PPID, någon som har en lindrig variant? Yngre häst?

marie89

Trådstartare
Fick i veckan veta att min häst har PPID. Bara något förhöjda värden. Hon är bara 9 år. Hon har mått bra och ridits regelbundet på LA nivå. Nu har hon ett lindrigt fånganfall, annars mår hon bra
Min veterinär sa att hon behöver livslång medicin men att hon kommer sen att må som vanligt.

Men när jag startade en annan träd här så ger ni mig en helt annan bild av sjukdomen, mycket bekymmer, hästar som bara blir sämre och sämre.
Så därför undrar jag är det någon som har en mildare bild? Som har en häst som det upptäcktes i ett tidigt skede på som sen mått bra på medicinen.

Det kan låta hemskt men att jag frågar är för att lägga massa pengar på provtagning och medicin, men hästen ändå kommer att må dåligt känns inte rätt.
Jag kan absolut lägga ut pengar på henne om hon då mår bra, men lägga ut tusentals kronor nu och sen ändå måste avliva henne om ett par år känns inte så roligt.
 
Fick i veckan veta att min häst har PPID. Bara något förhöjda värden. Hon är bara 9 år. Hon har mått bra och ridits regelbundet på LA nivå. Nu har hon ett lindrigt fånganfall, annars mår hon bra
Min veterinär sa att hon behöver livslång medicin men att hon kommer sen att må som vanligt.

Men när jag startade en annan träd här så ger ni mig en helt annan bild av sjukdomen, mycket bekymmer, hästar som bara blir sämre och sämre.
Så därför undrar jag är det någon som har en mildare bild? Som har en häst som det upptäcktes i ett tidigt skede på som sen mått bra på medicinen.

Det kan låta hemskt men att jag frågar är för att lägga massa pengar på provtagning och medicin, men hästen ändå kommer att må dåligt känns inte rätt.
Jag kan absolut lägga ut pengar på henne om hon då mår bra, men lägga ut tusentals kronor nu och sen ändå måste avliva henne om ett par år känns inte så roligt.
Men tänk såhär, om det nu är så att ingen häst någonsin kan leva ett bra liv med det, så hade förmodligen veterinären inte rekommenderat behandling ens. Det är ett fåtal erfarenheter här av alla hästar som har sjukdomen. Alla som har den lider inte medans några inte blir bättre alls.

Fungerar hästen på medicinen så kommer inte hästen må dåligt, blir hästen inte bättre så är det ju inte någon tvekan om vad du bör ta för beslut.

Även om det kom in massor av bra erfarenheter så ändrar det inte på det faktum att ingen vet om just din häst kommer svara på medicineringen eller om den kommer bli sämre. Det är fortfarande lika stor chansning angående pengarna. Det är ju någonting du får tänka på utöver allas erfarenheter, att vad är du beredd på att lägga pengamässigt och på allt som kommer runt omkring. Det ska vara ett beslut som du känner att du vill ta oavsett andras erfarenheter.

Tar du beslut efter andras erfarenheter så kan det bli jobbigt sen att aldrig fått veta ifall hästen kunde klarat sig bra eller inte. Iallafall fungerar jag så, gör ju inte alla men jag hade gått och undrat halvt ihjäl mig på om det var rätt beslut eller inte. Trots allt så är det stora beslut att ta och man ska "må bra" i sitt beslut. Tror jag är viktigt iallafall.
 
Senast ändrad:
Jag håller själv på med en utredning på en av mina hästar om den kan ha PPID. Det jag har hunnit lära mig är att en av fem hästar kommer att drabbas, ponnys drabbas oftare än stora hästar. Många gånger märker man inte att hästen har det utan som i ditt fall hittas det när hästen får ett fånganfall. Det kan drabba hästar från ca 8 år och upp men är vanligast att det upptäcks hos hästar som är 18 - 22 år.
Med rätt inställd medicinering kan hästen leva precis som vanligt. Det svåra är ju att hormonerna har börjat flippa ut i hypofysen. Detta leder till att man måste kolla upp en PPID häst helst två gånger om året för att se så att hormonvärdena ligger rätt eller anpassa medicineringen så att det blir rätt. När man har rätt dosering är hästen som vilken häst som helst.

Det jobbiga för ägaren är ju att det kostar en del, jag har fått pris på ca 2000 per provtagning och om det är svårt att hitta rätt dos kan det bli en hel del provtagningar för att hitta rätt. Medicinen kostar också en del beroende på hur stor förpackning så har jag fått fram pris på 13 - 18 kronor per tablett. Hur många tabletter en häst behöver beror på dels hur stor den är och dels på hormonvärdena. Vad jag hittat så de flesta ponnys klarar sig på en halv tablett. Min som är stor och tung kommer om han har det troligen behöva minst en kanske mer.

Jag kan göra ett tillägg som kanske får dig att må lite bättre. Min häst är 20 år och redan utdömd (T-märkt) för dåliga ben för 13 år sedan. Men veterinären som är en väldigt realistisk person anser att det är helt klart värt att göra utredning och lägga ner pengar på honom eftersom han är en levnadsglad herre. Hade det inte gått att få honom att må bra hade vi inte gjort detta utan då hade han fått vandra vidare. Han lever på lånad tid sedan 13 år.
 
Det är omöjligt att säga hur just din häst kommer svara på pergolid. Vissa får många fina år och verkar helt friska, vissa blir bättre men inte helt bra, andra svarar inte alls på medicinen eller svarar några år men så går det utför.
Det går inte att gissa i förväg, du måste bara prova och se hur det går.

Tänk på att du också måste ändra foderstaten, max 10% socker och stärkelse.

Så länge de svarar på pergolid och de får anpassad foderstat, lagom motion och bra omvårdnad har de lika bra livskvalitet som en frisk häst.

Jag tycker absolut du ska prova att behandla henne.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 360
Senast: Linn-Nora
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 530
Senast: Dorinda
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 136
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 830
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp