PRE/Lusitano/Lipizzaner?

Sv: PRE/Lusitano/Lipizzaner?

En kompis till mig jobbar i Portugal och rider Lusitano samt halvblod. Hon har blivit helt såld på Lusitanos, och hon har ganska mycket kontakter där nere. Så kika gärna in på hennes blogg och fråga lite mer, hon kan säkert hjälpa dig att hitta en där om du vill :)
http://www.hippson.se/blogs/astr1d/index.htm
 
Uppdatering

Nu har jag varit på semester, 1 vecka i Spanien och 1 vecka i Portugal och provridit över 35 hästar. Jag kan säga att det blev 2 stycken lusitanos! En genomtrevlig lite äldre valack (kastrerad för ett år sedan) som jobbar på grand prix nivå samt en fyra årig hingst som är inriden och grundutbildad. Dom har nu stått hemma hos mig i en månad och jag är så otroligt nöjd med mina fina pojkar!

Överlag måste jag säga att jag tyckte att dom portugisiska hästarna höll en mycket högre nivå än de spanska hästarna. Finare, modernare anläggningar, bättre och mjukare ridning och exteriört bättre hästar i bättre hull och mer välmusklade. Har varit på 5-6 gårdar/stall i varje land. Dessutom tyckte jag att hästarna arbetades mer "klassiskt" i Portugal med tränsbett istället för stångbett/kapson (givetvis inte alla spanjorer).

Tyvärr verkar även lusitanon hålla en lite högre prisklass för samma typ av häst av PRE'n (ålder, utbildning, rörelser, storlek etc). Om jag ska uppskatta skulle jag säga kanske 20% högre. Det har kanske att göra med att rasen är betydligt mindre än PRE:n? Men istället tyckte jag att lusitanorasen höll en mycket jämnare, högre kvalitet på individerna (baserat på min erfarenhet av de hästar jag såg). Givetvis har jag även sett och provat några helt fantastiska PRE:er men det var kanske 1 av 10 individer medans man i Portugal såg kanske 4-5 av 10.

Jag menar absolut inte att smutskasta PRE:erna och PRE aveln. Dom är trots allt min favoritras nr 2 i världen. :love: Jag undrar bara vad det är som gjort att PRE är så utbrett i Sverige medans Lusitanon finns i betydligt färre exemplar när Lusitanon är en minst lika bra, om inte bättre ras? Även för en tävlingsryttare som vill använda en iberisk hästras är kanske Lusitanon mer lämpad eftersom jag inte såg lika mycket biljardering och frambenslyft inom rasen.

Vad tycker ni?
 
Sv: Uppdatering

Hade varit jättekul att se bilder på dom nya underverken! Själv har jag ingen erfarenhet av Lusitanon ...
 
Sv: PRE/Lusitano/Lipizzaner?

Jag har 4 PRE och en lusitano - alla ston!
Jag tror att PRE har blivit vanligare än lusitano dels för att några duktiga och engagerade människor har börjat importera och föda upp och helt enkelt tidigt "snott åt sig" en stor kaka av marknaden. Dels tror jag att du hittar fler "showiga" hästar med mkt man, benlyft och utstrålning bland PRE, mendan lusitano ofta inte är fullt så "flashiga". Detta lockar nog många som faller för just detta! ( "On a PRE you go to church and on a lusitano you go to work").
Själv upplever jag raserna som mkt lika. Fast bland just mina hästar är lusitanon mer "halvblodsaktig" och PRE:na mer "flashiga". Lusitanon är också den lättaste av dem - hon är okomplicerad och urbussig, medan PRE:na är lite mer egensinniga och har lite mer åsikter om saker och ting ...OBS! bara lite!
Sammantager är de just som man vill att de ska vara:
intelligenta, lättlärda,sociala, bekväma att rida och sitta på, kan hoppa åt sidan men inte mer ( aldrig resa sig eller bocka av ryttaren) och såååå vackra!
Som ngn skrev innan så kräver de en lugn och balanserad ryttare - annars blir de lätt väldigt stressade och bara springer ....
För den som tröttnat på stingsliga halvblod som man inte kan sitta ner på så är detta drömmen ... och de är inte bara trevliga dressyrhästar utan även trevliga körhästar och riktigt bra hoppare!
 
Jag har också ett ljuvligt Lipizzanersto, som jag haft sedan hon var sex år...
Hon är den mest personliga häst vi har i hela stallet (30 hästar)
Men... helt klart är hon en enmanshäst.... speciellt i ridningen.
Försöker alltid skoja till det om någon annan hoppar upp och ska rida henne.
Hon har varit westernriden från början, så det har varit en lite turbulent resa att skola om henne till mer klassisk ridning, lite mot akademiskt.
Men hon är en absolut bästa vän. Rolig att leka led i hagen eller bara rida rakt ut på äventyr med. Hon kan kliva rakt igenom ett bygge med kranar och massa oljud utan att det bekommer henne, men jösses vad läskigt det kan vara om en blomma slagit ut bredvid stigen... ja hon är så rolig... jag känner mig ändå alltid trygg med henne...
Hon är nu nio år, och kan minsann fortfarande busa till det som en unghäst.
Jag skulle ALDRIG NÅNSIN kunna sälja henne vidare.
Hon är MIN för evigt!
Man vet aldrig hur ett ridpass blir.... Man får börja värma upp... sen testa lite... är det läge för Hoppträning eller dressyr idag? Eller är hon på humör att rida ut... eller ska vi rentav ta ett pass nedsuttet.
Det finns INGEN mer personligare häst tror jag.
Fast jag har ett fullblod också... och han Är också väldigt speciell.
Men han är inte lika mycket en enmanshäst.
 
Och... glömde jag säga.
Det finns en jättebra uppfödare som heter Josefine Hedstrand.
Hedstrands Lipizzaner.
 
Jag älskar min PRE. Alltid haft halvblod innan. Köpte min som föl här i Sverige.
Bra temperament, mycket personlig, modig, rolig och med en räv bakom örat då och då.
Hästen är 8 år nu.
Lätt för samling men svårare att länga sig. Mjuk och fin att rida.
Tror inte att jag kommer välja annan ras igen!
 

Liknande trådar

Ridning Börjar fundera på hästköp och är intresserad av ovanstående raser. Har erfarenhet av både PRE och lusitano men är fascinerad av spanska...
Svar
6
· Visningar
2 223
Senast: Qureida
·
Hästmänniskan För några år sedan åkte jag på en semesterresa till Portugal med ridning och blev alldeles kär i landet. Sedan dess har det blivit flera...
Svar
8
· Visningar
2 908
Senast: tesora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp