Potentiellt farlig unghäst- Tips&Råd

Vet trodde då att det berodde på flytt och/eller brunst samt tonårsfasoner så hon fick gå på bete i sommar totalt kravlöst med jämnåriga kompisen och en äldre valack.

Jag kan erkänna att jag har varit mer inriktad på att det var psykiskt snarare än fysiskt, men ska kontakta vet imorgon.


Vet måste ju kunna ge den lugnande och iaf göra en första undersökning.

Men generellt - ingen häst är värd att mista livet för. Att en den far runt och inte har riktigt koll på alla sina fötter är ju en sak, men riktade sparkar och det övriga beteende som du beskriver låter ju helt horribelt.
 
Fast det är inte säkert att smärtlindring hjälper. Smärtlindring gjorde varken till eller ifrån på min så hade jag tänkt så hade han fortfarande varit likadan. Eller nej, han hade varit borta nu för jag hade inte haft hjärta att se honom må så dåligt. Istället åkte jag till klinik, krävde utredningar tills de hittade felet och såg till att han fick behandling som läkte skadan och han är nu sitt vanliga pigga trevliga och charmiga jag :love:

Fast TS häst går ju knappast utreda så bra på klinik. Annars håller jag med, min blev ju aggressiv och farlig när han hade ont i knäet. Men det tog ultraljud och bedövning (trots ej hälta) för att hitta. På honom hjälpte dock smärtis lite. Såpass man såg en skillnad och kunde börja leta var det gjorde ont och stryka lynnesfel.
 
Fast TS häst går ju knappast utreda så bra på klinik. Annars håller jag med, min blev ju aggressiv och farlig när han hade ont i knäet. Men det tog ultraljud och bedövning (trots ej hälta) för att hitta. På honom hjälpte dock smärtis lite. Såpass man såg en skillnad och kunde börja leta var det gjorde ont och stryka lynnesfel.

Nej och det är ju ett problem. Det var därför jag föreslog att hen skulle filma hästen i fri rörelse och skicka filmerna till en riktigt bra veterinär. Kanske kan hästen då ges lugnande och ulas/röntgas, ev. på plats i stallet om hästen inte går att lasta (vilket skulle förvåna mig).
 
Hon är lättlastad och har inga problem att stå bunden längre perioder så det är inga problem iaf. :D
Dock utan bakbom.. ;)
 
Hon var mycket trevlig de första dagarna efter leveransen sedan vände det bara.
Åk till klinik, kolla om vet överhuvudtaget får göra en undersökning. Med tanke på att den antagligen kommer få göra böjprov så tror jag inte det går. Men kolla och gör ett försök.

Går det inte, ta bort. För hästen mår inte bra. Gick antagligen på något när du fick hem den.
Vart kommer den ifrån? Sverige eller utlandet?
 
Jag har ridit och hållt på med hästar i hela mitt liv och träffat två sådana hästar.

Den ena fungerade i vardagen men gick inte pressa på något sätt för då kom detta beteende fram.

Den andra var 5 då jag tog den på foder. Attackerade och sparkade utan förvarning en väns häst - när vi båda satt på och red! Det här var när jag var vuxen och har ridit hela mitt liv. Han var utom kontroll.
I stallgången utan synbar anledning kunde det helt plötsligt komma en hov flygande. Och till sist sparkade han av benet på min häst så jag fick avliva honom akut :( jag hade honom i två veckor..

Förutom att han hela sitt liv gått med sin mamma och inte blivit avvand på vettigt sätt hade han heller inte träffat andra hästar som kunde lära honom hästspråk och att umgås. Detta i kombination med hästens personlighet gjorde honom till den han var.
Vissa har lätt för att resa sig, andra kanske bits i första hand, några sparkar osv.

Min erfarenhet är att sådant beteende inte går att få bort. Du kanske kan jobba med det och dämpa det eller dölja genom att inte pressa i vissa situationer men är det sådan hästen är så är den farlig.

Jag skulle utan tvekan ta bort en sådan häst.
 
Alltså, det finns så många trevliga hästar man kan lägga pengar och tid på där ute. Med problem såhär grava hade inte jag velat kasta bort en sjujäkla massa kronor på utredningar om jag skall vara ärlig.

Jag hade testat med smärtlindring och om man inte kunde utgå från resultatet efter det hade jag inte velat lägga mer på den hästen. Det är nog inte riktigt schysst mot hästen heller att hamna på klinik efter klinik när den inte ens gillar normal hantering. Jag hade inte velat utsätta andra människor för sådan uppenbar fara heller.
 
Men, du skriver att du ägt hästen i ett år och att den är ohanterad. Varför?
De flesta unghästar behöver uppfostran och hantering för att bli trevliga.
En så´n häst som du beskriver skulle jag definitivt inte haft kvar! Hästen lider inte av att du skickar den till slakt, men den verkar inte må så bra som den har det nu.
 
Om nu smärtlindring och röntgen inte visar något. Kan det bara vara psykiskt?
I så fall, vad är nästa steg? Avlivning är sista steget.
Jag skulle testa Metacam först, enkelt att göra hemma.
Om ingen förbättring skulle jag vilja ta hästen till klinik och göra en ordentligt undersökning. Hormonprover(cystor i tex äggstockarna kan få dem helt galna), rtg, UL, allt som man kan göra med hästen sederad. Om vet inte hittar något skulle jag också vilja att en duktig massör/ET/kiro tittade på hästen, om möjligt sederad. Något så enkelt som en ischiasnerv i kläm under en muskel kan göra förbannat ont.
Allt ovan kommer bli dyrt, så detta förutsätter att man vill lägga alla de pengarna på en häst som kanske sedan OCKSÅ måste åka iväg till någon duktig (och antagligen dyr) problemlösare.

Annars är det faktiskt inte fel att bara testa metacam och se om det löser problemet, och sedan avliva om det inte hjälper. Det får finnas en gräns för hur mycket man håller på, risken är att det är något allvarligt som kanske ändå inte går att hitta/fixa. Även på en snäll och lättundersökt häst kan det vara svårt att hitta en smärta.
 
Det första jag skulle undersöka när ett sto beter sig som en folkilsken galning är om hon har cystor på äggstockarna.
 
Hej igen. Hittade en bra veterinär som fann parasiter på insidan som inte syns på träckprov så hon har fått tre olika medicinkurer som vi har hållit på med och nu är det en helt annan häst! :D


Undrar också vad det var för parasiter? Gjorde ni bara en vanlig avmaskning alltså?

Roligt att det ordnade sig för er!
 

Liknande trådar

Träning Bakgrund: Har haft min 2-åring i ca 2 månader nu, och innan dess var hon i stort sett ohanterad. Hon är otroligt flockbunden och blir...
Svar
5
· Visningar
884
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp