det kommer till Postnord är min reflektion dock att det är märkligt att de inte redan har kalkylerat i sina priser kostnaden av hanteringen av deras paket.

Fakturaavgifter om momser som faktureras till kund tillkommer ju ändå och i så fall borde DEN inkludera den extra hanteringen av momspliktade paket.

Men enligt artikeln vill de ta ut en extra avgift för paket från Kina. Vilket jag tycker är det märkliga i det hela.
Vore ju mer rätt att i så fall utlysa avgiften för alla paket från utanför EU?

Det framgår inte i Artikeln om "alla andra" paket (utf EU) redan har den avgiften och Kina hamnat mellan stolarna. Men då borde artikeln säga det.
 
Självklart ska företag och arbetare ha betalt.
När det kommer till Postnord är min reflektion dock att det är märkligt att de inte redan har kalkylerat i sina priser kostnaden av hanteringen av deras paket.
Vi tar det ännu en gång då, nu med andra ord, lite högre, lite tydligare:
POSTNORD ÄR KNUTNA TILL INTERNATIONELLA AVTAL, DÄR VÄSTVÄRLDENS POSTVÄSENDE SPONSRAR UTVECKLINGSLÄNDERS DITO.

Därför får Postnord i princip inte betalt för att distribuera försändelser från Kina idag. Det har allstå inte kalkylerat fel.
 
Vi tar det ännu en gång då, nu med andra ord, lite högre, lite tydligare:
POSTNORD ÄR KNUTNA TILL INTERNATIONELLA AVTAL, DÄR VÄSTVÄRLDENS POSTVÄSENDE SPONSRAR UTVECKLINGSLÄNDERS DITO.

Därför får Postnord i princip inte betalt för att distribuera försändelser från Kina idag. Det har allstå inte kalkylerat fel.
Ja jag undrar varför folk inte reflekterat över hur det kan vara billigare att få ett paket från Kina än ett från Kinna?
 
Senast ändrad:
Bara en side note, frakt från Kina behöver inte vara dyr. Inte heller billig. Det finns alla priser. Men att tro att 9kr är rimligt för frakt från Kina är naivt.

Exempel:
Jag skulle köpa hem en pryl som används när jag bl.a. skickar saker från företaget så då funkar "Kina-kvalité" iom att det inte är ngt till kund. Alltså tänkte jag först köpa in från Kina. Frakt för detta med flyg (ca 5-6 dagar) 3000 usd dvs ca 24000kr. Frakt med båt (tar ca 6 månader) 300 usd ca 2400kr.

Valde att handla direkt från svensk grossist istället.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp