Preeklampsi? Hur bråttom?

Madick

Trådstartare
Senaste veckan har jag haft väldigt hög vilopuls, rör jag mig mår jag illa, det är "eldflugor" framför ögonen ibland, ser lite dubbelt emellanåt, vaknar med huvudvärk som kommer och går under dan. Googlar såklart (hmm, inte alltid så bra) och hittar preeklampsi. Är i v.36 och kunde bocka av alla symtom förrutom själva blodtrycket då för jag har inget att mäta det med.

Om det nu skulle vara det, hur bråttom är det att söka vård? För lättare besvär rekommenderas det bara vila. För svårare igångsättning...
 
Ring sjukvårdsupplysningen för säkerhets skull, du kanske behöver komma på någon extra kontroll? Och om inte så borde de ju kunna säga att det inte är något att oroa sig för.
 
Jag hade mild preeklampsi. Mina symtom var högt blodtryck, ögonflimmer och huvudvärk. De två senare kunde hänga ihop med migrän, det var svårt att avgöra. Jag beordrades iaf så mycket liggvila som möjligt de sista tre veckorna, och var på sjukhuset för ctg två ggr i veckan. Fick lämna urin varje gång då också men utvecklade aldrig någon äggvita i urinen. Allt gick väl, jag gick ett par dagar över tiden och sattes sen igång efter två dygn med regelbundna värkar. Fick ligga kvar på bb i 6 dagar för att ha koll på blodtrycket (som blev bra när jag slutade ta medicinen för den gav mig huvudvärk :grin:).
 
Vi har tid hos BM på onsdag, mest funderar jag ju på om det hela klarar sig tills dess. Varför kommer såna här funderingar så sent på kvällen?
 
Kom äntligen fram. Hon tyckte att eftersom jag fick i mig vätska och pulsen ändå sjunker emellanåt (just nu 89, lägsta idag) så kunde jag avvakta till tiden på onsdag. Om något akut hände så var jag såklart välkommen igen.
 
Skönt med lugnande besked. Känner du dig ändå orolig i morgon finns ju inget som hindrar att du ringer din bm och ev får en tidigare tid.
 
Kom äntligen fram. Hon tyckte att eftersom jag fick i mig vätska och pulsen ändå sjunker emellanåt (just nu 89, lägsta idag) så kunde jag avvakta till tiden på onsdag. Om något akut hände så var jag såklart välkommen igen.

Det är säkert lugnt. Kardinalsymtomen när man har havandeskapsförgiftning är att man svullnar i kroppen och att blodtrycket stiger (plus äggvita i urinen). Då brukar man få blodtryckssänkande medicin och beordras vila. I övrigt är det inte mycket att göra. Det är sällan det blir jätteakut, utan det brukar mer handla om återkommande kontroller av tryck och äggvita.
 
Senaste veckan har jag haft väldigt hög vilopuls, rör jag mig mår jag illa, det är "eldflugor" framför ögonen ibland, ser lite dubbelt emellanåt, vaknar med huvudvärk som kommer och går under dan. Googlar såklart (hmm, inte alltid så bra) och hittar preeklampsi. Är i v.36 och kunde bocka av alla symtom förrutom själva blodtrycket då för jag har inget att mäta det med.

Om det nu skulle vara det, hur bråttom är det att söka vård? För lättare besvär rekommenderas det bara vila. För svårare igångsättning...
Jag fick havandeskapsförgiftning med andra barnet (nu 5,5 mån). Jag märkte inte av några symptom förutom lite huvudvärk då och då. Hade, vid kontroll på MVC, på gränsen till högt blodtryck 135/78. Lite äggvita i urinen. BM skickade mig ändå till bedömningsmottagningen på akademiska för kontroll. Blev inlagd direkt då de menade att det kan gå från ingen fara till akut på bara några timmar om man har otur med preeklamsi. Blev inlagd i v.34. Fick blodtryckssänkande, lämnade toxprover varannan dag och dagliga kontroller av äggvita. Låg inlagd i 1 1/2 vecka och fick komma hem på permission. Hann vara hemma 2 dagar då de ringer och säger att toxproverna börjar svaja och beordrades in på måndagen (detta var fredag em). Nu gick vattnet på lördagen så allt gick väl ändå. Äter fortfarande blodtryckssänkande.
Jag skulle begärt att få komma och ta blodtrycket iaf och urinsticka. Preeklamsi är inte att leka med, det kan vända fort... Mitt blodtryck låg som högst på 150/90. Nu med medicin är det nere på mer normala 120/70.
 
Hehe, under förlossningen låg mitt blodtryck på 190/130 trots tre olika sänkande mediciner :angel: men det berättade de inte för mig förrän efteråt :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp