Premielopp och poäng.

Q

Queens Proctor

Hej,

Är det någon som vill förklara dessa två travtermer lite mer ingående? Motsvarigheten finns inte inom galoppen vad jag vet.

Mvh QP
 
Sv: Premielopp och poäng.

Enklast :D



http://www.travsport.se/fraga/FAQdet.jsp?question=302306

Premie 2006
Premie 2006
omfattar svenskfödda 2-åriga varm- och kallblod som tränas i Sverige av STC licensierad A- eller B-tränare.
Grundpremien i premielopp för 2-åriga varm- och kallblod är 9 500 kr. Denna premie utgår till samtliga hästar som gör godkänd prestation.

För 2-åriga varm- och kallblod i professionell träning utgår dessutom en premie på 10 500 kr för premielopp förutsatt att:
- hästen varit minst 90 dagar i oavbruten professionell träning vid starttillfället
- premielopp genomförs inom perioden av professionell träning

Tider för premielopp:
Följande tider gäller för varmblod födda 2004 (alltid 2140 m):
Idealtid 1.35-1.28, avhålls fr o m 1 mars t o m 31 oktober 2006.

Följande tider gäller för kallblod födda 2004 (alltid 2140 m):
Idealtid 2.10-1.55, avhålls fr o m 1 mars t o m 31 oktober 2006.

Obs Hjälphäst ej tillåten i premielopp.

För att häst skall anses vara i professionell träning krävs att följande villkor är uppfyllda:
-Hästen skall vara svenskfödd och tränas i Sverige av A-licenserad tränare.
-Hästen skall vara upptagen på träningslistan.
-Hästen skall vara uppstallad på godkänd uppstallningsplats.
-Hästen skall tränas av tränaren själv eller av personal som är anställd och avlönad av tränaren.
 
Sv: Premielopp och poäng.

Tack för det snabba svaret:bump:

Premielopp är alltså bara för 2-åringar?

Jag ska kolla länken du hänvisade till. Står poängberäkningen kanske där också? Vad betyder lopptyp: "km" "r" resp. "b"? Kan bl många andra ses här: http://www.travsport.se/shestinfo?kommando=hestResultat&hestId=195496

Mvh QP

km= Kval montelopp
r = rapporterad för orent trav
b = B lopp ( för såna hästar som inga "poäng " har , alltså inga resultat, bara nollor oftast)
 
Sv: Premielopp och poäng.

"r" kan även betyda att det är ett rikstoto lopp, som tex V75, det beror på var det står...

Vad gäller poäng, så kan du se i hästens rad att när den har klarat premieloppet har den 1p. I övrigt menas de poäng som avgör vilka hästar som kommer med i loppen. De poängen grundar sig på hästen senaste 5 starter och beror på placeringen som hästen hade samt hur mycket pengar den tjänade. Man får 1 p/ 100 kr. samt poäng för placeringen, tex 200p för seger!
 
Sv: Premielopp och poäng.

Ja just det :idea:

På hästen som visades så gäller det rikstotolopp

Här är det rapportering
Ö 060727-1 5/2140 r4 17,1
 
Sv: Premielopp och poäng.

Till både Kotten och Martha:

Tack för att ni tar er tid att förklara så utförligt!

Nu ska jag skriva ut era svar och läsa på:bump: så att jag kan åtminstone en del.

Jag har en fråga till som jag kanske kan ta i samma tråd utan att öppna en ny, och den gäller voltstart:eek:

Vem begriper sej på den företeelsen om man inte är född in i travvärlden? För mej framstår voltstarten som rena kaoset - när starten går är det som om en centrifug slungat hästar åt olika håll, vissa är på väg i full fart FRÅN startriktningen:confused:

Bokar alltid in TV:n för att se Prix d'Amerique och Elitloppet varje år, men starten i det första är ju inte det enklaste att förstå precis, och det har jag uppfattat att det inte är för de insatta heller. Men hur det är tänkt att själva voltstarten ska gå till kanske någon kan förklara?

Mvh QP
 
Sv: Premielopp och poäng.

Det är inte så svårt. Häst 1-5 går i första volten. 1 och 2 går i par, tvåan innerst, sedan 3 och 4, 5 sist. När man får startkomandon tar man ut bakåt i banan och vänder upp i sitt spår. Det är svårare för hästen med ett snävt spår.

Nr 8-12 gör på samma sätt i volt 2 men ligger lite "före" i volten. De vänder upp 20 meter längre bak och ska fram i rygg på 1-5 så de måste vara lite längre fram.

Nr 6 och 7 kan se lite knepigt ut, men är inte så svårt. De går sist i andra volten, när startkomandorna är strax innan 1 så vänder de upp ganska snävt och kommer i första ledet, längst ut i banan.

Sen finns det många varianter, när det är tillägg, någon blir struken o s v. Men det är inte alls så rörigt som det ser ut när man är mitt i det. När någon inte är där den ska och gör det den ska, då blir det rörigt. :D
 
Sv: Premielopp och poäng.

Tack för ditt svar! (Även om jag inte helt fattade allt;) )

Mvh QP
 
Sv: Premielopp och poäng.

Poängsystemet funkar såhär:
vid 1:a placering får hästen 200-100(2an)-65(3an osv)-25-15
Dom får även 1poäng vid varje vunna 100kr.

Alltså:
Din häst vinner ett lopp med 20 000kr i förstapris, poängen den får är alltså 200 för vinsten plus 200 poäng för förstapriset, alltså 400 poäng.

Poängen behöver hästen för att komma med i lopp om många hästar är anmälda, ju fler poäng, ju större chans att komma med. :)
 
Sv: Premielopp och poäng.

Här hittar du tävlingsreglementet för svensk travsport om du vill ha mer att "läsa på" ;)

http://www.travsport.se/appImage/tavlingsreglemente2007.pdf

På sidan 53-56 hittar du bland annat info om hur voltstart går till (med bilder för att förenkla) :)

När det gäller startmoment ála Frankrike så har du rätt, det ÄR en röra! :angel:
 

Liknande trådar

Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
590
Senast: tuaphua
·
Dressyr Någon mer än jag som följer tävlingarna? Jag hejar ju lite extra på Hollands Fergusonavkommor, får hoppas på min största favorit...
Svar
12
· Visningar
1 286
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Hej! Här kommer en lite konstig fråga. På SKKs kopahund.se kan man ju söka på raserna och läsa lite om dem. Beskrivningarna är så vitt...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 937
Senast: Fetaost
·
Hästvård Hej! Jag undrar över en sak. Min sambo jobbar på ett stort värmeverk och de använder ren beckolja i sitt jobb. Jag har kollat på ren...
Svar
2
· Visningar
459
Senast: Empalie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp