Presentation av dig och din islandshäst(ar) med bilder

Cattis_E

Trådstartare
Hej alla!
Som ny på islandsdelen av Bukefalos har jag lite dålig koll på vilka ni är och vilka hästar ni har.

Vill ni presentera er?
Svara gärna på följande frågor:

  1. Hur länge har du ridit islandshäst?
  2. Föder du upp, tävlar eller bara hobbyrider/rider träningar
  3. Hur många hästar har du?
  4. Lägg in en bild på en eller flera av dina hästar med en kort presentation av hästen/hästarna
Svarar mig själv i inlägget nedan så får ni veta mer om mig.
 
Hej alla!

  1. Hur länge har du ridit islandshäst?
  2. Föder du upp, tävlar eller bara hobbyrider/rider träningar
  3. Hur många hästar har du?
  4. Lägg in en bild på en eller flera av dina hästar med en kort presentation av hästen/hästarna
1. Red lektioner samt medryttare på islandshästar 2000-2005. Har ridit andra hästar, främst ponnyer och kallblod i hela mitt liv. Sedan 2005 har jag bara ridit islandshästar på turridning. Tills jag köpte Funi från Sandvik.

Funi som jag köpte i december är född 2006, bodde hos uppfödaren tills han var 5 år och ridits in. Sedan har har varit med om mycket i sitt liv verkar det som.
Han har visat sig vara nervösare än jag trott och vi har fokuserat mycket på att få honom avspänd trygg och att skapa tillit till mig.

Han har en bra skritt, väldigt härlig trav och bra galopp.
Tölten är svårare och det finns en egen tråd om det där jag gärna tar emot tips.

170501%2B%25287%2529.JPG
 
Hej alla!
Som ny på islandsdelen av Bukefalos har jag lite dålig koll på vilka ni är och vilka hästar ni har.

Vill ni presentera er?
Svara gärna på följande frågor:

  1. Hur länge har du ridit islandshäst?
  2. Föder du upp, tävlar eller bara hobbyrider/rider träningar
  3. Hur många hästar har du?
  4. Lägg in en bild på en eller flera av dina hästar med en kort presentation av hästen/hästarna
Svarar mig själv i inlägget nedan så får ni veta mer om mig.

1. Fem år, kanske? eller sex. ridit andra typer desto fler år.
2. Hobbyrider, inklusive träning för instruktör och lite tävling. Fast ser mig som hobbyryttare mycket mer än tävlingsryttare.
3. Tre islandshästar (och ett gäng andra, tävlar dressyr, tävlat western, börjat lite med tremomentskörning, tävlat bruskridning och pyttelite brukskörning).

Inga bilder...
Men Nattfari från Rälta född -07, köpt för att se om jag kunde lära mig att rida islandshäst. Red in honom från grund som femåring, men så skadade han sig i hagen och fick vila länge. Långsam igångsättning och rehabilitering, regelbundet riden i ca 1½ år vid det här laget. Debuterat träningstävling för ett år sedan och lyckades nätt och jämt pressa oss runt en T8 och en V5.
Debuterat officiell tävling tidig sommar -17 och vunnit V5 samt "egentligen" vunnit T8 (men diskade oss pga att jag klantat mig med utrustningen och hade lite för tunga boots).
Debuterat V2 under sommaren, ridit på ca 5.0 i V2 och runt 5.0 vi T8, debuterat T5 med vinst på halvskrala poäng.

Aldar från Björktorp, valack född -11. Grundinriden av mig. Debuterat träningstävling för ett år sedan, rätt risiga poäng i T3 (för svår klass för hästen). Debuterat officiell tävling tidig sommar -17, misslyckats helt med tölten trots att han har en taktsäker tölt. För mycket annat som distraherade. Provade inofficiell tävling med två domare i helgen, fick då 5.15 totalt i T8 så det börjar ta sig...

Undri från Söderlund. Valack -08. Inköpt som oinriden sjuåring. Inriden.
Tävlat T8 med drygt 4 poäng, provat F2 med runt 3 poäng (inte så kul, men med tanke på att vi nollat oss i passen så är det inte riktigt så illa) vid två tillfällen.

Har ridit in ytterligare tre-fyra islandshästar från grund (och ridit in 30-40 hästar sammanlagt).

Använder tävlingsklasserna som något slags målsättning för hur jag ska träna vidare.
 
Kul att du tog dig tid att presentera dem.
För mig låter du en del som en tävlingsryttare i alla fall ;)
Jag har en fjordhäst också, det skrev jag nog aldrig.
Måste vara kul med så många olika att rida, men hur hinner du med alla :o
Jag tycker två år vad jag hinner ;)
 
Hej alla!
Som ny på islandsdelen av Bukefalos har jag lite dålig koll på vilka ni är och vilka hästar ni har.

Vill ni presentera er?
Svara gärna på följande frågor:

  1. Hur länge har du ridit islandshäst?
  2. Föder du upp, tävlar eller bara hobbyrider/rider träningar
  3. Hur många hästar har du?
  4. Lägg in en bild på en eller flera av dina hästar med en kort presentation av hästen/hästarna
Svarar mig själv i inlägget nedan så får ni veta mer om mig.
1. Har ridit islandshäst i 16 år (på andra hästar 6 år innan dess).
2. Har gjort allt, haft det som jobb i nästan 10 år från 18 års ålder, men lagt av nu och pluggar istället. Är dock kass på att prestera på tävlingsbanan, är bättre på att träna känsliga individer på hemmaplan och har de senare åren fastnat ännu mer för avel.
3. Har bara en häst just nu, en ettåring på tillväxt. Egen uppfödning efter Ardur frá Lundum, undan sto med 8,20 för ridegenskaper. Underbar personlighet och förhoppningsvis blir hon bra nog att avla vidare på så småningom.

2q175ns.jpg
 
1. Har ridit islandshäst i 16 år (på andra hästar 6 år innan dess).
2. Har gjort allt, haft det som jobb i nästan 10 år från 18 års ålder, men lagt av nu och pluggar istället. Är dock kass på att prestera på tävlingsbanan, är bättre på att träna känsliga individer på hemmaplan och har de senare åren fastnat ännu mer för avel.
3. Har bara en häst just nu, en ettåring på tillväxt. Egen uppfödning efter Ardur frá Lundum, undan sto med 8,20 för ridegenskaper. Underbar personlighet och förhoppningsvis blir hon bra nog att avla vidare på så småningom.

2q175ns.jpg
Söt tjej.
Jag måste erkänna att jag än så länge har dålig koll på det där med poäng på tävling. Får ta och läsa på lite vid tillfälle.

Glömde ju att säga att Funi är E:Flipi från Österåker ifall någon undrar ;)
Han har inga tävlingsresultat som jag känner till och jag tror faktiskt inte jag kommer tävla honom även om han blir duktig/lugn nog för det. Men man ska aldrig säga aldrig sägs det ;)
 
Hur länge har du ridit islandshäst?
Sen jag red in henne som treåring (09, fast hon fick föl -10, så vi kom nog igång -11)
Föder du upp, tävlar eller bara hobbyrider/rider träningar
Jag har tävlat i dressyr tom LA:3 på den f-06. Hon har hyfsat nyligen börjat tölta. Hobbyrider med sikte på tävling. tränar än så länge bara för vanlig dressyrtränare
Hur många hästar har du?
2 st Silvia från Eke Skattegård f-06. En vacker dam som egentligen inte har energin för att tölta riktigt bra, men vi får se vart det leder i slutändan. Hon tuffar på. Just nu har vi lite för mycket strul i övergångar för att jag skulle vilja ge mig ut på dressyrbanan.
Silvia är e. Askur fra Hofdasaeli (orkar inte leta upp rätt stavning ;-)
8467_10151946908028942_1121391402_n.jpg

1979243_10152759883378942_4671494688924527825_o.jpg

1523509_10152759883868942_7303151697445599578_o.jpg

Sen har jag Silvias dotter Frenja från Ramnåsa som är född -10. Hon har mest lullat fram till hon var fem mina graviditeter, men nu äntligen är hon på g. Dock har hon mest gett mig blod svett och tårar. Det är ingen enkel häst, men det går sakta framåt. Hon har mycket mer kapacitet än sin mamma. Hon måste bara bli starkare så hon orkar röra sig i sina gångarter och få huvudet med sig. Hon blir lätt spänd och det har varit mycket svårt att jobba henne rätt. Frenja är ee Flipi från Österåker
23032729_10156670621498942_2337247135521176049_n.jpg

Gammalt foto från -15
12140914_10154255208728942_6173097120839020014_o.jpg
 
Hur länge har du ridit islandshäst?

Silvia är e. Askur fra Hofdasaeli (orkar inte leta upp rätt stavning ;-)
8467_10151946908028942_1121391402_n.jpg

1979243_10152759883378942_4671494688924527825_o.jpg

1523509_10152759883868942_7303151697445599578_o.jpg

Sen har jag Silvias dotter Frenja från Ramnåsa som är född -10. Hon har mest lullat fram till hon var fem mina graviditeter, men nu äntligen är hon på g. Dock har hon mest gett mig blod svett och tårar. Det är ingen enkel häst, men det går sakta framåt. Hon har mycket mer kapacitet än sin mamma. Hon måste bara bli starkare så hon orkar röra sig i sina gångarter och få huvudet med sig. Hon blir lätt spänd och det har varit mycket svårt att jobba henne rätt. Frenja är ee Flipi från Österåker

Vacker färg!
 
Kul att du tog dig tid att presentera dem.
För mig låter du en del som en tävlingsryttare i alla fall ;)
Jag har en fjordhäst också, det skrev jag nog aldrig.
Måste vara kul med så många olika att rida, men hur hinner du med alla :o
Jag tycker två år vad jag hinner ;)

fjording syns ju på din avatar, om inte annat...

Jättekul med många olika typer, raser, individer.
De jobbas ett par pass per häst och vecka, ibland lite mer och ibland lite mindre.
Lösdrift är en praktisk lösning...

Jo, det är nog många som ser mig som en "tävlingsryttare" även om jag själv ser tävlandet som rätt sekundärt. Det blir rätt många tävlingar i olika discipliner.
 
1- Hur länge har du ridit islandshäst?
Tror det är ca 4-5år. Då jag började rida in min sällskapshäst.
2- Föder du upp, tävlar eller bara hobbyrider/rider träningar
Hobbyryttare med tävlingsintresse.
På islänningen rider jag helgkurser 4-5ggr/år och någon tävling då och då. Mål att komma ut mer nästa år.
Ponnyn har jag börjat tävla dressyr o WE i år. Åker på lite träningar i emellanåt.
Båda åker på några träningstävlingar i western, främst trail, och P&Js. Där emellan tränar jag mycket i skogen, rider långturer med kompisar, och tränar på banan.
3- Hur många hästar har du?
4:a (tyvärr inga bilder då de bild-boxar jag använt inte stöder forum längre)
4- Lägg in en bild på en eller flera av dina hästar med en kort presentation av hästen/hästarna
Islänning, -06, femgångare. Min första unghäst och islänning. Inte den mesta talangfulla men en bra läromästare för gångartsridning. Tölten är vår svaghet men han har bra trav som bara blir bättre:) Än trevlig individ att ha att göra med.
Fölis, -16, islänning. Min blivande stjärna och tävlingshäst;) Världens charmigaste och hittills superlynne.
(Ponnyn, -99. Har funnits inom familjen i ca 12år, har lärt mig massor och ställer upp på de mesta jag vill pröva av ridgrenar, även grundinkörd.
Fjordfarbror, -98. Pensioner/sällskapshäst och fölis trygghet och mentor.:love:)
 
  1. Hur länge har du ridit islandshäst?
    Sedan år 1999.
  2. Föder du upp, tävlar eller bara hobbyrider/rider träningar
    Tävlar och tränar.
  3. Hur många hästar har du?
    1.
  4. Lägg in en bild på en eller flera av dina hästar med en kort presentation av hästen/hästarna
    Kjalar från Skogsdalagård. F 06. Jag har haft honom sedan han var 5 år. 5 gångare. Inte den lättaste hästen att rida men jag har lärt mig sååå mycket av honom. Otroligt snäll vid all markhantering. Ska se om jag får till ngn bild
 
Hur länge har du ridit islandshäst?
I 18 år ungefär. Ridit hela livet men hade ponnyer innan jag tog över mammas islandshäst och efter det har det bara varit islandshäst som gäller.

Föder du upp, tävlar eller bara hobbyrider/rider träningar
Jag är främst hobbyryttare med stort intresse för att träna. Jag har alltid ett mål ihop med mina hästar. Tävlar 3-4 ggr per år. Rider för tränare så ofta jag har lust och tid.

Hur många hästar har du?

2 st
Bjarnarlaukur från Blomsterkullen, 10 år, valack. Köpte honom som 1 årig hingst och har ridit in och utbildat själv. Min bästa vän och en riktig arbetsmyra som alltid försöker göra sitt bästa. Bra grundgångarter men svårare för tölten som jag fick gräva djupt efter för att få fram. Fortfarande svårt och vi jobbar på med den. Klockren fyrgångare.

Ljómi från Knekttorpet, 5 år, valack. Köpte även honom som 1 årig hingst och har ridit in själv. Nu är han under utbildning och i september debuterade vi en GKC tillsammans för miljöträningens skull. Han är femgångare och ser ut att få bra gångarter. Vill träna och tävla pass sen när vi kommer så långt.

Ljómi till vänster på bilden och Laukur till höger.
22008361_10210290378442820_3510816275589361237_n.jpg
 
Fina de är:)

Hur tränar du tälten på Laukur. Dvs vad tycker du är.viktigast att tänka på?
Är den pass eller travtaktig?
 
Hej alla!
Som ny på islandsdelen av Bukefalos har jag lite dålig koll på vilka ni är och vilka hästar ni har.

Vill ni presentera er?
Svara gärna på följande frågor:

  1. Hur länge har du ridit islandshäst?
  2. Föder du upp, tävlar eller bara hobbyrider/rider träningar
  3. Hur många hästar har du?
  4. Lägg in en bild på en eller flera av dina hästar med en kort presentation av hästen/hästarna
Svarar mig själv i inlägget nedan så får ni veta mer om mig.
1. Ungefär 25 år.
2. Har tagit fram flera trevliga avkommor, med bra förutsättningar fast de har inte kommit fram på rätt sätt tyvärr även om hästen har haft alla förutsättningar.
3. Numera en, and the only one. Tidigare 6 stycken.
4. Nej det tänker jag inte göra, några vet vem jag är och vi kan nöja oss med det. ;)
 
  1. Hur länge har du ridit islandshäst? Ca 5-6 år i olika omgångar
  2. Föder du upp, tävlar eller bara hobbyrider/rider träningar. Än så länge bara hobbyridning, men vill prova på att tävla
  3. Hur många hästar har du? 1 egen(d-ponny) 1 foderhäst(islandshäst)
  4. Lägg in en bild på en eller flera av dina hästar med en kort presentation av hästen/hästarna
    20729552_10155071188983068_3989298157924514041_n.jpg
    photo.php
 
Fina de är:)

Hur tränar du tälten på Laukur. Dvs vad tycker du är.viktigast att tänka på?
Är den pass eller travtaktig?

Han är otroligt travstark så det är travtakt som stör tölten för oss.

Jag försöker tänka på att ha energin på rätt ställe och att han inte ska slänga upp huvudet och sänka ryggen utan försöka ha en mer stadig form. Han blir lätt orolig i formen och det stör takten väldigt mycket. Blir han bara lugn där och han har med sig bakbenen så töltar han rätt bra. Han har stora rörelser också vilket gör det ännu jobbigare för honom att hålla ihop :p
 
Han är otroligt travstark så det är travtakt som stör tölten för oss.

Jag försöker tänka på att ha energin på rätt ställe och att han inte ska slänga upp huvudet och sänka ryggen utan försöka ha en mer stadig form. Han blir lätt orolig i formen och det stör takten väldigt mycket. Blir han bara lugn där och han har med sig bakbenen så töltar han rätt bra. Han har stora rörelser också vilket gör det ännu jobbigare för honom att hålla ihop :p
:)
Kommer du på någon övning som är jättebra för att stärka och träna så säg till.
Min Funi är också stark i traven men faller ändå lätt in i grisepass vid töltförsök. Men vi behöver nog mer dressyrarbete generellt innan vi satsar på tölten. Jag försöker locka fram ett par steg här och där bara.
Funi kan gå i rätt fin form men får inte ihop kroppen när jag försöker tölta liksom.
Jag tror också det kan bli något bättre när han blir mer och mer avslappnad och trygg.
Han kan vara fin och avslappnad nu med, men tror att han ändå är lite vaksam mesta tiden.
Jag måste få till lastträna ordentligt snart så vi kan åka iväg och få proffshjälp också..
 
  1. Hur länge har du ridit islandshäst? Ca 5-6 år i olika omgångar
  2. Föder du upp, tävlar eller bara hobbyrider/rider träningar. Än så länge bara hobbyridning, men vill prova på att tävla
  3. Hur många hästar har du? 1 egen(d-ponny) 1 foderhäst(islandshäst)
  4. Lägg in en bild på en eller flera av dina hästar med en kort presentation av hästen/hästarna
    20729552_10155071188983068_3989298157924514041_n.jpg
    photo.php
Kul att du ville presentera dig.
Vilken fin skimmelfärg :)
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 409
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 228
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 072

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp