PRE/Lusitano/Lipizzaner?

mailkonto

Trådstartare
Jag har precis sålt mitt halvblod (175 cm och för stor för mig) och nu när vi flyttar till egen gård har vi bestämt oss för att köpa nya två hästar. Jag har länge suktat efter en mindre, lättriden häst med bra psyke och har bestämt att det kommer att bli en (2) PRE/Lusitano/Lipizzaner. Men vilken av dom? Ska man åka till Spanien, Portugal eller Österrike och kolla på häst? Jag vill ha en äldre läromästare, välriden med lite piaff, passage, rena byten etc samt en unghäst, oinriden eller grundutbildad spelar ingen roll.

Ni som har erfarenhet av respektive ras får gärna skriva och berätta vad ni tycker och tänker. Fördelar/nackdelar.
 
Sv: PRE/Lusitano/Lipizzaner?

Har du tittat i spanska hästar tråden? :)
En läromästare av vilken som av raserna kostar betydligt.. om du kan göra avkall på gång och strl så kommer du ju såklart undan lite billigare... finns jättemånga bra salusidor med pre iaf. Det är ju min ras så de andra har jag lite dålig koll på. Finns förövrigt ganska många fina pre i sverige att kika på :)
 
Sv: PRE/Lusitano/Lipizzaner?

Vad är tanken med hästköpen? Skall du tävla eller bara rida hemma och är det viktigt med placeringar i så fall eller räcker det med att bara vara med?
Vilken typ av ridhäst trivs du bäst med? Väldigt mycket krut, mycket krut eller mer lagom? Vad menar du med mindre häst? 1,54 eller 1,60? Vilket kön har du tänkt dig? Och måste hästen vara renrasig?
 
Sv: PRE/Lusitano/Lipizzaner?

Hej.

Jag är lipizzanerägare och kan varmt rekomendera rasen om du vill ha en lättlärd häst med trevligt psyke. Baksidan är att rasen kan uppfattas som "hård" i psyket i och med att den är avlad för krig långt tillbaka och att den lär sig lätt både det som ansees vara rätt och fel. För mig är lipizzanern den enda rasen och jag hoppas min häst kommer att vara hos mig tills han är 30 år. Han är min bästa vän och skulle gå i döden för mig, på gott och ont är han helt och hållet en s.k. enmanshäst. Att jag ridit in honom och haft honom sedan han var 1,5 år (han är nu 11 år) spellar säkert roll.

Vill du köpa eller veta mer om rasen så gå in på rasens hemsida http://www.lipizzaner.se/ Där finns bl.a. saluhästar.
För att köpa en inriden lipizzaner måste du nog dock vända dig utomlands, eller ha en väldigt tur. Det är sällan en vuxen, inriden lipizzaner, byter ägare så länge ägaren kan ha sin häst kvar.
Har du aldrig träffat eller ridit en lipizzaner kanske du skulle göra det innan du köper en, den är inte som andra, den är helt klart (enligt mig) bäst. Men som min vännina (arabhästägare) brukar säga, inget för alla.
 
Sv: PRE/Lusitano/Lipizzaner?

På vilket sätt är rasen annorlunda? Menar du att deras psyke inte passar för människor som tycker om arabens temperament?
 
Sv: PRE/Lusitano/Lipizzaner?

Jag svarar lite hur jag tänker med "inte för alla".

Väldigt många har ju fått för sig att de iberiska hästarna är lättridna, lätthanterliga och att "vem som helst" kan rida dem. Och så importerar man en häst och efter tre månader i Sverige förvandlas den och är inte så snäll som det sades.

De flesta har bra temperament, är inte så tittiga och skvättiga, arbetsamma och allmänt trevliga individer. Men tex min är stenhård och behöver veta sin plats när det gäller allt, samtidigt som han kan vara känslig och explosiv, alltså ingen nybörjarhäst. Och vet många andra iberier med ungefär samma lynne.
 
Sv: PRE/Lusitano/Lipizzaner?

Även min som bara är 50% PRE är hård i skallen men samtidigt väldigt känslig, super självförtroende men måste ändå hållas.
 
Sv: PRE/Lusitano/Lipizzaner?

Men så är ju en del halvblod också. Min tex har den kombinationen, mkt känslig på alla sätt och mkt i huvudet, explosiv och otroligt reaktionssnabb, samtidigt som han är väldigt tuff. Som du säger ger det inte en lätt häst som alla kan rida... Nu låter han som värsta monstret haha, han är för det mesta snäll och go eftersom han gärna vill samarbeta med mig och jag älskar honom även om han är komplicerad och svår.

Men jag köper inte gärna en så tuff häst igen, jag föredrar hästar som bara är väldigt känsliga och heta, utan hårdhet och med stor will to please. Sån är min arab och mitt gamla halvblod hade exakt samma sorts psyke.

Har funderat på om nästa häst kanske skall bli en PRE eller PRE-korsning, eller kanske lipizzaner, men om hårt psyke är vanligt förekommande så känns det inte så lockande...
 
Sv: PRE/Lusitano/Lipizzaner?

Självklart är det individuellt, hos alla raser. Det jag menade var att iberierna blivit kända för att vara så snälla, lätthanterliga osv, och många oerfarna köper en 5årig hingst i tron om att de är lugnet själv.

För en erfaren ryttare är dessa hästar toppenroliga, de har ofta kapacitet för att göra de svåraste rörelserna och har fullt fokus på ryttaren (tittar inte på dressyrstaket, blommor, domare, hundar, folk på läktaren). Du som ridit och hanterat hästar såpass länge hade klarat det galant.

Alla med ridvana och bra balans kan rida på min häst, både inne och ute i skogen. Men hade en liten skötare (13 år gammal) som skulle få prova rida lite på honom vilket slutade med att hästen skenade runt i ridhuset, flickan drog allt hon kunde i tyglarna = hästen sprang ännu snabbare. Allt detta pga att hon blev spänd/obalanserad och höll händerna lite högt...
 
Sv: PRE/Lusitano/Lipizzaner?

Jag tycker inte att iberiska hästar är hårda i huvudet, snarare är de som knähundar :love: Att en hingst kan vara besvärlig är ju en helt annan sak.
 
Sv: PRE/Lusitano/Lipizzaner?

Knähund låter bra. ;) Tycker du att det är någon skillnad generellt mellan PRE och lusitano? Jag föreställer mig att lusitanon brukar vara lite hårdare? Eller handlar det bara om individer?
 
Sv: PRE/Lusitano/Lipizzaner?

Jag tycker inte om själva begreppet "hård i skallen". Det tyder mer på att man har problem med personkemin än att hästen har för mycket attityd. Jag gillar hästar med attityd :) Tror inte att det är någon skillnad på iberiska hästar oavsett om det är en PRE eller en Lusitano, det hänger mer på individen som sagt.
Vad det gäller resten (avel och ridning) så får jag återkomma till det för jag är för trött just nu. Skall försöka skriva ett svar imorgon.
 
Sv: PRE/Lusitano/Lipizzaner?

Har inte heller gillat begreppet "hård i skallen" och har inte själv sagt det med en negativ betoning, men attityd låter bra mycket bättre, tack för ett bättre ord :D
 
Sv: PRE/Lusitano/Lipizzaner?

Låter lite som islandshästar. Känsliga , trygga, med mycket vilja.
Skulle heller inte säga hårda utan självständiga med mycket arbetsvilja.
Vet inte om just viljan är med på andra avelsbedömningar än islandshästar.

Såg en lusitano på eurohorse, såg trevlig ut. Dom har lätt att samla sig och har ett lite annorlunda rörelsemönster än halvblod.
Också hästar med stort mod och vilja. Ett måste då hästen är avlad för tjurfäktning. Är kanske inte helt korrekt bedömning av rasen men det är den uppfattningen jag fick av rasen som inte är så stor i Sverige.
 
Sv: PRE/Lusitano/Lipizzaner?

Jo jag tror också att det är individuellt, men att en viss typ av individ förekommer oftare inom vissa raser.
Vet inte om någon läst Hempflings bok om hästars personligheter, men jag hade äran av att dela mitt liv med en Pegasus i 15 år och det är den typen jag hoppas hitta igen någon gång. :)
 
Sv: PRE/Lusitano/Lipizzaner?

jag kan rekomndera dig att åka runt här i sverige först och titta på raserna du är intresserad av , Vet inte hur många PRE du har träffat ?
Men det finns ju en del uppfödare nu i sverige som jag säkert bjuder hem dig för att visa hur rasen är :-) Kan inte svara för dom andra raserna utan bara min :-) Sen så kommer det ju att vara två utställningar i stockholms området i år så det är ju en bra sak att åka dit och se dom

Och någon satte in länken om krisen i spanien, Visst det är kris men om man ska ha en högt utbildad och riktigt utbildad PRE så kostar dom fortfarande pengar ! Om man ska åka ner och se på hästar , så ska man först och främs skaffa sig kontakter , Och i dagens läge så talar dom flesta uppfödare engelska eller har personer på stället som talar engelska, Så ett råd är att leta upp dom stuterier som har den typ av PRE du söker och sen maila och ta direkt kontakt med dessa , Lycka till
Tesora (som har haft den underbara PRE hästen i snart 15 år )
 
Sv: PRE/Lusitano/Lipizzaner?

Håller med Tesora.
TS. Jag bor i Spanien , just nu i Barcelona, men för en månad sedan i Fuengirola och då red jag ett par lektioner för en av de bästa ryttarna och tränarna jag någonsin ridit för. Han tävlar massor och hans hästar är de mest välutbildade jag stött på. Han förmedlar hästar, pratar dock ingen engelska alls men om jag skulle köpt en spansk häst så skulle jag köpt en han utbildat.
Spansk ridning kan vara väldigt hård och brutal, då är det svårt att anpassa den till mjuk tjejridning sedan men alla hans hästar var helt fantastiska. Jag har helt ärligt ALDRIG upplevt något liknande. Han hade både halvblod och PRE.
 
Sv: PRE/Lusitano/Lipizzaner?

Har Lipizzaner idag eftersom jag som du inte ville ha den stora hästen längre men fortfarande gång och ridbarhet.

Min Lipizzaner är från Piber och pappan hans gör Caprioler på Spanska ridskolan.

Hade jag tänkt till lite skulle jag nog valt en vars pappa går skolkadrilj istället för att få lite mindre aktion.

Har tidigare haft fullblod, Svenskt Halvblod och en Hannoveraner som alla köpts som 3 åringar. Lipizzanern tog jag in som 2 åring.

Denna är en helt annan kaka att hantera ;). Har ett fullblodshuvud i att han är snärtig och reaktiv (framförallt när jag är stressad). Känns mest som Hannoveranern att ridbarhet. Är 1-2 år senare i utvecklingen än halvbloden och än mer jämfört mot fullbloden.

Är du lugn som person/ryttare är han en dröm men annars är han en mardröm.

Vissa stallpersonal har inte kunnat hantera honom (rest sig, dragit etc etc) medans för andra är han som en knähund.

Han är den absolut snällaste och mest lättlärda häst jag träffat på. Men han blir mycket orolig och frustrerad när han inte förstår eller om människan som hanterar honom är orolig.

Har förstått att han skiljer sig en hel del mot de Svensk födda Lipizzanerna, vilket kan vara värt att tänka på.

Är du intresserad av Lipizzaner får du gärna PM'a jag har fått upp lite kontakter.
 
Sv: PRE/Lusitano/Lipizzaner?

Jag har ridit lusitano en del och älskar dem verkligen. De jag har ridit har varit klassisk skolade av tränare som har en väldigt mjuk stil, så det är svårt att veta hur mycket som är hästen och hur mycket som är den fina träningen, men jag kan säga så mycket som att det har varit härliga hästar att rida. Känsliga, oerhört samarbetsvilliga och med stor talang för samling. Skillnaden mot att rida halvblod är ganska stor tycker jag, så jag föreställer mig att det är bra att rida för en tränare som är van vid iberier.
 

Liknande trådar

Ridning Börjar fundera på hästköp och är intresserad av ovanstående raser. Har erfarenhet av både PRE och lusitano men är fascinerad av spanska...
Svar
6
· Visningar
2 192
Senast: Qureida
·
Hästmänniskan För några år sedan åkte jag på en semesterresa till Portugal med ridning och blev alldeles kär i landet. Sedan dess har det blivit flera...
Svar
8
· Visningar
2 897
Senast: tesora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp